کتاب “از خوب به عالی” نوشته جیم کالینز(GIM COLLINS)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۴۰۱
کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی با عنوان اصلی Good to Great نوشته جیم کالینز است. آقای کالینز و گروه تحقیقاتی اش یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به دنیای کسب و کار و تجارت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. در این مقاله از آکادمی بازار قصد داریم به خلاصه کتاب از خوب به عالی بپردازیم.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ایده اصلی و مهم کتاب این است که : چرا تعدادی از شرکت‌ها موفق هستند و رشد و توسعه پیدا می‌کنند اما برخی دیگر هیچ رشدی ندارند؟ در حقیقت سوالی که ذهن جیم کالینز را به خود درگیر کرد این بود که : آیا شرکت‌هایی که امکان مقابله با خطرات را داشته باشند و متوسط بودن در زمانی طولانی یا وضعی بدتر از آن را به برتری در دراز مدت تبدیل کنند وجود دارند؟

اگر وجود دارد، پس خصوصیات متمایز و جهانی فرآیند تبدیل شدن یک شرکت از مرحله خوب به عالی چیست؟

به دنبال یافتن پاسخ این سوال، کالینز به همراه گروهی از محققان و متخصصان در طول مدت ۵ سال به تحلیل و بررسی این موضوع پرداختند و تعدادی از شرکت‌های برتر را شناسایی کردند که از مرحله خوب به عالی جهش کرده و این نتیجه را به مدت حداقل ۱۵ سال حفظ کرده بودند.

البته باید گفت که گروه تحقیقاتی کالینز، شرکت‌های رهسپار تعالی را با مجموعه‌ای از شرکت‌های هم سطح آن‌ها مورد مقایسه قرار دادند. شرکت‌هایی که از جهش رهسپاری به سوی اوج بازمانده بودند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اثر مرکب

دلایل نشر کتاب از خوب به عالی

همیشه اینکه چه‌ چیزی موجب موفقیت می‌شود موضوع جالبی بوده و کنجکاوی به وجود آورده است. برای خود جیم کالینز هم همینطور بوده است و او در کتابش بیان می‌کند که من و تیمم به دلیل کنجکاوی به این موضوع پرداختیم و می‌خواستیم بدانیم واقعا به چه دلیل برخی افراد موفق و برخی دیگر موفق نمی‌شوند.

اما در حقیقت رازی مخفی وجود ندارد. وقتی که کتاب را می‌خوانید به این فکر می‌کنید که تا چه حد اصول و راهکارها ساده هستند و تقریبا می توان گفت هر کسی که در زمینه کسب و کار مطالعات و فعالیت هایی انجام داده باشد از این موارد مطلع است. اما در مقابل وقتی درباره ی این موضوع به شکل عمیق‌تر فکر می‌کنید که :

  • پس چرا ما به نقطه عالی نمی‌رسیم؟
  • چرا در بسیاری از موارد به خوب هم نزدیک نمی‌شویم؟

به نتایج جالب و قابل توجهی می‌رسیم. دلایل متفاوتی وجود دارد و هر شرکتی با توجه به موقعیتی که دارد می‌تواند خطاها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. اما جیم کالینز و گروه تحقیقاتی‌اش مسیر واضح و روشنی به سوی تعالی پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

با مطالعه کتاب از خوب به عالی سوالات بسیار زیاد و متفاوتی در ذهن مخاطب به وجود می‌آید که در واقع هدف کتاب نیز همین است. که شما را به این فکر فرو ببرد که چرا عالی نیستید. در ابتدای کتاب نیز جیم کالینز اشاره می‌کند که این کتاب برای آن است که فکر کنید، نه اینکه صرفا مطالب را به صورت کورکورانه قبول کنید.

مطمئنا هر خواننده‌ای می‌توانند از این کتاب بهره ببرد اما در این میان برخی افراد می‌توانند استفاده بیشتری از این کتاب بکنند. مثل مدیران، صاحبان کسب و کارها، کارآفرینان و هرکس دیگری که دوست دارد از خوب به عالی برسد.

خلاصه کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی در سطح جهانی بسیار موفق بوده و برخی از بزرگان در مورد آن بسیار نوشته‌اند:

وال استریت ژورنال:

آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی (Good to Great) به دو پیام وسوسه‌ انگیز اشاره می‌کند: یکی اینکه افراد معمولی هم می‌توانند به سطح مدیریت عالی دست پیدا کنند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند، خواهند توانست موسساتی عالی و موفق را پدید آورند.

پیتر اف. دراکر:

کتاب از خوب تا عالی با بهره‌گیری از تحقیقات دقیق و روشمند، سبک‌های مدیریتی کنونی را به چالش می‌کشاند. از ایده در مورد مدیریت مافوق بشری تا فن‌آوری اطلاعات و تمایل به تملک و تلفیق شرکت‌ها. مطالب موجود در این کتاب لزوما افراد متوسط را به افرادی باکفایت تبدیل نخواهد کرد، اما موجب می‌شود تا شایستگی به تعالی بدل شود.

فورچون:

در کتاب از خوب به عالی جیم کالینز و گروه تحقیقاتی‌اش سعی دارند به خواننده ثابت کنند که فرآیند تبدیل شدن به یک شرکت عالی برای همه امکان‌پذیر است و تنها باید اصول و قواعد آن را رعایت کنید.

سر فصل های کتاب از خوب به عالی عبارتند از:

  1. خوب، دشمن عالی است.
  2. رهبری سطح پنجم.
  3. اول فرد، بعد هدف.
  4. با واقعیات ناخوشایند روبرو شوید.
  5. مفهوم خارپشتی.
  6. فرهنگ مبتنی بر نظم.
  7. شتاب دهنده‌های تکنولوژی.
  8. چرخه رشد و چرخه نابودی.
  9. از رهسپاری به تعالی تا ماندگاری.

در قسمت دیگری از پشت جلد کتاب به نقاط قوت کتاب اشاره شده است :

کتاب از خوب به عالی همان‌طور که از اسمش مشخص است، مسیر رشد و توسعه را ترسیم می‌کند. عرصه‌های بزرگ اقتصادی را ارائه می‌دهد. راز موفقیت موسسات برتر دنیا را بیان می‌کند و ما را با عملکرد مدیران موفق آشنا می‌کند. با متنی ساده و بدون الفاظ تخصصی، مفاهیم مدیریتی را توضیح می‌دهد.

ایده اصلی کتاب که عنوان کتاب(از خوب به عالی) نیز از آن است در نخستین جملات فصل اول مشخص است:

خوب ماندن، سد راه پیشرفت است. و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود، سازمان‌ها یا افراد، کمتر از خوب به عالی برسند. ما معمولا، مدرسه خیلی خوب نداریم، زیرا به داشتن مدارس خوب بسنده می‌کنیم. دولت خیلی خوب نداریم، زیرا تصور می‌کنیم داشتن دولت خوب، کافیست. تعداد بسیار کمی از مردم به زندگی‌های سطح عالی می رسند و علت آن تا حدود زیادی این است که داشتن یک زندگی صرفا خوب راحت تر است. بخش بزرگی از موسسات هیچوقت به درجه‌ی عالی نمی‌رسند، زیرا بسیاری از آنها به خوب بودن قانع‌اند و این مشکل اساسی آنهاست. (کتاب از خوب به عالی – صفحه ۱۱)

درباره نویسنده: نشریه فوربز نام او را در سال ۲۰۱۷ در فهرست صد مغز زنده کسب و کار در سطح جهان معرفی کرده است. جیمز سی. کالینز نویسنده کتاب از خوب به عالی که یکی از پرفروش ترین کتاب های کسب و کار در زمان خودش است، به عنوان استادی که سال‌ها به مطالعه شرکت‌های برتر و عالی پرداخته، امروزه در شرکت‌ها و بخش‌های اجتماعی مدیران را راهنمایی می کند. او عضو رسمی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد است و جایزه استاد برجسته را نیز از این دانشگاه گرفته است.

جیم کالینز همیشه به دنبال این است که با جزئیات کامل بیان کند چگونه رهبران بزرگ شرکت‌هایشان را اداره می‌کنند. او بعد از چندین دهه مشاهده دقیق و پیوسته به این نتیجه رسیده است که نقش سختکوشی و پشتکار در موفقیت بیشتر از نبوغ است. قهرمانان او مدیران خودشیفته ای نیستند که مرتب از این شرکت به آن شرکت رفته‌اند، مدیرانی هستند که بدون خود بزرگ‌ محوری، به تدریج با صبر و حوصله سازمان خود را ساخته‌اند.

4/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی