مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا به دنبال راهی برای کنترل استرس و اضطراب هستید؟ از مواد غذایی ضد استرس استفاده کرده‌اید؟ کدام رژیم غذایی برای کاهش استرس مفیدتر است؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل استرس و اضطراب

بروز ا‌سترس در موقعیت‌های مختلف اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. استرس همانند سایر احساسات انسان ممکن است ناشی از پیشینه تربیتی و فکری فرد نشات بگیرد. همواره راهکارها و روش‌های متعددی برای مدیریت و کنترل استرس و اضطراب وجود دارد که هر کدام متناسب با موقعیت‌های مختلف تعریف شده‌اند.

 یکی از موارد پیشگیری از بروز استرس، استفاده از رژیم غذایی مناسب است. ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلف می‌تواند بهترین منبع برای کنترل اضطراب باشند. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار زیاد است.

در این مقاله در مورد دسته‌های مختلفی از مواد غذایی که می‌تواند به کنترل استرس کمک کند اشاره می‌شود.

مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

مواد غذایی سالم و طبیعی یکی از بهترین منابع برای جلوگیری از تشدید استرس می‌باشد. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، استرس شدید که در طولانی مدت باعث آزار افراد شود می‌تواند به اضطراب تبدیل شود.

این اضطراب می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را برای بدن انسان داشته باشد. افزایش احتمال ابتلا به سرطان، فشار خون، گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی از جمله این موارد است.

میل کردن تمام وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند به کنترل اضطراب افراد در طول روز کمک کند. صبحانه یکی از اصلی‌ترین وعده‌های روزانه است که تاثیر زیادی در آرامش روزانه افراد دارد.

هم‌چنین استفاده از لبنیات و سبزیجات به عنوان میان وعده یکی دیگر از مواردی است که باعث کنترل استرس و کنترل اضطراب می‌شود. اگر خواهان ذهن و جسمی سالم هستید، تغذیه سالم را فراموش نکنید.

استاد احمد محمدی
مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، هم آن را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

استفاده از دانه‌های روغنی در طول روز می‌تواند باعث افزایش عملکرد ذهنی شما شده و استرس شما را نیز کنترل کند. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی به مدیریت و کنترل اضطراب و همچنین افزایش سلامتی بدن کمک می‌کند.

استفاده از کربوهیدرات‌ها برای کاهش اضطراب

کربوهیدرات‌ها یکی از بهترین دسته‌های غذایی هستند که می‌توانند به مدیریت استرس کمک کنند. کربوهیدرات‌ها به صورت کلی به دو دسته کربوهیدرات‌های پیچیده و ساده تبدیل می‌شوند.

هر دو دسته از این مواد غذایی دارای هورمون‌هایی است که به کنترل استرس در افراد کمک می‌کند. از جمله مثال‌های مناسب از کربوهیدرات‌های ساده می‌توان به انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شکردار اشاره کرد. رژیم غذایی مناسب و کاربردی برای کنترل خشم و عصبانیت نیز بسیار کابردی است.

در کنار کربوهیدرات‌های ساده، کربوهیدرات‌های پیچیده نیز به کنترل هورمون‌های استرس‌زا در بدن کمک می‌کنند. از جمله مواد غذایی که شامل کربوهیدرات پیچیده هستند عبارت‌اند از بیسکوییت‌ها، نان‌ها و پاستا.

هر کدام از این مواد غذایی به کاهش سطح کوتیزول و آدرنالین بدن کمک می‌کنند که هردوی این هورمون‌ها از جمله اصلی‌ترین دلایل تشدید استرس در بدن می‌باشند.

استفاده از سبزیجات و میوه‌جات

سبزیجات و میوه‌جات یکی از اصلی‌ترین منابع ویتامین در مواد غذایی است که این دسته از مواد می‌توانند به کنترل استرس کمک زیادی بکنند.

قرار دادن سبزیجات در میان وعده‌های غذایی می‌تواند کمک زیادی به آرامش فکری افراد در طول روز بکند. سبزی‌های مورد نظر که کمک زیادی به کنترل اضطراب می‌کنند عبارت‌اند از اسفناج، هویج و کرفس.

استفاده از این سبزیجات به عنوان سالاد در طول روز می‌تواند آرامش فکری مناسبی را فراهم کند. مزیت‌های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید.

هم‌چنین استفاده از میوه‌هایی که منابع سرشار از ویتامین سی هستند، کمک زیادی به افزایش انرژی و روحیه مثبت در افراد می‌کند. پرتقال و آووکادو از جمله نمونه‌های مناسب در میوه‌جات هستند.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی

در کنار تمامی رژیم‌های غذایی که به آن اشاره شد، فعالیت بدنی و تمرین‌های ورزشی روزانه کمک زیادی به آرامش فکری و کنترل استرس افراد می‌کند.

علاوه بر این استفاده از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم مانند چای، قهوه و دمنوش‌های گیاهی می‌تواند تنش‌های فکری را از شما دور کند.

نوشیدن شیر به خصوص قبل از خواب به آرامش فکری افراد کمک می‌کند. محققان در این مورد به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب موجب کاهش اضطراب و بی‌خوابی می‌شود. این کار از جمله پنج کاری است که افراد موفق هر شب قبل خواب انجام می‌دهند.

هر کدام از این رژیم‌های غذایی مکملی هستند تا توانایی شما را در کنترل استرس افزایش دهند. لبنیات یکی از بهترین مواد غذایی برای آرامش فکری و رشد شخصی از لحاظ کنترل احساسات است.

برای کاهش و کنترل استرس و اضطراب باید اعتماد به نفس کودکان خود را افزایش دهید. به این منظور می‌توانید از دوره اعتماد به نفس کمک بگیرید تا در تمام زمینه‌ها در زندگی به موفقیت چشم‌گیری برسید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی