زندگینامه مایکل دل مالک شرکت بزرگ دل

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

در این مقاله به زندگینامه مایکل دل ( Michael Dell )، مالک شرکت بزرگ دل پرداخته می شود.

مایکل دل، بنیان گذار شرکت کامپیوتری دل است مایکل دل یکی از ثروتمندان دنیای تکنولوژی و فناوری می باشد. او به‌عنوان سرمایه‌گذار و فعال حقوق بشر نیز شناخته می‌شود. Michael Dell یک تاجر، سرمایه‌گذار موفق و فعال حقوق بشر اهل آمریکا است که بیشتر محبوبیت و شهرت خود را از احداث و مدیریت شرکت کامپیوتری دل به دست آورده است.

مایکل دل طبق آخرین آمارو اطلاعات منتشرشده از مؤسسه‌ی فوربز در مارس سال ۲۰۱۸ ، با ثروتی معادل ۲۴.۵ میلیارد دلار، در رده ی ۳۸ نفری ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است.

مایکل دل یکی از کارآفرینان برتر در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی بود که مانند استیو جابز و دیگران، توانست موفق شود استارتاپی در زمینه ی فناوری و تکنولوژی را تأسیس کند و به رشد برساند. البته او بر خلاف جابز هیچ‌ وقت مدیریت شرکت خودش را رها نکرد و با قدرت بیشتر به کار خودش ادامه داد.

جالب است بدانید شرکت دل یکی از ولخرج‌ترین میلیاردرها در دنیای فناوری می باشد. خانه‌ها و ویلاهای شخصی و گران قیمت، هواپیماهای شخصی وتفریحی و دیگر دارایی‌های گران‌قیمت، مایکل را به ثروتمندی خاص در دنیای فناوری تبدیل کرده است.

 

زندگینامه مایکل دل

زندگینامه مایکل دل از تولد تا تحصیل

مایکل دل ( Michael Dell ) متولد سال ۱۹۶۵ در هیوستون ایالت تگزاس آمریکا است. مادرش ، لورین شارلوت،که یکی از فعالان بازار سهام بود و پدرش، الکساندر دل، دندانپزشک اورتودنسی بود. مایکل دل دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی هراد هیوستون گذراند. دل از همان کودکی به‌صورت پاره‌وقت مشغول فعالیت های جزئی در حوزه ی خرید و فروش سهام بود.

از همان ابتدا علاقه‌ی زیادی به دنیای کامپیوتر داشت و در سن هفت سالگی با خریدن یک ماشین‌حساب، مسیر زندگی خود را یه سمت فناوری‌های دیجیتال تغییر داد . Michael Dell از سن ۱۲ سالگی شروع به کار کرد او در ابتدا ظرف میشست،او به‌سرعت رشد کرد و مدیریت قسمتی از کارگران را بر عهده گرفت.

او ۱۵ سال داشت که اولین کامپیوتر خود را که یک Apple II بود خرید  و با دمونتاژ کردن آن،تمام اجزای مختلفش را مطالعه کرد. او دوران دبیرستانش را در مدرسه مموریال در هیوستون فارغ التحصیل شد.

مایکل دل به اصرار خانواده به دانشکده‌ی پزشکی رفت

از شغل‌های پردرآمدی که دل دوران نوجوانی در آن مشغول بود  فروش حق اشتراک مجله‌ی هیوستون پست بود. مایکل دل با مطالعه‌ی گروهی از افراد علاقه‌مند به خرید اشتراک و به کمک دوستانش ، موفق شد درآمد مناسبی از این کار به دست آورد. درآمد مایکل در اولین سال در حدود ۱۸ هزار دلار  و حتی بیشتر از درآمد بعضی از معلمانش بود.

در زندگینامه مایکل دل میخوانیم که او به اصرار والدینش در سال ۱۹۸۳ وارد دانشکده‌ی پزشکی شد با اینکه علاقه‌ی او به دنیای کامپیوتر هیچ وقت از ذهنش بیرون نمیرفت .

او همزمان با تحصیل در دانشگاه شغلی پاره‌وقت در حوزه ی کامپیوتر راه‌اندازی کرد. مایکل کامپیوترهای شخصی را ارتقاء و یا تعمیرات آن ها را انجام میداد. درآمدش در ماه اول شروع کار به ۱۸۰ هزار دلار رسید.

شرکت بزرگ دل

فعالیت کاری Michael Dell

در بخش فعالیت های کاری زندگینامه مایکل دل میبینیم که او  بعد از مدتی فعالیت در حوزه ی بازار قطعات کامپیوتر فهمید که درآمد فروش مستقیم قطعات، خیلی بیشتر از خرده‌فروشی و مونتاژ کامپیوترهای شخصی است. او بعد از کسب درآمد به مقدار کافی، تحصیل در دانشگاه را رها کرد و تمرکز خود را بر روی فروش کامپیوتر گذاشت.

اما او در سال ۱۹۹۹ مجددا به دانشگاهش برگشت و سپس برای ثبت تصاویر یادگاری دانشجویان در مراسمی در دانشگاه تگزاس شرکت کرد. مایکل در سال ۱۹۸۴توانست، شرکت PC’s Limitedرا ثبت کند. کسب و کارش آنچنان در حاله رشد بود که درآمدش به بیش از ۶ میلیون دلار رسید.اما در حدود سه سال بعد، نام شرکت به Dell Computer Corp تغییر کرد.

در سال‌های اول تعداد کارمندان دل بسیار کم بود که وظایف مختلفی مانند فروش، ساخت و تعمیر قطعات و آماده کردن سفارشات را برعهده داشتند. رشد شرکت او به حدی بود که مایکل موفق شد در ۲۷ سالگی به‌عنوان مدیرعامل در لیست ۵۰۰ شرکت برتر وبسایت فورچن قرار بگیرد. یکی از نقاط مثبت شرکت دل ، تصمیم فروش محصولات از طریق اینترنت بود. و آن‌ها وبسایت شرکت Dell را به عنوان فروش محصولات به مردم معرفی کردند و سرورهای اختصاصی خود را نیز به راه‌انداختند.

آمارها از همان سال‌های اولیه، آمار فروش حدود یک میلیون دلار در روز را برای شرکت عنوان می‌کردند. مایکل دل چند سال بعد از قرار گرفتن در رده ی ثروتمندان جهان، تصمیم گرفت شرکتی را برای مدیریت درآمدها و سرمایه‌گذاری‌های خانوادگی‌ احداث کند. او در سال ۱۹۹۸ شرکت MSD Capital را به همین علت ثبت کرد. مسئولیت ‌های این شرکت شامل مدیریت تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و املاک و مستغلات خانواده‌ی دل می باشد. این شرکت ۸۰ کارمند و در شهرهای نیویورک، سانتا مانیکا و لندن نیز شعبه هایی دارد.

مایکل دل

رشد سریع دل این شرکت را در سال‌های اولیه وارد لیست فورچن ۵۰۰ کرد

مایکل دل درسال ۲۰۰۴ سمت مدیریت عاملی را رها کرد و این عنوان را به کوین رولیز داد و خودش در سمت رئیس هیئت مدیره به کار ادامه داد.

مشکلات دل

با مطالعه زندگینامه مایکل دل میبینیم که برای مایکل دل نیز زندگی همیشه بر وفق مراد نبوده است. و تمامی شرکت‌های بزرگ در گذر زمان با چالش‌های مختلفی روبرو بوده‌اند. یکی از این مشکلات و چالش‌های بزرگ، اشکالاتی بود در ساخت کامپیوترها که شرکت دل را مجبور به پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار هزینه‌ی تعمیرات کرد. و این اتفاق، سبب شد جایگاه شرکت دل را در صدر شرکت‌های فناوری با مشکلاتی روبرو کرد.

زندگی شخصی Michael Dell

در بخش خصوصی زندگینامه مایکل دل می خوانیم که او  در سال ۱۹۸۹ میلادی با سوزان لیبرمن ازدواج کرد. همسرش یک طراح لباس و اهل دالاس بود. آن‌ها صاحب چهار فرزند هستند. جالب است بدانید مایکل دل یکی از خجالتی‌ترین کارآفرینان و میلیاردرهای دنیا می باشد. و در مورد حفاظت از خانواده‌اش سختگیری بسیاری دارد.

طبق گفته ها بیان شده که هزینه‌ی سالانه‌ی اقدامات امنیتی او برای خانواده اش، ۲.۷ میلیون دلار است. البته با وجود نگرانی های او از امنیت خانواده، او هیچ ایرادی برای حضور فرزندانش در شبکه‌های اجتماعی نگرفته است . منزل شخصی دل در حدود ۳۰۰۰ متر مربع است و در حومه‌ی شهر آستین واقع می باشد. و خانه او به دلیل داشتن طراحی خاص و سیستم‌های امنیتی فوق پیشرفته، لقب قلعه را گرفته است.

خانه ی دل دارای 8 اتاق خواب، یک زمین تنیس، استخرهای بزرگ سرپوشیده و روباز است و چشم‌اندازی بسیار زیبا رو به دریاچه‌ی شهر آستین را دارد. این خانه اکنون یکی از گران‌قیمت‌ترین خانه‌های ایالت تگزاس است. مایکل دل خانه‌ای دیگر به مساحت ۵۰۰ متر مربع در ارتفاعات بورلی هیلز دارد. و خانه‌ها و ویلاهایی در جزایر کارائیب و هاوایی نیز در لیست املاک این میلیاردر آمریکایی قرار دارد.

او  به جمع‌آوری اتومبیل‌های لوکس بسیار علاقه‌ دارد. و حتی کلکسیونی کوچک از خودروهای قدیمی را دارد. مایکل دل علاوه بر داشتن هواپیمای شخصی، علاقمند به خرید هواپیماهای بوئینگ نیز نشان داده است و اکنون مشخص نیست که این خرید برای سرمایه‌گذاری یا استفاده‌ی شخصی می باشد.

مایکل دل یکی از خجالتی‌ترین و البته پرخرج‌ترین ثروتمندان آمریکا است

مایکل با همسرش یک مؤسسه‌‌ی خیریه در سال ۱۹۹۹ احداث کرد که در جهت کمک به کودکان فقیر ایالات متحده‌ی آمریکا و تمام نقاط جهان فعالیت می‌کند. این مؤسسه در سال ۲۰۰۶ رقمی در حدود ۵۰ میلیون دلار برای تحقیقات سلامت در دانشگاه تگزاس هزینه کرده است. و از هزینه‌ی بزرگ دیگر مایکل در سال ۲۰۱۳ بود و رقمی حدود ۱.۲۳ میلیارد دلار برای اقدامات عام‌المنفعه در آمریکا، هند و شمال آفریقا را شامل می‌شد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خانواده موفق

در زندگینامه مایکل دل میبینیم که او در انجمن اقتصاد جهانی، شورای کسب و کار آمریکا و مدرسه‌ی کسب و کار هند نیز در هیئت مدیره عضویت دارد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی