زندگینامه پاول دورف موسس تلگرام

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
زندگینامه پاول دورف موسس تلگرام

زندگینامه پاول دورف (Pavel Durov) موسس شبکه اجتماعی و اپلیکیشن تلگرام را در این مقاله مطالعه کنید. او با وجود فشارهای مختلف از سمت دولت روسیه، اطلاعات کاربران خود را در اختیار کسی قرار نداد و حتی برای این موضوع مجبور به ترک کشور خود شد. هم‌اکنون تلگرام یکی از بهترین و امن‌ترین پیام‌رسان‌های دنیاست و هر روز به تعداد کاربران آن اضافه می‌شود.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیپاول والریویچ دورف
متولد1984
زادگاهلنینگراد، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
ملیتروسی
پیشهکارآفرینی

زندگینامه پاول دورف

در این مقاله از سری مقالات زندگینامه افراد موفق آکادمی بازار با زندگینامه پاول دورف موسس تلگرام (Pavel Durov) آشنا می‌شوید. پاول دورف (Pavel Durov) زمانی که به همراه برادرش نیکلای در سال ۲۰۰۶ شبکه‌ اجتماعی VK را راه‌اندازی کرد فکرش را هم نمی‌کرد زمانی یکی‌از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی اروپایی را راه اندازی کند و مدیر آن شود.

محبوبیت و شهرت این شبکه در زادگاهش به جایی رسید که VK را فیسبوک و پاول دورف را مارک زاکربرگ روسیه لقب دادند. ولی همین محبوبیت در کشوری با فضای سیاسی بسته، مهم‌ترین تفاوت آن‌دو را سبب شد؛ یکی (زاکربرگ) در بستر فراهم میهنش پله‌های ترقی را طی کرد و به جایگاه شایسته‌ای رسید، دیگری (پاول) از طرف حکومت کشورش تحت پیگرد قرار گرفت و ناگزیر وطنش را ترک کرد و نفی بلد شد.

ولی در دنیای امروزی به زور نمی‌توان جلوی استعداد‌ها و پیشرفت‌ها را گرفت. زاکربرگ روس‌ها از کشوری جزیره‌ای به نام فدراسیون «سنت کیتس و نویس» (Saint Kitts and Nevis) تابعیت گرفته تا از مزاحمت‌های کرملین در امان باشد. او به شغلی که در روسیه آغاز کرده بود ادامه داد.

ساخت اپلیکیشن تلگرام در زندگینامه پاول دورف

ساخت اپلیکیشن تلگرام در زندگینامه پاول دورف

پاول دورف (Pavel Durov) در سال 2013 و کمی قبل از مهاجرتش به کمک برادرش که پروتکل امن MTProto را ساخته بود یک اپلیکیشن پیام‌رسان به نام تلگرام (Telegram) راه اندازی‌کرد کرد، اپلیکیشنی که به‌تازگی جشن ۱۰۰ میلیون کاربر فعالش را گرفته و با سرعت در حال رشد وبهبود است.

‌‌زندگینامه پاول دورف در کودکی و جوانی

«پاول والریویچ دورُف» (Pavel Valeryevich Durov) در سال ۱۹۸۴ در سن پترزبورگ روسیه متولد شد ولی بیش‌تر دوران کودکی‌اش در شهر زیبای تورین در ایتالیا طی شد. پدرش دکتر والری دورف، لغت‌شناس بود و در ایتالیا مشغول به کار بود. 

پاول هم در همان‌جا به یک مدرسه‌ ایتالیایی رفت اما پس از برگشت به روسیه در سال ۲۰۰۱، در سن پترزبورگ درسش را ادامه داد و در نتیجه در رشته‌ پدرش از دانشگاه همان شهر با کسب رتبه‌ اول فارغ‌التحصیل شد.

او چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ داستان زندگی‌اش را در کتابی به نام «کد پاول دورُف» (Code of Pavel Durov) آورد. دورف جوان و باهوش در سال ۲۰۰۶ وقتی که تنها ۲ سال داشت بنای VKontakte را گذاشت که بعدا به‌صورت VK درآمد. 

زمانی که او و برادرش این وب‌گاه را با یکدیگر اداره می‌کردند، شرکت‌شان به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۱ به دلیل مخالفت‌های پاول با سیاست‌های جریان حاکم، نیروهای امنیتی کشور روسیه خانه پاول را در سن پترزبورگ به محاصره درآوردند اما ماجرا بعد از یک ساعت خاتمه پیدا کرد.

اجبار به فروش سهام شرکت تلگرام

در زندگینامه پاول دورف می‌خوانیم که در دسامبر سال ۲۰۱۳ او را مجبور کردند ۱۲ درصد از سهام شرکت خود را به «ایوان تاورین» (Ivan Tavrin) صاحب Mail.ru، که یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های اینترنتی روسیه بود بفروشد. 

در جریان این واگذاری، تاورین هم در رد و بدلی فرمایشی، این ۱۲ درصد را به شرکت داد تا در مجموع، با سهمی که قبل‌تر طی سرمایه‌گذاری روی VK در اختیار داشت، ۵۲ درصد از سهام VK و متعاقبا کنترل آن را در دست بگیرد.

مدتی بعد هم سهام باقی مانده به مالکیت mail.ru درآمد تا به‌تنهایی صاحب این شبکه اجتماعی شود تا زیره نظر و فرمان دولت کشور روسیه عمل کند. پاول دورف، در ۲۰۱۳ میلادی پس از اتفاقاتی که برای شبکه‌ اجتماعی‌اش افتاد به همراه برادرش نیکلای و اپ پیام‌رسان تلگرام را راه اندازی کرد.

ولی تجارب VK به او آموزش داده بود که هرگز نباید مکان جدیدش را در روسیه انتخاب کند؛ به‌ همین علت تلگرام در برلین آلمان احداث شد. برای رسیدن به ادعای «سریع‌تر و ایمن‌تر» دو لایه‌ رمزگذاری مطمئن برای این اپلیکیشن استفاده کرد. امنیت تلگرام به حدی مورد توجه و دقت بوده که گفته می‌شود حتی اعضای گروهک داعش نیز کاربر تلگرام هستند.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

البته باید بدانید که تا مدت‌ها پاول به عنوان کسب‌و‌کار به تلگرام نگاه نکرد و همین چندی پیش یک میلیون دلار دیگر از سرمایه‌ شخصی‌ خودش برای ادامه‌ کار آن هزینه کرد. دورف در اول آوریل ۲۰۱۴ تحت فشار از هیات مدیره‌ شرکتش، VK، استعفا داد. 

در 16ام همان ماه وقتی ماموران اطلاعاتی روسیه مشخصات تظاهرات‌کنندگان اوکراینی را در ماجرای جزیره‌ «کریمه» خواستند، پاول نه‌تنها از دادن آن‌ها امتناع کرد بلکه در صفحه‌ شخصی خود در شبکه‌ اجتماعی VK از این درخواست پرده برداشت و آن را غیرقانونی دانست.

فعالیت های کاری پاول دورف

فعالیت های کاری پاول دورف

در بخش فعالیت‌های زندگینامه پاول دورف می‌خوانیم که در ۲۱ام آوریل همان سال او را از مدیر عاملی نیز کنار زدند و شرکت ادعا کرد این تصمیم پس از درخواست استعفای دورف از هیات مدیره گرفته شد؛ خود دورف بعدها اعلام کرد شرکتش توسط افراد وابسته به حکومت تصاحب شده بود و هیچ چاره‌ای جز ترک آن را نداشته است.

در نتیجه پاول دورف ناخواسته مجبور به مهاجرت از وطنش شد؛ او پس از خارج شدن از خاک کشور روسیه به رسانه‌ها اعلام کرد برنامه‌ای برای بازگشت به کشورش را ندارد و معتقد است در شرایط امروز کشورش آمادگی کسب‌و‌کارهای اینترنتی را ندارد. 

دورف با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در صنعت شکر «سنت کیتس و نِویس» شهروندی این کشور را دریافت کرد و حدود ۳۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های نقدی‌اش را در بانک‌های کشور سوییس گذاشت تا از دست‌درازی دولت کشور روسیه در امان باشد.

پاول دورف خود را یک فعال سیاسی، آزادی‌خواه و گیاه‌خوار می‌داند. او در ۲۷ سالگی یعنی در سال ۲۰۱۱ یک میلیون دلار به بنیاد ویکی‌پدیا بخشید. در سال ۲۰۱۴ به عنوان مستعدترین رهبر زیر ۳۰ سال در اروپای شمالی برگزیده شد. 

جسارت پاول در جو امنیتی کشور روسیه مثال‌زدنی بود؛ او حتی در جریان افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» در سال ۲۰۱۳ به او پیشنهاد کار داد تا برای توسعه‌ نرم‌افزارهای امنیتی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

خصوصیات پاول دورف

در زندگینامه پاول دورف می‌بینیم که شخصیت و صحبت‌های جنجالی او همیشه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. مدل لباس پوشیدن او و علاقه‌ بسیارش به فیلم ماتریکس همیشه از سوژه‌‌های خبرنگاران بوده است. 

او یک بار در مصاحبه‌ای با وبگاه TechCrunch گفت: «اگر بخواهم بسیار ساده بگویم، مهم نیست چند اپ پیام‌رسان دیگر وجود دارد چون همه‌شان به جز برنامه تلگرام بی‌خود هستند.» پاول به دلایل امنیتی و علاقه‌ بسیار زیاد شخصی است که همیشه در سفر است.

از عکس‌هایی که در صفحه‌ اینستاگرامش می‌گذارد مشخص است در عکاسی نیز مهارت دارد. او حفظ امنیت و حریم شخصی را بی‌قیمت می‌داند و چند اتفاق تروریستی را عاملی برای تغییر در مسیری که خودش در پیش گرفته نمی‌بیند. او معتقد است تهدیدات حریم شخصی خیلی بیش‌تر و خطرناک‌تر از تهدید‌های تروریستی می‌باشند.

صحبت های پاول دورف درباره تلگرام

زندگینامه پاول دورف موسس تلگرام

او در مصاحبه‌ای با CNN در مورد این موضوع که تلگرام پیام‌رسان مورد علاقه اعضای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است و در حملات تروریستی اروپا از آن استفاده کرده گفت: «این بخش تاریک فناوری می‌باشد افزودن یک در پشتی روی اپ‌های رمزگذاری‌شده بیش‌تر به کمک تروریست‌ها می‌آید تا نیروهای امنیتی.»

پاول اعتقاد دارد همان‌طور که اپل در برابر خواسته سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا هیچگاه کوتاه نیامد و قفل آیفون مورد نظر آن‌ها را باز نکرد، برنامه پیام‌رسانی مثل برنامه تلگرام که مدعی اولویت دادن به امنیت است هرگز نباید وارد چنین بازی خطرناکی شود. چراکه در دنیای دیجیتال امروزی اگر راه نفوذی برای نیروهای امنیتی قرار داده شود قطعا سوء استفاده‌کنندگان هم قادر به استفاده از آن خواهند بود.

البته دورف جوان در بستن شبکه‌های تلگرامی که فعالیت و تبلیغات گروه‌های تروریستی یا غیراخلاقی می‌کنند با دولت‌ها همکاری می‌کند؛ اما این به معنای در اختیار گذاشتن راهی برای دسترسی به اطلاعات کاربران توسط ماموران دولت‌ها نیست. شایعات بسیاری از دیدارهای مدیر عامل شرکت گوگل، ساندار پیچای، با دورف به گوش می‌رسد و این که پیشنهاد 1 میلیارد دلاری برای خرید تلگرام مطرح شده است.

باید منتظر ماند و دید در صورت انجام این خرید، با سابقه‌ نه چندان درخشان شرکت گوگل در حراست از حریم خصوصی کاربران، چه اتفاقی برای آرمان «سریع‌تر و ایمن‌تر» تلگرام خواهد افتاد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. باسلام. بابت مقاله خیلی خوبتان متشکرم. فقط اینکه چند تا مطلب دیگه هنوز جا دارد که اضافه کنید.
    مثلا اینکه آقای پاول دورف زمانی که مدیر شرکت VK بود علاوه بر رد کردن پیشنهاد سازمان اطلاعات روسیه مبنی بر لو دادن اطلاعات کاربری معترضان جنبش های سراسری کشور اوکراین، درخواست های غیرقانونی آقای الکسی ناوالنی که منتقد سرسخت حکومت روسیه و پوتین بود را نیز رد کرد. یعنی با هر جبهه موافق و مخالف دولت روسیه مخالفت میکرد و حفظ اطلاعات کاربران VK را مهم تر میدانست. در اواخر سال 2013 بخاطر تهدید های مکرر سازمان اطلاعات روسیه و همچنین نداشتن سرمایه کافی برای مدیریت نرم افزار تازه تاسیس خود یعنی تلگرام 12 درصد از سهام شرکت VK را به شرکت Mail.ru فروخت. شرکتی که بعداً معلوم شد که به صورت پنهانی متعلق به حکومت روسیه و دولت پوتین است. ولی خب دورف چاره ای نداشته بود و به کاربران خود نیز قبلا گفته بود که فقط به تلگرام تکیه کنند و خیالشان راحت باشد. چند ماه بعد وقتی دورف و برادر بزرگترش و یک گروه فنی از طرف شرکت VK عازم اروپا شدند تا از دیتا سنتر های آنجا بازدید کنند دورف به روسیه بازنگشت و دلیل آن را هم غرق شدن VK در گرداب فساد دولت روسیه دانست و از ترس اینکه مبادا در آینده او را در روسیه دستگیر کنند و مجبور کنند که اطلاعات کاربران بخصوص اوکراینی ها و ایرانی ها را لو بدهد از سمت ریاست VK استعفا داد و به لندن رفت و سرور های تلگرام خود را به دلیل بیشتر به وسیله ی دو دستگاه کامیون به شهر برلین در آلمان منتقل کرد و در آنجا با سرمایه ای 300 میلیون دلاری کار ارتقای تلگرام را که کاملا شخصی و دست خودش و دوستانش بود را با جدیت ادامه داد و چندین بار هم به دلایل امنیتی سرور های خود را بین کشور های مختلف جابجا کرد و خودش هم خیلی به اقامت در کشور های مختلف در بازه های زمانی کوتاه علاقه دارد. هم اکنون نیز شرکت تلگرام در شهر دبی در امارات متحده عربی مستقر است.% باتشکر

    1. سلام امیرحسین عزیز
      از اینکه این اطلاعات کاربردی و مفیدتون رو با آکادمی بازاری ها به اشتراک گذاشتید بسیار سپاسگزاریم.
      خوشحالیم که همراهان با دانشی همچون شما رو داریم.

    1. سلام کاربر عزیز
      چرا نتونید باشید؟ حتما میتونید
      من به شما گذروندن دوره موفقیت و ثروت در ۹۰ روز پیشنهاد میدم حتما مورد پسندتون واقع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی