نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است

آرامش درونی و سکوت ذهنی در زندگی بسیار کمک‌ کننده است و با راه‌های مختلفی بدست می‌آید. یکی از این راه‌ها تمرین مدیتیشن است. افراد موفق زمان خود را در روز به فعالیت‌های مختلفی اختصاص می‌دهند. یکی از این فعالیت‌ها که بخشی جدا نشدنی از زندگی این افراد است؛ مدیتیشن می‌باشد.

با مدیتیشن روح صیقل پیدا می‌کند و آرامش به درون شما نفوذ می‌کند. به همین دلیل است که افراد موفق همیشه زمانی را برای مدیتیشن در نظر می‌گیرند. همانطور که بدن شما برای ادامه حیات به غذا و مواد مغذی نیازمند است تا به درستی عمل کند؛ روح نیز به مدیتیشن نیازمند است.

در واقع مدیتیشن غذای روح است. در دنیای پر تلاطم امروز با وجود استرس و اضطرابی که در طول روز به ما وارد می‌شود، مسلما نیازمند آرام کردن روحمان هستیم. اگر اینکار را نکنیم ممکن است به مشکلات بسیار جدی بخوریم. در این مقاله رابطه آرامش درونی با مدیتیشن را بررسی می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که مدیتیشن چگونه بر شادی ما تاثیر مستقیم دارد و با انجام آن چقدر می‌توانیم فعالیت‌هایمان را بهبود بخشیم و مفیدتر عمل کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مدیتیشن و آرامش درونی

افرادی که مدیتیشن می‌کنند تا حدی آرامش درونی را تجربه کرده‌اند. آرا‌مش درونی نوعی از آرامش و سکوت درونی موقت و احساس سعادت است. تاثیرات مراقبه و مدیتیشن در برطرف نمودن آلام جسمی و روحی است.

این درخشش‌ آرامش درونی که در ابتدا برای چند ثانیه طول می‌کشد به تدریج عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌شود. این مدت زمان امکان دارد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

با گذشت زمان این لحظات نه تنها هنگام مدیتیشن بلکه در زندگی روزمره وقتی که مشغول کار هستید، نیز تجربه می‌شود. این آرامش درونی با کارتان تداخلی ندارد.

شادی و آرامش

شادی و آرامش

ممکن است به کار، مطالعه، ورزش، صحبت یا هر کار دیگری ادامه دهید و در عین حال سکوت و آرامش درونی داشته باشید. شما می‌توانید به هر کاری مشغول باشید و همزمان این آرامش را تجربه کنید.

درحالیکه از این تجربه لذت می‌برید احساس شادی و سرزندگی داشته باشید و هیچ تداخلی هم با کاری که می‌کنید، نداشته باشد و با آرامش و به نحو احسن بر کارتان مسلط شوید. شش راهکار ساده برای خلق شادی و آرامش در زندگی را یاد بگیرید.

در طول این تجربه مفهومی از آگاهی بسط یافته و عظمت و احساس سرحالی و سرزندگی وجود دارد. هیچ اندیشه‌ای از قبیل من الان فکر نمی‌کنم یا ذهنم هم‌اکنون آرام است وجود ندارد. شما فقط احساس آرامش و سرخوشی دارید و شخصیت خود و بودن را فراموش می‌کنید.

این یک تجربه متعالی است که هنگامی‌ که ذهن در آرامش و دور از استرس باشد، به وجود می‌آید. در این حالت کاملا احساس هشیاری، سرحالی، سعادت و آرامش بدون افکار تنش‌زا دارید. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار است.

تمرکز بر آرامش

وقتی این تجربه را کسب می‌کنید دوست دارید که این آرامش درونی باقی بماند. اما وقتی که شروع به فکر کردن درمورد آن می‌کنید یا سعی دارید بر آن تمرکز کنید، درواقع از آن حالت آرامش خارج شده‌اید. مزیت‌های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید.

اگر بخواهید بر آن تمرکز داشته باشید، درواقع از آن دور می‌شوید. این بدان علت است که وقتی به این تجربه فکر می‌کنید ذهن شما به عقب برمی‌گردد و به جهان خارج فکر می‌کنید و از این تجربه درونی دور می‌شوید.

استاد احمد محمدی
وقتی روی هدف‌مان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌‌آید.
استاد احمد محمدی

کاری که شما باید انجام دهید، در باقی ماندن در آرامش است نه فکر کردن به آن. هنگام آمدنش به آن خوش‌آمد بگویید و هنگام رفتنش آن را به خاطر بسپارید. شما هیچ کنترلی بر آن ندارید. وقتی که آماده‌اید آن هم وجود دارد. با گذشت زمان، هرچه بیشتر این تجربه را کسب می‌کنید، کنترل شما بر آن بیشتر می‌شود و آن را تا جایی که می‌خواهید می‌برید.

وقتی آرامش درونی را تجربه کردید چه اتفاقی میفتد؟

زبان از گفتن چیستی این تجربه قاصر است. این حالت چیزی فراتر از حالت ذهنی است. این تجربه ذهن و جسم را آرام می‌کند و افکار بی‌معنا و غیرمفید را از ذهن دور می‌کند.

با سخن گفتن تنها می‌توان درمورد مسیر این تجربه سخن گفت، فهم نزدیکی از آن ارائه داد و با تشبیه آن را توصیف کرد. تکنیک‌های شگفت انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید را فرا بگیرید.

در آغاز وقتی افکار برای چند ثانیه آرام می‌شوند، سکوت درونی کوتاه، نامنظم و گذرا است. اما هر چه توانایی شما برای سکوت نجواهای درونی ذهن رشد ‌کند، عمق، استمرار و تکرار این تجربه نیز بیشتر می‌شود.

تاثیر آرامش درونی در زندگی

وقتی آرامش درونی را تجربه کردید چه اتفاقی میفتد؟

مدیتیشن چگونه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود؟ این آرامش درونی می‌تواند به یک عادت و هشیاری معمولی روزانه تبدیل شود. آنگاه فرد می‌تواند در زندگی روزمره خود، در تعامل با دیگران، هنگام کار کردن با این حالت زندگی کند.

همان‌طور که به مدیتیشن ادامه می‌دهید، آرامش به دست می‌آورید و بر ذهن‌تان تسلط دارید، آشفتگی‌های ذهنی‌تان کم می‌شود. کم‌کم همان‌گونه که توانایی‌تان در آرامش ذهنی بیشتر می‌شود، سکوت درونی، شادی و سعادت را تجربه می‌کنید.

دیگر آرامش ذهنی شما تنها درخشش‌های کوتاهی از سکوت درونی نیستند بلکه روز به روز بیشتر می‌شوند. در طول این تجربه شما اینجا هستید، در زمان حال زندگی می‌کنید و از آن آگاهی دارید.

چه باید بکنید تا آرامش درونی را تجربه کنید؟

آیا می‌دانید مدیتیشن موفق بدون داشتن تمرکز امکان پذیر نیست؟ شما هر روز مدیتیشن را انجام دهید بدون این‌که بررسی کنید که آرامش دارید یا نه. این تجربه زمانی ‌حاصل می‌شود که ذهن آرام است و نجواهای درونی متوقف می‌شوند.

اگر شما درمورد آرامش درونی فکر کنید درواقع شما در حال فکر کردن هستید که این کار شما را آشفته و چه بسا مضطرب می‌کند. در این حال شما به ذهن‌تان فرصت داشتن آرامش درونی را نمی‌دهید و بدین ترتیب سکوت درونی را نیز تجربه نمی‌کنید.

همان‌طور که قبلا گفته شد بهترین کار این است که بر مدیتیشن تمرکز کنید، فکر کردن یا منتظر بودن برای آرامش و سکوت درونی را کنار بگذارید. زمانی که ذهن‌تان آمادگی را پیدا کند، آن ظاهر می‌شود.

رسیدن به اهداف با آرامش

در دنیای شلوغ و پر تلاطم امروزی، ما به اندازه‌ای در دنیای بیرون خود غرق شده‌ایم که گاهی درون‌مان را فراموش می‌کنیم. به همین دلیل هیچ مقدار از فضای ذهنی ما خالی نمی‌ماند تا صرف شکوفایی ذهنی و طرح ایده‌هایی شود که بتوانیم از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

مشغله‌های کاری و مشکلات زندگی سبب شده تا انرژی ذهنی ما طی برطرف کردن آن‌ها به هدر برود. در واقع، این گرفتاری‌ها ما را در یک لوپ بی نهایت انداخته که تمام انرژی ما صرف پیمودن یک راه تکراری می‌شود که هیچ جای پیشرفتی برای ما ندارد. پس باید چکار کرد؟ آیا این مشکل حل شدنی است یا باید تسلیم شد؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
حال خوب

در جواب این سوال باید بگویم که از نظر تیم آکادمی بازار وقتی مشکلی وجود دارد پس حتما یک راه حل نیز برای آن طرح شده است.

ما در آکادمی بازار راهکارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نه تنها افکارتان را در کنترل خود درآورید بلکه قادر خواهید بود با یکسو کردن آن‌ها در راستای رسیدن به اهداف‌تان نیز قدم بردارید. برای قدم اول می‌توانید از بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

    1. سلام عقیل عزیز
      هر لحظه به یاد خداوند باشید و بدونید که خداوند هیچ وقت بندگانش رو تنها نمیگذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی