خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد» را مطالعه کنید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ دی, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۳۰ آبان, ۱۴۰۱
خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد» را مطالعه کنید

خلاصه کتاب «7 عادت مردم بسیار کارآمد (تاثیرگذار)» نوشته‌ استفان کاوی معاون شرکت فرانکلین کاوی است. همچنین، به تدریس واحدهای درسی زندگیِ اصول محور و رهبری اصول محور مشغول است.کاوی موسس و مدیر ارشد پیشین مرکز رهبری کاوی نیز می‌باشد.

وی کتاب پرفروش ۷ عادت مردمان بسیار کارآمد را به رشته نگارش درآورده است. این کتاب در آغاز دهه ۱۹۹۰ انتشار یافت و مدیون تلاش‌های استفان کاوی است که تلاش می‌کرد سنت اخلاقی هزار ساله را نظمی دگر بخشد و آن را برای مخاطب اواخر قرن بیستم درک پذیر کند.

بیشتر آنچه در این کتاب می‌یابیم نشانگر ردپاهایی از ارسطو، سیسرو، بندیکت، تیلوتسون و بازماندگان‌شان است. استفن کاوی شماری اندک از منابع روانشناسی، دانش قرن بیستم، آثار ویکتور فرانکل و هولوکاست را نیز به آن می‌افزاید. وی این آمیزه را در لفافه یک طرح آمریکایی متمایز و خودفرمان می‌پیچد.

 

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خلاصه کتاب ۷ عادت مردم بسیار کارآمد

خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد (تاثیرگذار)» را در این مقاله مرور می‌کنیم. آنچه بدست می‌آید یک راهنمای با ارزش و سودمند برای بهتر کردن خود است. بیشترین خوانندگان می‌توانند از این نوشتار نکاتی سودمند برگیرند. اگرچه برخی سبکش را آشنا و آسان با توصیه‌هایی پذیرفته شده می‌بینند ولی آنچنان با عرف و عادت کاری ندارد.

پرورش یک ویژگی شخصیتی معقول بسیار بااهمیت و موثر است. شخصیت‌تان طبیعتا می‌تواند در آن هنگام نمودار شود که ویژگی‌هایتان در اصول مثبت ریشه دوانده باشد. اینکه خود را وادار کنید شخصیتی را نشان دهید که با شخصیت خودتان سازگار نیست بمانند آن است که بر چهره خود نقاب زده باشید که امری است فریبکارانه و در نهایت ویرانگر که ظاهری دستکاری شده را نشان می‌دهد.

برای ایجاد عادت پسندیده، به یک تفکر منطقی نیاز داریم تا بتوانیم با شیوه‌ای استوار مسائل را ببینیم. به عنوان مثال، پیش از آنکه نظریه میکروب‌ها تفکر تازه‌ای ایجاد کند، جراحان دستان‌شان را نمی‌شستند. در آن هنگام که بیماران از عفونت می‌مردند، هیچ کس نمی‌دانست چرا چنین می‌شود.

اتاق‌های جراحی استریل شده از تفکر تازه سر بر آورده‌اند: شیوه‌ای تازه برای نگاه به بیماری‌ها. امروزه بسیاری از مردم به جبر معتقدند. آن‌ها باور دارند سرشت ژنتیکی‌شان چگونگی کنش‌شان را تعیین می‌کند یا اینکه ناتوانی‌های بیماران پیوسته فرصت‌شان را برای درمان کمرنگ می‌کند.

عادت مردم بسیار کارآمد

عادت مردم بسیار کارآمد

اینکه طبیعت و تجربه، آزادی‌شان را تغییر می‌دهد. جهت شکل دهی به عادات پایدار، می‌بایست جبرگرایی را کنار گذاشته و به آزادی معتقد باشیم. این پارادایم تاره کاری می‌کند تا درک کنیم که می‌توان تغییر ایجاد کرد.

آن خصیصه یک عادت است و عادت آن چیزی است که پیوسته انجامش می‌دهیم. به شیوه‌ای تازه، کارها را انجام دهید. در این صورت، می‌توانید یک عادت تازه و بهبود یافته را شکل دهید.

اصول اساسی و ارزش‌های معین بر مردم اثرگذار است. این اصول انصاف، برابری، یکپارچگی، صداقت، آبرو، ارزش، تعالی، روح خدمت رسانی، شکیبایی، پشتکار، پرورش، مراقبت، بی باکی، تشویق و نگرش مثبت هستند که توانمندی بالقوه بدون مرز را تحقق می‌بخشند.

شخصیت ناشی از این اصول سبب می‌شود فرد بتواند با مهارت خودش بر دیگران رهبری کرده، آن‌ها را الهام بخشد و یاریشان دهد. همانگونه که ارسطو می‌گوید، ما آن چیزی هستیم که به رسم عادت انجام می‌دهیم. جهت پرورش این عادت، باید اصولی را پی گیریم:

  • دانستن: باید درک کنیم می‌خواهیم چگونه و چرا کاری را انجام دهیم.
  • پرورش مهارت‌ها: بتوانیم کاری را انجام دهیم.
  • آرزومندی: باید بخواهیم کاری را انجام دهیم.
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - عادت

عادات درست را یاد بگیرید

بسیاری از مردم به اشتباه بر تولید و بر تفاوت رویت پذیر و قابل سنجش جهان بیرون تمرکز می‌کنند. آن‌ها ظرفیت تولید یا همان منبع نیروی تولید را نادیده می‌گیرند. آن‌ها مانند پیروانی هستند که چندین ساعت در روز تلاش کرده و به سال‌های بیشتری که زنده خواهد ماند غره می‌شوند.

ولی این نکته را نادیده می‌گیرند که همه آن ساعت‌ها که به تکاپو پرداخته‌اند بخشی از ساعت‌های زندگی‌شان بوده که سپری گشته‌اند. شاید سال‌های دیگری را پیش‌رو داشته باشند، ولی نمی‌توانند کاری بیشتر انجام دهند. شاید همه آن ساعت‌ها را می‌توانسته‌اند در قالب روابطی ژرف‌تر با همسر، خانواده و دوستان سپری کنند. در ادامه به هفت عادت تاثیر گذار در زندگی افراد می‌پردازیم.

عادت ۱: شروع کننده باشید

“مردمان اثرگذار آغازگرند. شما نیز شروع کننده باشید”. افراد بسیار کارآمد (تاثیرگذار)، شروع کننده کارها هستند. محدودیت‌هایی را بر خود تحمیل نمی‌کنند که آن‌ها را از تکاپو بازمی‌دارد. آن‌ها درمی‌یابند آزادند که نوع عادت‌شان را تعیین کنند.

زیرا می‌توانند تعیین کنند چگونه شروع کنند. آن‌ها نمی‌توانند شرایط را کنترل کنند ولی می‌توانند تصمیم بگیرند چگونه از آن شرایط استفاده کنند. آن‌ها با اصول منحصر خود زندگی می‌کنند.

استاد احمد محمدی
اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.
استاد احمد محمدی

ویکتور فرانکل در کمپ نازی‌ها زندانی بود. همه خانواده‌اش بجز یک خواهر در کمپ کشته شدند. فرانکل در آن شرایط بغرنج دریافت آزاد است زیرا می‌تواند تصمیم بگیرد در بحبوحه آن شرایط چگونه بیاندیشد و چه کند. حتی در آن هنگام که زندانی بود، خودش را در حال تدریس در کلاس درس تجسم می‌کرد و اینکه با دانشجویانش از ترس سخن می‌گفت.

نظم ذهنی‌اش وی را در مقایسه با نگهبان کمپ ثابت قدم‌تر می‌ساخت. وی به زندانیان و حتی برخی از نگهبانان الهام می‌بخشید. فرانکل شروع کننده بود. آغازگر راهش بود و مسئولیتش را برای سرنوشت پذیرفت. وی دریافت، خودش باید درباره سرنوشتش تصمیم بگیرد. وی نتوانست پایش را از کمپ بیرون بگذارد ولی می‌توانست بر آن چیره شود.

با زبان آغازگری و مسئولیت پذیری، می‌توانیم شروع کننده باشیم.

  • نگویید نمی‌توانم کاری انجام دهم – بلکه می‌بایست به برخی از احتمالات بیاندیشم.
  • نگویید من همینم – بلکه می‌توانم خود را تغییر دهم.
  • نگویید نمی‌توانم یا باید چنین کنم – بلکه تصمیم می‌گیرم و انتخاب می‌کنم.
  • نگویید اوست که مسیر را تعیین می‌کند – بلکه بگویید می‌توانم تعیین کنم چگونه بر من تاثیر بگذارد.

عادت ۲: نخست، غایت را در ذهن شکل دهید

عادت ۲: نخست، غایت را در ذهن شکل دهید

مردمان اثرگذار بر هدف‌ها تمرکز می‌کنند. “پس از همان اول به هدف بیاندیشید.” درباره هدف‌هایتان با دقت بیاندیشید. بسیاری از مردم در سرتاسر زندگی‌شان به دنبال اهدافی هستند که بی‌معنا، نامطلوب یا ویرانگرند.

این موارد را می‌توانیم در پوشش‌های خبری مجلات درباره افراد ثروتمند، مشهور، در حال ازدواج یا جدا شده ببینیم. قدرت، پول و شهرت اهدافی هستند که آن‌ها می‌خواهند. ولی به چه بهایی؟ اثرپذیری تنها به تحقق هدف ارتباط ندارد بلکه با تحقق هدف بجا پیوند می‌خورد.

تصور کنید پشت اتاق در روز خاکسپاریتان نشسته‌اید. ببینید مردم درباره‌تان صادقانه چه می‌گویند. آیا آنچه می‌شنوید را می‌پسندید؟ آیا می‌خواستید شما را به گونه‌ای دیگر به یاد آورند؟ اگر پاسخ آری‌ست، چگونه؟

زندگی‌تان را به پیش برید و خود را رهبری کنید. کارتان را با تنظیم پیش نویس فردی‌تان آغاز کنید و اهداف و آنچه می‌خواهید باشید را توصیف کنید.

بادقت به این پیش نویس بیاندیشید. خود را بررسی کنید. آنچه به‌راستی هستید را ببینید. آیا خودمحورید؟ آیا دیوانه کارید؟ آیا پول دوستید؟ تصمیم بگیرید چه چیزی را باید تغییر دهید و چه می‌خواهید. این پیش نویس را مکتوب کنید. به خود تعهد دهید و به آن پایبند باشید.

عادت ۳: مهم ترین چیزها را در اولویت نخست بگذارید

مردمان اثرگذار اولویت‌ها را تعیین می‌کنند. “بهترین موارد را در الویت نخست قرار دهید”. شما توان آن را دارید آنچه هستید را تغییر دهید. این سخن بدان معناست که می‌توانید کنش‌تان را تغییر دهید. هرگز نگذارید مهم‌ترین اولویت‌هایتان قربانی الویت‌های دیگر شوند. بسیاری از مردم به شرایط ضروری واکنش نشان می‌دهند و زمان‌شان را بدین منوال سپری می‌کنند.

هرگز تلاش نمی‌کنند از ضرورت‌ها جلوگیری کنند و مدیریت فردی را به انجام برسانند. آن‌ها اهمیت را با ضرورت اشتباه می‌گیرند. ضرورت را آسان می‌توانیم ببینیم.

ولی شناسایی مسائل بااهمیت کاری دشوارتر است. روی برنامه ریزی تاکید کنید، از کاستی‌ها پرهیز نموده، روابط را توسعه بخشید، فرصت‌ها را ایجاد کنید و به بازسازی بپردازید.

تلاش نکنید موارد بی شمار را در برنامه بگنجانید. ولی اطمینان یابید زمان ضروری را به موارد بااهمیت‌تر اختصاص داده‌اید. به نقش‌های گوناگون‌تان در جایگاه همسر، پدر، مادر، مدیر و داوطلب بیاندیشید. برای هر نقش زمانی را اختصاص دهید. نقش‌ها را در هم نیامیزید. بر هر نقش بجا تمرکز کنید.

عادت ۴: به شرایط برد – برد بیاندیشید

عادت ۴: به شرایط برد - برد بیاندیشید

مردمان اثرگذار تنها زمانی برنده می‌شوند که دیگران به پیروزی می‌رسند ” به شرایط برد – برد بیاندیشید.” در ازدواج، کار یا روابط دیگر، روابط بین فردی و شرایط برد – برد را ایجاد کنید. دو برنده شرایط بهتری را رقم می‌زنند و دو بازنده شرایط را بدتر می‌کنند.

یک رابطه برنده – بازنده سبب می‌شود یک طرف برنده باشد و طرف دیگر آسیب ببیند. مردمان بسیار موثر (تاثیرگذار) تشنه تعامل برد – برد هستند. آنگونه که طرفین هر کدام‌شان بتوانند توشه‌ای برگیرند.

استاد احمد محمدی

اصول موفقیت آن‌قدر ساده و قابل دسترس‌اند، که عموم افراد ناباورانه از آن‌ها چشم پوشی می‌کنند.

استاد احمد محمدی

هر نوع تعامل دیگر ویرانگرست زیرا بازنده دارد و بنابراین دشمنی و احساس ناخوشایند ایجاد می‌شود. مردمان بسیار موثر (تاثیرگذار) با افزایش هم پیمانان به کارآمدی می‌رسند نه با دشمن پروری.

عادت ۵: نخست درک کنید و سپس درک شوید

فرض نکنید که این‌ها را می‌دانید. گوش کنید. همیشه تلاش کنید آنچه مردم می‌خواهند و نیاز دارند را در هدف‌هایتان لحاظ کنید. در مورد آنچه می‌شنوید جبهه نگیرید و جدال نکنید. با دقت گوش کنید و بیاندیشید. تلاش کنید خود را جای دیگران بگذارید.

وکلای خوب تلاش می‌کنند از چشم انداز مخالفان‌شان، مستدل‌ترین پرونده ممکن را ارائه کنند. تنها در آن هنگام که بهترین گفتمان‌های ممکن را درک می‌‌کنند، شکواییه برای ارباب رجوعانشان می‌نویسند. این شگرد درباره روابط فردی و کاری نیز می‌تواند صادق باشد.

همیشه آنچه طرف دیگر بدان نیاز دارد و می‌خواهد بدست آورد را دریابید. سپس، نمای کلی اهداف خود را تعیین کنید و به آن‌ها نسبت به هدف‌های طرف دیگر واکنش نشان دهید. این اصل بیانگر ارتباط همدلانه است.

عادت ۶: همکاری

نکات مهم از خلاصه کتاب ۷ عادت مردم بسیار کارآمد

همکاری، قدرت درونی را فزونی می‌بخشد. در واقع همکاری خلاقانه در مقایسه با مجموع اجزا نیرویی شگرف‌تر می‌آفریند. مانند طاق نمایی که وزن بیشتری نسبت به دو ستون می‌تواند تحمل کند. رمز همکاری در این است: یک کل که در مقایسه با مجموع اجزا شگرف‌تر است.

همکاری کارآمد بر ارتباط متکی است. بسیاری از مردم، با واکنش‌هایشان همکاری را ناممکن می‌سازند. آن‌ها به چیزی گوش فرا نمی‌دهند و به آن پاسخ نمی‌دهند بلکه فقط می‌شنوند و به آن واکنش می‌دهند.

واکنش‌هایشان می‌تواند تدافعی، اقتدارگرا یا انفعالی باشد. شاید روبه‌روی هم بایستند یا یکدیگر را همراهی کنند. ولی به‌گونه‌ای فعال همکاری را صورت نمی‌دهند. گوش فرا دهید، ژرف بایندیشید، پاسخگو باشید و به‌گونه‌ای فعال همکاری کنید.

 عادت ۷: تبر را تیز کنید

افراد اثرگذار به کاستی‌هایشان می‌اندیشند و آن‌ها را ترمیم می‌نمایند. به نابودی کاستی‌هایتان بروید. به اصطلاح تبرهایتان را تیز کنید. در داستان‌های کهن، مردی هیزم می‌شکند. کار به آرامی پیش می‌رود و آن مرد خسته می‌شود. هر چه بیشتر تبر می‌زند کمتر هیزم بدست می‌آورد.

یک رهگذر برای لحظه‌ای به وی نگاه می‌کند و به مرد پیشنهاد می‌کند اندکی کارش را متوقف کند و تبر را تیز نماید. ولی مرد از این کار سرباز می‌زند زیرا زمانی ندارد.

یک تبر کند خستگی را بر وی غالب می‌کند. مردمان بسیار کارآمد (تاثیرگذار) زمانی را به تیز کردن ابزارهایی اختصاص می‌دهند که روح، ذهن و قلب‌شان هستند. زمان، زمان خودشکوفایی دوباره است.

مانند مردم کار درست را انجام دهید

مانند مردم کار درست را انجام دهید

مردمان کارآمد با انجام تمرین‌هایی مملو از تلاش، انعطاف و استواری از بدن‌شان مراقبت می‌کنند. چنین طرح و برنامه‌ای آسان پا می‌گیرد و نیازی نیست به باشگاه بروید.

مردم کارآمد به وسیله عبادت و دعا یا خواندن ادبیات یا گوش دادن به موسیقی از روح‌شان مراقبت می‌کنند. این بعد معنویت را که به زندگی‌تان جان می‌بخشد هرگز فراموش نکنید.

ترمیم ذهنی به معنای تغییر عادت‌هایی چون تماشای تلویزیون است. تماشای تلویزیون جذب منفعلانه ارزش‌ها و نگرش‌ها را ترویج می‌دهد. مطالعه کنید، معما حل کنید، ریاضی حل کنید و تمرین‌های چالش برانگیز انجام دهید تا ذهن‌تان هوشیار شود.

قلب به عواطف مربوط می‌شود که بسیار بر دیگران متکی است. قلب‌تان، روابط عاطفی و دلبستگی‌تان به دیگران را پرورش و توسعه دهید. ارتباط برقرار کنید و گوش فرا دهید. در کنار دیگران، کارها را بهتر می‌توانید انجام دهید. اینگونه به انسانی بسیار کارآمد (تاثیرگذار) بدل می‌شوید.

نکات مهم از خلاصه کتاب ۷ عادت مردم بسیار کارآمد

  • بر بهبود ویژگی‌های خود تمرکز کنید نه بر شخصیت‌تان.
  •  شما آن چیزی هستید که به رسم عادت انجام می‌دهید پس خود را به چیزهای خوب عادت دهید.
  •  بهتر شدن یک عادت است نه توانمندی.
  •  شما آزاد هستید زیرا می‌توانید تعیین کنید نسبت به شرایط چه واکنشی را نشان دهید.
  •  بهترین‌ها را انتخاب کنید: یکپارچگی، حیثیت، کیفیت، شکیبایی، پشتکار، مراقبت، بی باکی و تلاش.
  • یک توصیف درباره ماموریت فردی بنویسید تا اصول و هدف‌هایتان را آشکار کنید.
  •  درباره آنچه مردم می‌خواهند در مراسم خاکسپاری‌تان بگویند بیاندیشید.
  •  در روابط، اعتماد را بنا نهید.
  •  بین نقش‌های گوناگونی که برعهده دارید تعادل ایجاد کنید. برای بهتر شدن مسئولیت‌ها و روابط‌تان وقت بگذارید.
  •  می‌بایست درک کنید می‌توانید عادت‌ها و زندگی‌تان را بهبود دهید.

طبق کتاب «7 عادت مردم بسیار کارآمد (تاثیرگذار)» اگر می‌خواهید فردی تاثیر گذار باشید، و همه شما را قبول داشته باشند، باید نخست شروع به تغییر افکار و عادات خود نمایید. در چکیده کتاب فوق، تعدادی از عادت‌های مثبت و ارزشمند آورده شده است که با ایجاد آنان در خود می‌توانید زندگی خود را به بهترین نحو ممکن تغییر دهید و تبدیل به انسانی تاثیرگذار و قابل احترام گردید.

ارتباط یک خیابان دوطرفه است. جهت ایجاد روابط برد – برد می‌بایست دریابیم طرفین دیگر چه می‌خواهند و پیروزی برایشان چه معنایی دارد. برقراری ارتباط موثر با دیگران یکی از مواردی است که در سمینار موفقیت بحث خواهد شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی