موضوعات بی‌ارزشی که موجب رنج کشیدن ما می‌شوند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰

آیا در زندگی از چیزی رنج می‌برید؟ این رنج و عذاب از کجا ناشی می‌شود؟ عوامل رنج کشیدن انسان‌ها کدام‌اند؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رنج و عذاب

امروزه با وجود آنکه تامین نیازهای اساسی زندگی برای اکثر ما راحت‌‌تر شده است، جای تعجب دارد که باز هم مردم دچار رنج و عذاب هستند. در زمان‌ قدیم اولین رنج انسان نبود غدا و سرپناه بود. اما انسان امروزی علی رغم داشتن غذا و مسکن باز هم رنج می‌‌کشد. من بر این باورم که:

امروزه جدای از رنج و عذاب جسمی که همیشه وجود دارد، درصد زیادی از رنج درونی را خودمان به وجود می‌‌آوریم زیرا علت اصلی مشکلات خودمان هستیم.

این مقاله به ۴ علت رنج کشیدن ما انسان‌ ها اشاره دارد.

۱. رنج می‌کشیم چون خواسته‌های ما بیش از اندازه است

اکثر ما چیزهایی را می‌‌خواهیم داشته باشیم که به درد زندگی‌‌مان نمی‌‌خورند. با وجود اینکه سرپناه داریم و برای رسیدن به خواسته‌‌های‌مان به قدر کافی پول هم داریم متاسفانه باز هم راضی نیستیم.

این عدم رضایت به این علت است که هنوز برای به دست آوردن وسایل لوکسی که ارزش چندانی هم به زندگی‌‌مان نمی‌‌دهند، حریص هستیم.

تاثیر رسانه در رنج ما

این میل و اشتیاق توسط رسانه‌‌ها در ما ایجاد می‌شود. رسانه‌ها از طریق فیلم، موسیقی و آگهی‌‌های تبلیغاتی به ما این‌گونه القاء می‌کنند که تمام دلخوشی خود را باید وابسته به دارایی‌ها و وسایل شیک در زندگی بدانیم.

رسانه‌ها باعث می‌شوند حتی افرادی که به اندازه کافی پول و ثروت دارند، این احساس را پیدا کنند که باید دنبال جمع‌ آوری بیشتر پول باشند؛ چرا که آن‌ها در درون خود احساس کمبود می‌کنند و در نتیجه فرد دچار افسردگی و اضطراب می‌شود و از این وضعیت رنج می‌برد.

علاوه بر این خودمان نیز به این موضوع پی نبرده‌ایم که نباید نگران این امور بود و نمی‌دانیم آنچه که مهم است سخت‌ کوشی است و بعد از آن بقیه چیزها فراهم می‌شود.

۲. رنج با دلبستگی به امور زودگذر و بی‌ارزش

از دیگر عوامل رنج و عذاب ما دلبستگی داشتن به چیزهای موقت و زودگذر از قبیل اموال و دارایی‌‌های مادی‌مان است. اکثر ما به شدت به دارایی‌‌های خود وابسته‌ایم و بسیار به آن‌ها علاقمندیم. ما متوجه نیستیم که این‌ها همگی موقتی‌اند و امکان دارد با سرقت و استهلاک از بین بروند.

ما از این حقیقت آگاه نیستیم که وقتی شخصیت خود را به این دارایی‌ها وابسته می‌دانیم در واقع باعث اسباب رنج و زحمت خود می‌شویم. برای مثال زمانی‌که شما گوشی خود را گم می‌کنید به خاطر این‌که خود را وابسته به آن کرده‌اید، کاملا ناامید و سرخورده می‌شوید.

پس برای اجتناب از رنجور شدن‌مان باید به چیزهای موقت دلبسته نشویم و خود را سرشار از استعداد الهی که منبع غنی از دوره ثروت و سعادت است، بدانیم.

۳. توجه نداشتن به سرچشمه‌‌ آفرینش در وجودمان

رنج و عذاب

اکثر ما تصورمان این است که ما موجوداتی مادی هستیم که هیچ ارزشی روی کره‌ زمین نداریم. هنوز به این بینش نرسیده‌ایم که ما انسان‌ها موجوداتی روحانی در کالبد جسم هستیم چرا که در وجود ما استعداد الهی جریان دارد.

ما غافل از این هستیم که استعداد الهی در ما همان چیزی است که بدن‌مان را برای انجام عملیات جسمی از قبیل گوارش، تنفس و گردش خون هدایت می‌کند. انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است. ما بیشتر به بعد جسمانی توجه داریم.

استعداد الهی

اگر به استعداد الهی درون خود توجه داشته باشیم، هرگز از دشواری‌های زندگی نمی‌رنجیم زیرا می‌فهمیم که ما قادریم تا بر چالش‌هایی را که در زندگی به وجود می‌آیند، غلبه کنیم.

این نوع بینش به ما این اطمینان را می‌دهد که رنج و عذاب وجود ندارد؛ چرا که ما آنقدر دانا و خردمند هستیم که با شرایط و موقعیت خود کنار بیاییم و غافل نیستیم که روح خالق‌مان در ما دمیده شده است. 

پس مشکلات نباید موجب رنج ما شوند زیرا آن‌ها در برابر قدرتی که ما داریم، هیچ هستند.

۴. مقایسه خودمان با دیگران

ما عاشق مقایسه کردن خودمان با دیگران هستیم و این سرآغازی برای ورود استرس به زندگی‌مان است زیرا همیشه کسانی بهتر از ما هستند. باید قبول کنیم که هرچقدر ما پولدار یا خوش‌قیافه باشیم، همیشه افرادی پولدارتر و خوش‌تیپ از ما هستند.

استاد احمد محمدی
زمین خوردن شکست نیست. بلکه بلند نشدن، شکست است.
استاد احمد محمدی

مقایسه خودمان با دیگران باعث رنجش ما می‌شود. چرا که مدام نگرانیم که دیگران چه نظری درمورد ما دارند. پس اگر می‌خواهید خود را اذیت نکنید از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید.

شما باید خود را با خودتان مقایسه کنید یعنی باید پیشرفت خود را نسبت به جایگاهی که امروز دارید، ارزیابی کنید و موقعیت امروز خود را نسبت به دیروزتان بسنجید.

رنج ساختگی

همه ما دغدغه و مشکلاتی در زندگی خود داریم و از داشتن آن‌ها رنج می‌کشیم. ولی بسیاری از آن‌ها بی‌مورد و ساختگی هستند. منظورم از ساختگی این است که خودمان به خاطر یک سری دلایل بی‌ارزش سبب به وجود آمدن آن رنج و عذاب شده‌ایم.

تعدادی از این دلایل در مقاله فوق اشاره شدند؛ که به خوبی پوچ بودن این دلایل را بیان می‌کنند. ما باید دلیل رنج خود را بیابیم و بعد بین دلایل منطقی و دلایل پوچ و بی‌مورد تمایز قائل گردیم. بسیاری از رنج‌ها را تنها با تغییر نگرش و درون خودمان می‌توانیم از بین ببریم. فقط و فقط باید بر روی خودمان کار کنیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون رنج و لذت

تغییر در جهت مثبت و انعطاف پذیری از موضوعات بسیار مهمی هستند و همچنین از ابزارهای مهم موفقیت، چه شغلی چه زندگی شخصی محسوب می‌شوند.

اگر می‌خواهید فواید تغییر خود و انعطاف پذیری در شرایط مختلف زندگی را بیاموزید، پیشنهاد می‌کنم به صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی سر زده و از آموزه‌های استاد احمد محمدی بهره‌مند گردید. همچنین بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» می‌تواند راه رهایی از رنج و عذاب و رسیدن به موفقیت را نشان دهد.

5/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی