آیا فردی خلاق هستید یا پر مشغله؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۴ خرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فرد خلاق با فردی که صرفا پر مشغله است متفاوت هستند. ممکن است هر دو شخص تمام کارهای لیست‌شان را انجام دهند. اما تفاوت آن دو این است: فرد خلاق کارهای مهم را انجام می‌دهد.

افراد خلاق به جای آنکه تمام کارهای لیست خود را انجام دهند٬ به کارهایی تمرکز می‌کنند که تاثیر بسزایی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بگذارند. 

شما چطور؟ آیا جزء افراد پر مشغله هستید که صرفا کارهای بسیار و بدون هدف انجام می‌دهند؟ یا فردی خلاق در حرفه خود هستید؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

۱. آیا هدفی در زندگی خود دارید؟

هر فرد موفق و خلاقی هدف یا اهدافی در زندگی خود دارد. بنابراین این افراد دقیقا می‌دانند که چه کاری در روز و به چه منظور و هدفی انجام می‌دهند.

افراد خلاق اهدف بلند مدت دارند که برای رسیدن به هدف نهایی٬ چندین هدف کوتاه مدت را تنظیم می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید هدفی در زندگی خود ندارید٬ ابتدا برنامه روزانه تهیه کنید و اولویت‌های زندگی خود را تعیین کنید. شناخت اولویت‌ها کمک بسیاری به تعیین اهداف زندگی ما می‌کند.

حواشی و انجام کارهای بیهوده را کنار بگذارید و تمرکز اصلی خود را روی هدف خود قرار دهید. البته ممکن است در مسیر شکست بخورید٬ اما از شکست‌های‌تان به عنوان تجربه استفاده کنید و برای رسیدن به هدف تلاش کنید.

۲. در چه زمانی خلاقیت بیشتری دارید؟

در چه زمانی خلاقیت بیشتری دارید

اگر از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر در جایی کار می‌کنید٬ به معنای خلاق بودن شما نیست. برای اینکه بدانید در چه ساعتی از روز خلاقیت بیشتری دارید به این پرسش پاسخ دهید؟

آیا فردی سحرخیز هستید یا شب‌ها همچون جغد بیدار می‌مانید؟

اگر پاسخ سوال را می‌دانید٬ بنابراین ساعت مفید کار خود را بر این مبنا قرار دهید. همیشه سعی کنید در ساعت شروع خلاقیت‌تان٬ اولویت و کارهای مهم‌تان را انجام دهید.

افراد پر مشغله همیشه از انجام کارهای خود باز می‌مانند. چرا که آنان اولویتی در زندگی و حرفه خود تعیین نکردند؛ برنامه روزانه ندارند یا برنامه ضعیفی دارند و به حواشی توجه بیشتری می‌کنند.

این افراد بر خلاف افراد خلاق تنها هدف‌شان اتمام وظیفه روزانه تنها در ساعات اداری است. در صورتی که افراد خلاق چه در ساعات اداری و چه در زمانی که خلاقیت بیشتری دارند٬ به اهدف خود رسیدگی می‌کنند.

۳. آیا در تصمیمات خود شک می‌کنید؟

آیا هنگام تصمیم گیری دو دل می‌شوید و شک می‌کنید؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است٬ شما به جای آنکه تصمیمی بگیرید و راه‌تان ادامه دهید٬ بیشتر زمان خود را به اضطراب و نگرانی می‌گذرانید.

از ذهن آشفته خود بیرون بیایید و از خود بپرسید «آیا این تصمیم در رسیدن به هدفم کمک می‌کند؟» اگر پاسخ‌تان مثبت بود٬ به کارتان ادامه دهید.

تصمیم گیری یکی از تفاوت‌های اصلی افراد خلاق و پر مشغله است. افراد خلاق زمان خود را صرف شک و دو دلی نمی‌کنند. با این حال ممکن است افراد دیگر همیشه نگران باشند که آیا تصمیمی که می‌گیرند درست است یا خیر.

افراد موفق و مشهور زمان خود را صرف تصمیمات کوچک و بی‌ارزش نمی‌کنند. باراک اوباما در مصاحبه با مجله ونیتی فر اظهار کرد:

« همانطور که می‌بینید من همیشه کت طوسی یا آبی به تن دارم. تا آنجایی که می‌شود تعداد انتخاب‌هایم را محدود می‌کنم. نمی‌خواهم درباره مسائل بی‌ارزش فکر کنم و زمان خود را صرف این تصمیمات کنم. تصمیمات مهم‌تری در زندگیم وجود دارد.»

۴.آیا چند وظیفه را با هم انجام می‌دهید؟

آیا چند وظیفه را با هم انجام می‌دهید

آیا شما مولتی تسک هستید و چند وظیفه را با هم انجام می‌دهید؟ باید بدانید که محققان برای چندمین بار ثابت کردند اگر چند وظیفه را با هم انجام دهید٬ به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.

چرا که شما چندین وظیفه را باهم انجام می‌دهید و ممکن است ۴۰ درصد از خلاقیت خود را از دست دهید.

به جای آنکه همه کارها را با هم و ناقص انجام دهید٬ تنها روی یک وظیفه تمرکز کنید و آن را به خوبی به پایان برسانید. زمانی که یکی از کارهای‌تان به پایان رسید٬ سراغ کار بعدی خود بروید.

۵. آیا در کارتان درخواست کمک می‌کنید؟

آیا در کارتان درخواست کمک می‌کنید

آیا جزء افرادی هستید که در صورت بروز مشکل در خواست کمک می‌کنند؟ یا آنقدر صبر می‌کنند که کار از کار گذشته باشد و دیگر برای کمک رسانی دیر باشد؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خوش بینی و بدبینی

افراد خلاق برای رسیدن به اهدف خود صبر نمی‌کنند و زمانی را هدر نمی‌دهند. آنان به سرعت و بدون ترس یا خجالت درخواست کمک می‌کنند تا مشکل‌شان حل شود.

افرادی خلاق و موفق هستند که با دیگران ارتباط برقرار کنند و از آنان کمک بخواهند. درخواست کمک باعث اعتماد و احترام متقابل می‌شود.

۶. آیا برای هر لحظه خود برنامه دارید؟

آیا برای هر لحظه خود برنامه دارید

آیا می‌دانید در طول روز چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا می‌دانید چقدر از زمان خود را به کارهای بیهوده می‌گذرانید؟ آیا برای هر لحظه از زندگی شخصی و حرفه‌ای خود برنامه دارید؟

توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید فردی خلاق باشید و از لحظات خود به درستی استفاده کنید٬ این روش را به مدت سه روز انجام دهید:

به مدت سه روز تمام کارهای روزانه٬ حتی کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین کاری که در طول روز انجام می‌دهید را بنویسید و مقدار زمانی که صرف آن کارها کردید را یادداشت کنید. برای مثال:

مسواک زدن: ۳ دقیقه
حمام و بهداشت فردی: ۲۰ دقیقه
چک کردن گوشی: ۳۰ دقیقه
به روز رسانی برنامه‌های گوشی: ۵ دقیقه
مسیر بین خانه تا محل کار: ۶۰ دقیقه
و …

در پایان٬ دور کارهایی که ضروری نبودند و تنها زمان شما را هدر دادند را خط بکشید و مجموع دقیقه‌ها را جمع بزنید.

برای مثال ممکن است مجموع زمان تماشای سریال‌های آبکی و چک کردن موبایل برای صدمین بار در روز٬ ۳ ساعت از وقت شما را گرفته است.

در اینجا تفاوت میان افرادی که اظهار دارند پر مشغله هستند و در کارشان خلاقیت ندارند و افرادی که خلاق و موفق هستند٬ مشخص می‌شود. چرا که افراد خلاق و موفق زمان خود را صرف اولویت‌های خود می‌کنند.

این اولویت‌ می‌تواند گذراندن زمان با خانواده یا حتی تفریح و رسیدگی‌ به کارهای شخصی باشد. اما کارهای بیهوده همچون تماشای سریالی که دوست ندارید یا بالا و پایین کردن صفحه اینستاگرام برای هزارمین بار در روز٬ بدون هیچ هدف خاصی٬ است.

برای هر لحظه خود برنامه داشته باشید تا نه تنها تمام وظایف خود را به پایان برسانید٬ بلکه فردی خلاق در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود باشید.

 
Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی