چرا بی‌ انگیزه هستم؟ چطور می‌توانم از بی‌ انگیزگی خلاص شوم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ شهریور, ۱۴۰۰
چرا بی‌ انگیزه هستم؟ چطور می‌توانم از بی‌ انگیزگی خلاص شوم؟

آیا شما نیز از نداشتن انگیزه در زندگی رنج می‌برید؟ چطور می‌توانیم بر این بی انگیزگی غلبه کنیم؟ عوامل نابود کننده انگیزه ما کدام‌اند؟ چه کسی هست که دوست نداشته باشد با ا‌نگیزه به آنچه که دلش می‎‌خواهد برسد؟

اگر شما اهداف خود را مشخص کرده و انگیزه کافی داشته باشید پس تبریک می‌گویم شما سفرتان برای موفقیت را آغاز کرده‌اید. اما اگر در مسیر پیشرفت در زندگی‌تان و دست یافتن به موفقیت‌های مورد انتظارتان سختی‌ها و پیچ و خم‌های غیر منتظره برایتان رخ داده این امر عادی است و هیچ چیز غیرطبیعی وجود ندارد.

تقریبا هر کسی این پیچ‌ و خم‌های سرپایینی همانند این را تجربه کرده است که در این مسیر ظاهرا رویاها غیر ممکن‌ و دست‌نیافتنی‌اند. اما همیشه راه عبور از موانع وجود دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا گاهی اوقات بی انگیزه هستیم و یاد می‌گیریم که چگونه موانع را برطرف کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افزایش انگیزه

همه کسانی که دست و دل‌شان به کار نمی‌رود به دنبال دلایل و عوامل بی انگیزگی در وجود خود هستند. فرد بدون ا‌نگیزه‌ روز را شب می‌کند شب را به روز می‌رساند بدون این‌که بداند از زندگی چه می‌خواهد و انگیزه چه تاثیری در او دارد.

عوامل بی انگیزگی در افراد مختلف می‌تواند متفاوت از هم باشد و راهکارهای آن هم کاملا با هم فرق کند، مهم این است که این عوامل را بشناسید و به دنبال درمان و راه‌های از بین بردن آن‌ها باشید. گام نخست خواستن است، باقی راه را ما همراه‌تان خواهیم بود.

عوامل مختلفی در نبودن انگیزه در ما نقش دارند. ولی دلیل بی انگیزگی هر چه باشد، شرکت در محیط‌های مثبت می‌تواند نجات‌دهنده بوده و فرد را از سیر در خود فرو رفتن و افسردگی و بی انگیزگی نجات دهد. برای مثال اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد.

آکادمی بازار در راستای افزایش انگیزه بخشی اقدام به برگزاری سمینارهای متعددی در زمینه‌ موفقیت و حرکت در مسیر موفقیت برگزار کرده و از این پس نیز قصد دارد همین مسیر را طی کند.

چرا بی انگیزه هستم؟ 

چرا بی انگیزه هستم؟

انگیزه نیروی محرکه‌ای است که به افراد قدرت حرکت کردن را می‌دهد، انگیزه اهداف شما را کامل می‌کند. انگیزه کمک می‌کند تا یک فرد بداند «چرا» در وجودش چطور معنا پیدا می‌کند، چرا تلاش می‌کنم؟ چرا باید یاد بگیرم؟ چرا نمی‌توانم روی کارهایم تمرکز لازم را داشته باشم؟

دلیلی که باعث می‌شود افراد روی کارشان متمرکز شوند تا به اهداف‌شان برسند. ارتباط زیادی با نحو‌ه‌ مشاهده خود در درون هدف و دلیل عدم تمایل به تکمیل آن وجود دارد.

وقتی فردی برای انجام کاری انگیزه دارد، معمولا دلیل محکمی برای انجام آن دارد. با این گفته بسیاری از افراد دلایل مختلفی دارند که از کمبود انگیزه رنج می‌برند. ما در این مقاله در مورد چند دلیل مهم بحث خواهیم کرد.

اساسی ترین عوامل بی انگیزگی

دلایلی برای نداشتن انگیزه در افراد وجود دارد که ما در اینجا به پنج مورد اصلی اشاره می‌کنیم:

۱. من لیاقتش را ندارم

از عوامل بی انگیزگی در اولین مورد می‌توان به نبود اعتماد به نفس در افراد اشاره کرد، فرد با خودش این را تکرار می‌کند که من لیاقت موفقیت را ندارم و بقیه از من شایسته‌تر هستند. با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

افراد با انجام ندادن وظیفه، شروع به راضی کردن خود می‌کنند و از پیشگویی استفاده می‌کنند. آن‌ها خود را متقاعد می‌کنند که به هر حال کار من نمی‌توانم این کار را به اتمام برسانم.

این تفکر، در ذهن آن‌ها باعث می‌شود احساس کنند که لیاقت انجام کاری را ندارند که حتی ممکن است آن‌ها را به یک قدم جلوتر از آنچه هستند برساند.

۲. افراد احساس می کنند که بیشتر از توانشان مسئولیت و کار به عهده گرفته اند

ایجاد انگیزه و بی انگیزگی

وقتی کسی پروژه‌های زیادی داشته باشد، تمایل زیادی برای به‌ تعویق‌ انداختن وجود دارد. چنین افرادی احساس می‌کنند اگر کارهایی که در دست دارند را تکمیل کنند، به چیزهایی که می‌خواهند واقعا نمی‌رسند پس ترجیح می‌دهند آن‌ها را به‌ تعویق بیاندازند. با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید.

تعرض نقش مهمی در فقدان انگیزه دارد. شاید مهم‌ترین دلیل و البته شایع‌ترین آن نتوانستن در گفتن یک «نه» ساده است.

آن‌ها نمی‌توانند بگویند «نه» و کار جدید به عهده می‌گیرند و وقتی نمی‌توانند همه کارها را به اتمام برسانند از ادامه کار دلسرد می‌شوند.

۳. از عوامل داشتن انگیزه ترس افراد از کمک خواستن است

مواقعی وجود دارد که فرد برای دستیابی به هدفی کمک نیاز دارد، اما غرورش اجازه نمی‌دهد از دیگران کمک بگیرد. تکنیک‌هایی که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمک‌تان می‌آیند را یاد بگیرید.

آن‌ها می‌خواهند به همه نشان دهند که به تنهایی می‌توانند همه کارها را به‌انجام برسانند، اما در واقع نمی‌توانند، از طرفی از کمک گرفتن هم هراس دارند و در نتیجه دچار بی انگیزگی می‌شوند.

۴. برخی فکر می کنند که به نتیجه مطلوب شان نمی رسند

بسیاری از افراد فکر می‌کنند به نتیجه مطلوب می‌رسند اما برخی هم تصور می‌کنند در صورت تحقق هدف، واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد. افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون رنج و لذت

به عنوان مثال فردی که فکر می‌کند بلافاصله بعد از افتتاح فروشگاه جدید مبالغ زیادی را به دست خواهد آورد. وقتی فردی چنین تصوری دارد، در افکار خود غرق می‌شود و با فکر و خیال بیش از حد دچار شک می‌شود که شاید به نتیجه دلخواه نرسد و همین موجب دلسردی و از دست دادن انگیزه می‌شود.

۵. درگیر خودخواهی شده اند

درگیر خودخواهی شده اند

افراد زیادی دچار خودخواهی می‌شوند و دلیل عمد‌ه آن غرور است. کسانی که دوست دارند فقط کار را برای خودشان انجام دهند.

همین الان شروع کنید

در کنار تمامی موارد مطرح شده، می‌توانید همین الان دست به کار شوید. با جمع‌های مثبت و پویا ارتباط بگیرید. می‌توانید در جمع‌ افراد مثبت‌اندیش حضور مستمر داشته باشید. فضای بیرونی زندگی‌تان را تغییر دهید تا فضای ذهن‌تان تغییر کند.

برای شروع می‌توانید از بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ استفاده کنید تا هدف‌تان مشخص گردد و با کمک افراد مثبت اندیش آن را محقق سازید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی