افزایش وفاداری مشتری با 10 روش فوق العاده!

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۳۱ خرداد, ۱۴۰۲
افزایش وفاداری مشتری با 10 روش فوق العاده!

افزایش وفاداری مشتری میتواند موفقیت فوق العاده کسب و کار و برند شما را به شکل باورنکردنی افزایش دهد. مشتری وفادار طلا و گنج خالص است. درواقع این رضایت مشتری است که منجر به تبدیل شدن مشتری به مشتری وفادار می شود.

این روزها بحث‌هایی نظیر؛ دیجیتال مارکتینگ و موضوعاتی همچون بازاریابی به روش‌های B2C و B2B و … را به جرات می‌توان گفت از جمله بحث‌های همیشگی در زمینه فروش و البته از جمله موضوعات اصلی در بحث ایجاد “وفاداری همیشگی در مشتریان” بوده‌اند.

عواملی که در دهه‌های اخیر از جمله بزگترین امتیازات فروش در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به شمار رفته و صاحبان کسب و کارهای مختلف در تلاشند تا گروه مشتریان وفادار و همیشگی خود را گسترش داده و به این ترتیب بزرگترین سرمایه تبلیغ برندینگ خود را حفظ کنند.

به این معنی که یک مشتری دائمی و همیشگی در هر شرایطی سفارش کار خواهد داشت و می‌تواند به نوعی پای همیشگی رونق کسب و کار باشد و گذشته از این مشتری همیشگی از این قابلیت برخوردار است تا بدون هیچ هزینه‌ای مبلغ برند یا کالا و تولیدات کسب و کار شما باشد و به همراه خودش تعداد مشتری یا مصرف کنندگان دیگری را نیز وارد دایره مشتریان یا مصرف کنندگان کالا یا خدمات شما بکند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

افزایش وفاداری مشتری چرا باید مهم باشد؟

تحقیقات کارشناسان حاکی از آن است که مشتریان وفادار و همیشگی ارزشی معادل ۱۰ برابر خرید اولیه خودشان را دارا هستند و همین موضوع سبب شده تا مشتاقان رونق کسب‌وکار برای رونق و افزایش وفاداری مشتری نسبت به سایر مشتریان یا همان مشتریان لحظه‌ای خود اهمیت بیشتر و فراتری قائل شوند.

همچنین با فرض این مهم که هزینه داشتن مشتری جدید بیش از حفظ آن است، ایجاد و حفظ حس افزایش وفاداری مشتری و نیز از همین طریق با حفظ حس وفادراری بین مشتریان و تبدیل آن برند به برندی بسیار مهم یا حداقل برندی قابل قبول بین طیف وسیع، در هر نوع کسب‌وکار باعث حفظ مشتری و البته حفظ رقابت در بازار کسب و کار و نیز بازار سرمایه خواهد بود.

زمانی ‌که کسب‌وکاری خاص در میان رقبای خاص خود دارای مشتریان وفادار است، در واقع بزرگترین امتیاز را داراست و این فرصت را در اختیار دارد که بخشی از هزینه بازاریابی خودش را برای بهبود کیفیت خدمات و نیز محصولاتش صرف کند.

به عبارت بهتر در صورت نبود حس افزایش وفاداری مشتری بین مشتریان و کسب و کار کلیه هزینه‌ها علاوه بر ارتقای کیفیت و خدمات باید صرف استراتژهای تبلغاتی شود تا بتواند در آینده با ایجاد افزایش وفاداری مشتری در راستای بازگرداندن اعتماد بین جامعه هدف صرف شود که باز هم در این صورت مشخص نیست که کار و هزینه موثر خواهد بود یا خیر؟ این در صورتی است که اگر گروهی از مشتریان وفادار را در خزانه اقتصادی خودش داشته باشد بهتر و راحت‌تر می‌تواند وارد عمل شود.

افزایش وفاداری مشتری و پیشرفت کسب و کار

 پیشرفت کسب و کار

این موضوع یعنی دارا بودن این نوع مشتریان خاص، معمولا به این دلیل است که احتمال زیاد مشتریان وفادار خیلی راحت و با کمترین هزینه می‌توانند کسب‌وکار افراد کارآفرین را به روش بازاریابی تبلیغاتی گسترش داده و بستر بهتری برای ثروت سازی فراهم کنند.

به این معنی که وقتی مشتری از خرید و محصول و خدمات ارائه شده توسط شما راضی باشد می‌تواند مبلغ و معرف خوبی برای محصولات شما باشد و به همین ترتیب بر تعداد مشتریان شما به خصوص مشتریان همیشگی و وفادار شما اضافه شود. شاید این موضوع به نظر ساده باشد اما بدون تردید مراحل خاصی را برای رسیدن به این مرحله طی کنید

به طور کلی برای انجام چنین کارهایی یعنی معرفی برند یا کسب و کارهایی که تازه راه اندازی شده‌اند بازاریابی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، مخصوصا معرفی برندی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و در همان ابتدا می‌خواهند با هزینه کم به رونق برسند، حال اینکه این قبیل کسب و کارها می‌توانند با داشتن افزایش وفاداری مشتری و همیشگی این مشکل را آسان کرده و راه را برای خودشان هموارتر سازند.

به این ترتیب برای تداوم راه چه بسا جای نگرانی هم نباشد، چرا که امروزه با در نظر گرفتن برنامه‌ریزی درست و منسجم و نیز با استراتژی خاص می‌توان مشتری را به افزایش وفاداری مشتری و نیز در مراحل بالاتر به یک مبلغ خوب برند، تبدیل کرد.

10 روش فوق العاده برای رسیدن به افزایش وفاداری مشتری

10 روش فوق العاده برای رسیدن به افزایش وفاداری مشتری

در ادامه 10 روش فوق العاده برای رسیدن به افزایش وفاداری مشتری را بررسی می‌کنیم.

1. افزایش وفاداری مشتری با ارائه تخفیف و آفر

شاید یکی از اولین و ساده‌ترین روش‌ها، ارائه تخفیف خوب و مفید به مشتری باشد. در حقیقت شما با ارائه یک تخفیف خوب به همراه ارائه خدمت و محصولی ویژه به مشتری می‌توانید او را از تولیدات و خدمات خود راضی کنید.

رضایتی که قطعا منجر به بازگردانده شدن تعداد مشتری‌های بیشتر به همراه سود بیشتری خواهد بود. در کنار این روش می‌توان از آفرهای دیگری همچون تحویل رایگان محصول را هم در نظر داشت و به این ترتیب یک امتیاز به برند خود اضافه کرد.

2. برقراری ارتباط موثر

برقراری ارتباط موثر با یکایک مشتریان می‌تواند روشی دیگری برای افزایش وفاداری مشتری باشد که شما را در رسیدن به این موضوع یعنی افزایش وفاداری مشتری کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 مهارت‌‌ برقراری ارتباط با مشتری که فروشنده ها بلد نیستند!

استاد احمد محمدی
فروش به واقع انتقال احساسات است بین فروشنده و خریدار.
استاد احمد محمدی

3. افزایش وفاداری مشتری با صداقت با مشتری

صداقت در زمان ارائه خدمات و محصول هم می‌تواند در جذب مشتری مهم باشد. هر چقدر که در برابر مشتری صادقانه برخورد کنیم و با بیان همه مزایا و معایب محصول یا خدمات صداقت خود را ثابت کنیم در قلب و روح مشتری اعتماد خاصی ایجاد می‌کنیم و می‌توانیم او را برای همیشه برای خود نگهداریم.

در واقع باید تلاشمان این باشد که همیشه بهترین و برترین خدمات را به مشتری ارائه دهیم و او را راضی نگهداریم و اگر گاهی احیانا با شکایات او روبرو شدیم با دلیل و منطق برخورد کنیم و هرگز با تندی با او وارد مذاکره نشویم.

4. خدمات پس از فروش

ایجاد پشتیبانی و خدمات پس از فروش هم یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند بین مشتریان جذب اعتماد کرده و افزایش وفاداری مشتری را تضمین ‌کند.

به عبارتی مجهز بودن به خدمات پس از فروش و دارا بودن خدمات پشتیبانی را در همان ابتدای ارائه خدمات به او یادآور شویم و خیال مشتری را از بابت خرید راحت کنیم. مطمئن باشید این روش در واقع به او دلگرمی می‌دهد.

5.افزایش وفاداری مشتری با درک مشتری ها

خدمات پس از فروش

درک مشتری به معنی واقعی یعنی توجه به نیازسنجی با توجه به آنچه مشتری می‌خواهد یکی دیگر از گام‌های مهم رسیدن به این هدف نهایی یعنی داشتن مشتری وفادار است.

6. توجه به مشتری برای افزایش وفاداری مشتری

همراهی مشتری و صد البته توجه به شکایات او از احساسات منفی او نسبت به برند، محصول و خدمات می‌کاهد و حتی می‌تواند فرصتی خاص و ویژه برای رشد و توسعه برند شما باشد. با این روش متوجه خواهید شد کجای کار شما دارای عیب است تا برطرف شود و کجا بیشتر مورد توجه مشتریان است که باید تقویت شود.

7. ارائه هدیه و اشانتیون

همه مردم دنیا از هدیه گرفتن شاد می‌شوند و همین موضوع یعنی هدیه دادن “اشانتیون‌های خاص” به مشتری یکی دیگر از مواردی است که باعث جذب مشتری می‌شود و حتی انگیزه‌اش را برای آمدن پیش شما و خرید از شما بیشتر هم خواهد کرد.

حتی اگر برایش هدیه یا اشانتیونی کوچک در نظر بگیریم می‌تواند رضایت نسبی و بعدها قطعیت او در خرید از شما را دریافت کنید. این روشی است که بسیاری از برندهای مشهور در دنیا امتحان کرده‌اند.

البته اینکار نتایج مثبتی هم برای آنان به همراه داشته است کما آنکه بعضا شاهد فروش اشانتیون‌های آن‌ها در بازارهای جهان سوم نیز هستیم.

8. دنبال کردن مسیر موفقیت مشتری

اگر خدمتی ارائه می‌دهیم که می‌تواند در موفقیت مشتری ما دخالت داشته باشد می‌توانیم در صورت تمایل او مسیر موفقیت او را دنبال کرده و حتی در فضای مجازی مثل سایت و … آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا باعث افزایش وفاداری مشتری شویم.

در این روش با یک تیر دو نشان زده‌ایم هم مشتری خودمان را به یک مشتری دائمی تبدیل کرده‌ایم و هم اینکه از موفقیت‌های او گفته‌ایم و به نوعی برای او و موفقیتش ارزش قائل شده‌ایم.

9. ارتباط با مشتری

ارتباط با مشتری در حد متعادل بسیار عالی است. به این معنی که پس از فروش کالا و خدمات به مشتری با برقراری ارتباط از او بپرسیم که از خدمات ما راضی بوده یا نه؟

حتی می‌توانیم با چند پرسش و پاسخ ساده نظر سنجی کرده و معایب احتمالی برند خود را بشناسیم. البته درهمین مسیر می‌توانیم با در نظر گرفتن جوایزی خاص برای مشتریانمان آن‌ها را به نظر دادن تشویق کنیم.

10.افزایش وفاداری مشتری با ایجاد وبسایت

ایجاد یک سایت ساده و کامل به راحتی به استحکام شما و مشتری شما می‌افزاید. به این معنی که مشتری به راحتی بتواند وارد سایت شما شده، اطلاعات خود را وارد کند و حتی شما می‌توانید با توجه به اطلاعات داده شده او در مناسبت‌های مختلف او را سوپرایز کنید.

افزایش وفاداری مشتری به برند شما

افزایش وفاداری مشتری به برند

باید توجه داشت که در همین حین، گاهی وفاداری به برند با افزایش وفاداری مشتری اشتباه گرفته می‌شود. گاهی افزایش وفاداری مشتری را با تخفیف و هدیه و … همه مواردی که ذکر کردیم به دست می‌آوریم اما وفادرای به برند بسیار مستحکم‌تر و با دوام‌تر است چرا که مشتری گمان می‌کند در هر شرایطی می‌تواند با برند اعتماد کند و با خیال آسوده از برند مورد نظرش خرید انجام می‌دهد.

در صورت وفاداری به برند مشتری تمایل دارد در هر شرایطی در کنار این برند قرار بگیرد و اصلا قیمت برایش مهم نیست. بنابراین خوب که دقت کنیم درمی‌یابیم که باید در افزایش وفاداری مشتری بحث وفاداری به برند را بیشتر تقویت کنیم و این موضوع مهم فقط در یک جمله مهم و شاید کلیدی خلاصه می‌شود و آن ارائه «کیفیت خوب خدمات و کالا» است که اگر در کسب و کار خودمان این عبارت کلیدی را در نظر بگیرید حتما رونقی خاص و ماندگار در کار خویش خواهید یافت.

مهم‌ترین ویژگی‌های مشتری وفادار کدام‌اند؟

مهم‌ترین ویژگی های مشتری وفادار کدامند؟

مشتریان وفادار دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از سایر افراد متمایز می‌کند:

  1. این افراد به طور مداوم در پی یافتن تأمین‌کننده جدید نیستند.
  2. آن‌ها با میزان رضایت بالا محصولات و خدمات این شرکت را به دوستان و خانواده خود معرفی می‌کنند.
  3. مشتریان وفادار پذیرای شرکت‌های رقیب نیستند.
  4. آنها هنگام بروز مشکلات درک بیشتری داشته و برای رفع آن‌ها به یک تجارت اعتماد می‌کنند.
  5. مشتریان وفادار در مورد اینکه چگونه یک برند می‌تواند محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشد، نظرات مثبت خود را ارائه می‌دهند.
  6. تا زمانی که نیاز باشد، آن‌ها به خرید یک محصول یا استفاده از خدمات ادامه می‌دهند.

دوره آموزش بازاریابی با مطالعه موردی روشهای افزایش وفاداری مشتری

با مطالعه موردی روشهای افزایش وفاداری مشتری بر میزان فروش می توان تاثیرگذاری این تکنیک ها را بررسی کرد. پژوهش ها نشان می دهد که طراحی دقیق برنامه های وفاداری مشتری موجب تکرار فروش تا 750% می شود. در ادامه دو نمونه موفق برنامه های وفاداری مشتری را بررسی می کنیم.

برنامه وفاداری مشتری استارباکس

برنامه افزایش وفاداری مشتری استارباکس

برای بیشتر مردم دنیا، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار بخشی از روتین صبحگاهی است. اگر این نیاز روزانه با یک سیستم پاداش دهی ترکیب شود، اتفاق هیجان انگیزی می افتد.

برنامه Starbucks Rewards دقیقا این کار را می کند. با هر خرید مشتریان امتیازی برای دریافت به نوشیدنی و غذای رایگان دریافت می کنند برای کسب امتیاز وفاداری (یا در مورد استارباکس، ستاره های وفاداری)، مشتریان باید با استفاده از برنامه Starbucks سفارش را پرداخت کنند. سپس می توانند از آن ستاره ها برای دریافت نوشیدنی، غذا و حتی کالاهای استارباکس به صورت رایگان استفاده کنند.

این روش نه تنها موجب افزایش وفاداری مشتریان می شود، بلکه به استارباکس اجازه می دهد تا اطلاعات ارزشمندی در مورد تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان به دست آورد. استارباکس تمامی اطلاعات فروش خود را با این روش جمع آوری می کند و با تحلیل دقیق آنها پاداش های مناسب تری را به مشتریان خود ارائه می دهد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

برنامه سفورا برای افزایش وفاداری مشتری : Beauty Insider

در برنامه Sephora’s Beauty Insider، مشتریان می توانند برای هر خریدی که انجام می دهند امتیاز کسب کنند و از آن امتیازها برای دریافت جوایز استفاده کنند. جوایز معمولا به صورت نمونه محصولات یا کالای انحصاری در Rewards Bazaar ارائه می شود.

مشتریان وفادار علاوه بر دریافت جوایز به انجمن زیبایی سفورا نیز دسترسی پیدا می کنند. جایی که دوستداران زیبایی می توانند نکات، توصیه ها و همه محصولات جدیدی را که دوست دارند به اشتراک بگذارند.

در ساختار لایه ای وفاداری، مشتریان می توانند برای وفاداری خود پاداش های بهتر و بیشتری کسب کنند، حتی به رویدادهای انحصاری در بالاترین سطح دسترسی پیدا کنند. به علاوه، مشتریان رده های بالاتر در طول رویدادهای فروش تخفیف های بیشتری دریافت می کنند.

جامعه زیبایی آنلاین Sephora یک ارتباط احساسی با مشتریان برقرار می کند و وفاداری آنها به برند را تقویت می کند. این باعث می شود تجربه خرید برای مشتریان ارزشمندتر و موفق تر باشد.

این موارد تنها بخشی از موارد ارائه شده در دوره آموزش بازاریابی است. برای افزایش وفاداری مشتری روش های گوناگونی وجود دارد که با توجه به شرایط کسب و کار و جامعه هدف قابل طراحی و اجرا است.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (12 امتیاز)
درسنامه رضایت مشتری

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی