زندگینامه عبدالله موحد قهرمان تاریخی کشتی ایران

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
عبدالله موحد

موحد جزء معدود قهرمانان کشتی در جهان می‌باشد که در شش سال پی در پی از عنوان قهرمان جهانی بودن خود دفاع کرده است. او با کسب ۶ مدال طلای جهان و المپیک در فهرست مشاهیر کشتی ایران به همراه غلامرضا تختی در رتبه اول و در تالار افتخارات فیلا در جایگاه یازدهم قرار دارد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیعبدالله موحد
متولد1318
زادگاهشهرستان بابلسر
ملیتایرانی
پیشهورزشکار

عبدالله موحد قهرمان کشتی ایران

آکادمی بازار در این مقاله به تشریح زندگینامه عبدالله موحد قهرمان تاریخی کشتی ایران می‌پردازد. عبدالله موحد در دورانی به شهرت رسید که بزرگانی مانند شادروان غلامرضا تختی، منصور مهدی زاده، ابراهیم سیف پور، محمد علی صنعتکاران و امامعلی حبیبی به مقام قهرمانی در کشتی آزاد رسیده بودند. 

بی‌شک در کنار مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی، عبدالله موحد نیز یکی از نابغه‌های بی‌همتا در کشتی جهان و المپیک بود. موحد که اهل بابلسر مازندران است آن قدر مقتدرانه و باصلابت کشتی می‌گرفت که خیلی از بزرگان کشتی جهان حسرت مقابله با او را می‌خوردند. 

زندگینامه عبدالله موحد

زندگینامه عبدالله موحد

موحد جزء ورزشکاران نخبه و همه فن حریف بود که قبل از ورود به جایگاه کشتی گیران، درشهرستان بابلسر در رشته‌های والیبال و قایقرانی متبحر و در آن شهرستان به عنوان یک ورزشکار کاردان معروف بود. از وقتی که عبدالله موحد به تمرینات کشتی علاقمند شد تا وقتی که در این رشته به موفقیت دست یافت، یک دوران کوتاهی را سپری کرد.

موحد پر استعداد در این مدت زمان خود را به خوبی نشان داد. اگرچه عبدالله موحد در آغاز دوران رشد خود نتوانست در مقابل محمد علی صنعتکاران خودی نشان دهد، اما اصول کشتی گیری او این را نشان داد که موحد می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک در صحنه کشتی ایران و جهان خودنمایی و مقام کسب کند.

در اسفند سال ۱۳۴۰ تیم ملی کشتی آزاد شوروی برای چند دیدار دوستانه، با همه توان خود و با در اختیار داشتن قهرمانان مشهور خود به تهران آمد.

در آن تیم شوروی، کشتی گیرانی مانند الکساندر مدوید و الکساندر ایوانیسکی هنوز برای مردم ناشناخته بودند. روس‌ها در وزن چهارم ورزشکاری به اسم «زاربگ بریاشویلی» را همراه خود داشتند.

پدید‌ه‌ای به نام موحد

موحد، نه در تیم ملی، بلکه در تیم دوم یا منتخب شهرستان‌های ایران با این کشتی گیر روس برای مسابقه دادن روبه‌رو شد و با پیروزی درخشانی که بر «بریا شویلی» بدست آورد لقب بهترین کشتی گیر ایرانی را به اسم خود کرد و برای نخستین بار اسمش در کشتی ایران بر سرزبان‌ها افتاد.

روس‌ها نیز از پدیده‌ای به اسم «موحد» یاد کردند، رادیو مسکو در آن دوران از موحد به عنوان موفق‌ترین کشتی گیران ایرانی یاد کرد، این موفقیت در وزن ۶۷ کیلوگرم آن دوران به دست آمد که محمد علی صنعتکاران نفر اول تیم ملی در این وزن بود.

موحد قهرمان تاریخی کشتی در تیم ملی و در سطح جهان

موحد قهرمان تاریخی کشتی در تیم ملی و در سطح جهان

صنعتکاران که در مسابقات جهانی سال ۱۹۶۱ یوکوهاما (۱۳۴۰) و در وزن چهارم مدال طلا را کسب کرده بود، برای آنکه به مسابقات جهانی سال بعد (۱۹۶۲) تولیدو برسد در سد موحد قهرمان تاریخی کشتی متوقف شد. 

یعنی کشتی صنعتکاران موحد به تساوی انجامید، لیکن با صلاح دید حبیب الله بلور (سرمربی وقت تیم ملی) چون محمد علی صنعتکاران قهرمان جهان بود، او برای بازی در تیم ملی انتخاب شد و موحد نیز به عنوان فرد ذخیره به تولیدو ۱۹۶۲ اعزام شد.

موحد به تولیدو رفت تا با دیدن کشتی گرفتن بهترین‌های جهان تجربه کسب کند. همه نتیجه این مشاهدات و کسب تجربه را در سال‌های بعد از «موحد» شاهد بودند. موحد قهرمانی خود ساخته و نترس بود که درهر میدان مسابقه‌ای شعار «خواستن، توانستن است» را عملا به همگان نشان می‌داد.

با صعود صنعتکاران به وزنی بالاتر، وزن پنجم ۸۷ کیلو، موحد از سال ۱۹۶۳ توانست عضو ثابت برای تیم ملی شود و به دنبال حضور در چند مسابقه بین المللی مهم که قرین توفیق بود. برای اولین بار در مسابقات جهانی صوفیه بلغارستان که در همان سال برگزار می‌شد شرکت کرد و در وزن ۷۰ کیلو گرم (وزن تازه به جای ۶۷ کیلو) جدا از پیروزی‌های خوبی که به دست آورد، لقب ششم مشترک را به همراه «اینو ولچف» از بلغارستان کسب کرد.

عبدالله موحد در المپیک

عبدالله موحد در المپیک

در المپیک سال ۱۹۶۴ توکیو نیز کشتی موحد و ولچف به تساوی انجامید. کشتی موحد با «ایوائوهوریو چی» از کشور ژاپن نیز به تساوی انجامید. 

اما به علت این که موحد کشتی‌های دیگر خود را با امتیاز بالا برده بود، بدون حتی کسب یک باخت و با دریافت ۷ نمره منفی از کسب مدال دور شد و در نهایت عنوان پنجم مشترک را به اتفاق «گریگوری روث» از آمریکا، دونگ-جو-چونگ از کره و زاربگ بریا شویلی از شوروی بدست آورد.

درصورتی که دو کشتی گیر مساوی کننده نتیجه با موحد (ولچف و هوریوچی) به ترتیب مدال طلا و برنز را کسب کردند. 

به این ترتیب،عبدالله موحد، قهرمان تاریخ کشتی ایران با وجود همه شایستگی‌ها در اسم و ابراز وجود درمسابقه‌های جهانی سال ۱۹۶۳ صوفیه بلغارستان و المپیک ۱۹۶۴ توکیو، از دریافت مدال محروم و ورزشکارانی روی سکوها قرار گرفتند که قبلا در دیدارهای دوستانه و حتی رسمی از موحد باخته بودند.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

زندگینامه عبدالله موحد کشتی گیری نابغه و شایسته

عبدالله موحد در سال ۱۹۶۵ خود را به عنوان کشتی گیری نابغه و شایسته به دنیای کشتی معرفی کرد و موفق شد در شش سال پیاپی به مدال‌های طلای جهان و المپیک دست یابد. 

درعین حال، او در خیلی از مسابقه‌های مهم بین‌المللی نیز صاحب مدال‌های با ارزشی شد. موحد در مسابقه‌های قهرمانی جهان در سال ۱۹۶۵ در منچستر نخستین مدال طلا را کسب کرد و درخشش استثنایی او به مدت شش سال ادامه دار بود.

عبدالله موحد پس از المپیک سال ۱۹۷۲ به کشور آمریکا مهاجرت کرد و چند سال قبل که خبرنگار رادیو بی‌بی‌سی می‌خواست از او در مورد کشتی سوال کند، وی گفت که نمی‌خواهد هرگز در مورد کشتی صحبت کند موحد، در سال‌های قبل به ایران دعوت شد و در جریان مسابقات بین‌المللی جام غلامرضا تختی، مورد تشویق هزاران تماشاگر قرار گرفت.

جایگاه عبدالله موحد در کشتی ایران

جایگاه عبدالله موحد در کشتی ایران

در زندگینامه عبدالله موحد می‌بینیم که او با در دست داشتن ۶ مدال طلا، از پر طلاترین کشتی گیران تاریخ ایران محسوب می‌شود و تصور نمی‌شود تا چند دهه دیگر معلوم نیست کشتی گیری از ایران موفق شود به جایگاه عبدالله موحد برسد. عبدالله موحد، دو بار در بازی‌های آسیایی شرکت کرد که در سال ۱۹۶۶ بازی‌های آسیایی بانکوک در وزن ۷۰ کیلو، علی رغم مساوی کردن نتیجه با «توبیدا» از ژاپن، به علت امتیاز منفی کمتر، مدال طلا گرفت.

در بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۰ که مجددا دربانکوک برگزار شد با «کیکووادا» از ژاپن درفینال مساوی شد که چون هر دو کشتی گیر طبق قوانین آن دوران از هر حیث برابر بودند، هر دو باهم اول شدند. تمرینات بدنسازی او ابداع خودش بود. دانیل روبرن فرانسوی که همیشه مغلوب بر قهرمانان ایرانی می‌شد، روزی رو به موحد گفت که به ورزش کشتی خیلی علاقه دارد و چه کار کند تا بتواند مدال بگیرد.

موحد تمرینات تخصصی را به او یاد داد. روبن در مدت یک سال پیاپی طبق برنامه‌های موحد، در تپه‌های گرنوبل فرانسه به تمرین پرداخت و پس از آن قهرمان دنیا شد. او همواره موفقیت‌های خود را به عبدالله موحد مدیون است. 

بیش از دو دهه است که موحد در ایالت ویرجینیای آمریکا مشغول زندگی می‌باشد و بارها پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی آمریکا به موحد داده شده؛ اما به علت علاقه زیادی که به کشورش دارد، هیچ گاه حاضر به پذیرفتن این سمت نشد.

پروفسور موحد در رشته تربیت بدنی نیز موفق به دریافت مدر دکترا شده است تا به لحاظ مدال، تحصیلات و افتخار آفرینی چیزی برای قرار گرفتن در بالاترین جایگاه و عرصه‌ها کم نداشته باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

21 پاسخ

  1. مردی خودساخته، با اراده ای پولادین و الگویی تمام عیار، پیشنهاد می کنم مصاحبه ایشان را گوش دهید…در بخش هایی از مصاحبه این جمله طلایی را از او میشنویم که تلاش کنید در هر کاری بهترین خودتان باشید…

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. خواستم بگم تو سمینار موفقیت شرکت کردمو از راضی هم راضی تر بودم چقدر ماهید اخه شما
    به همه کاربرا توصیه میکنم در سمینار شرکت کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی