مشاوره توسعه سازمانی اقدامی حرفه‌ای جهت بهبود عملکردها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ مهر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۶ شهریور, ۱۴۰۰

مشاوره توسعه سازمانی چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم معنی عبارت توسعه سازمانی و همچنین کاربرد این نوع مشاوره را برایتان توضیح دهیم. در ادامه درباره اصول و عوامل موثر بر آن خواهیم گفت.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

مشاوره توسعه سازمانی چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم معنی عبارت توسعه سازمانی و همچنین کاربرد این نوع مشاوره و انتخاب بهترین مشاور برای کسب و کار را برایتان توضیح دهیم. در ادامه درباره اصول و عوامل موثر بر آن خواهیم گفت.

انجام مشاوره توسعه سازمانی برای هر مدیر دوراندیشی بسیار مهم است. داشتن شرکت و سازمانی که ارتقای کارمندان و مدیران آن برایش اهمیت دارد. خط مشی چنین سازمان‌های پیشرفت است. اما برای اینکه این خواسته‌ به نتیجه برسد وجود مشاوران حرفه‌ای در کنارتان بسیار کمک کننده است.

دوره‌های آموزشی آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی شاید بهترین گزینه‌ای باشد که پیش روی شماست. برای طی کردن پله‌های ترقی تصمیم مهمی را باید بگیرید. از حضور متخصصان ما در کنار خودتان بهره‌مند شوید، تا اهدافتان محقق شود.

تعریف مشاوره توسعه سازمانی 

مشاوره توسعه سازمانی که با Organizational Development یا OD نیز شناخته می‌شود دارای تعاریف مختلفی است. اما به طور کلی می‌توان به یک رویکرد برنامه‌ریزی شده و منظم جهت بهبود عملکرد شرکت‌ها یا سازمان‌ها عمل «توسعه سازمانی» گفت. عملی استراتژیک که افراد و فرآیندهایی که توسط آنها صورت می‌گیرد تراز و منظم می‌کند. این عمل برنامه‌ریزی شده تغییراتی منظم در ارزش‌ها، نگرش‌ها و عقاید افراد سازمان ایجاد می‌کند که ممکن است کوتاه یا بلند مدت باشد.

مدیریت منابع انسانی

در مدیریت منابع انسانی، توسعه سازمانی گامی موفق برای تغییرانی موثر در بهبود عملکرد شرکت‌هاست. اگر مدیران یک سازمان به ارتقای سطح آموزشی کارمندان اهمیت دهند باید از حضور مشاور یا شرکت در دوره‌های آموزشی بهره ببرند.

مشاوره توسعه سازمانی ممکن است یک شخص یا یک تیم از بیرون شرکت باشد که طی قراردادی جهت بهبود عملکرد سیستم گام برداشته است. جمع‌آوری داده‌ها، مهم‌ترین فرآیندی است که این فرد یا تیم باید انجام دهد.

مشاوره توسعه سازمانی روندی مداوم

مشاوره توسعه سازمانی روندی مدوام و همیشگی، برای تحقق تغییر مؤثر و مثبت در نحوه عملکرد یک سازمان است. این اصطلاح هم زمینه‌ای مطالعاتی و تحقیقاتی است و هم موضوعی علمی، که بر درک و مدیریت تغییرات منظم سازمانها متمرکز است.

موسسه منابع انسانی استرالیا The Australian Human Resources Institute یا (AHRI) در مورد مشاوره توسعه سازمانی و تعریف آن اینطور می‌گوید:
«در حالی که نمی‌توان  تعریف دقیق و واحدی از آن داشت، اما غالبا تمرین افراد و سازمان‌ها برای رشد مثبت شرکت‌ها را توسعه سازمانی می‌گویند.»

استاد احمد محمدی
یا کاری را شروع نکن یا تا موفقیت از آن دست نکش.

توسعه سازمانی روشی است که با ایجاد تغییرات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اثربخشی مثبت در بهبود عملکردها و همچنین یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو اخلاقی داشته باشند. زمانی که سازمانی با مشکلات عملیاتی مواجه می‌شود فرآینداش را آغاز می‌کند. با درگیر شدن کارمندان شرکت در این فرآیند، این امکان را به شما می‌دهد تا از دیدگاه و زوایای مختلف مسائل را بررسی کنید.

AHRI یا همان موسسه منابع انسانی استرالیا برای یک توسعه سازمانی معمولی مراحل زیر را به عنوان فعالیت‌های توسعه سازمانی معرفی می‌کند:

  • پیشرفت شغلی
  • مدیریت تغییر
  • مربیگری
  • آموزش الکترونیکی
  • نو آوری
  • گسترش رهبری
  • ارزیابی سازمانی
  • مدیریت استعداد
  • ساختمان تیم
  • آموزش

مفاهیم اصلی توسعه سازمانی شامل موارد زیر است:

فرهنگ سازمانی: ارزشها، هنجارها و رفتارهای کاری که کارمندان یا اعضای آن شرکت دارند.

استراتژی های سازمانی: چگونه یک شرکت یا سازمان موضوعات را مشخص می‌کند؟ برنامه‌ها را عملی می‌کند؟ چگونه مذاکرات مربوط به تغییرات و پیشرفت را ارزیابی می‌کند؟

وضعیت سازمانی: شخصیت یا رفتار منحصر به فرد یک سازمان، که شامل اعتقادات و نگرش‌هایی است که بر رفتار جمعی نیروی کار یا اعضای آن سازمان تأثیر می‌گذارد.

توسعه سازمانی، اقدامی عملیاتی

توسعه سازمانی، فرآیندی عملیات محور است، که با یک تجزیه و تحلیل دقیق از کل سازمان شروع شده و با به کارگیری تکنیک‌هایی، جهت بهبود عملکرد سازمان اقدام میکند. هدف این است که با وضع قوانین و مقررات جدید و با در نظر گرفتن شیوه عملکرد رقبا و فن‌آوری‌های جدید تغییراتی را ایجاد کند تا در محیط پیچیده بازار شرکت بهترین خروجی را داشته باشد.

مشاوره توسعه سازمانی مدیران و کارمندها را توامند می‌کند تا بتوانند روندی مداوم برای بهبود عمکردها داشته باشند. توسعه سازمانی یا OD کمک میکند تا شرکت‌ها راحت‌تر و سریع‌تر تغییر کنند و با تغییرات سازگار شوند، که این موضوع امروزه نه تنها یک مزیت، بلکه یک ضرورت برای بقاء و دوام شرکت‌هاست.

با توسعه و تمرکز برای اجرایی شدن آن کیفیت و سرعت تصمیم‌گیری بسیار متفاوت شده و با کنترل بیشتر بر نحوۀ انجام کار توسط نیروی سازمانی محیط کاری جدید و فوق‌العاده‌ای حاصل می‌شود.

نتایج حاصل از فرآیند مشاوره توسعه سازمانی

  • شرکت‌ها به دلایل مختلف از جمله کاهش و مدیریت هزینه‌ها، درک بهتر ترجیحات مصرف کننده و اتخاذ روش‌های جدید برای تولیدی بهتر، قادر به سودآوری یا افزایش سود خود هستند.
  • تمایل به نوآوری بیشتر، محصولات بهتر و با کیفیت‌تر، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری به میزان قابل توجهی بیشتر است.
  • کارمندان، سرپرستان و مدیران از محیط کاری بهتری برخوردار می‌شوند و تعادل بهتری در کار و زندگی شخصی ایجاد می‌شود.
  • این سازمان قادر است با بازاری که به سرعت در حال تغییر است رقابت کند. سازگاری‌ها و تغییرات در حال انجام است زیرا بازار و رقابت در آن مداوم در حال تغییر است و این تغییرات از حرکت نمی‌ایستد.
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
عادت های فروشندگان حرفه ای

شما در این راه دشوار تنها نیستید. آکادمی بازار با وجود کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در این زمینه آماده ارائه مشاوره به شما هستند. علاوه بر آن شما می‌توانید با تهیه محصولات ما همچون بسته آموزشی «مدیر و رهبر موفق شویم»، یا شرکت در سمینار و دوره‌های اموزشی خودتان را برای تغییر آماده کنید

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی