خجالتی بودن و کاربردی ترین روش ها برای رفع خجالت زدگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
خجالتی بودن
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

از احساساتی که در برخی موارد باعث برهم ریختگی تمرکز افراد می شود، خجالتی بودن یا خجالت زدگی است. یک حس طبیعی و نرمال انسان که گاهی بروز پیدا می کند.

یکی از احساساتی که معمولا در برخی موارد باعث برهم ریختگی تمرکز افراد می شود، خجالتی بودن یا خجالت زدگی است. خجالتی یودن و خجالت زدگی یک حس طبیعی و نرمال انسان است که در برخی موقعیت ها بروز پیدا می کند. این حس ممکن است از نشانه های اعتماد به نفس پایین شما باشد. اما نیازی نیست نگران این احساس باشید چون بیش از نیمی از مردم دنیا در طول روز این احساس را تجربه می کنند. اما برای زندگی آسوده تر نیاز است که این احساس را کنترل کنیم و با شرایط بهتری بتوانیم از آن عبور کنیم. در این مقاله روش های موثر و مفیدی به همراه  تعدادی تست خجالتی بودن ارائه شده است تا شرایط رفتاری افراد بررسی شود.

نگرانی های خود را بر طرف کنید

خجالتی بودن و کمرویی دارای تعاریف متعددی است که هر کدام ریشه ای مختلف دارند. همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره شد برای کنترل و رفع این احساس نیاز است که عوامل اثر گذار بر روی این احساس کشف شود. این موضوع نیاز به تحقیق و توجه گسترده به مجموعه رفتار های شما در اجتماع دارد. یکی از عوامل مهمی که معمولا باعث تشدید احساس خجالت زدگی در افراد می شود، وجود نگرانی و ترس از مسائل مختلف است. این مسائل می تواند ترس از اجتماع، جنس مخالف و یا گفتگو باشد. برای هر کدام از این موارد راهکار هایی وجود دارد. تنها موردی که برای رفع خجالت در افراد وجود دارد، بر طرف کردن نگرانی های آن ها است تا بتوانند رفتاری متناسب تر داشته باشند.

نگرانی هایی که شما در ذهن دارید می تواند اعتماد به نفس شما را به شدت پایین بیاورد. از ارائه نظرات خود در اجتماع نهراسید و تلاش کنید اعتماد به نفس خود را براساس راهکار هایی که در مقالات قبلی به آن اشاره شده است بازیابید. با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید. 

تست خجالتی بودن برای رفع خجالت زدگی

برای تشخیص مسائل فکری خود سعی کنید از خودتان سوالاتی کلیدی بپرسید. این پرسش ها در واقع منبع داده های روانشناسی شخصی می باشد. این سوالات کمک می کند برای رفع نگرانی های خود با تمرکز بیشتری رو موضوع مد نظر داشته باشید. یکی از سوالاتی که به این موضوع کمک می کند، شناخت عکس العمل های ذهنی است. در واقع این موضوع به میزان شناخت شخصی افراد بر می گردد. شما باید توانایی بر طرف کردن احساسات منفی خود را داشته باشید و تا جای ممکن تلاش کنید احساسات مثبت خود را افزایش دهید. روحیه مثبت می تواند به کاهش استرس و اعتماد به نفس کودکان افراد کمک کند.

انجام امور کوچک و پیش پا افتاده می تواند شامل یک لبخند یا احوال پرسی کوتاه با افراد غریبه باشد. این موضوع می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و باعث شود که اعتماد به نفس از دست رفته شما بازگردد. پیدا کردن روش های مختلف برای شروع یک گفتگو می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

کم حرف نباشید

یکی از موارد مثبتی که به توسعه فکری افراد کمک می کند و باعث گسترش روابط اجتماعی می شود، توانایی گفتگو است. کم حرف بودن یکی ار موارد اصلی خجالتی بودن افراد است. نبود مکالمه و گفتگو میان افراد از جمله عواملی است که باعث بروز احساس خجالت در افراد می شود. سعی کنید موضوعات مشترک زیادی را برای ایجاد یک گفتگو مثبت پیدا کنید. کم حرفی یک نشانه منفی برای ایجاد ارتباط و توسعه روابط اجتماعی است. تمرکز به این موضوعات مشترک می تواند به ایجاد یک مکالمه طولانی مدت و در نهایت ایجاد رابطه ای مناسب منتهی شود.

از جمله نکات مهم دیگر توانایی گوش دادن و ایجاد ارتباط چشمی است که باعث رفع خجالت و کمرویی می شود. گفتگو از جمله مواردی که به بازیابی دوره اعتماد به نفس در افراد نیز کمک می کند. راهکار های تقویت فن بیان را درمورد فن بیان مطالعه کنید تا اعتماد به نفستان بالا رود.

خجالتی بودن و عدم اعتماد به نفس بالا

مخاطب خود باشید تا تست خجالتی بودن خود را منفی کنید

برای رفع خجالتی بودن و خجالت زدگی سعی کنید ابتدا خود را مخاطب قرار دهید.  این کار را به روش های زیر می توان انجام داد:

  • مکالمه های خود را هدفمند و موثر برنامه ریزی کنید. از جمله روش هایی که برای تمرین این مهارت وجود دارد، صحبت کردن رو به رو آینه است. این تمرین باعث می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری روی گفتگو خود متمرکز شوند. این تمرین را به صورت مداوم اجرایی کنید تا از حضور در اجتماع نهراسید و از خجالت زدگی خود فاصله بگیرید.
  • برای رفع خجالت زدگی و خجالتی بودن داوطلب انجام کار شوید. داوطلب بودن برای انجام کار ها یکی از راهکار هایی است که باعث کم شدن احساس خجالتی بودن و کمرویی در افراد می شود.
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چرا خجالت می کشیم و خجالتی هستیم؟

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید به آرزوها و خواسته‌های خودتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید. با تهیه‌ی دوره ثروت‌ می‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهای خودتان قدم به قدم نزدیک‌تر شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی