زندگینامه شاهرخ ظهیری صاحب شرکت مهرام و اولین تولید کننده سس مایونز در ایران

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ تیر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
زندگینامه شاهرخ ظهیری

شاهرخ ظهیری صاحب شرکت مهرام و اولین تولید کننده سس مایونز در ایران است. او از ورشکستگی و از صفر آغاز کرد و بالا آمد؛ اما هرگز بدون حساب و کتاب نبود. شما با مطالعه زندگینامه شاهرخ ظهیری متوجه خواهید شد که راه حل خیلی از مشکلات کار و زندگی ابتکار وخلاقیت می‌باشد، وگرنه کسی با اتکا به سرمایه و امکانات مادی نمی‌تواند کارآفرین شود و اگر هم کارآفرین شود یقینا کارآفرین موفقی نخواهد شد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیشاهرخ ظهیری
متولد1309
زادگاهملایر
ملیتایرانی
پیشهصاحب شرکت مهرام و اولین تولید کننده سس مایونز در ایران

زندگینامه شاهرخ ظهیری

در این مقاله آکادمی بازار قصد دارد شما را با زندگینامه شاهرخ ظهیری صاحب شرکت مهرام آشنا کند. شاهرخ ظهیری سال ۱۳۰۹ در شهرستان ملایر به دنیا آمد. او در خانواده‌‌ای بسیارمعمولی به همراه خانواده دراستان ملایر زندگی می‌‌کرد، پدرش اهل ملایر و مادرش تهرانی بود، پدرش کشاورز بود. 

در طی اصلاحات ارضی شاه ، بیشتر دارایی‌های پدرش از دست رفت. او تا سن ۲ سالگی در شهرستان ملایر زندگی می‌کرد و سپس به همراه خانواده خود به تهران نقل مکان کرد.

آن‌ها درحدود دو سال در تهران بودند که بعد از آن به خاطر شغل پدرش که در دارایی قم به عنوان رئیس استخدام شده بود از سن ۴ سالگی به مدت ۱۲ سال در شهر مذهبی قم ساکن بودند و شاهرخ ظهیری دوران دبستان و دبیرستان خود را در همان شهر گذراند.

پدر او بسیار زود فوت کرد و شاهرخ به عنوان پسر بزرگ مسئول اداره خانواده شد، به همین علت تحصیلاتش در این مقطع تا دیپلم (پنجم دبیرستان آن زمان)‌ ناتمام ماند و مجبور به استخدام فرهنگ درآمد و معلم شد.

زندگینامه شاهرخ ظهیری و شغل معلمی 

 شاهرخ ظهیری و شغل معلمی

بعدها همزمان با شغل معلمی موفق شد وارد دانشگاه شود و لیسانس رشته حقوق قضایی را کسب کند و شاهرخ توانست از معلمی به دبیری ارتقا رتبه پیدا کند ولی این کار از نظر کسب درآمدی و ذهنی و روحی او را راضی نگه نمی‌داشت. شاهرخ فکرهای بسیار بزرگی در سر می‌پروراند و استعدادهای ذاتی را در خود نیز کشف کرده بود.

بنابراین تصمیم گرفت در کنار تدریس، شغل دیگری را نیز آغاز کند، بنابراین تحصیلدار یک کارخانه پارچه‌ بافی شد. صبح‌‌ها در آنجا مشغول کار بود و عصرها در دبیرستان تدریس می‌کرد. 

رفته رفته به علت صداقتی که داشت و چون در کار بازاریابی و فروش ماهر بود، مورد توجه صاحبان کارخانه قرار گرفت و پس از اینکه کار کارخانه افزایش یافت و به رشته‌‌های دیگر چون واردات ماشین‌ آلات کشید و به عنوان مدیر فروش از کف بازار به بالای شهر آمد و در آنجا هم به علت فروش بسیار بالایی که داشت در بین دیگر شرکت‌‌ها شناخته شد.

این نقطه ورود شاهرخ به کار تجارت بود. در آن زمان مهدی بوشهری که شوهر اشرف، خواهر شاه بود به همراه اسدالله علم ( وزیر دربار ) و چند تن دیگر گروهی تحت عنوان ماه داشتند که صاحب شرکت‌‌های متعدد در رشته‌‌های مختلف بود. مانند ماه یار، مه‌ کشت، ماه سال و غیره.

بیشتر بخوانید: زندگینامه پروانه وثوق فرشته ی نجات کودکان سرطانی

کارآفرینی به روش شاهرخ ظهیری

در زندگینامه شاهرخ ظهیری آمده است که او مدیر شرکت مه‌ کشت شد که کار تجارت و واردات تراکتور و کمباین را برعهده داشت. مدتی بعد به علت باندهای قدرت قرار شد بوشهری از شرکت خارج شده و اصولا شرکت به هم خورد. مدتی قبل از این داستان از شاهرخ ظهیری خواسته بودند کنار کارهای ساختمانی، نیروگاهی، برق و غیره در صنایع غذایی نیز وارد شود و یک شرکت صنایع غذایی احداث کنند.

آن‌ها در فکر احداث کارخانه بودند و اسم آن را نیز برگزیده بودند که کار گروه ماه به هم خورد و بیرون آمدند. سپس شاهرخ ظهیری تصمیم گرفت ایده احداث این شرکت را خودش در پیش گیرد و به همراه یک شریک دیگر در سال ۱۳۴۹ مهرام را با یک میلیون تومان سرمایه احداث کرد.

از بزرگ‌‌ترین خلاقیت مهندس شاهرخ ظهیری با مهرام تولید کردن سس مایونز است. شاید باور نکنید اما آن زمان کسی نمی‌‌دانست مایونز چیست و حتی چگونه خورده می‌‌شود و مصرفش برای چه چیز می‌باشد.

برای آغاز کار مهرام، به طور مثال آن‌ها به سراغ تولید کردن رب گوجه‌ فرنگی که همگان آن را می‌‌شناختند نرفتند. آن‌ها خلاقیت ایجاد کردند تا یک فرهنگ غذایی مدرن در کشور به وجود آید، تا جایی که هنگام جنگ تحمیلی سس مایونز بازار سیاه پیدا کرد!

تولید و فروش سس مایونز در زندگینامه شاهرخ ظهیری

زندگینامه شاهرخ ظهیری صاحب شرکت مهرام و اولین تولید کننده سس مایونز در ایران

ابتدای کار کسی اصلا سراغ سس مایونز نمی‌رفت و آن‌ها برای جا انداختن آن روش‌‌های جدید بازاریابی اختراع کردند که یکی از آن‌ها خرید دروغی بود. شاهرخ ظهیری ۴۰ ـ ۳۰ نفر از مرد و زن و بچه و پیرمرد را برای این منظور استخدام کرده بود که به مغازه‌ها بروند و سس مایونز بخواهند و بخرند. حتی شاهرخ نیز این سس‌‌ها را می‌‌خرید و داخل کارتن می‌‌گذاشت و دوباره به مغازه‌‌ها می‌‌داد.

و در واقع ۵۰ درصد تولید را خودش می‌خرید و ۵۰ درصد دیگر را مغازه‌ دارها به مردم می‌‌فروختند اما پس از آن دید این کار کافی نیست و مغازه‌ دارها باید علاقمند به فروش کالای او شوند. 

آن دوران که کامپیوتر وجود نداشت. به ویزیتورهای خود گفت تاریخ تولد مغازه‌ دارها را که اکثرا آذری‌ زبان بودند را بگیرند و او براساس تاریخ تولد افراد کارت‌ تبریک چاپ کرد و با یک سبد گل برایشان ارسال می‌کرد. سپس مغازه دارها به آن‌ها تلفن می‌‌کردند و می‌‌گفتند که ما خودمان هم یادمان نبود تولدمان کی است و تشکر می‌کردند.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

به این علت رفته رفته فروششان افزایش یافت. چرا که مغازه‌ داران می‌‌گفتند وقتی چنین فرد بامعرفتی برای ما گل فرستاده و تولدمان را تبریک گفته، باید جنس او را به فروش برسانیم.

به همین علت به هر صورتی بود، سس مایونز را برای شاهرخ تبلیغ و به مشتری‌‌اش پیشنهاد می‌‌کرد. واقعا روزهای بسیارسخت، پرکار، پرهیجان و پرباری در زندگینامه شاهرخ ظهیری بود. تجربه‌‌های بسیاری آموخت. او از ورشکستگی و از صفر آغاز کرد و بالا آمد؛ اما هرگز بدون حساب و کتاب نبود.

راز موفقیت شاهرخ ظهیری در ۳ چیز خلاصه می شود

  • صداقت
  • مقاومت
  • پشتکار

شما با مطالعه زندگینامه شاهرخ ظهیری متوجه خواهید شد که راه حل خیلی از مشکلات کار و زندگی ابتکار وخلاقیت می‌باشد، وگرنه کسی با اتکا به سرمایه و امکانات مادی نمی‌تواند کارآفرین شود و اگر هم کارآفرین شود یقینا کارآفرین موفقی نخواهد شد. بعد از اتمام جنگ تحمیلی، مشکلات اقتصادی به صورتی دیگر بر سر جامعه صنعتی ایران خراب شد.

بانک مرکزی در آن دوران اعتبارات شرکت‌های خصوصی را تا ۵۰ درصد پایین آورد و به همین علت واحدهای تولیدی بخش خصوصی برای خرید و تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. 

شرکت مهرام نیز که تا قبل از این در قالب سهامی خاص فعالیت می‌کرد به ناچار به سهامی عام تبدیل شد و با ورود ۵۰ درصد سرمایه شرکت به بورس جان تازه‌ای گرفت.

پایان راه شاهرخ ظهیری

راز موفقیت شاهرخ ظهیری در ۳ چیز خلاصه می شود

شاهرخ ظهیری در آن دوران بود که دیگر توان اداره مهرام را در خود ندید. چرا که بالارفتن سن و بیماری قلبی او سبب شد از مدیریت شرکت مهرام کناره گیری کند. با این حال پایگاه دیگری برای ادامه فعالیت ظهیری فراهم بود. او در زمان اداره مهرام همکاری مستمری با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران داشت و همزمان با برگزاری اولین دوره انتخابات اتاق به عضویت هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی درآمده بود.

شاهرخ ظهیری بیش از ۳۰ سال می‌باشد که عضو اتاق بازرگانی تهران است و طی دو دوره اخیر در سمت عضو هیات رئیسه اتاق تهران و به عنوان سمت خزانه دار اتاق تهران مشغول به فعالیت است. 

برای مشتریانی که نزدیک به سه دهه است که محصولات غذایی مهرام را مصرف می‌کنند جالب است بدانند که بنیانگذار این کارخانه موفق غذایی چه کسی بوده و شاید برایشان جذاب باشد که بدانند چه کسی با فرستادن شاخه گل و کارت تبریک در روز تولد فروشندگان محصولات مهرام سعی در شناخت محصولات کارخانه اش در بین مارکت‌‌ها و برندهای گوناگون را داشت.

سخن پایانی

شاید پس از سپری شدن چندین سال برایتان جالب باشد که چه کسی با خرید کارخانه سرکه از پسر شاه نخستین سس را وارد سفره ایرانی‌ها کرد. آن دوران که هنوز طریق مصرفش را نمی‌دانستیم. مردی که با گذشت بیش از نیم قرن از فعالیتش در عرصه اقتصاد روزی ۱۲ ساعت با انرژی فعالیت می‌کرد سرانجام او در روز ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۸ در سن ۸۹ سالگی درتهران دیده از جهان فرو بست.

4.4/5 - (46 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

22 پاسخ

  1. مهرام برند یک إیران هست؛ من به شخصه مزه مهرام رو بخصوص در سس هایش قبول دارم. روح آقای ظهیری شاد❤️🌹🌹

    1. سلام شاهرخ عزیز
      افکار منفی رو از خودوون دور کنید مطمئن باشید با تلاش و پشتکار شما هم میتوتید به جایگاه بلندی دست پیدا کنید

    1. سلام فاطمه عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

        1. تمامی کارآفرینان این کشور عزیز و قابل تحسین هستند .
          و به احترامشان کلاه از سر بر می داریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی