چگونه از زمان حال لذت ببریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ شهریور, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰

شما در زمان حال زندگی می‌کنید یا در گذشته؟ چگونه می‌توان از زمان حال لذت برد و به چیز دیگری فکر نکرد؟ شکرگزاری از چیزهایی که در لحظه داریم چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

زمان حال

زندگی در زمان ‌حال و لذت بردن از داشته‌ها، موهبتی است که تجربه‌ متفاوت و دلپذیری از زندگی را فراهم می‌کند. اما چگونه می‌توانیم در زمان حال زندگی کنیم و شکرگزار باشیم؟

هر روز صبح‌ را با این جمله شروع کنید و در طی روز آن را بارها به خودتان یادآوری کنید که «مطمئن هستم که امروز، اتفاق فوق‌العاده خوبی برایم رخ خواهد داد.»

اغلب ما، آنقدر مشغول فکر کردن درباره آینده و برنامه‌ریزی برای آن و یا فکر کردن به گذشته و افسوس خوردن برای آن هستیم که فراموش می‌کنیم از اتفاقات زیبای زندگی در زمان حال لذت ببریم. اتفاقاتی که اکنون آن‌ها را نادیده می‌گیریم، یک ثانیه بعد تبدیل به گذشته‌ای می‌شوند که بابت‌شان افسوس می‌خوریم.

ثانیه و دقیقه‌ای که اکنون گذشت، دیگر هیچ‌وقت برای شما تکرار نمی‌شود و شما هرگز به یک ثانیه قبل خود باز نمی‌گردید. یکی از موضوعاتی که ارزش یاد گرفتن دارد، آن است که چطور بتوانیم از زمان حال لذت ببریم؟

در مقاله امروز می‌خواهیم سه ایده و استراتژی در اختیار شما بگذاریم که کمک می‌کند از زمان حال بیشتر لذت ببرید. پیشتر نیز مقاله‌های دیگری در موضوع، «تکنیک‌های در زمان حال زندگی کردن را بیاموزیم» و همچنین «تکنیک‌هایی که به شما زندگی کردن در لحظه حال را یاد می‌دهند» منتشر شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

برای لذت بردن از زمان حال در مسیر خودآگاهی قرار بگیرید

برای این‌که بتوانید عملکرد بهتری در زندگی داشته باشید، اتفاقات و وقایع مختلف زندگی‌تان را مدیریت کرده و شادی بیشتری را تجربه کنید، لازم است خودتان را بیشتر بشناسید.

باید بیش از پیش نسبت به دلایل پنهان پشت افکار و احساسات خود آگاهی داشته باشید. هر آنچه اکنون هستید، هر آنچه در این لحظه دارید و جایی که ایستاده‌اید، نتیجه‌ انتخاب‌ها و تصمیم‌هایی است که پیش از این گرفته‌اید. مانند فردی که می‌خواهید در آینده باشید رفتار کنید.

پس، اگر می‌خواهید در آینده فرد دیگری باشید و در جایگاه دیگری قرار داشته باشید، به تصمیم‌ها و انتخاب‌های امروزتان توجه ویژه‌ای نشان دهید.

قدرشناس موهبت‌های الهی باشید

در زندگی‌مان، موهبت‌های بسیاری ازجمله سلامتی و حق حیات به ما اعطا شده که می‌توانیم به آن‌ها توجه کرده و سپاس‌گزار باشیم. به‌جای دیدن نقص‌ها و کاستی‌ها که در اصل محصول تفکرات خودمان است، می‌‌توانیم روی جنبه‌های مثبت زندگی و مدیریت زمان حال متمرکز شویم. 

استاد احمد محمدی
قدر نعمت‌ها و منابع زندگیت (مانند: سلامتی، جوانی، خانواده و...) را بدان، بسیاری از آن‌ها برای دیگران آرزوست.
استاد احمد محمدی

سعی کنید از تمام فرصت‌هایی که روزانه برای خوشحال بودن، خندیدن و شاد بودن مهیا می‌شود، استفاده کنید تا بتوانید به‌صورت کامل از لحظه حال لذت ببرید. از هر فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته درست استفاده کنید.

متوجه تک‌تک لحظات خوب و خوش زندگی‌تان باشید و قدرشناس آن‌ها باشید. کم‌کم، سپاس‌گزاری و قدرشناس بودن در هر لحظه‌ زندگی، تبدیل به عادتی همیشگی می‌شود. دراین صورت می‌توانید احساس شادمانی بیشتری را تجربه کنید.

عادت به شکرگزاری را به زندگی‌تان وارد کنید

اگر واقعا می‌خواهید در زمان حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید، باید عادت و رفتار شکرگزار بودن را در خود نهادینه کنید.

عادت به شکرگزاری و انتقال حس شکرگزاری به دیگران، قدردان بودن و تشکر کردن، شکرگزاری برای نعمات فوق‌العاده‌ای که در زندگی‌تان وجود دارد، تاثیر بی‌نظیری بر شخصیت‌ و توانایی‌‌های ما می‌گذارد و کمک می‌کند تا درک بهتری از زمان حال داشته باشیم.

شکرگزاری، راهکاری برای پایان همه رنج‌ها است. نگرش شکرگزارانه، شما را گرم‌تر، صمیمی‌تر و خوش مشرب‌تر می‌کند. این نگرش، شما را از تمام چیزهای خوبی که در اطراف‌تان وجود دارد، مطلع می‌کند. زمانی که شکرگزاری را تمرین کنید، پس از مدتی ذهن‌تان عادت می‌کند فقط چیزهایی را ببیند که بابت‌شان شکرگزار هستید.

در شکرگزاری متمرکز باشید

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارزش زمان

روی خواسته‌ خودتان متمرکز شوید و به چیزهایی که دوست دارید به‌دست آورید، فکر کنید.
در مسیر شکرگزاری گام بردارید. از هر اتفاقی در زندگی‌تان درس بگیرید. حتی شکست‌، می‌تواند به شما کمک کند محکم‌تر از گذشته گام بردارید. اهمیت داشتن تمرکز برای رسیدن به موفقیت را جدی بگیرید.

اگر به‌شما بگوییم برای امروز، دو نعمت از موهبت‌های الهی که برای داشتن آن‌ها در زندگی‌تان شکرگزار هستید را نام ببرید؛ کدام نعمت‌ها را برخواهید شمرد؟

فکر کردن به این سوال باعث می‌شود ذهن‌تان به دنبال خوبی‌های زندگی‌ بگردد و توجه شما به سوی مثبت‌ها جلب شود.
یادتان باشد که توجه شما، همان ارتعاش شماست و ارتعاش شما زندگی شما را می‌سازد. پس برای این‌که در آینده فرد دیگری باشید و در جایگاه دیگری قرار داشته باشید، باید همین حالا اقدام کنید.

زندگی در زمان حال و لذت بردن آن از خصوصیات افراد موفق است. برای آشنا شدن با مشخصه‌های این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید تا به موفقیت برسید. هم‌چنین راه دیگر بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی برای یادگیری راه‌های رسیدن به موفقیت است.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی