زندگینامه ساندار پیچای مدیر عامل بسیار موفق گوگل

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۵ شهریور, ۱۴۰۰
زندگینامه ساندار پیچای مدیر عامل بسیار موفق گوگل

در این مقاله آکادمی بازار به تشریح زندگینامه ساندار پیچای (Sundar pichai) مدیر عامل بسیار موفق گوگل می‌پردازد. ساندار پیچای با فعالیت‌ها و خدمات بسیار و چشمگیری مانند: معرفی برنامه گوگل کروم و توسعه‌ اندروید، به یکی از با ارزشمندترین و مهم‌ترین افراد از سوی لری پیج در این شرکت تبدیل شد و بعد از او، به مقام مدیرعاملی گوگل دست یافت. برای مطالعه ادامه زندگینامه ساندار پیچای با ما همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیپیچای سونداراراجان
متولد1972
زادگاهچنای، تامیل نادو، هند
ملیتهندی، آمریکایی
پیشهمهندس و مدیر اجرایی هندی تبار در حوزه فناوری اطلاعات

زندگینامه ساندار پیچای در کودکی

زندگینامه ساندار پیچای Sundar pichai، در سال ۱۹۷۲، در کشور هندوستان و در خانواده‌ای با وضعیت مالی سطح پایین متولد شد. پدرش، راگونات پیچای نام داشت و در یک شرکت مهندسی الکتریکی به نام جنرال الکتریک، در چنای مشغول به کار بود و مادرش لاکشمی نام داشت، که قبل از به دنیا آمدن فرزندانش یک تندنویس بود.

ساندار، یک برادر کوچک‌تر از خود نیز دارد. خانواده‌ پیچای، در یکی از آپارتمان خیلی کوچک که دوخواب داشت به صورت اجاره‌ای زندگی می‌کردند. آن‌ها حتی در خانه خود تلویزیون نداشتند و وضعیت مالی آن‌ها به حدی بد بود که ساندار تا سال‌ها حتی سواری با ماشین را هم تجربه نکرده بود. آن‌ها برای رفتن به جایی، از اسکوتر یا وسایل نقلیه‌عمومی استفاده می‌کردند.

پدرش راگونات پیچای، هر وقت که از کار بازمی‌گشت اتفاقات روزانه‌ محیط کارش را برای ساندرا تعریف می‌کرد که سبب آشنا شدن او با تکنولوژی می‌شد. می‌توان گفت ساندار نخستین جلوه‌ تکنولوژی را در دوازده سالگی دید، زمانی که پدرش برای اولین بار برای منزلشان یک تلفن بسیار ساده خرید. 

خرید آن تلفن سبب شد خانواده و دوستانش به هوش بسیار او پی ببرند زیرا که او همه شماره تلفن‌ها را با یک‌بار شنیدن، حفظ می‌شد. همین حافظه‌ بسیار زیاد و قوی ساندار، بعدها هم بارها همکارانش را متعجب کرد.

تحصیلات Sundar pichai

تحصیلات Sundar pichai

در زندگینامه ساندار پیچای می‌خوانیم که زمان دبستان خود را در مدرسه‌ جواهر ویدیلایای شهر آشوک نگار و تحصیلات دوران دبیرستانش را در مدرسه‌ واناوانی شهر چنای سپری کرد. مدرسه‌های سطح پایین و فقیرانه‌ هند نمی‌توانستند به شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها و توانایی‌های برتری مثل ساندار کمکی کنند، بنابراین معلمانش هم مجبور بودند فقط به تحسین و تشویقش اکتفا کنند.

بااین وجود ساندار نه‌تنها نقطه‌ عطفی برای مدرسه‌های خود به حساب می‌آمد، بلکه در دبیرستان کاپیتان تیم کریکت که یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ورزش و بازی کشور هند است بود. او به کامپیوتر علاقه شدیدی داشت و اولین برنامه‌ کامپیوتری خود را در همان دوران نوشت که یک بازی شطرنج بود.

بعد از تمام شدن دبیرستان، ساندار پیچای وارد دانشگاه خراگپور شد و رشته مهندسی متالوژی خواند و به‌عنوان یکی از بهترین دانشجویان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و موفق شد بورسیه تحصیلی دانشگاه استنفورد را دریافت کند. در نتیجه ساندار با کمک‌های مالی خانواده‌اش به کشور آمریکا سفر کرد و وارد دانشگاه استنفورد شد. او کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های مهندسی مواد و شاخه‌ فیزیک نیمه‌هادی اخذ کرد و به سیلیکون رفت تا شرکت مناسبی برای کار کردن پیدا کند.

حتی ساندار در سال ۲۰۰۲ مدرک MBA خودش را از دانشکده کسب‌وکار وارتون دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد، جایی که موفق شد عناوین پژوهشگر برتر سیبل و پژوهشگر برتر پالمر را دریافت کند. در تمامی این مدت، او با کارهای نیمه‌وقت خود تلاش می‌کرد به خانواده‌اش که در هندوستان بودند کمک مالی کند.

دنیای کسب و کار قبل از گوگل در زندگینامه ساندار پیچای

زندگینامه ساندار پیچای قبل از کسب و کار گوگل به این صورت بود که او بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت، در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان مهندس مواد و مدیر مشاور وارد شرکت مک کینزی و شرکا شد. اما او بعد از مدتی، به شرکت اپلاید متریالز رفت تا از علم و دانش مهندسی خود نهایت استفاده را کند.

پیچای به‌عنوان سمت مدیر تولید، در طی یک سال اپلاید متریالز را همراهی کرد، ولی آرزوی قدیمی خودش، یعنی مشغول کار شدن در یکی از شرکت‌های سیلیکون ولی را هرگز از یاد نبرد. او می‌گوید: همیشه عاشق علم تکنولوژی بوده و با رویای سیلیکون ولی بزرگ شده است رویایی که همه از تعریف‌های بسیار و داستان‌های عمویش شکل‌ گرفته است.

فعالیت حرفه ای در گوگل

فعالیت حرفه ای در گوگل

ساندار پیچای سرانجام در سال ۲۰۰۴ برای مصاحبه‌ کاری به شرکت گوگل پلکس رفت. این روز همزمان بود با روز معرفی سرویس جی‌میل خیلی از مردم تصور می‌کردند ادعای گوگل مبنی بر ارائه‌ یک سرویس ایمیل به صورت رایگان، دروغ اول آوریل است و تا مدت زمانی هیچکس آینده‌ خوبی برای این سرویس پیش‌بینی نمی‌کرد.

پیچای در مصاحبه با شرکت گوگل پذیرفته شد و کار خود را در این شرکت به‌عنوان مدیر محصول و رهبری تیمی که روی پروژه‌ نوار ابزار گوگل کار می‌کردند، آغاز کرد. نوار ابزار گوگل اجازه هر چه راحت‌تر کاربران را به موتور جستجوی گوگل فراهم می‌کرد. این پروژه‌ بسیار موفق سبب شد بلافاصله مسئولیت پروژه‌های گوگل گیرز و گوگل پک هم به او واگذار شود.

استاد احمد محمدی
افراد موفق به آینده فکر می‌کنند و افراد معمولی به گذشته.
استاد احمد محمدی

گوگل گیرز یک ابزار جدیدی بود که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانستند اپلیکیشن‌هایی را بسازند که بدون اتصال به اینترنت و به‌صورت آفلاین نیز به خدمات کاربردی دسترسی داشته باشند. در این زمان هنوز مرورگر کروم وجود نداشت. در این زمان بود که ساندار پیجای به یک مدیر عامل بسیار موفق تبدیل شد.

یکی از مهم ترین دستاوردها در گوگل

موفقیت نوار ابزار گوگل، خودش را در افزایش بسیار زیاد تعداد کاربران نشان داد. همین امر سبب شد ساندار پیچای به این موضوع نیز فکر کند که گوگل هم باید مرورگر وب خودش را داشته باشد.

در این زمان اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، رایج‌ترین مرورگر اینترنتی بود. گرچه لری پیج به‌عنوان یکی از بالاترین مقام شرکت گوگل با این پیشنهاد بسیار موافق بود، ولی اریک اشمیت مدیرعامل وقت گوگل اعتقاد داشت این شرکت نوپاتر از آن است که خودش را وارد دور رقابت مرورگرهای وب کند.

در سال ۲۰۰۶، وقتی که مایکروسافت موتور جستجوی بینگ را به‌عنوان پیش‌فرض اینترنت اکسپلورر به همگان معرفی کرد، ارزش پیشنهاد ساندار پیچای بسیار بیشتر مشخص شد. البته پیچای با راضی کردن تولیدکنندگان کامپیوتر به نصب نوار ابزار گوگل، تا حد بسیاری سیاست‌های شرکت مایکروسافت برای تسلط کامل و زیاد به بازار را خنثی کرد.

این ماجرا سبب شد شرکت گوگل تیمی به سرپرستی ساندار پیچای را مسئول طراحی و توسعه یک مرورگر جدید و سیستم‌عامل کروم کند و او در این موقعیت شایستگی خودش را به عنوان یک مدیر عامل بسیار موفق نشان داد.

در سال ۲۰۰۸، ساندار پیچای معاون مدیرعامل گوگل شد و در همان سال گوگل کروم را به همه معرفی کرد. اریک اشمیت که نخستین مخالف این طرح بود، بعدها گفت که با مشاهده نمونه‌ گوگل کروم، هیجان‌زده شده است. مرورگر کروم به حدی موفق بود که در طی چند سال موفق شد ۴۵ درصد از مخاطبان اینترنت را مجذوب خود کند.

تبدیل شدن ساندرا پیچای به عنوان چهره برتر

تبدیل شدن ساندرا پیچای به عنوان چهره برتر

در زندگینامه ساندار پیچای می‌خوانیم که او پس از یک سال، سیستم‌ عامل کروم را نیز معرفی کرد و بلافاصله تبدیل به یکی از چهره‌های اصلی این شرکت شد. او تا سال ۲۰۱۲، معاون ارشد و مسئول کروم و اپلیکیشن‌های آن بود. در سال ۲۰۱۳، از پیچای به‌عنوان چهره‌ برتر دنیای فناوری اسم برده شد زیرا که بعد از یک دهه فعالیت در گوگل، به‌عنوان جایگزین اندی رابین، مدیر و ناظر تمامی محصولات اندروید در گوگل برگزیده شد.

پیچای به‌عنوان یک رهبر، همیشه بر نتایج تمرکز دارد و یکی از مهم‌ترین اقدام‌های او در این مقام، توسعه‌ برنامه اندروید وان بود که با هدف بخشیدن انسجام خیلی بیشتر به این سیستم‌عامل در میان تولیدکنندگان گوناگون تولید شد.

با این پروژه شرکت گوگل سعی می‌کرد گام‌های بسیار قوی‌تری در دنیای تکنولوژی تلفن‌های همراه هوشمند بردارد. همچنین پیچای اعتقاد داشت که اندروید باید در قسمتی مخصوص زیر نظر شرکت گوگل به کار خودش ادامه دهد. پیش از تصدی او، اندروید تجارتی منفک به حساب می‌آمد.

استاد احمد محمدی

اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.

استاد احمد محمدی

از دیگر از اقدامات بسیار مهم ساندار پیچای در گوگل، خریداری کردن شرکت نست به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار بود. با خرید شرکت نست، شرکت گوگل به عرصه خانه‌های هوشمند نیز قدم گذاشت.

ساندار پیچای در پروژه‌هایی مانند: گوگل مپس، گوگل درایو و جیمیل، نقش ناظر ارشد را بر عهده داشت. به‌علاوه، او سیستم‌عامل کروم را برای لپ‌تاپ‌ها توسعه و بهبود بخشید. این سیستم‌عامل، فضاهای ابری را جایگزین درایوهای کامپیوتر می‌کرد. در حال حاضر هم Chrome OS سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های کروم بوکاست که در فضای آموزشی مدارس یکی از بیشترین کاربردها را دارند.

ساندار پیچای، مدیر عامل بسیار موفق گوگل

ساندار پیچای با فعالیت‌های بسیار با ارزش خود در سمت مدیر محصولات، به یکی از دومین مهره‌ها‌ی موثر و با ارزشمند گوگل بعد از لری پیج تبدیل شده بود. او یکی از بهترین افرادی بود که دیدگاه‌های پیج را به خوبی درک می‌کرد و آن‌ها را به گروه‌های گوناگون منتقل می‌کرد.

پیچای تقریبا مسئولیت همه بخش‌های گوگل را از جمله موتور جستجو، نقشه‌ها، گوگل پلاس و تمامی قسمت‌های تجاری و تبلیغاتی بر عهده داشت. اگرچه بارها او را به‌عنوان نامزد مدیریت شرکت‌های گوناگون اعلام کردند؛ ولی او قصد جدایی از شرکت گوگل را نداشت.

پیچای بعد از استعفای استیو بالمر، که یکی از مهم‌ترین گزینه‌های هیئت‌مدیره‌ شرکت مایکروسافت برای سمت مدیرعاملی این شرکت بود، که با دخالت بیل گیتس این سمت به ساتیا نادلا محول شد. همزمان پیچای پیشنهاد دیگری نیز از سوی توییتر برای پست مدیریت محصولات این شرکت را داشت اما این بار شرکت گوگل بود که با بالا بردن دستمزد او، رقیب خود را از دور خارج کرد.

 در سال ۲۰۱۵ وقتی ‌که لری پیج از سمت خود کناره‌گیری کرد تا بتواند هولدینگ آلفابت را اداره کند، ساندار پیچای را به‌عنوان جانشین خودش برگزید.

لری پیج احترام بسیاری برای پیچای قائل بود و در یادداشت ارتقاء او می‌گوید: پیچای توانایی بسیار زیاد و فوق‌العاده‌ای برای مشاهده افق‌های پیش رو دارد و کار او برای متمرکز کردن تیم‌های گوناگون روی این افق‌ها،بسیار عالی است. 

وقتی‌که بحث محصولات مطرح می‌شود، ما تنها با نگاه کردن منظور یکدیگر را متوجه می‌شویم و این ویژگی‌ها سبب شده او را به لایق‌ترین مقام گوگل برای این پست تبدیل ‌کند. به همین ‌ترتیب ساندار پیچای در ۴۳ سالگی مدیرعامل یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی شد.

سبک مدیریتی

سبک مدیریتی

در بخش کاری زندگینامه ساندار پیچای می‌خوانیم که او هر هفته جلساتی با حضور مسئولین تمامی تیم‌های کاری شرکت گوگل برگزار می‌کند تا در راه فعالیت و پیشرفت‌های آن‌ها قرار بگیرد. مدیران او اعتقاد دارند پیچای توانایی بسیاری در ارتباطات خود دارد که او را در درک ماموریت‌هایشان کمک می‌کند.

کارمندان پیچای او را یک فرد معتدل و بسیار صمیمی می‌دانند. یکی از ویژگی‌های مورد توجه او شخصیتی، به دور از درگیری و برخورد و علاقه او به تفاهم است. ساندار پیچای از اوایل ورودش به شرکت گوگل با ایده‌های هوشمندانه و هوش بسیار بالای خود توجه همکاران و مدیران خود را جلب کرده بود و حالا تلاش می‌کند با معرفی محصولات بسیار متنوع، با رقیبان خود رقابت کند.

درعین‌ حال، پیچای اعتقاد دارد که محصولات گوگل باید سبب شوند زندگی همه مردم آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. گوگل اسیستنت یکی از متداول‌ترین نمونه‌های این هم‌زمانی است: دستیار صوتی گوگل با سیری اپل و الکسای آمازون رقابت می‌کند و پیچای اعتقاد دارد اسیستنت با کمک هوش مصنوعی می‌تواند خدمات بسیار فوق‌العاده‌ای به مردم ارائه دهد.

زندگی شخصی ساندار پیچای

در بخش خصوصی زندگینامه ساندار پیچای بیان می‌شود که او در سال ۲۰۱۱ با آنجالی پیچای، که از هم کلاسیان سابقش بود در دانشگاه خراگپور کشور هند ازدواج کرد. آن‌ها صاحب دو فرزند می‌باشند؛ یک دختر و یک پسر. خانواده پیچای در بروکلین نیویورک زندگی می‌کنند.

در فوریه سال ۲۰۱۶، ۲۷۳,۳۲۸ سهم از شرکت هولدینگ آلفابت با ارزش ۱۹۹ میلیون دلار به ساندار پیچای واگذار شد و به‌این‌ترتیب ارزش تمامی دارایی‌های او به ۶۵۰ میلیون دلار رسید.

4.4/5 - (24 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی