مشتریان وفادار
مشتریان به عنوان ترویج کننده کسب و کار از ارکان مهم و بنیادی است، به این علت که مشتریان وفادار میتوانند منجر به جذب مشتری دیگر شوند و او را به کالا و خدمات شما علاقمند کنند.
جذب مشتریان وفادار همچنین یکی از موثرترین روشهای تبلیغ و بازاریابی محسوب میشود، چون کسی کار شما را تبلیغ و به دیگران توصیه میکند که از این طریق منفعتی به دست نمیآورد
استاد احمد محمدی
فقر و ثروت نتیجه افکار و رفتار تو هستند و افکار و رفتارت قابل تغییر است.
در حقیقت دارد از اعتبار و آبروی خود برای این تبلیغ استفاده میکند، به همین علت تاثیرگذاری بسیار بیشتری نیز بر روی مخاطب خواهد داشت.
ترویج کردن کسب و کار برای کسانی با اهمیتتر است که کالا یا خدمات جدیدی را برای اولین بار ارائه میکنند و مردم با آنها آشنایی زیادی ندارند یا کسب و کارهایی که تعداد زیادی از مخاطبان را در برمیگیرند و امکان برقراری ارتباط، تبلیغات و بازاریابی یا تمام گستره طیف کار دشوار و پرهزینهای باشد.
شاخص خالص ترویج کننده کسب و کار (مشتریان وفادار) چیست؟
شاخص خالص ترویج کنندهها، یک سیستم مدیریتی در کسب و کار به حساب میآید که به مدیران اجرایی کمک میکند بر روی کل یک سازمان تمرکز کنند تا مشتریان عادی را به مشتریان وفادار تبدیل کنند و دوستان خود را هم با خود بیاورند.
در نهایت مدیران بتوانند به کارکنان خود انرژی بدهند، زیرا به رفتاری که کارکنان با مشتریان دارند، مفتخر هستند.
همه این موارد بر مبنای امتیازاتی مورد محاسبه قرار میگیرد که در آن فقط از یک پرسش استفاده میشود و آن پرسش اغلب این است که احتمال اینکه شما ما را به دوستان خود معرفی کنید، چه میزان است؟
این امتیاز از 0 تا 10 در نظر گرفته میشود و اگر آنها امتیاز 9 یا 10 رو برگزینند، در آن هنگام شما متوجه میشوید که موفق شدهاید در زندگی آنها تغییر ایجاد کنید و بسیار عالی عمل کردهاید. ولی امتیاز 0 تا 6 به معنای عدم موفقیت شما میباشد.
فواید تعیین شاخص خالص ترویج کننده کسب و کار(مشتریان وفادار)
این روش به ارائه یک زیر بنای اصولی برای بسیاری از شرکتها، مانند شرکت اپل یا خردهفروشیهای اپل محسوب میشود که آنها موفق شدهاند به خوبی این شیوه را در کسب و کار ِخرید و فروش کامپیوتر، به یک فرآیند عملی تبدیل کنند.
زیرا آنها درباره ماموریت بهبود بخشیدن به زندگی مشتریان خود مطمئن بودند و تصمیم گرفتند تا روی شاخص ترویج کننده کسب و کار متمرکز شوند و بهاندازهای در این موضوع جدی بودند که قصد داشتند این شاخص را اندازهگیری کنند.
آنها نمیخواستند تنها بازخوردهایی که هرچند وقت یکبار از سیستم پذیرش ثبتنام دریافت میکنند را موردتوجه قرار بدهند، بلکه آنها بر روی فناوری اطلاعات سرمایهگذاری کردند
این کار نیاز به نمونه گرفتن هر روزه از مشتریان در فروشگاه دارد تا آنها بتوانند بازخوردهای واقعی را از مشتریان بگیرند و متوجه بشوند که آیا یک مشتری این فروشگاه رو به دوستانش پیشنهاد میکند یا خیر.
چگونگی استفاده مدیر فروشگاه از نتایج شاخص خالص ترویج کنندهها
با در اختیار داشتن بازخوردها، مدیر فروشگاه، با هر کدام از مشتریانی که رضایت نداشتند و امتیاز 0 تا 6 رو برای مغازه در نظر گرفته بودند، تماس میگیرد، معذرتخواهی میکند، علت ریشهای برای این نارضایتی را بررسی میکند و تلاش میکند تا مشکل را حل کند.
سپس در فروشگاه موردنظر، تمام گروه دور یکدیگر جمع میشوند و به دنبال دانلودهای روزانه میروند و نه تنها مشکلات اشخاص ناراضی که نیاز به حل شدن دارند را با یکدیگر به اشتراک میگذارند، بلکه موفقیتهای خود را نیز جشن میگیرند، به عنوان مثال میگویند: «(جری) تو از خانم (جونز) 10 گرفتی، میتونی به گروه بگی که دقیقا چی کار کردی».
نیروی حاصل از گرفتن امتیاز 10 از سوی مشتری، موجب میشود که آن کارمند به خود افتخار کند و البته بعضی از بهترین شیوههای تمرینی خودش را با کل گروه در میان بگذارد. پس این فرآیند سیستماتیک دربردارنده جمع کردن بازخوردها، عکسالعمل نشان دادن به بازخوردها، بستن این حلقه و به اشتراک گذاشتن موفقیتها میباشد.
تبلیغ از سوی مشتریان
در نهایت از کارکنان پرسیده میشود که لازم است چه چیزی در سیستم تغییر کند تا به آنها برای گرفتن امتیازهای 9 و 10 بیشتر کمک کند و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند.
هنگامی که مرکز مدیریت در حال گوش کردن و ایجاد تغییر است تا خلاقیت و نوآوری بیشتری را براساس بازخورد مشتری که کارکنان با آن سروکار دارند به وجود بیاورد در نهایت کارکنان متوجه مسئله میشوند و موضوع را جدی میگیرند.
این روش فقط برای فروختن کامپیوترها نیست بلکه برای ایجاد تغییر و غنی کردن زندگی مردم بکار برده میشود و این بهترین هدیه برای یک کارمند است که او در جایگاهی باشد که هر روز نمره 10 بگیرد.
استفاده از تجربه و مهارتهای افراد با سابقه
همه صاحبان کسب و کار علاقمندند که بدانند چطور میتوانند به اهداف خود در زمینه فروش بیشتر برسند و موفق شوند که به شکلی موثر و مفید کالا و خدماتشان را به مشتری ارائه کنند و مشتریان وفادار جذب کنند.
بدون تردید یکی از دلایل عملکرد بسیار خوب برخی فروشندهها نسبت به همکارانشان و گرفتن لقب فروشنده حرفهای استفاده از تجربه و مهارتهای افراد با سابقه در این راه است.
شما میتوانید جهت یادگیری مهارتهای حرفهای فروش از بسته آموزشی «تکنیکهای افزایش فروش» استفاده کنید.
5 پاسخ
من برای جذب مشتری سعی میکنم بهترین رو بهش بفروشم و ارائه بدم، این باعث جذب اطمینان مشتری میشه و بازم میاد سراغت
در صورتی که بخوام تو این دوره ها شرکت کنم باید چیکار کنم؟!
سلام شما میتوانید هم از طریق صفحه اصلی سایت و بخش دورهها و سمینارها از این موضوع مطلع شوید و هم با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021
سلام ببخشید شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ هم دوره برگزار می کنید؟
سلام مخاطب عزیز برای هر گوه سوال و کسب اطلاعات لازم میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021