نقش آمیگدال ها (بادامه مغز) در فروش – دکتر احمد محمدی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۴ مرداد, ۱۴۰۰
نقش آمیگدال ها (بادامه مغز) در فروش - دکتر احمد محمدی

برای فروش راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از آمیگدال یا بادامه مغز است. به احتمال زیاد اسم این روش را کمتر شنیده‌اید. آمیگدال (Amigdala یا بادامه) در ناحیه‌ای از مغز که به اسم سیستم لیمبیک (Limbic system) معروف می‌باشد، واقع گردیده است.

سیستم لیمبیک در بخش‌های داخلی مغز و بیرون از قشر مغز قرار دارد و نقش آن بیشتر در ارتباط با ادراک و ابراز هیجانات و به خاطر آوردن خاطرات به ویژه خاطراتی که با بار هیجانی همراه هستند، می‌باشد. آمیگدال (Amigdala یا بادامه) شکلی شبیه به بادام دارد و به این خاطر به نام آمیگدال (Amigdala یا بادامه) که به معنای بادام است نام گرفته است.

آمیگدال (Amigdala یا بادامه) به داخل قشر گیجگاهی مغز (Temporal lobe) توسعه یافته است. در این نوع فروش سعی داریم تا با استفاده از این بخش مغز مشتری را ترغیب به خرید کنیم بدون آنکه خودش متوجه استفاده از این روش شود. برای آشنایی بیشتر با بادامه مغز همراه ما باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

نقش آمیگدال ها (بادامه مغز)

کارکردهای قسمت آمیگدال (Amygdala یا بادامه) مغز در این مقاله توسط دکتر احمد محمدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. آمیگدال (Amigdala یا بادامه) شامل هسته‌های مختلفی (حدود ۱۳ هسته) است که هر کدام کارکردهای متفاوتی دارند. نقش مهم آمیگدال (Amigdala یا بادامه) در ایجاد واکنش‌های هیجانی و به خاطر سپردن اطلاعاتی می‌باشد که با جنبه هیجانی همراه هستند، می‌باشد.

نتایج آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد زمانی که آزمودنی‌ها را با محرک‌های خطرزا (مانند مشاهده حیوانات وحشی یا نزدیک نمودن به پرتگاه‌ها) روبه‌رو می‌نمایند، بخش آمیگدال (Amigdala یا بادامه) مغز آنان فعال گشته و واکنش‌های زیادی نشان می‌دهند.

همچنین نتایج این آزمایش‌ها نشان داد، هنگامی که به آزمودنی‌ها، کلمه‌های تهدید کننده (خشونت، کتک خوردن) نشان می‌دهند، بخش آمیگدال (Amigdala یا بادامه) مغز آنان فعال می‌گردد.

نتایج بعضی دیگر از آزمایش‌ها نشان می‌دهد، به هنگام حالت برانگیختگی (Arousal) یا حالت غمگینی (Sadness) قسمت آمیگدال (Amigdala یا بادامه) مغز واکنش نشان داده و میزان فعالیت آن زیاد می‌گردد. از سوی دیگر، آمیگدال (Amigdala یا بادامه) مغز در تشخیص خاطرات هیجانی، تجربه‌های غمگین و ایجاد حالت نشخوار ذهنی نقش دارد.

تغییرات ناشی از بادامه مغز

تغییرات ناشی از بادامه مغز

دکتر بسل ون در کلک (Dr. Bessel Van Der Kolk) در کتاب «The Body Keeps The Score» به آمیگدال (Amigdala یا بادامه) (Amigdala یا بادامه)، لقب آژیر خطر را داده و آن را مسئول تشخیص ترس و آماده‌سازی بدن برای مقابله با آن می‌‌شناسد.

زمانی که خطری ما را تهدید می‌کند، آمیگدال (Amigdala یا بادامه) با هشدار دادن به مغز، سبب شروع زنجیره‌ای از واکنش‌های شیمیایی می‌گردد. هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول در خون جریان پیدا می‌نمایند و در کسری از ثانیه، آمادگی لازم برای فرار یا مقابله با عامل خطر را ایجاد می‌نمایند.

تغییراتی مثل افزایش ضربان قلب و عرق کردن کف دست‌ها را فورا می‌توان حس نمود. به تندی نفس کشیدن، اکسیژن لازم را برای فرار از خطر تامین می‌نماید.

این حالت شباهت زیادی به هواپیماربایی دارد. به این صورت که بدن انسان نقش هواپیما را دارد و آمیگدال (Amigdala یا بادامه) نقش هواپیماربایی که ماشه تفنگ خود را کشیده و آماده شلیک می‌باشد.

علائم ظاهری بادامه مغز

جریان ناگهانی هورمون‌ها سبب تحریک اعصاب شبکه خورشیدی (شبکه‌ای از عصب‌ها در کف حفره‌ شکم) می‌گردد، که موجب می‌گردد احساس نمایید، به اصطلاح در دل‌ شما لباس می‌شویند.

دست‌ها، پاها و صدای‌ شما می‌لرزد. شاید احساس کنید صورت‌ شما ناگهان داغ می‌گردد، گلو یا عضلات پشت گردن‌ شما می‌گیرد و دندان‌های‌ خود را تا حدی به هم فشار دهید. هر لحظه امکان دارد، بدن شما عکس‌العمل فیزیولوژیک قاطع و کوبنده‌ای به محرک ترس نشان دهد.

طبیعتا این شرایط لذت‌بخش نمی‌باشد و به هیچ عنوان رنگ و بوی آرامش ندارد و قرار هم نیست داشته باشد. این مکانیزم تنها برای هرچه بهتر شدن عملکرد دفاعی انسان طراحی گردیده است.

مختل کردن مسیرهای عصبی

مختل کردن مسیرهای عصبی فروش

وقتی آمیگدال (Amigdala یا بادامه) فعال گردد، مسیرهای عصبی منتهی به قسمت پیشانی مغز را مختل می‌نماید و با این عمل سبب می‌گردد، اگر مشغول بحث با فردی می‌باشید که با شما مخالف است، از بحث کناره‌گیری نمایید.

تصمیم گیری‌های پیچیده و توانایی در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف یک موضوع، دیگر مقدور نمی‌باشد. گرچه در حالت عادی، احتمالی برای اشتباه کردن‌ خود هم در نظر می‌گیریم، اما هرچه قدرت تمرکز ما کمتر گردد، احساس می‌نماییم که تنها یک حالت ممکن می‌باشد و فقط در آن حالت احساس امنیت می‌نماییم: “حق با من است و تو اشتباه می‌کنی!” اگر این تغییرات اثر نکند، حافظه نیز تا حدی مختل و غیر قابل اعتماد می‌گردد.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

تا به حال درحین دعوا با دوست یا همسرتان رخ داده که قادر نباشید، هیچ نکته مثبتی درمورد آنان به خاطر بیاورید؟ گویی مغز، برای نجات یافتن از خطر، سیستم حافظه را به طور کلی از کار می‌اندازد. در چنین شرایطی نمی‌شود به هیچ خاطره آرامش بخشی فکر نمود. در حقیقت به هیچ چیز نمی‌تواند فکر نمود! در عوض نور قرمز آژیر خطر آمیگدال (Amigdala یا بادامه)، از چشم‌های‌ ما بیرون می‌زند!

تاثیر آمیگدال بر فروش

تاثیر آمیگدال بر فروش

با توجه به نقش‌های آمیگدال (Amigdala یا بادامه) در بروز احساسات افراد، پی می‌بریم که به طور حتم این بخش از مغز می‌تواند احساسات مشتریان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
نقش آمیگدال در فروش

استاد احمد محمدی بحث جالبی در مورد نقش آمیگدال (Amigdala یا بادامه) در فروش می‌نمایند، که شامل نکاتی کاربردی برای جلب نظر و احساسات مثبت مشتریان مفید هستند.

برقراری ارتباط موثر با دیگران نیازمند درک احساسات و هیجانات خود و دیگران می‌باشد، که در مطلب فوق نقش آمیگدال در بروز احساسات و هیجانات توضیح داده شد.

سخن پایانی

زمانی که بتوانیم احساسات فرد مقابل از جمله مشتریان خود را درک و ارتباط موثری با آنان برقرار نماییم، می‌توانیم از لحاظ شغلی پیشرفت شگرفی نماییم و میزان فروش خود را افزایش دهیم.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی