کار تیمی یا ارتش یک نفره!

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰

اغلب افراد دوست دارند که نام‌شان بدون کار تیمی و به تنهایی به عنوان فرد موفق آورده شود اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که این امر میسر نیست.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فردی یا تیمی؟ مسئله این است…

چرا از خودنمایی و جلب توجه دیگران لذت می‌بریم؟ این یک حقیقت است که همه‌ ما دوست داریم تا به تنهایی اسم خود را بر سر زبان‌ها آورده و به قول گفتنی، معروف شویم و دنیا را تسخیر کنیم. اما آیا چنین چیزی در عمل بدون کار تیمی امکان پذیر است؟ رخ دادن هر چیزی در این دنیا امکان پذیر است و همیشه برای هر چیزی راهی وجود دارد.

مثالی معروف میان مهندسین عمران وجود دارد که می‌گوید اگر راهی پیدا نکردی، یک راه بساز! این جمله، از زیباترین مطالبی است که برای تفسیر آن می‌توان ساعت‌ها وقت گذاشت و آن را مورد بررسی قرار داد.

اما از گفتن این مسئله، پیش کشیدن مورد دیگری را مد نظر داریم. تو نامحدودی، تلاش کن و زندگیت را از نو بساز. موردی شبیه به این مطلب را مایکل جوردن، بسکتبالیست نامی نیز گفته بود.

آیا برای موفقیت، می‌توانیم به تنهایی پیش برویم یا حتما برای ادامه دادن به مسیر به یک تیم و گروه نیز نیاز داریم؟

در رابطه با این موضوع نظرات بسیار زیادی وجود دارد و هرکس عقیده‌ خاص خود را دارد! کافی است این سوال را در جمع دوستان و یا اقوام خود مطرح کنید تا نظرات کارشناسانه و علمی هر یک را بشنوید و بعد به سراغ تحلیل‌های فوق‌العاده‌ آن‌ها بروید.

یک دست صدا ندارد، اما می‌توان بشکن زد!

گفته می‌شود که شما به قدری قوی هستید که تیم شما قوی باشد؛ با این حال اگر طول تاریخ را جستجو کنید، نام‌های زیادی را خواهید دید که به تنهایی به شهرت و مقام و رسیده‌اند. برای مثال می‌توانیم توماس ادیسون را نام ببریم که به تنهایی اختراعات فراوانی را داشت و کمک شایانی به جامعه بشری کرد.

بیایید همان ادیسون را در نظر بگیریم. اگر بیماری مادر او وجود نداشت، سرانجام به اختراعات و کشفیاتی که دست پیدا کرده بود، می‌رسید؟ چه چیزی باعث این همه تلاش و سرچشمه گرفتن زحمات وی بود؟

استاد احمد محمدی
بالای نردبان موفقیت خلوت و بکر است، چرا که عموم افراد تا نیمه راه موفقیت، دست از هدف می‌کشند.
استاد احمد محمدی

اگر بخواهیم موشکافانه‌تر به قضیه نگاه کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم، ادیسون را تنها نمی‌بینیم! فرد و موقعیت دیگری باعث بروز انگیزه‌هایی شد که سرانجام به نتایج بسیار خوبی منتهی شد.

اگر بخواهیم نظرات شخصی را وارد مسئله کنیم، هیچ موفقیتی تنهایی بدست نیامده است. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

این موضوع درست است که در بسیاری از موارد تنها نام یک فرد برده می‌شود، اما اگر دقیق‌تر به آن نگاه، یک تیم و بطور کلی‌تر کاری گروهی در پس هر موفقیت وجود داشته است. نکته‌های کلیدی برای مدیران در کارگروهی و تیم سازی را مطالعه کنید.

همه برای یکی، یکی برای همه

می‌توانید تنها با خودتان یک تیم یک نفره تشکیل دهید اما نیک وویچیچ، در ویدئویی می‌گوید که من نمی‌توانستم کسی باشم که الان هستم، کتاب بنویسم و خیریه‌ای غیر انتفاعی داشته باشم که من رو به همه جای دنیا می‌برد، اون هم بدون داشتن تیم!

چگونه می‌توانیم با انجام کارهای ساده در مسیر موفقیت قرار بگیریم؟ از همین‌جا و خیلی موارد مثال زدنی دیگر می‌توان اهمیت تیم را متوجه شد. بسیاری از افراد اهمیت هم‌بستگی و تیم بودن را به خوبی درک نمی‌کنند، برای همین حتی کوچک‌ترین اهمیتی به آن نمی‌دهند و این در صورتی است که اگر همان افراد تیم مناسبی را برای خود تشکیل می‌دادند، می‌توانستند بسیار موفق‌تر عمل کنند.

مثالی ساده برای درک بهتر این موضوع؛ یک گروه موسیقی را در نظر بگیرید، هر یک از اعضا کار و وظیفه‌ای مشخص را دارند که باتوجه به آن برای خلق یک اثر تلاش می‌کنند و متحد می‌شوند. در این گروه اگر هرکس بخواهد کاری جدای خواسته‌ تیم انجام دهد، آیا می‌توانستند بر روی یک صحنه اجرایی داشته باشند؟

کار تیمی و گروه، در حالت کلی به یک زنجیر می‌ماند که درک خوبی را به ما می‌دهد. تصورکنید که زنجیری در دست دارید، با استفاده از آن زنجیر می‌توانید خیلی چیزها را بلند کنید. اما اگر تنها بخش کوچکی از آن زنجیر نسبت به بقیه قسمت‌ها ضعیف‌تر باشد، چه رخ خواهد داد؟ تمام تیم از بین می‌رود!

برای همین در یک کار تیمی و کار گروهی، همه‌ افراد به همدیگر کمک می‌کنند و به اصطلاح هوای هم را دارند تا در جهت موفقیت و تعالی و اهداف خوب خود پیش بروند. به معنای واقعی کلمه «تیم، یک تیم است» مجموعه‌ای از افراد با هدفی واحد و مشترک.

تیم خوب = موفقیت

در تمامی حالات مختلف و مواردی که گفته شد، باید به این نکته اشاره کرد که در یک گروه، شما تنها به سود و یا ضرر یک کار تیمی نگاه نمی‌کنید، آنچه که مهم است و اهمیت دارد، مسیری است که به صورت گروهی طی می‌شود. فکر کردن به چگونگی را کنار بگذارید.

گفته می‌شود که در قله احساس تنهایی می‌کنید، مگر این‌که تیم خود را با خود همراه داشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اثرگذاری بر زندگی دیگران

راه‌های زیادی برای بهتر کردن کیفیت سطح زندگی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم، یا به شکلی دیگر، روش‌هایی برای بهتر زندگی کردن وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌دانیم، اما یا آن‌ها را بکار نمی‌گیریم، یا مشغله‌هایی که داریم، باعث کم‌رنگ‌تر شدن استفاده از آن شده است. زندگی رویایی خود را داشته باشید. برای ساختن زندگی رویایی که آرزو دارید امروز شروع کنید.

انجام کار گروهی برای رسیدن به اهداف از جمله کارهایی است که افراد موفق انجام می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با دیگر خصوصیات این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» آکادمی بازار استفاده نمایید تا به موفقیت برسید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی