چگونه یادداشت برداری کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱
چگونه یادداشت برداری کنیم؟

همه ما در طول روز یادداشت برداری می‌کنیم. اما می‌دانید که چه چیزی باعث می‌شود یادداشت‌ها مفیدتر باشند؟ نحوه صحیح یادداشت برداری چیست؟ چه عواملی نوشته‌های ما را جذاب‌تر می‌کند؟ امروزه نوت برداری با کامپیوتر و لپتاپ بسیار رایج شده و کمتر کسی یادداشت برداری می‌کند.

از آن جایی که نوشتن با دست نیاز به دقت بیشتری دارد چون افراد دوست ندارند چیزی را یادداشت نمایند و بعد آن را خط بزنند بنابراین کندتر صورت می‌پذیرد و به همین خاطر افراد قبل از این که مطلب مورد نظر را در دفتر خود یادداشت نمایند به آن فکر می‌نمایند و همین فکر نمودن سبب می‌گردد، آن‌ها درک بهتری از آن مطلب به دست بیاورند.

یادداشت برداری باعث می‌شود تا موضوعات مهم در ذهن شما درج شود و راحت‌تر همه چیز را به خاطر آورید و به هر آنچه می‌خواهید برسید. فقط باید بدانید که چگونه یادداشت برداری کنید چرا که روش یادداشت برداری اهمیت زیادی دارد. با آکادمی بازار همراه باشید تا یاد بگیریم که چگونه یادداشت برداری کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

یادداشت برداری و مزایای آن برای دانش آموزان

اگر می‌خواهید دانش‌آموز یا دانشجوی موفقی باشید بهتر است هنر یاددا‌شت برداری را بدانید. یادداشت برداری اهمیت بسیاری دارد. برای مثال شما می‌توانید به سادگی پروژه‌هایتان را به پایان برسانید. در امتحانات با نمرات خوب قبول شوید.

تکالیف خود را به درستی انجام دهید. همچنین عامل انگیزشی که باعث تشویق دانش‌آموزان برای مطالعه بهتر می‌شود نیز به شمار می‌آید. یادداشت برداری کمک بسزایی به یادگیری می‌کند. در این مقاله با یادگیری تکنیک‌های یادداشت برداری یک قدم به موفقیت تحصیلی خود نزدیک‌تر می‌شوید.

به زبان خود یادداشت برداری کنید

به زبان خود یادداشت برداری کنید

برای درک بهتر مطالب، به زبان خودتان یادداشت برداری کنید. به بیان دیگر حقایق، ایده، جزئیات و هر نکته مهمی را به زبان خود بنویسید. سعی کنید هر نکته را از خودتان نقل قول کنید.

چرا که مغزتان با کلمات شما آشنا است و به درک بهتر متن و اطلاعات کمک می‌کند. معجزه کلمات را جدی بگیرید؛ همبستگی کلمات و تاثیر آن بر سلامتی اهمیت زیادی دارد.

هرگز نگران املا یا گرامر صحیح جملات خود نباشید. می‌توانید در زمان مناسب یادداشت خود را پاک نویس کنید. پاک نویس کردن بسیار کمک کننده است.

به جای جملات کامل، کلمات کلیدی را یادداشت کنید

ممکن است معلم یا استادی با وجود مقدار بالای مطالب، به سرعت جملات و کلمات را بیان کند. بنابراین احتمال دارد که همه مطالب را متوجه نشوید. اگر تمام جملاتی که می‌شنوید را کاملا یادداشت کنید، زمان شما هدر می‌رود. هم‌چنین امکان دارد برخی از جملات را به اشتباه متوجه شوید و آن‌ها را به اشتباه یادداشت کنید.

بنابراین بهترین روش این است از میان جملاتی که می‌شنوید، کلمات کلیدی معنادار را یادداشت کنید. در این صورت می‌توانید به سادگی و به سرعت یادداشت خود را مرور کنید. جهان گسترده جملات انگیزشی است و تاثیرات آن‌ها بر جنبه‌های متفاوت زندگی انسان‌ زیاد است.

ما توصیه می‌کنیم فضای خالی میان کلمات کلیدی باقی بگذارید تا در زمان مناسب نکات مهم را اضافه کنید. نیازی به نوشتن هرآنچه که می‌شنوید نیست. به خوبی گوش کنید تا کلمات کلیدی و قابل توجه را یادداشت کنید.

یادداشت های‌ دست نویس بنویسید

یادداشت های‌ دست نویس بنویسید

یادداشت‌هایتان دست‌نویس خودتان باشد و از تایپ با لپ‌تاپ یا موبایل خودداری کنید. چرا که تایپ کردن باعث کند شدن شما می‌شود و در یادگیری شما اختلال ایجاد می‌کند.

سعی کنید با دست‌خط استاندارد خودتان یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری دست نویس کمک می‌کند هر چیزی که می‌خوانید یا می‌شنوید را به خاطر بسپارید. تاثیر نوشتن و مکتوب کردن اهداف در دستیابی به موفقیت را جدی بگیرید.

هنگامی که متنی را می‌خوانید یا سخنی را می‌شنوید، مغز سعی می‌کند مطالب را در حافظه نگه‌دارد. اما اگر مطلبی را با دست‌خط خود یادداشت کنید، کمک بیشتری به یادآوری مطالب می‌کنید.

سرنام سازی کنید

همانطور که در مقاله چگونه بهتر یادداشت برداری کنیم از سایت collegeinfogeek آمده است؛ سرنام سازی صورت کوتاه شده یک عبارت با استفاده از حروف اول کلمه یا عبارت است. برای مثال نزاجا سرنام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

ما توصیه می‌کنیم از این روش برای یادداشت برداری از کتاب یا متن استفاده کنید. چرا که ممکن است پس از خواندن یادداشت‌ها، سخنان معلم یا استادتان را به یاد نیاورید. هم‌چنین از تکنیک‌‌های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند سرنام سازی است.

با این حال سرنام سازی روشی جالب برای یادداشت برداری و به خاطر سپردن مطالب طولانی است. هم‌چنین در زمان امتحان یادداشت‌های کوتاه خود را به سادگی به یاد می‌آورید.

از خودکار رنگی و هایلایتر استفاده کنید

از خودکار رنگی و هایلایتر استفاده کنید

سعی کنید اگر زمان کافی برای یادداشت برداری دارید از خودکار رنگی و هایلایتر استفاده کنید. این روش کمک می‌کند نکات مهم چشم‌گیر شوند. برای مثال می‌توانید از خودکار قرمز برای نوشتن کلمات کلیدی، خودکار آبی برای توضیحات و از خودکار سبز برای یادداشت سوالات استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
نویسنده داستان زندگی‌ات شو، با تخیل شروع کن و بی‌پروا بنویس.
استاد احمد محمدی

هم‌چنین می‌توانید روی جملات یا کلمات کلیدی را هایلایت کنید تا مغزتان درگیر نکات مهم شود. عبارات تاکیدی کلمات سحرآمیز ذهن ما هستند. در صورتی که زمان کافی برای استفاده از خودکار رنگی ندارید، در چرک نویس با یک خودکار بنویسید. سپس در زمان مناسب و برای به خاطر سپردن، مطالب را با خودکار رنگی پاک نویس کنید.

شنونده فعال باشید

یک شنونده فعال کسی است که نه تنها کلمات یا جملات گوینده را به خوبی می‌شنود، بلکه صحبت‌های او را به درستی درک می‌کند. اگر شنونده فعال باشید و گوش دادن موثر را بلد باشید، به خوبی می‌توانید مطالب را درک کنید و آن‌ها را به درستی یادداشت کنید. گوش دادن موثر بسیار مهم است.

با این روش جملات و کلمات کلیدی همچون زنگی در ذهن ما به صدا درمی‌آیند. به همین دلیل توضیحات اضافه را یادداشت نمی‌کنیم و با کمک یادداشت برداری به یادگیری بیشتر خود کمک می‌کنیم.

سعی کنید در جای مناسبی بنشینید تا با صدای دانش‌آموزان دیگر حواس‌تان پرت نشود و صدای معلم یا استادتان را به خوبی بشنوید. درست شنیدن و یادداشت نکات کمک بسزایی به حافظه شما می‌کند.

اگر مطلب یا نکته‌ای را از دست دادید نگران نشوید و ذهن خود را درگیر آن نکنید و تمرکز کنید. می‌توانید از سخنگو بخواهید که مطلب خود را دوباره تکرار کند. افزایش قدرت تمرکز شاه کلید موفقیت‌های بزرگ است.

پس از یادداشت برداری چه کنیم؟

پس از یادداشت برداری چه کنیم؟

حتما پس از یادداشت برداری نکات و مطالب مهم را بخوانید. با این روش می‌توانید اشتباهات یادداشت‌های خود را تصحیح کنید. چرا که مطالب را به تازگی شنیده‌اید و به خاطر دارید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کتاب

توضیحات مورد نیاز را به یادداشت‌های خود اضافه کنید و با خودکار قرمز دور کلمات کلیدی خط بکشید. در زمان مناسب یادداشت‌های خود را پاک نویس و مرتب کنید تا دوباره مطالب را به یادآورید و در حافظه خود به خاطر بسپارید.

یادداشت برداری نه تنها در دوران تحصیل بلکه در تمامی مراحل زندگی کمک کننده است. افراد موفق با عادت یادداشت برداری درست به چنین موقعیتی دست پیدا کرده‌اند. شما نیز می‌توانید با استفاده از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» عادت‌های این افراد را یاد گرفته و قدم در راه آن‌ها بگذارید.

4.8/5 - (12 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی