برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ آبان, ۱۴۰۰
برنامه ریزی ذهن

ذهن ناخودآگاه ما مانند صندوقچه‌ای است که تمام اتفاقات زندگی ما درون آن قرار دارد. فردی که از پرنده می‌ترسد ممکن است در کودکی برای او اتفاقی ناخوشایند در این مورد افتاده باشد که حتی آن را به یاد ندارد اما تاثیر ترس آن در سن بزرگسالی نمایان می‌شود.

در واقع مانند مخزن اسراری از خاطرات، اندیشه‌ها، احساسات، آرزوها و … است که از آن‌ بی‌خبریم. این مخزن اسرار بنابر تجربه‌های ما روی تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد. پس می‌توان گفت کنترل آن سبب رسیدن به نتایج مطلوب می‌شود.

در این مقاله ابتدا مکانیزم عملکرد ذهن ناخودآگاه را بررسی می‌کنیم سپس به شما یاد می‌دهیم که چگونه ذهن خود را آنطور که مدنظرتان است برنامه ریزی کنید و حتی بتوانید برنامه ریزی‌های قبلی را نیز کنترل یا پاک کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مکانیزم (عملکرد) ذهن خودآگاه و ناخودآگاه

ذهن ناخودآگاه شما، ذهن احساسی و ذهن خودآگاه شما، ذهن منطقی شماست. یعنی شما با ذهن خودآگاهتان فکر می‌کنید و با ذهن ناخودآگاه، احساس می‌کنید. ذهن خودآگاه شما دارای یک سری گیرنده‌هاست که اطلاعات عوامل بیرونی را دریافت کرده و در ذهن شما یک فکر ایجاد می‌کند.

این گیرنده‌ها شامل گیرنده‌های بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی هستند. بنابراین، اغلب مردم طبق اتفاقاتی که در اطرافشان رخ می‌دهد، فکر می‌کنند. آن‌ها اطلاعات بیرونی را دریافت می‌کنند، در ذهنشان به آن فکر می‌کنند، برای آن تصویر سازی می‌کنند، سپس آن را به درون ذهن ناخودآگاه‌شان می‌فرستند و در نتیجه، طبق آن احساسی را برای خود ایجاد می‌کنند.

در واقع، فکری که در ذهنتان شکل می‌گیرد و تاثیری که آن فکر بر ذهن ناخودآگاهتان می‌گذارد، ارتعاش شما را کنترل می‌کند. زیرا ارتعاش شما با احساس شما مرتبط است. در واقع شما با احساس خود ارتعاش می‌فرستید، نه با فکرتان. می‌توان گفت که افکار شما به طور غیر مستقیم و احساس شما به طور مستقیم تعیین کننده ارتعاش شماست و ارتعاش شما تعیین کننده نتایج و دست آوردهای زندگی شماست.

برنامه‌ریزی ذهن ناخودآگاه

برنامه‌ریزی ذهن ناخودآگاه

شما از بدو تولد تا کنون، تمامی اطلاعاتی را که از جهان پیرامون خود دریافت کرده‌اید، وارد ذهن ناخودآگاه خود کرده و آن را برنامه‌ریزی نموده‌اید. در واقع انسان تا سن 7 سالگی، ذهن ناخودآگاه خود را بر اساس آنچه در خانواده، مدرسه یا جامعه می‌بیند و می‌شنود، به طور قوی برنامه‌ریزی می‌کند و پس از 7 سالگی، 95 درصد زندگی‌اش بر اساس همان برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود!

به همین دلیل است که اکثر افرادی که در خانواده‌ای فقیر به دنیا می‌آیند، فقیر باقی می‌مانند و همین‌طور غالب افرادی که در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا می‌آیند، ثروتمند باقی می‌مانند، حتی اگر تا آخر عمر یک کودن باشند! زیرا از بدو تولد، ذهن ناخودآگاه آن‌ها طبق باور فقر یا ثروتمندی برنامه‌ریزی شده است.

استاد احمد محمدی

مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم ، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.

استاد احمد محمدی

اکثر افرادی که در خانواده‌ای فقیر به دنیا می‌آیند، حتی اگر تمام زندگی‌شان را هم تلاش کنند و سخت کار کنند، به دوره ثروت نخواهند رسید و حتی اگر هم برسند، پس از مدتی آن را از دست خواهند داد، مگر آنکه ذهنشان را برنامه‌ریزی مجدد کنند. در واقع شما نمی‌توانید چیزی را به دست آورید که با برنامه‌ریزی‌های ذهنی‌تان مغایر است.

چه بسیار افراد فقیری که در لاتاری‌ها برنده شده، یا افرادی که به ناگهان ثروت عظیمی بدست آورده‌اند اما در یک بازه زمانی کوتاه، همه را از دست داده‌اند! زیرا ذهن ناخودآگاه آن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده است که رسیدن به پول و ثروت را پشتیبانی نمی‌کند!

برنامه ریزی مجدد ذهن ناخودآگاه

ذهن یا ضمیر ناخودآگاه شما، برای وارد کردن هر نوع اطلاعاتی کاملا باز است تا با دوره برنامه ریزی به آن شکل دهید. زمانی که کودک بودید، هوشیاری پایینی داشتید و هر آنچه در پیرامون‌تان رخ می‌داد، وارد ذهن ناخودآگاه‌تان می‌شد؛ اما اکنون یک فرد بالغ و هوشیار هستید و می‌توانید از ورود برخی اطلاعات به ذهن ناخودآگاه‌تان جلوگیری کنید.

حتی از همین حالا! شما اکنون توانایی این را دارید که تمامی اطلاعاتی را که به سوی‌تان هجوم می‌آورند، گزینش کنید؛ به آن‌هایی که برایتان سودمندند اجازه ورود دهید و آن‌هایی که بیهوده یا حتی مضر هستند را دور بریزید. چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

تنها با نگاه نکردن به آنچه دوست ندارید، گوش ندادن به آنچه نمی‌خواهید، فکر نکردن به آنچه مطلوبتان نیست و نخواندن مطالبی که نمی‌خواهید. زیرا ذهن هوشیار یا خودآگاه شما، توانایی پذیرفتن یا رد کردن هر ایده‌ای را دارد؛ اما ذهن ناخودآگاه شما این توانایی را ندارد!

اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که شما به هر چیزی، به هر شکل توجه کنید، ارتعاش آن را ساطع می‌کنید؛ در اینجا این موضوع را کمی واضح‌تر می‌کنیم؛ در واقع شما به هرچه توجه کنید (ببینید، بشنوید، بخوانید یا لمس کنید)، گیرنده‌های ذهن خودآگاه‌تان آن اطلاعات را دریافت می‌کنند و در ذهن شما یک فکر یا یک تصویر از آن اطلاعات ایجاد می‌شود.

سپس این فکر یا تصویر به ذهن ناخودآگاه شما انتقال می‌یابد و ایجاد یک احساس می‌کند؛ و احساس شما همان ارتعاش شماست. هرچه بیشتر به یک چیز توجه کنید، بیشتر آن را در ذهن ناخودآگاه خود تثبیت می‌کنید؛ این توجهات مکرر، در ذهن ناخودآگاه شما تشکیل یک باور را می‌دهند و این باور، همان «برنامه‌ریزی» ذهن شماست.

با برنامه ریزی قبلی چه کنیم؟

با برنامه ریزی قبلی ذهن چه کنیم؟

تغییر باورها اگرچه کار سخت و زمان بری است، اما شدنی است. پس چه بهتر که از همین لحظه سعی کنیم باوری را در ذهن نسازیم که بعدها برای تغییرش نیازمند تلاش باشیم. اما یک سری باورها در سیستم باورهای ما وجود دارند که از طریق خانواده، مدرسه یا جامعه، در ذهن ما شکل گرفته‌اند که هنگام کودکی، قادر به تشخیص آن‌ها نبوده‌ایم. این نوع باورها یا برنامه‌ریزی‌های ذهنی به دو صورت می‌توانند تغییر یابند.

1. هیپنوتیزم

شما از طریق هیپنوتیزم می‌توانید در بازه زمانی کمتر و با صرف تلاش و انرژی کمتری، برنامه‌ریزی‌های ذهنی خود را تغییر دهید. بدین صورت که فرد هیپنوتیزم کننده، با فرو بردن شما در حالت تتا که حالتی پایین‌تر از هوشیاری است، مستقیما به ضمیر ناخودآگاه شما دسترسی می‌یابد و می‌تواند هر باوری را تغییر دهد.

2. از طریق تکرار و تمرین

این روش، کم هزینه‌تر و در عین حال زمان‌بر تر است. ذهن ناخودآگاه شما با تکرار می‌تواند آموزش ببیند. بدین صورت که شما ابتدا با بررسی جنبه‌های مختلف زندگی خود، متوجه می‌شوید که در کدام بخش دچار مشکل هستید؛ سپس با تکرار، باوری را که موجب آن مشکل شده تغییر می‌دهید.

این تکرار، به کمک عبارات تاکیدی انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر در رابطه با مسائل مالی دچار کشمکش هستید، حتما باورتان این است که:

  • «پول، ریشه همه شرارت‌هاست»
  • «افراد فقیر، معنوی‌تر‌ند»
  • «افراد فقیر، به بهشت می‌روند»
  • «پول به سختی به دست می‌آید»
  • «پول در آوردن نیازمند تلاش زیاد و کار سخت است»
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - رژیم ذهنی

یا باورهایی مشابه این‌ها؛ بنابراین، در طول روز به تعداد 3 مرتبه و هر مرتبه حدود 100 بار با خود تکرار کنید که:

  • «پول و ثروت، بسیار معنوی است»
  • «افراد ثروتمند، افراد خیرخواه و معنوی‌ هستند»
  • «پول به راحتی بدست می‌آید»
  • «برای ثروتمند شدن، نیاز به تلاش زیاد یا استعداد خاصی نیست»

کلام آخر

یادتان باشد که در این کار ممارست بورزید و آنقدر ادامه دهید تا نتایج را ببینید. به محضی که در آن جنبه از زندگی خود اندک تغییری مشاهده کردید، دیگر نیاز به تکرار نیست؛ ذهن شما برنامه‌ریزی جدید شده است!

انجام تمامی کارها و فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم، نیاز به برنامه‌ریزی و فعالیت‌هایی دارد که چارچوبی معین را برای ما ایجاد کند تا بتوانیم به بهترین نحو نتیجه بگیریم و از کرده خود راضی باشیم. در این رابطه همیشه و همه‌جا کنفرانس‌هایی گذاشته می‌شود که شما می‌توانید با شرکت در آن‌ها به خوبی و با کیفیتی بهتر از گذشته به مسیر زندگی خود و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، مسیر و جهت دهید. تیم آکادمی بازار نیز در این رابطه مفتخر است به اجرای برنامه‌ها و سمینارهایی مناسب برای شما.

2/5 - (4 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

17 پاسخ

  1. سلام خیلی از مطالبتون لذت بردم اما متاسفانه به نظرم کم بود …
    خیلی دوست دارم بیشتر در مورد ذهن خودآگاه و ناخودآگاه بفهمم

  2. منم با دوستمون موافقم بعد از هیپنوتیزم یا خود هیپنوتیزمی یه حالت خلسه ایجاد میشه که باید بدونی چطور ازش خارج بشی و اصلا و ابدا نباید بدون علم دست به این کار بزنه کسی

  3. من همیشه فکر میکردم هیپنوتیزم خیلی ترسناکه اخه تو یه فیلم دیدم دختره رو هیپنوتیزم کردن بعد رفت تو یه دنیای دیگه با یه شیطان مبارزه کرد🤣🤣🤣

  4. من الان حدودا چند ماهی میشه که درگیر یک حسی هستم ینی این حس به این صورته که انگار افراد زندگیم تعقیر کردن و من موغ نگاه کردن به اونا گاهی وقتا حساس عجیبی رو دارم (خیلیم دوسشون دارم ) اینی که این حس ها در زمان های مشخ ص رخ میده مثلا بطور منظم سه روز در هر هفته میتونه ربط به ذهن ناخداگاهم داشته باشه ؟ ینی ذهنم اینجوری برنامه ریزی شده باشه؟

  5. سلام
    خیلی عالی بود
    چقدر روون توضیح دادین
    ان‌شاءالله یه متن پر از جملات مثبت مینویسم و روزی سه بار میخونمش
    پناه بر خدای مهربانی‌ که کنارمونه و دوست داره خوشبخت و خوشحال باشیم
    ازتون ممنونم

    1. سلام
      از اینکه از مقاله ی آکادمی بازار لذت بردید و براتون ساده و روون بود خیلی خوشحالیم.
      امیدواریم این جملات مثبت تاثیر خیلی خوبی تو زندگیتون بذارن، همچنین میتونید از مقاله ی “مجموعه ای از عبارت تاکیدی و جملات تاکیدی مثبت
      ” برای گرفتن ایده استفاده کنید.
      ممنون از اینکه مارو دنبال میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی