افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳۰ شهریور, ۱۴۰۰
افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است

افکار شما رابطه مستقیمی با کارهایی که انجام می‌دهید و با نوع رفتار شما دارد. ذهن بسیار افسارگسیخته است و اگر نتوانید جلوی افکار منفی را بگیرید ضررهای جبران ناپذیری به جا می‌گذارد. همه ما از بدو تولد تا به امروز دریافت‌های گوناگون از راه‌های گوناگونی داشته‌ایم که سبب ثبت خاطره یا آموختن دانشی در ما شده است. مهم نیست که چطور و در چه شرایطی این اتفاق افتاده باشد. مهم این است که مدام اطلاعاتی وارد ذهن می‌شوند و از طریق تفکر آن‌ها را پردازش می‌کنیم.

در واقع با تفکر می‌توانیم از وجود این اطلاعات بی‌شمار در مغز خود مطلع شویم و از آن‌ها بهره ببریم. حافظه‌ همچون فردی صبور و مشتاق می‌ماند که مایل است از هر تجربه‌ای برای خود یادگاری بردارد. هیچ محدودیتی در نوع این یادگاری‌ها وجود ندارد.

مهارت تفکر، کامل‌کننده فرآیند شناخت است که در نهایت موجب آگاهی فرد می‌شود. این فرایند از ادراک آغاز شده و پس از یادگیری به تفکر منتهی می‌شود. این فعالیت خودآگاه و ناخودآگاه روی می‌دهد و برای هر چه در جهان اطراف وجود دارد صدق می‌کند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افکار و باورها

آیا هر فکری که در ذهن شما است، باور می‌کنید و می‌پذیرید؟ برخی از این افکار احتمال دارد که مربوط به خودتان باشد و امکان دارد که بعضی از این افکار درمورد دیگران یا آنچه که دیده یا شنیده‌اید باشد.

چه تعداد از باورها و و افکار واقعا درمورد خودتان هستند و مرتبط با چیزهایی که خوانده‌اید یا شنید‌ه‌اید و دیده‌اید، نیستند؟ زندگی فردای شما محصول افکار امروزتان است.

 آیا از افکاری که هر روز و هر ساعت از ذهنتان می گذرند، آگاهی دارید؟

 آیا از افکاری که هر روز و هر ساعت از ذهنتان می گذرند، آگاهی دارید؟

فکر کردن یک فرایند طبیعی است اما عادت بیش از حد فکر کردن زندگی‌تان را مختل می‌کند. اغلب مردم از چیزی که در ذهن‌شان می‌گذرد آگاه نیستند. این رفتاری خودکار است. ذهن مثل ایستگاه مرکزی قطار است؛ یک مکان شلوغی که افکار همیشه در آن در حال رفت و آمد هستند.

تعاملات ما با افراد اطراف‌مان، صحبت‌هایی که از تلویزیون و رادیو می‌شنویم، هرچه که از کتاب‌ها و مجلات می‌خوانیم، همگی افکاری را در ذهن‌مان به وجود می‌آورند.

این روندی طبیعی است و در هر دقیقه از روز و شب این اتفاق می‌افتد. جریان مداوم این افکار روند طبیعی ذهن است چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟ درگیر کردن ذهن با افکار بیهوده شما را از اهداف اصلی دور می‌کند.

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

راهکارهایی در مورد اینکه چگونه کنترل زندگی را در دست بگیریم وجود دارد. اگر می‌خواهید کنترل زندگی‌تان را داشته باشید و به دستاوردهایی در زندگی دست پیدا کنید، باید یاد بگیرید تا هر فکری که در ذهن‌تان است، نپذیرید. باید افکاری که متضاد اهداف‌تان هستند،‌ رد کنید.

اغلب افکاری که می‌پذیریم، افکاری منفی، نگرانی‌ها و افکار محدودکننده هستند. ادامه دادن به فکر کردن به آن‌ها تبدیل به عادت می‌شود و به تدریج آن‌ها را باور می‌کنید و مطابق با آن‌ها زندگی می‌کنید. آیا واقعا این همان چیزی است که می‌خواهید؟

افکار پشت سرهم

عجیب است که اغلب افراد نمی‌توانند تعدادی از افکار را بپذیرند و بقیه را رد کنند. آیا شما تمام در و پنجره‌های منزل‌تان را باز می‌گذارید تا هرکسی وارد آنجا شود و هر کاری که دلش می‌خواهد، انجام دهد؟ آیا چنین اجازه‌ای را می‌دهید؟

مطمئنا نه! اما آیا این اجازه را به افکارتان می‌دهید تا وارد ذهن‌تان شوند، توجه شما را جلب کنند؟ وقتی فکری از ذهن‌تان دور می‌شود، فکری دیگر جایگزین آن می‌شود و این در هر دقیقه از روز تکرار می‌شود.

در حال تماشای اخبار هستید، در این هنگام افکار نگران‌کننده و پرسش‌هایی در ذهن‌تان جریان پیدا می‌کنند. با فردی در حال گفتگو هستید، نجواهای درونی در ذهن‌تان شروع می‌شوند. فردی از چیزی صحبت می‌کند که دوست ندارید و افکار عصبی‌کننده از ذهن‌تان برمی‌خیزند.

می‌خواهید مطالعه کنید، افکارتان از یک فکر به فکر غیرمرتبط دیگر در جریان هستند و اجازه نمی‌دهند که شما به مطالعه‌تان برسید. چگونه می‌توانیم تمرکزمان را حین مطالعه حفظ کنیم؟

شما افکارتان را کنترل می کنید یا افکارتان شما را؟

شما افکارتان را کنترل می کنید یا افکارتان شما را؟

بعضی افکار به مدت طولانی‌تری و بعضی از آن‌ها به مدت کوتاه‌تری در ذهن هستند. بعضی افراد هم افکار خاصی را جذب ذهن‌شان می‌کنند و بعضی هم افکار متفاوتی دارند. همه این‌ها اتفاق می‌افتد بدون اینکه شما از آنچه که در ذهن‌تان است،‌ آگاه باشید. شاید این افکار را به عنوان افکاری درست بپذیرید در حالی‌ که این‌گونه نیستند.

اگر این افکار بارها در ذهن‌تان تکرار شوند، عادات و رفتارتان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آیا شما در این موقعیت هرکاری می‌کنید؟ چگونه به جنگ افکار محدود کننده برویم؟ اگر همیشه ذهن‌تان درگیر این افکار باشد و آن‌ها را درست تلقی کنید، مطابق با آن‌ها عمل می‌کنید و به این افکار اجازه می‌دهید که زندگی‌تان را کنترل کنند.

دفعه بعد وقتی که در خانه تنها هستید یا تنهایی پیاده‌روی می‌کنید، تلاش کنید تا به ذهن‌تان و افکاری که دارید توجه کنید. از آنچه که در ذهن‌تان می‌گذرد تعجب می‌کنید.

فرض کنید که چند دقیقه استراحت می‌کنید و دوباره فکرتان را از سر می‌گیرید. اگر هر فکری را قبول نکنید، کنترل ذهن و زندگی‌تان را خودتان برعهده می‌گیرید. معنای آرامش ذهن چیست و چگونه به دست می‌آید؟ با تمرکز، قدرت درونی و آرامش‌تان بهتر خواهد شد. اهمیت داشتن تمرکز برای رسیدن به موفقیت را جدی بگیرید.

سخن پایانی

شاید افسار گسیخته‌ترین بخش وجودی ما ذهن ما باشد. بخشی که مشمول هیچ محدودیتی نیست و به قول معروف هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد. اگر بتوانیم کنترل این اسب وحشی را در دست بگیریم در واقع به یکی از مهارت‌هایی دست یافته‌ایم که بسیاری افراد سال‌ها برای کسب آن تلاش‌های شبانه روزی انجام می‌دهند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
معاشرت با افراد درجه یک

کنترل ذهن، کنترل اعمال و رفتارمان را در پیش دارد. زیرا ما با توجه به نتیجه گیری‌های ذهنی خود عمل می‌کنیم و به محیط اطراف‌مان واکنش نشان می‌دهیم. این مهارت بسیار مفید می‌تواند به عنوان یک شتاب‌دهنده بسیار قوی برای ما در مسیر رسیدن به اهداف‌مان باشد.

آکادمی بازار با سال‌ها تجربه در بخش توسعه فردی و راه‌های کسب موفقیت راهکار‌های مطمئنی را در اختیار شما می‌گذارد تا با بکارگیری آن‌ها بتوانید مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت را کسب کنید. برای شروع می‌توانید از بسته آموزشی : «موفقیت دست یافتنی است» استفاده کنید تا کنترل ذهن‌تان را در دست بگیرید و به موفقیت برسید.

4.9/5 - (101 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی