زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ جوان ترین میلیاردر دنیا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آکادمی بازار در این مقال به تشریح زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ ( Mark Elliot Zuckerberg )، جوان ترین میلیاردر دنیا می پردازد.

مارک الیوت زاکربرگ در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در شهر وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد خانواده ی او تحصیل کرده بودند. مارک الیوت زاکربرگ فرزند چهارم خانواده و تنها پسر ادوارد زاکربرگ دندان‌پزشک و کارن کمپنر روانشناس بود. مارک الیوت زاکربرگ  سه خواهر بزرگ تر از خود داشت.

با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ می پردازد.

زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ در کودکی و نوجوانی

مارک الیوت زاکربرگ ( Mark Elliot Zuckerberg ) از کودکی با کامپیوتر کار میکرد و استعداد های زیادی در این زمینه داشت به طوری که می توانست نرم افزار بنویسد . و به همراه پدرش شروع به برنامه نویسی بیسیک آتاری کرد . مارک الیوت زاکربرگ به قدری پیشرفتش در این زمینه زیاد شد که پدرش برای او یک معلم خانگی در این زمینه استخدام کرد.

به عنوان معلم کار سختی پیش روی نیومن بود زیرا هوش و استعداد مارک در این زمینه بسیار بالا بود و روز به روز پیشرفت میکرد و حتی امکان داشت از معلمش هم پیشی بگیرد. مارک الیوت زاکربرگ در سن ۱۲ سالگی توانست یک نرم‌افزار پیام‌رسان به نام زاکنت را بسازد که تمام کامپیوترهای خانه و مطب پدرش را به هم متصل می‌کرد و سبب میشد پیام‌ها بین خانه و مطب پدرش رد و بدل  شود.

مارک الیوت زاکربرگ به عنوان تفریح ،در برنامه‌ی بازی‌های کامپیوتری تغییر ایجاد میکرد و حتی آن ها را به نسخه ی پیشرفته ارتقاء میداد. مارک الیوت زاکربرگ در دوران دبیرستان، به آکادمی معتبری رفت و رشته‌های علوم ادبیات را انتخاب کرد که از آن نتایج بسیار عالی کسب کرد، مارک علاقه‌ ی زیادی به ادبیات کلاسیک داشت حتی هم زمان با دبیرستان دیپلم ادبیات کلاسیک را گرفت . او کاپیتان تیم شمشیربازی در مدرسه اش بود ، اما علاقه او بیشتر به برنامه نویسی و ارتقاء نرم افزار بود . در آن زمان بود که مارک الیوت زاکربرگ یک نرم‌افزار پخش رسانه‌ای هوشمند به اسم نام سیناپس که مناسب برای فایل‌های صوتی MP3 است را اختراع کرد.

او بارها با پیشنهاد همکاری شرکت‌های بزرگ کامپیوتری و برنامه‌نویسی مواجه شد.

Mark Elliot Zuckerberg
زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ

زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ در دانشگاه

مارک الیوت زاکربرگ پس از فارغ التحصیلی  در مدرسه فیلیپس اکستر در سال ۲۰۰۲ ، وارد دانشگاه هاروارد شد. در سال دوم دانشگاه بود که شهرت در برنامه نویسی کمپ دانشگاه پیدا کرد . مارک الیوت زاکربرگ برنامه‌ای دانشگاهی به نام CourseMatch  نوشت این برنامه کمک میکرد تا دانشجویان انتخاب واحد خود با توجه به انتخاب‌های دانشجویان دیگر تصمیم‌گیری کنند و نیز گروه‌های مطالعاتی تشکیل دهند.

دانشجوهای هاروارد کتابچه‌هایی به اسم فیس‌بوک داشتند که درآن عکس و اسامی افرادی که در خوابگاه زندگی می‌کردند بود. مارک الیوت زاکربرگ تصمیم گرفت وب‌سایتی طراحی کند که به‌ صورت تصادفی عکس چهار دانشجو را انتخاب می‌کرد و از کسانی که داخل این وب سایت بودن  می‌خواست که به فرد موردعلاقه خود رأی بدهند.

مارک الویت زاکربرگ این وب سایت را برای سرگرمی ساخته بود اما این وب سایت بین دانشجو ها به سرعت به شهرت رسید به طوری که سیستم سرور وب سایت دانشگاه را با اختلال روبرو کرد که سبب شد دانشگاه به او هشدار انضباتی دهد و وب سایت او را ببندد. اما این کار سبب شد او به علاقه ی افراد و اینکه چه چیزی باعث سرگرمی آن ها می شود پی ببرد .

 

برنامه نویسی

در زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ می خوانیم که او در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ برنامه‌نویسی وب‌سایت جدیدی را به اسمthefacebook.com شروع کرد. در این راه چهار نفر از دوستانش نیز به او کمک کردند. اولین بار این وب‌سایت مخصوص دانشگاه هاروارد طراحی شد؛ ولی پس از مدتی در دانشگاه های دیگر هم رواج پیدا کرد .

این پروژه به حدی به سرعت رشد کرد که مارک الیوت زاکربرگ تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کرده و تمام وقت خود را به طراحی این وب سایت اختصاص دهد . در آن زمان همه دانشجویان به فیس بوک دسترسی داشتند فقط کافی بود یک ایمیل و یک عکس هنگام ورود به وب سایت وارد کنند . در همان سال بود که مارک  شخصی را راضی به سرمایه گذاری بر روی فیس بوک کرد مارک و تیمش دفتر کار کوچکی داشتند .

وقتی مارک و شریکش استقبال ۴۰۰۰ نفره مردم برای نام نویسی در این برنامه را دیدند تصمیم گرفتند برنامه نویسان دیگری را به کار بگیرند . در زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ می خوانیم که او تصمیم داشت مجددا به دانشگاه برود و ادامه تحصیل بدهد اما با رشد روز افزون فیس بوک نتوانست ادامه تحصیل بدهد .

در اولین عرضه سهام فیس‌بوک ، مارک الیوت زاکربرگ با ۵۰۳.۶ میلیون سهم ۶۰ درصد آرای شرکت را از آن خود کرد و مرد شماره یک فیس‌بوک شد. در پایان سال ۲۰۰۴ فیس بوک رشد چشمگیری داشت و تعداد کاربران آن  به بیش از یک‌میلیون نفر رسید.

برای توسعه و پیشرفت بهتر فیس‌بوک و مجهز کردن آن به امکانات جدید لازم به سرمایه‌گذاری بیشتری بود. اشخاصی همچون اکسل پارتنرو گریلوک پارتنر به ترتیب به میزان ۱۲.۷ میلیون دلار و ۲۷.۵ میلیون دلار روی فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کردند. طولی نکشید که فیس بوک فقط به دانشگاه ها محدود نشد و برای تمام افراد بالای ۱۳ سال آزاد شد .

مارک الیوت زاکربرگ
جوان ترین میلیاردر دنیا

رشد فیسبوک

از ویژگی های مهم فیس‌بوک این بود که افرادی که در دنیای واقعی باهم دوست بودند، می‌توانستند به‌وسیله فیس‌بوک به‌طور آنلاین باهم در ارتباط باشند.

کاربران فیس بوک روز به روز در حاله افزایش بود ولی هنوز مشخص نشده بود که این برنامه چگونه باید کسب در آمد کند .اولین ایده برای کسب در آمد فیس بوک تبلیغات و درج آگهی بود در حالی که مارک الیوت زاکربرگ علاقه زیادی به تبلیغ در وب سایتش را نداشت . زمانی که مخاطبان فیس بوک مرز ۵۰ میلیون نفری را رد کرد ، شرکت‌های بزرگی همچون یاهو برای خرید آن با هم شروع به رقابت کردند.

شرکت یاهو با پیشنهاد مبلغ ۹۰۰ میلیون دلاری صدر همه ی خریداران بود .اما مارک زاکربرگ نپذیرفت و در طی مصاحبه ای گفت هدف و دغدغه‌ی من و همکارانم پول نیست. هدف ما این است که فضایی بازبرای رد و بدل اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم. در سال ۲۰۱۳ حجم معاملات در گردش فیس‌بوک ۷.۸۷ میلیارد دلار و ارزش خالص درآمد این شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسید.

رشدفیس بوک در مدت زمان سه سال ۶ برابر افزایش پیدا کرده بود . جالب است بدانید درآمد اصلی فیس‌بوک از تبلیغات متنی در صفحات شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید. ۸۵٪ درصد از جریان نقدی درآمد شرکت در سال گذشته از طریق تبلیغات متنی به‌ دست‌ آمده است. بقیه درآمد فیس‌بوک هم به طریق  خریدوفروش‌ مجازی از طریق این وب‌سایت تأمین می‌شود.

با مطالعه زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ در بخش کاری ممتوجه می شویم یک سیاست بزرگ دارد اینکه شرکت های مستقل و خوب را خریداری کرده تا زیره نظر فیس بوک به فعالیت خودشان ادامه دهند .از نمونه های شرکت های زیر نظر فیس بو میتوان به اینستگرام ، واتس اپ و …. اشاره کرد .

خرید واتساپ

در سال ۲۰۱۴ مارک الیوت زاکربرگ برنامه پیام رسان واتس اپ که برنامه ای پر طرفدار است را به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار خریداری کرد . در سال ۲۰۱۰ مارک زاکر برگ از سوی مجله تایم به عنوان مدیر عامل ۲۶ ساله فیس بوک و به عنوان شخصیت سال انتخاب شد .مارک الیوت زاکربرگ در حالی که در آن رقبای دیگری داشت با این حال مجله تایم تنها او را به عنوان یک قهرمان انتخاب کرد .

طبق گفته سردبیر مجله تایم : مارک زاکر برگ مخترع فیس بوک برای اولین بار توانست همه ی انسان های دنیا را به هم متصل کند . در واقع فیس بوک سومین کشوره جهان است که به خوبی نیاز های اعضای خود را می داند و حتی هیچ دولتی به پای این برنامه نمی رسد .

زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ
Mark Elliot Zuckerberg

مجبوبیت مارک به حدی زیاد شده بود که حتی در سال ۲۰۱۰ دیوید فینچر فیلمی را که برای شبکه های اجتماعی ساخته بود را بر اساس زندگی مارک و پیدایش برنامه فیس بوک ساخت . و در مجله فوربز از مارک به عنوان جوانترین میلیاردر دنیا نام برد .

در زندگینامه مارک الیوت زاکربرگ می خوانیم که او همان سال بود که شرکت فیس بوک سمیناری برگزار کرد که در آن همه ی برنامه نویسان و اعضای فیس بوک حضور داشتند هدف زاکربرگ این بود که افراد باهوش و با استعداد را برای شرکت جذب کند تا بتوانند پروژه ی خوبی را به راه بیاندازند . در پی این سمینار مجله Vanity Fair مارک الیوت زاکربرگ را به عنوان اولین نفر بین صد تا از شخصیت های تاثیر گذار در عصر اطلاعات معرفی کرد  و حتی در تحقیق سالانه New Statesman به‌عنوان شانزدهمین چهره تأثیرگذار جهان انتخاب شد .

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 راه رسیدن به آرزو

مارک الیوت زاکربرگدر سال ۲۰۱۵ جزو پولدارترین مردان آمریکا در رده ی ۷ قرار گرفت . در سالی که او از لحاظ مالی پیشرفت کرد میلیون ها دلار از پولش را در راه کمک به مردم صرف کرد . در سال ۲۰۱۰ بود که ۱۰۰ ها میلیون دلار برای حمایت و کمک به مدارس اهدا کرد و در همان سال تعهدنامه ای به عنوان نیکوکاری را نیز امضا کرد و تضمین کرد که ۵۰ درصد از ثروت خودش را تا زمانی که زنده است در راه خیر اهدا کند .

شما می توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

3/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      خوشحالیم که از این مقاله لذت بردید و از نظر شما بسیار سپاسگزاریم.
      شما می تونید مقاله های مرتبط بیشتری هم در این زمینه در آکادمی بازار دنبال کنید.
      بخش “زندگینامه افراد موفق” برای شما در نظر گرفته شده که دوست دار زندگی و درس گرفتن از افراد بزرگ هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی