خلاصه کتاب ” برند محبوب” نوشته کوین رابرتس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ تیر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲
کتاب برند محبوب نوشته کوین رابرتس است. در این کتاب رابرتس روند سیر کالا را از نام تجاری به برند و لزوم برداشتن قدم بعدی یعنی برندینگ و برند محبوب شدن برای ما شرح می دهد. صاحبان برندهای بزرگ برای ادامهٔ حیات، باید حس وفاداری را در مصرف‌ کنندگان به وجود بیاورند. تنها با این روش است که آن‌ ها می‌ توانند خودشان را از میان میلیون‌ ها برند معمولی متمایز کنند.
در این میان، آنچه از دیده ها پنهان است راز آلودگی، لذت‌ جویی و برقراری رابطهٔ صمیمانه با مصرف‌ کننده است. تعهد پرشور به این سه مفهوم قدرتمند «برند محبوب» را شکل داده که چشم‌ اندازی فراتر از برند ایجاد کرده است. با آکادمی بازار برای مطالعه خلاصه ای از کتاب برند محبوب همراه باشید.
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

قدرت اراده

در شرایط دشوار و پرتلاطم، این ایده‌ ها و اراده‌ ها هستند که می‌ توانند حتی کوه‌ ها را تکان دهند. کتاب برند محبوب، محصول ذهن سنت‌ شکن و خلاق کوین رابرتس، مدیر عامل شرکت جهانی ساچی‌ اندساچی است. رابرتس با صدای بلند و محکمش و با جهانی از اطلاعات، که پشتوانهٔ موفقیت اوست، به ما می‌گوید که تلاش‌ های برندسازی به روش های قدیمی، از دور خارج‌ شده و پوچ و بی‌ ارزش است.

چیزی که مصرف‌ کننده نیاز دارد، علاقهٔ زیاد است. رابرتس نقشهٔ فوق‌ العادهٔ خودش را بر اساس رازآلودگی، مسحورکنندگی و لذت‌ جویی بنیان نهاده است و همین نقشه را در کتاب برند محبوب، با طرحی بسیار با شکوه آورده است.

لحظات سرنوشت ساز برند ها

همیشه بهترین برندها دو لحظهٔ سرنوشت‌ ساز و پر اهمیت را مال خود می‌ کنند. اولی در قفسهٔ فروشگاه اتفاق می‌افتد، آنگاه که مصرف‌ کننده تصمیم می‌ گیرد چه برندی را خریداری کند و دومی در خانه اتفاق می افتد، وقتی که او از محصول استفاده می‌ کند و خرسند می‌ شود. برند شخصی هایی که دفعات زیادی این دو لحظهٔ حقیقی را از آن خود می‌کنند جایگاه ویژه‌ ای در قلب و ذهن مصرف‌ کنندگان پیدا می کنند. هر چقدر این لحظات بیشتر ثبت شوند پیوند صمیمی قوی‌تری با مصرف‌ کنندگان شکل می گیرد.

هیچ چیز غیرممکن نیست

هیچ چیز غیرممکن نیست

کوین رابرتس می گوید: همیشه در پی فرصت‌ هایی بودم که دیگران  با ضعف و ترس با آن‌ ها مواجه می‌ شدند. همواره ایمان داشتم که اگر به طرف جهنم هم پیش می‌ روید تنها گزینه، ادامه‌ دادن و ثابت‌ قدم‌ ماندن است.

در طول دوران کودکی، در شهر لنکستر انگلستان، همیشه این باور را داشتم که هیچ‌ چیز غیر ممکن نیست. تا جایی که خودم را در شرایط بسیار خوبی به سمت مدیر عاملی شرکت جهانی ساچی‌ اند ساچی رساندم، شرکتی ایده‌ آل که آن باور را عملی کرد. من بسیار خوش‌ شانس بودم که افرادی استثنایی، مربی و پیشکسوت من بودند و من را راهنمایی می‌ کردند؛ افراد الهام‌ بخش، افرادی هستند که اعتقاد دارند رؤیا پردازی به‌ اندازهٔ عمل با اهمیت است.

در حقیقت، کسانی برنده هستند که به شور و احساس مسلح باشند. زمانی‌که آمادهٔ ورود به دنیای کار بودم، تصمیم داشتم به‌ جایی بروم که در ردهٔ خودش بهترین باشد؛ جایی که وابسته‌ به شوق و الهام‌ بخشی باشد و این دو را نیروی محرکهٔ خود بداند. چه چیز بهتر از کارکردن برای مری کوانت، الهام‌ بخش‌ترین زن تاجر دههٔ شصت میلادی؟

 برند مری کوانت

مری بوتیک  خودش را در سال ۱۹۵۵ در بازار لندن افتتاح کرد و در دههٔ شصت به دنبال پیدا کردن جایگاه خودش در لندن بود. دامن‌ های کوتاه، شلوارهای چسبان زنانه، کت‌ های بارانی براق پلاستیکی و جعبه‌ های آرایش سایهٔ چشم همه نشان‌دهندهٔ دههٔ مری کوانت بود. مری نخستین کسی است که مفهوم «کم هم زیاد است»را عملی کرده است. او می‌گفت:«یک زن به نسبت زانوانش جوان است.»

وقتی‌ که جورج هریسون  و مدل معروف پتی بوید در سال ۱۹۶۶ با هم ازدواج کردند، هر دو سرتاپا، لباس‌ های طرح کوانت را پوشیده بودند. زمانی‌که به سال ۱۹۶۹ رسیدم، برند مری کوانت در تجارت‌ های بین‌ المللی پرتکاپو در حال رشد و گسترش بود و گروه آن‌ ها در سال ۱۹۶۷ هنوز در اوج خیال و هوس خود بودند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه -برند شخصی

کوین رابرتس و مسیر پیشرفتش

کوین رابرتس می گوید: من حسی خاص، بسیار خوشایند و باور نکردنی از اینکه این شغل نصیب من شده بود داشتم. من زبان فرانسوی و اسپانیایی را در مدرسه یاد گرفته بودم و کوانت داشت به اروپا می رفت. مثل همه از پایین‌ ترین جایگاه، شغل خودم را شروع کردم: دستیار مدیر برند. کار به سرعت زیاد پیش می‌ رفت و زمان خیلی زیادی نگذشت که آن‌ ها سِمت مرا به مدیر بازاریابی ارتقا دادند و فرصتی بزرگ درست پیش‌ روی من ایجاد شد.

من نزد تونی اوانس، رئیس بخش بین‌المللی، رفتم و گفتم: «من در شش ماه آینده کاری را که کارمند قبلی برای شما انجام می‌ داده با نصف حقوق انجام می‌ دهم. اگر متوجه شدید که ارزشش را دارم، می‌توانید حقوقی متناسب با آن شغل به من بدهید.»

او گفت: «باشه، قبول، شروع کن.»

تجربهٔ کارکردن در زمینهٔ لوازم آرایشی بسیار شگفت‌ انگیز بود. همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌ افتاد. هر ماه تلاش، شکست، یادگیری، تلاش دوباره، پیروزی و تلاش دوباره بود. ما داشتیم کارمان را نزدیک به ۵۰۰% در سال با چرخهٔ محصول ۹ ماهه رشد می‌ دادیم. این محصولات جدید در طول ۹ ماه در سر رشد پیدا می کردند، در چرخهٔ تولید قرار می‌ گرفتند، فروخته می‌ شدند و در نهایت کار متوقف می‌ شد.

برای من مثل این بود که در دانشگاه برند ثبت نام کرده‌ ام. عاشق لحظه به لحظهٔ آن بودم. ابتکار و لذت، علاقهٔ شدید ما بود. ما نخستین شرکتی بودیم که «آرایش در حین کار» را عملی کردیم: رژ لب و ریمل‌ های ضد آب و پاک‌ نشدنی ما حتی اولین لوازم آرایشی را برای مردان تولید کردیم.

با توجه به روند بسیار فوق‌ العادهٔ ویدال ساسون طراح مد و آرایش موی بریتانیایی، مری نیز مثل بقیهٔ افرادی که تاکنون ملاقات کردم متوجه شد که برندها به احساس و شخصیت مرتبط هستند. او همچنین می‌ دانست که در آخر، این خواست مصرف‌کنندگان است که کار او را به سمت فضای به خصوصی سوق می‌ دهد. او در کتاب خود به نام کمیت از نظر کوانت نوشته است: «اساس مد تغییر نمی‌کند.»

معرفی کوین رابرتس

معرفی کوین رابرتس

کوین رابرتس سال 1949 در بریتانیا متولد شد. او کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی بازاریابی است که در حال حاضر به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت ساچی اند ساچی فعالیت می کند. کتاب برند محبوب تجارت را از نو تعریف می‌کند تا رابطهٔ بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را به شکلی بسیار بنیادی نوآفرینی کند.

این کتاب در حال حاضر، به چهارده زبان ترجمه شده است، کتاب برند محبوب به‌ صورت جدی به‌ عنوان یک پدیدهٔ تجاری بین‌ المللی به چاپ رسیده است. علاوه بر مطالعه این کتاب شما می توانید برای پیشرفت و موفقیت در کسب و کارتان از محصولات بسیار کاربردی و مفید کتاب صوتی استفاده نمایید. این محصولات به دلیل اینکه توسط افراد موفق نوشته شده است می تواند کمک قابل توجهی به شما در مسیر دستیابی به اهدافتان کند.

Rate this post
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی