موفقیت شغلی را با این راه های ساده در آغوش بگیرید – قسمت اول

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

برای رسیدن به موفقیت شغلی باید از شغل خود رضایت داشته باشید، اول باید تعریف خود را از موفقیت شغلی مشخص نمایید. برای بعضی افراد موفقیت شغلی به معنای بهبود وضعیت مالی یا دستیابی به موقعیت اجتماعی بهتر می باشد، ولی این موارد در اکثر اوقات سبب رضایت شغلی واقعی نمی گردد. تمام افراد به موفقیت علاقه دارند. موفقیت در تمام عرصه های مختلف زندگی، خصوصاً موفقیت شغلی، خیلی مهم بوده و این مورد دغدغه ی بسیاری از افراد می باشد. به همین خاطر در این مقاله دو قسمتی تعدادی از نکاتی که با رعایت آن ها می توانید احتمال موفقیت شغلی خود را به حداکثر میزان خود برسانید، آورده می شود:

۱- هدفتان را به طور شفاف برای خود تعریف نمایید

فرض نمایید شما یک دوست را به صورت تصادفی در آسانسور ملاقات می نمایید، که این توانایی را دارد شانسی برای به دست آوردن موقعیت شغلی مطلوب در اختیار شما بگذارد. البته این دوست شما خیلی از نظر زمانی وقت ندارد و شما فقط حدود ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه فرصت دارید تا نظر وی را به خود جلب نمایید. در این چند ثانیه محدود چه تصویری از خود و اهداف شغلی خود برای او می سازید؟ پاسخ این پرسش، دقیقاً همان کاری می باشد که شما باید بتوانید با آن آینده خود را تغییر دهید: کوتاه، مختصر، مؤثر و ارزشمند.

۲- قابلیت های خود را بشناسید

شما در انجام چه کار یا کارهایی فوق العاده می باشید؟ لیستی از آن ها تهیه نمایید. وقتی از افراد موفق این سؤال را بپرسید، خیلی روشن و راحت، با گفتن چند کلمه کلیدی می توانند نقاط قوت خود را به شما می گویند.

۳- ضعف های خود را بشناسید

طبیعی است هر شخصی در انجام تعدادی از کارها چندان توانایی قابل توجهی نداشته باشد. نگران نباشید اگر نقطه ضعفی دارید، ولی در صورت نشناختن آنان، باید کمی نگران باشید. خوشبختانه شما می­ توانید با تکنیک های مهارتی، مدیریتی و منابع انسانی این تقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت نمایید، به شرط آنکه ابتدا آن ها را شناسایی نمایید.

۴- یاد یگیرید چگونه وظایف خود را واگذار نمایید

هیچ فردی در جهان قادر نیست خودش همه کارها را به تنهایی انجام دهد. این مسأله، وقتی در مسیر موفقیت شغلی قرار می گیرید بیشتر نمایان می گردد. شما باید بدانید کدام کارها را باید خودتان انجام دهید و کدام یک را باید به دیگران بسپارید. کارمندان، همکاران، شرکای تجاری و … همه از افرادی هستند که شما می توانید وظایف خود را به آنان واگذار نمایید.

موفقیت شغلی

آیا توانمندسازی کارمندان و تفویض اختیار به آن‌ها همیشه مفید خواهد بود؟

۵- خطوط قرمز اهداف شغلی خود را مشخص نمایید

زندگی ممکن است فرصت های زیادی پیش روی هر انسانی قرار دهد. ممکن است در برهه ای از زمان، پیشنهادات شغلی متنوعی به شما داده گردد. آیا شما باید به همه آن ها پاسخ مثبت بدهید؟ به عبارت دیگر، شما باید توانایی «نه» گفتن به برخی فرصت ها و پیشنهادات را داشته باشید. برای اینکه راحت بتوانید «نه» بگویید باید خطوط قرمز شغلی خود را بدانید و مشخص نمایید.

۶- برای خود افتخار آفرینی نمایید

اساسی ترین نیاز برای یافتن شغل و کار نمودن کسب درآمد می باشد. افراد زیادی را سراغ دارم که تنها برای کسب درآمد و از روی اجبار کاری را انجام می دهند که به آن هیچ علاقه ای ندارند. اگر شما از این دسته افراد هستید و از سوی دیگر می خواهید به موفقیت شغلی برسید، ریسک نمایید و کاری را برگزینید و انجام دهید که وقتی در مورد آن حرف می زنید، چشم های شما برق بزند، تن صدای شما تغییر نماید و هیجان ناشی از آن، آدرنالین خون شما را افزایش دهد. این گزینش بسیار به نقاط قوت و ضعف شما (موارد ۲ و۳) مربوط می شود.

۷- از اشتباهات گذشته درس بگیرید

همه افراد، حتی کارآفرینانی که به موفقیت شغلی دست یافته اند، خود اشتباهاتی انجام داده اند. شاید این جمله به نظر خیلی ساده باشد: «از اشتباهات گذشته درس بگیرید ولی باور کنید عمل به آن خیلی ساده نیست». ممکن است شما هم افرادی را دیده باشید که از اشتباهات چیزی یاد نمی گیرند. البته این لزوما به معنای تکرار همان اشتباه نیست، بلکه مقصود از این جمله ایجاد خرد و دانش تجزیه و تحلیل شرایط، تصمیمات و تحلیل روابط علت و معلولی می باشد که به موفقیت شغلی منجر گردیده است. با یادگیری از اشتباهات، شما می توانید تهدید ها را به فرصت تبدیل نمایید و به موفقیت شغلی دست یابید.

۸- حد توانمندی های خود را ارتقا دهید

اگر شما قادر هستید یک رویداد ۲۰ نفره را مدیریت نمایید، وقت آن رسیده است که کوشش نمایید یک رویداد ۱۰۰ نفره را مدیریت نمایید تا به موفقیت شغلی بیشتری برسید. تا وقتی تلاشی برای افزایش حد توانمندی های خود انجام ندهید، نمی توانید مهارت های خود را ارتقا دهید.

۹- کاری را که از آن ترس دارید، انجام دهید

در راستای افزایش حد توانمندی های خود (مورد قبل) سراغ کاری بروید که از انجام آن ترس دارید. از منطقه راحت خود بیرون بروید. اگر از سخنرانی در مقابل جمع ترس دارید، حتما آن را انجام دهید. سخنرانی در مقابل جمع برای تمام اشخاص کار ساده ای نمی باشد. انجام کاری که از آن می ترسید، گاهی اوقات می تواند لذت زیادی را نصیب شما بگرداند و سبب موفقیت شغلی بیشتری برای شما گردد.

۱۰- از شنیدن انتقادات استقبال نمایید

به انتقاداتی که به عملکرد و موفقیت شغلی شما بر می گردد به چشم بازخورد بنگرید. بازخورد یا فیدبک (feed back)، تحلیل عملکرد شما از نظر دیگران می باشد. حتی بازخوردهای مغرضانه نیز می تواند برای شما پیام هایی جهت بهبود شرایط و موفقیت شغلی شما داشته باشد، اما این موضوع کاملاً بستگی به نحوه برخورد شما با انتقادات و فرد انتقاد کننده دارد.

حتی دشمنانتان هم می توانند درس هایی به شما بیاموزند

۱۱- به دیگران بازخورد بدهید

اگر به نظر شما عملکرد همکار یا حتی مدیر شما می تواند بهتر شود، به او بازخورد دهید. اگر مدیر شما رفتاری دارد که سبب تقلیل انگیزه تیم می گردد و ممکن است خود او متوجه این رفتار نباشد، فیدبک مناسب شما می تواند شرایط را بهتر نماید. از انتقاد نمودن برای بهبود شرایط ترسی نداشته باشید. البته حواستان باشد این کار را درست انجام دهید.

۱۲- یاد بگیرید در جای مناسب «نه» بگویید

گفتن «نه» یکی از سخت ترین کلمات دستور زبان است. همانطور که در بند ۵ گفته شد، باید در تمامی مراحل مسیر موفقیت شغلی، بدانید به کدام پیشنهادات و درخواست ها جواب مثبت دهید و به کدام یک «نه» بگویید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه به رضایت شغلی برسیم؟

چگونه مهارت نه گفتن به دیگران را بیاموزیم؟

۱۳- با افراد درجه یک معاشرت نمایید

بحث شبکه سازی (networking) از بحث های داغ کسب و کار و موفقیت شغلی می باشد. این روزها با بالا گرفتن تب استارت آپ ها در کشور، بحث شبکه سازی نیز خیلی مورد توجه قرار گرفته است. افرادی را دیده ام که دیوانه وار دنبال شبکه سازی هستند، با همه افراد مهم ارتباط برقرار می نمایند، کارت ویزیت رد و بدل می نمایند و … .

البته که مهمترین سرمایه اجتماعی هر فرد و کسب و کار این شبکه ها می باشند، نباید در مورد شبکه سازی افراط نمود. ایجاد شبکه مشکل می باشد، اما مشکل تر از آن، نگهداری و حفظ آن می باشد. نکته مهم ایجاد شبکه ای مورد اعتماد می باشد، به این معنی که در جاهایی از مسیر موفقیت شغلی بتوانید از حضور و حمایت آن ها اطمینان خاطر داشته باشید.

Job-success-4

معاشرت با افراد درجه یک

۱۴- با افراد خبره و باتجربه در مورد شغل خود مشورت نمایید

افراد متفاوتی می توانند به عنوان مشاور، الهام بخش ترسیم مسیر موفقیت شغلی شما باشند. مدیر، همکاران یا حتی مادر شما می توانند در زمره این افراد باشند. با افراد مختلف و البته مناسب مشاوره نمایید و به یاد داشته باشید شما باید تصمیم نهایی را بگرید، لازم نیست به حرف همه آنها گوش دهید، فقط الهام بگیرید.

۱۵- مطالب نامناسب مربوط به خودتان را از اینترنت پاکسازی نمایید 

اسم خودتان را به فارسی و انگلیسی در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بزنید و ببینید چه مطالب یا عکس یا فیلمی از شما در فضای اینترنت و شبکه های مجازی منتشر گشته است. اگر خودتان محتوای نامناسب منتشر نموده اید یا اطلاعاتی که دلتان نمی خواهد بقیه بدانند وجود دارد، آن را اصلاح نمایید. اگر منتشر کننده شخص دیگری می باشد، می توانید با وی تماس گرفته و خواهش نمایید محتوا را حذف نماید.

        جهت مطالعه ادامه مقاله و یادگیری سایر راه های ساده موفقیت شغلی روی لینک زیر کلیک نمایید:

موفقیت شغلی را با این راه های ساده در آغوش بگیرید – قسمت دوم

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی