چگونه هنگام مواجهه با مشکلات روحیه خود را از دست ندهیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰

با مشکلات و موانع زندگی خود چگونه برخورد می‌کنید؟ چه کسی را مسئول مشکلات می‌دانید؟ برای روبه‌رو شدن با آن‌ها چه کارهایی انجام ‌می‌دهید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مشکلات

در زندگی فردی شغلی یا تحصیلی حتما به یکسری مشکلا‌ت برخورد کرده‌اید که باعث آزار و اذیت شما شده است. اینکه بتوانید پس از مواجهه با مشکلات به مسیر خود ادامه دهید و رو به جلو حرکت کنید، کاری دشوار است.

از طرفی رفتن رو به جلو دقیق‌ترین کاری است که حتما باید انجام دهید. هنگام مواجهه با مشکلات باید ناراحت شوید یا کار خود را به اتمام برسانید. اما اغلب دل‌تان نمی‌خواهد که آن کار را ادامه دهید.

در این شرایط راهکار این است که راه‌هایی را برای از دست ندادن انگیزه پیدا کنید.

همین حالا شروع کنید

متاسفانه اکثر افراد نمی‌دانند چطور باید این کار را شروع کنند. آن‌ها گمان می‌کنند که هرچقدر هم تلاش کنند تا انگیزه پیدا کنند، نمی‌توانند به اندازه الان انگیزه داشته باشند.

این تصور درست نیست. خوشبختانه شیوه‌هایی وجود دارد که پس از مواجهه با مشکلات می‌توانند انگیزه را به شما برگردانند. چند پیشنهاد در این رابطه در ادامه ارائه می‌شود.

با خود مهربان باشید تا از پس مشکلات بربیایید

وقتی از لحاظ عاطفی و روانی در معرض آسیب هستید، یکی از بهترین شیوه‌ها برای آماده شدن به تلاش مجدد و حرکت رو به جلو اهمیت دادن زیاد به خودتان است.

حتما خواب کافی داشته باشید، غذاهای سالم و به اندازه کافی بخورید و با یک پزشک صحبت کنید. اگر خواهان ذهن و جسمی سالم هستید، تغذیه سالم را فراموش نکنید.

اگر بسیار خسته و کوفته هستید، استراحت کنید. شاید به سرعت پیشرفت نکنید، اما مشکلی نیست. یقینا این بهتر از قرار داشتن در شرایط بد گذشته است درحالی‌که فشار بسیاری نیز متحمل می‌شدید.

برنامه ریزی مفید و سازنده داشته باشید

برنامه ریزی مجدد و ارزیابی شرایط کاری کاملا صحیح است. باید اطمینان حاصل کنید که این کار شما را از ماندن در شرایط روحی منفی بازدارد. در ادامه تعدادی راهکار آمده که به شما کمک می‌کند تا به صورت خوب و مفید برنامه ریزی مجدد را انجام دهید:

  • به صورت نمادین کاری انجام دهید تا احساسات منفی را از بین ببرید. این احساسات شاید ناامیدی از خود، عصبانیت از دست دیگران یا صرفا خشمگین شدن از موقعیتی باشد که شاید کسی مقصر نیست.
  • یک برنامه ساده اما کاربردی و مفصل را تنظیم کنید که شما را در جایگاه اولین روزی قرار دهد که تلاش برای رسیدن به هدف‌تان را شروع کردید. برنامه‌ریزی شغلی و زندگی از شما فرد دیگری می‌سازد.
  • اندکی از وقت را با دوست یا همکار حامی خود که به شما اعتماد دارد، بگذرانید. باوجود این شاید خشم و احساسات دیگر مانع شود تا آنچه را که انجام داده‌اید و باید انجام دهید، در نظر داشته باشید.
  • سوء تفاهم‌ها را با دیگران برطرف سازید تا شروعی تازه داشته باشید.

برای حل مشکلات هر روز حداقل یک کار مثبت انجام دهید

وقتی صحبت از حفظ احساس مثبت و خوب می‌شود، پیشرفت رو به جلو بسیار اهمیت دارد. پیشرفت نمی‌کنید اگر به متوسط بودن آلرژی ندارید!

استاد احمد محمدی
نخواه که مشکلات آسان‌تر شوند، بخواه که خودت بزرگ‌تر از مشکلات شوی و قوی تر از آن‌ها.
استاد احمد محمدی

حتی اگر نتوانید خود را به درجه‌ای از مفید بودن برسانید، مطمئن شوید که روز خود را با اجرای یک عمل مثبت که قبلا فهرست کرده بودید، پایان می‌دهید. آنگاه از آنجایی‌که پیشرفت می‌کنید، هدف روزانه خود را بیشتر می‌کنید.

با افرادی معاشرت کنید که برای شما مفید هستند

با چه تیپ افرادی معاشرت و دوستی می‌کنید؟ اینکه فردی شما را واقعا دوست دارد و به شما اهمیت می‌دهد، به این معنا نیست که او بهترین فردی است که در هر شرایطی می‌توانید وقت خود را با او بگذرانید.

تقریبا هرکسی دوستانی دارد که وقتی عصبانی است یا می‌خواهد به تفریح برود و نیاز به کمک و حمایت عاطفی داشته باشد، به سراغ آن‌ها می‌رود. این‌ها دوستان واقعی هستند.

دوستان واقعی و دوست‌داشتنی خود را مشخص کنید و دست کمک به سوی آن‌ها دراز کنید.

نگاه به جلو و امید به پیشرفت را متوقف نسازید

بسته به اتفاقاتی که پیش می‌آیند و مشکلات که بر سر راه‌تان قرار می‌گیرند، شاید احساس تقصیر کنید، رغبت خود را از دست بدهید یا از حرکت کردن رو به جلو بترسید. شجاعت داشتن در زندگی تمام ترس‌های‌تان را محو می‌کند.

حتی شاید این اتفاقاتی که بارها رخ می‌دهد، مرور کنید تا اینکه آن اتفاق مضر به نظر برسد. برای حرکت رو به جلو باید این الگو را بشکنید. این بدان معناست که به جای دست به دست کردن دلیلی برای خود بیاورید تا برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برنامه‌ریزی کنید و راه‌هایی را پیدا کنید تا خود را مجبور به انجام آن‌ها کنید. در آغاز این ممکن است به سادگی دعوت یک دوست یا ثبت‌نام برای شرکت در جایی باشد.

شاید هم سعی کنید از برخی تکنیک‌های تجسم‌سازی استفاده کنید تا تصاویر منفی را با تصاویر مثبت جایگزین کنید که آن‌ها حرکت رو به جلو را توصیف می‌کند و موقعیت فعلی‌تان را بگذرانید. کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

برا حل مشکلات به دنبال هرآنچه بروید که انگیزه بخش است

چرا بی‌‌انگیزه هستم؟ چطور می‌توانم از بی‌‌انگیزگی خلاص شوم؟ سخنان و فیلم‌های انگیزشی بخوانید و ببینید. کاملا این حرف درست است که از طریق منابع بیرونی انگیزه می‌گیریم. اگر یک کتاب یا فیلم انگیزشی دارید حتما آن را دوباره بخوانید و ببینید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مقصر مشکلات تو کیه؟!

اگر کتاب یا فیلمی را پیدا نکردید، فرصت مناسبی تا به دنبال آن‌ها بروید. شاید حتی فکر نکنید که این کار چقدر برای‌تان سودمند است.

افراد موفق مسئولیت مشکلات را بر عهده گرفته و با آن‌ها مواجه می‌شوند. شما هم بهتر است از این ویژگی الگوبرداری کنید. زیرا اگر قدم در راه آن‌ها بگذارید، به نتایج یکسانی دست پیدا می‌کنید. برای این کار پیشنهاد آکادمی بازار بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی