چرا هنگام کار تمرکز تان را از دست می‌دهید؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰

داشتن تمرکز کلید موفقیت است؛ اما حفظ تمرکز حواس بسیار دشوار است. برای حفظ تمرکز باید سعی کنیم که عوامل پرت کننده حواس را پیدا کرده و از بین ببریم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تمرکز

رمز ساسون می‌گوید که موقع کار تمرکز خودتان بر کار، هنگام تماشای تلویزیون تمرکزتان بر برنامه تلویزیونی و هنگام مطالعه حواس خود را به کتاب و مطالبی که می‌خوانید، باشد. پرش ذهن و تمرکز خود را با روش‌های ساده کنترل نمایید.

چگونه از انحراف افکار هنگام انجام کار جلوگیری و بر کارتان تمرکز کنید؟

تمرکز بر کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که تمرکز باعث می‌شود تا شما کار خود را به صورت کارآمدتر، سریع‌تر و با اشتباهات کمتری انجام دهید. اهمیت ذهن متمرکز برای داشتن یک زندگی لذتبخش را جدی بگیرید. در حین انجام کار چه افکاری به سراغ‌تان می‌آید؟

آیا به کارتان تمرکز می‌کنید یا خیالبافی می‌کنید؟ آیا دچار حواس پرتی هستید؟ آیا حواس‌تان پرت می‌شود و به کاری که قرار است بعد از ظهر انجام دهید، فیلمی که می‌خواهید با همسرتان ببینید یا به وعده غذایی‌تان  فکر می‌کنید؟

استاد احمد محمدی
وقتی روی هدف‌مان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌‌آید.
استاد احمد محمدی

اکثر افراد به جای انجام کار، خیالبافی می‌کنند یا به ذهن‌شان اجازه می‌دهند که به هرجایی که می‌خواهد برود. علت این حالت این است که آن‌ها کارشان را دوست ندارند یا کنترلی بر ذهن‌شان ندارند. می‌توانید از کتاب «کنترل ذهن» نوشته خوزه سیلوا کمک بگیرید.

اگر به کارتان توجهی نداشته باشید، امکان دارد که اشتباهات و خطاهای فاحشی انجام دهید. گاهی خطاها قابل اصلاح هستند اما این کار وقت و انرژی زیادی را می‌طلبد و گاهی هم خطاهای شما قابل جبران نیستند. مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان توست.

فرض کنید راننده اتوبوس یا تاکسی هستید و یا با ماشین‌آلات در کارخانه کار می‌کنید یا حسابدار هستید و تمرکزی بر کارتان ندارید. این خطرناک است و امکان دارد که خطاهای غیر قابل جبرانی را انجام دهید. چند دلیل که می‌توان برای حواس‌پرتی نام برد به شرح ذیل می‌باشد.

۱. نگاه کردن مدام به گوشی همراه‌

این کار حواس‌تان را پرت می‌کند و در کارتان دچار اشتباه می‌شوید. استفاده مکرر از گوشی همراه‌تان در محل کار یکی از دلایل اصلی برای حواس‌پرتی و تمرکز نداشتن شماست. آیا می‌توانید یک روز را بدون گوشی همراه خود سپری کنید؟

باید گوشی‌تان را در جیب، کیف یا کشوی میزتان قرار دهید تا نتوانید هر چند دقیقه به آن نگاه کنید. شاید انجام چنین کاری سخت باشد، اما حداقل برای یک هفته این کار را انجام دهید و نتیجه را ببینید. بعدها می‌بینید که مدت زمان نگاه نکردن‌تان به گوشی افزایش پیدا می‌کند.

امکان دارد که فکر کنید که چنین کاری موثر نخواهد بود زیرا شما حواس‌تان به تماس‌ها و پیامک‌هایی است که پاسخ نداده‌اید. این طبیعی هست چون مثل ترک کردن یک عادت است. شما باید دفعات زیادی این کار را تکرار کنید تا این‌که کم کم فکر نکردن به تلفن و تماس‌ها و استفاده نکردن از آن برای‌تان راحت ‌شود و به جای آن حواس‌تان به کارتان باشد.

۲. دوس نداشتن کار

دلیل دیگر حواس‌پرتی شما در حین کار این است که از آن کار خوش‌تان نمی‌آید. اکثر ما کار می‌کنیم چون به پول نیاز داریم. چگونه می‌توانیم شغل مورد علاقه خود را پیدا نماییم؟

اگر شما شغل مورد علاقه خود را داشته باشید که عالی است در غیر این‌صورت حتی اگر شغل‌تان را دوست نداشته باشید به انجام کارتان نیاز دارید. چگونه در شغلی که دوست نداریم پیشرفت کنیم؟ شما مختارید که غمگین باقی بمانید یا این وضعیت را بپذیرید و آن را بهتر سازید.

اگر از شغل‌تان خوش‌تان نمی‌آید، نمی‌توانید بر کارتان تمرکز داشته باشید، خوب کار نمی‌کنید و دچار خطاهایی می‌شوید و در نهایت امکان دارد که از کار اخراج شوید. اگر بر کارتان متمرکز باشید، آن را به نحو احسن انجام می‌دهید و تلاش می‌کنید تا راه‌‎هایی را بیابید که در شغل‌تان عالی و برجسته باشید، بدین ترتیب امکان دارد که در شغل‌تان پیشرفت داشته باشید و به شغل‌تان علاقه پیدا کنید.

۳. خستگی و نداشتن خواب کافی

خستگی و نداشتن خواب کافی نیز یکی از دلایل عدم تمرکز است. شما با خوابیدن به اندازه کافی و استراحت ذهن و بدن‌تان می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

۴. گرسنگی و تشنگی

گرسنگی و تشنگی نیز دو عامل برای عدم تمرکز حین انجام کار و فکر کردن به موضوعات دیگر هستند. این ها هم قابل اصلاح هستند. قبل از انجام کار صبحانه بخورید یا هنگام کار کردن چیزی بخورید. هرگز نگویید که من وقتی برای خوردن ندارم. افزایش راندمان با نوشیدن آب کافی امکان پذیر است.

۵. نداشتن قدرت تمرکز

نداشتن قدرت تمرکز نیز از دلایلی است که انجام کار به درستی را مشکل می‌سازد. صبور نبودن و ناتوانی در کنترل افکار یکی از دلایل عدم تمرکز است. از طریق تمارین تمرکز می‌توانید این فقدان را از بین ببرید. توجه داشتن به کاری که انجام می‌دهید تمرکزتان را بالا می‌برد. افزایش قدرت تمرکز شاه کلید موفقیت‌های بزرگ است.

فواید داشتن تمرکز هنگام کار چیست؟

  • در کارتان ثابت‌قدم‌تر هستید و شانس بیشتری برای پیشرفت دارید.
  • مافوق‌تان قدردان شما خواهد بود و در نزد او احترام خواهید داشت.
  • ارباب رجوع‌تان از کار شما رضایت بیشتری دارد.
  • کمتر دچار خطا می‌شوید.
  • کارتان را سریع‌تر و به نحو احسن تمام می‌کنید.
  • وقت و انرژی خود را ذخیره می‌کنید.
  • تمرکز بر کار، توانایی شما را در کنترل حواس و افکارتان بیشتر می‌کند.

اغلب افراد توانایی تمرکز را ندارند. اما با کمک تمارین تمرکز می‌توان به این مهارت دست یابند. تنها با چند دقیقه تمرین در روز می‌توان تفاوت را احساس کرد.

نتایج

هر امری که با تمرکز انجام پذیرد، نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت، این نکته را همه می‌دانند، ولی چرا در حین انجام کارهای خود تمرکز کافی را نداریم؟! علت خستگی مفرط و بی انرژی بودن چیست؟ راه‌های افزایش تمرکز در کار چیست؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های افزایش و تقویت تمرکز

همان‌طور که در مقاله فوق هم اشاره گردید، عوامل مختلفی سبب عدم تمرکز و حواس پرتی می‌گردند، که باید سعی نماییم این عوامل مزاحم را از بین ببریم.

حال که عوامل حواس پرتی در حین کار و فواید کارکردن با تمرکز کامل را می‌دانیم، بهتر است تلاش نماییم با مطالعه و تمرین فراوان این مهارت مهم را در خود بهبود بخشیم. تمرکز از ویژگی‌های افراد موفق است. با کمک بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» می‌توانید مطالب مفیدی در رابطه با مهارت تمرکز و رابطه آن با موفقیت افراد، و همچنین سایر ابزارهای موفقیت، را بیاموزید. هم‌چنین با سر زدن به صفحه اینستاگرامی استاد احمد محمدی می‌توانید از مطالب روزانه و کاربردی آن بهره ببرید.

4/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی