چطور می توانیم از اتفاقات گذشته رهایی یابیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰
چطور می توانیم از اتفاقات گذشته رهایی یابیم؟

مطمئنم که بارها کلمه «رهایی» را شنیده‌اید. «رهایی» به چه معناست؟ شما چه چیزی را رها می‌کنید؟ ما معمولا این عبارت را زمانی به کار می‌بریم که کسی شکست‌ها و دردهای گذشته را در ذهنش مرور می‌کند. مردم اغلب قادر نیستند که از گذشته رها شوند و به زندگی ادامه دهند.

آن‌ها به آن فکر می‌کنند و باعث درد و رنج‌های مداوم و غیرضروری می‌شوند. مسئله این است که اکثر مردم نمی‌توانند از گذشته رهایی پیدا کنند. آن‌ها حتی از رها شدن ترس دارند. آن‌ها بسیار به گذشته چسبیده‌اند حتی اگر گذشته چندان خوشایند نباشد. آیا شما هم مثل اغلب مردم می‌ترسید که در فرایند «رها شدن» چیزی را از دست بدهید؟

از دست دادن چیزی که دردناک است، موهبت است. آن از دست دادن چیزی نیست. درگیری بیش از اندازه با خاطرات گذشته و افکار ناخوشانید انرژی و سلامت و وقت زیادی از شما می‌گیرد. این درگیری‌ها احساسات و ذهنتان را مشوش می‌کند، عقلتان را مسدود می‌کند و آرامش درونی را از شما می‌گیرد. جواب رهایی است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رهایی از گذشته چیست؟

در ادامه تعدادی تعریف آمده که بیان می‌کند «رهایی از گذشته» چیست. «رهایی از گذشته» به معنای توقف دلبستگی به گذشته به ویژه خاطرات تلخ و تمرکز بر زمان حال است. وقتی از گذشته رها می‌شوید حال را می‌پذیرید.

رهایی از گذشته عدم دلبستگی به نتایج است. این بدان معناست که بهترین کار را در هر موقعیتی انجام دهید، اما اگر برنامه‌ها مطابق میلتان پیش نرفت، نباید دلسرد یا ناامید شوید و بر آن‌ها تمرکز نکنید.

رهایی از گذشته همانند بالا انداختن لنگر کشتی‌ به منظور حرکت کردن است. برای حرکت کردن شما باید از افکار، عادات و ترس‌ها رهایی بیابید. این‌ها موانعی هستند که شما را به همان عادات، شرایط و سبک خاصی از زندگی محدود می‌سازند. رهایی از گذشته مستلزم کناره‌گیری عاطفی است. این کار باعث توقف دلبستگی می‌شود که تمام سنت‌های معنوی از آن سخن می‌گویند.

رهایی یابید تا موفق شوید

رهایی یابید تا موفق شوید

اگر رهایی نیابید، گرفتار گذشته می‌شوید،‌ خود را محدود می‌کنید و دچار استرس و تنش می‌شوید. اگر نمی‌توانید خاطرات و روابط بد را از یاد ببرید و حسرت می‌خورید، باعث رنجش خود می‌شوید.

این حالت همانند گیر افتادن در باتلاقی است که تلاشی برای رهایی از آن نمی‌کنید. از سوی دیگر رهایی و کناره‌گیری از علت رنج، آسایش خاطر، راحتی، شادی و عشق را به ارمغان می‌آورد. رهایی بسیار مهم و باارزش است اما تعداد کمی از افراد این کار را انجام می‌دهند. شاید عجیب باشد اما آن‌ها ترجیح می‌دهند در جایگاهی که هستند باقی بمانند هرچند از نظر عاطفی، ذهنی و جسمی آسیب ببینند.

مردم عاشق چیزهایی هستند که با آن‌ها انس گرفته‌اند و در چنین موقعیت‌هایی احساس راحتی و امنیت بیشتری می‌کنند حتی اگر آن‌ها را آزار دهد. آن‌‌ها از امور ناشناخته ترس دارند و بنابراین نمی‌خواهند که رها شوند و همچنین نمی‌دانند که چگونه باید رهایی بیابند.

هیچ کسی تاکنون به آن‌ها رهایی را یاد نداده است. برای اینکه بخواهید نحوه رها شدن را یاد بگیرید به مطالعه بیشتر نیاز است. آن مستلزم تلاش و تمرین زیاد است.

چگونه از گذشته رهایی یابیم؟

چگونه از گذشته رهایی یابیم؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه از گذشته رها شویم و به زندگی خود ادامه دهیم.

۱. با گذشته در صلح باشید

با آن در صلح باشید. آنچه که پیش آمده، متعلق به گذشته است. نگذارید که شما گرفتار آن شوید. اکنون وقت آن است که به زندگی ادامه دهید. آیا فکر کردن درمورد گذشته کمکی به شما می‌کند؟ مطمئنا خیر!

استاد احمد محمدی
افراد موفق به آینده فکر می‌کنند و افراد معمولی به گذشته.
استاد احمد محمدی

ذهنتان به سمت خاطرات و افکار ناخوشایند نمی‌رود. این خوب است. باهوش‌تر باشید و از تکنیک مشابهی که ذهن به کار می‌برد، استفاده کنید. هر زمان ذهنتان به سمت خاطرات تلخ رفت فورا افکار و خاطرات شیرین و خوب را جایگزین آن کنید. به مرور زمان این کار به یک عادت تبدیل می‌شود.

۲. در گذشته نمانید

آیا عاشق کسی بوده‌اید و از او جدا شده‌اید؟ اگر شما می‌خواهید که برگردید و شانسی هم وجود دارد از هیچ کوششی دریغ نکنید. اما اگر هیچ شانسی وجود ندارد،‌ بنابراین رها کنید و به زندگی ادامه دهید.

فکر کردن به او و آزار دادن خود هیچ فایده‌ای ندارد. هیچ کسی از این شرایط بهره‌ای نمی‌برد. شاید گفتن این حرف راحت و عمل به آن سخت باشد اما باید زندگی کنیم و با دیگران در معاشرت باشیم و در گذشته نمانیم.

۳. با تغییرات هم سو شوید

با تغییرات هم سو شوید

گاهی اهداف تغییر می‌کنند. گاهی اولویت‌ها عوض می‌شوند. یاد بگیرید که با تغییر آن‌ها، شما هم تغییر کنید و به سمت روش یا مسیر دیگری بروید.

۴. ترس را رها کنید

ممکن است ترس شما را در گذشته نگه دارد. رهایی به معنای دل کندن از گذشته است. رهایی را امتحان کنید، شما خواهید دید که کار زیاد سخت نیست.

۵. کینه را کنار بگذارید

آیا کینه قدیمی از کسی به دل دارید؟ آیا از دست کسی ناراحت هستید و آن را در ذهنتان مرور می‌کنید؟ با این کار به خود صدمه می‌زنید. شما خود را آزار می‌دهید و این کار احمقانه است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - امید

کینه و احساسات آسیب‌زا را کنار بگذارید. کینه مثل ریختن سوخت روی آتش است. خشم، کدورت و نفرت باعث می‌شود که شما به گذشته فکر کنید و ناراحت شوید. این احساسات را از خود دور کنید. بله می‌توانید. شاید این کار آسان نباشد اما کار درست همین است. 

۶. با افراد جدید ملاقات کنید

اگر برخی آدم‌ها جلوی راهتان سبز می‌شوند و شما را دلسرد می‌کنند، شما به راه خودتان ادامه دهید. با افراد جدید دیگر ملاقات کنید.

۷. زندگی خود را بهتر کنید

ذهنتان را رو به فرصت‌ها و چیزهای جدید بگشایید. کاری را انجام دهید که باعث شادی شما می‌شود، زندگی‌‌تان را بهتر می‌کند و به شما و جامعه سود می‌رساند. نترسید که رها شوید از آنچه که شما را به گذشته متصل می‌کند.

رهایی گذشته و شکست

رهایی گذشته و شکست

هر شخصی در گذشته خود با شکست‌ها و ناکامی‌هایی روبه‌رو شده است. این شکست‌ها شاید به مرور زمان به یک خاطره بد در ذهن ما تبدیل شود اما برخی افراد نمی‌توانند آن‌ها را رها کنند.

این خاطرات را مانند یک فیلم غم انگیز مدام در ذهن خود پخش می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که به جای رهایی از آن‌ها به مرور این خاطرات عادت می‌کنند. در مقاله بالا به مضرات دلبستگی به گذشته و راه‌های رهایی از آن پرداخته شد.

با بکارگیری این روش‌ها نباید اجازه دهیم که زندگی در گذشته ما را از دستیابی به رویاهایمان باز دارد. در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی به بیانی زیبا و روان تر اهمیت فراموشی گذشته و البته عبرت گرفتن از آن را جهت دستیابی به موفقیت و آرامش تدریس خواهند نمود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی