زندگینامه سرجاناتان آیو طراح خلاق محصولات اپل

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

در این مقاله به زندگینامه سرجاناتان آیو ( Sir Jonathan Ayu )، طراح خلاق محصولات اپل پرداخته میشود.

سر جاناتان آیو، یکی از طراحان صنعتی انگلیسی آمریکایی است که اکنون مسئولیت مدیریت طراحی محصولات شرکت اپل و رئیس دانشکده‌ی سلطنتی هنر لندن است. جانی آیو در دنیای طراحی ازشخصیت هایی است  که خیلی از مردم بدون اینکه نام او  را بدانند مبهوت طراحی‌های ابتکارانه او در دنیای وسایل دیجیتال هستند.

وقتی که جانی در یک شرکت طراحی در لندن مشغول به کار بود ،شرکت اپل از او درخواست کرد که در طراحی لپ‌تاپ جدید به آن‌ها کمک کند. بنابراین به دلیل طراحی همین لب تاب بود که او در این شرکت بزرگ استخدام شد  . مسئولیت اکنون آیو، مدیریت تیم طراحان صنعتی شرکت اپل و همچنین تیم‌های طراحی رابط کاربری است. آیو ازطراحان اصلی بسیاری از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت بسیار معتبر است.

جانی آیو تا به امروز جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری برای طراحی‌هایش گرفته است. در سال ۲۰۰۳، او برنده‌ی نخستین جایزه‌ی طراح سال از موزه‌ی طراحی لندن شد. در سال ۲۰۰۶، او به عضویت افتخاری آکادمی سلطنتی مهندسان مفتخر در آمد و در سال ۲۰۱۲، کاخ باکینگهام، لقب سِر را به او داد.

در نظرسنجی سال ۲۰۰۴ شبکه‌ی بی‌بی‌سی، از او به‌عنوان تأثیرگذارترین فرد فرهنگی بریتانیا یاد کرد.

با آکادمی بازار برای مطالعه ادامه زندگینامه سرجاناتان آیو همراه باشید.

زندگینامه سرجاناتان آیو از تولد تا تحصیلات اولیه

سرجاناتان آیو ( Sir Jonathan Ayu )متولد سال ۱۹۶۷ در شمال شرق لندن است. پدر او، مایکل آیو، از نقره‌سازان خبره ای بود. پدربزرگ جانی نیز یک مهندس بود.

آیو سال‌های اولیه تحصیلش را در مدرسه‌ی چینگفورد گذراند. و برای تحصیلات متوسطه به دبیرستان والتون در استنفورد رفت. در دوران تحصیلات متوسطه، علاقه‌ی او به خودروها مشخص شد که این علاقه، مسیر زندگی او را به سمت طراحی تغییر داد. او بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان برای رسیدن به علاقه اش در دوره های آموزشی بسیاری شرکت کرد .که یکی از آن‌ها دوره‌ی آموزشی دانشکده‌ی سلطنتی هنر بود که البته او را جذب نکرد.

اما او به دانشکده‌ی پلی‌تکنیک نیوکاسل رفت و در آنجا، رشته ی طراحی صنعتی خواند. جانی آیو در سال ۱۹۸۹، مدرک کارشناسی هنر خود را با رتبه‌ی بسیار بالا کسب کرد.

بعضی از تجربیات تحصیلی او مانند طراحی سمعک،امروزه در موزه‌ی طراحی لندن نگهداری می‌شوند. بعد از فارغ‌التحصیلی، آیو به دنبال زمینه‌ای تخصصی بود تا طراحی را در آن ادامه دهد. و به سمت طراحی محصول گرایش پیدا کرد و در نتیجه، آژانس طراحی Roberts Weaver او را استخدام کرد.

زندگینامه سرجاناتان آیو

شرکت Tangerine

در زندگینامه سرجاناتان آیو بیان می شود که او بعد از گذشت یک سال کار در اولین شرکت یعنی رابرتس ویور، آیو به استخدام یک استارتاپ طراحی به نام Tangerine درآمد.

او با استخدام در این شرکت، طراح وسایل مختلفی شد از اجاق مایکروویو  گرفته تا سرویس بهداشتی، دستگاه‌ دریل و مسواک. البته او در این دوران ناامیدی‌هایی داشت. در زمانی که آیو یک سرویس بهداشتی برای شرکت Ideal Standard طراحی کرد، مدیر شرکت مشتری طرح او را رد کرد و مدعی بود که این طرح خیلی گران قیمت و بیش‌ازحد مدرن است.

بنابراین آیو از طراحی برای شرکت و یا مشتریانی که به طرح های او علاقه نداشتند خسته شد .

 

شرکت اپل

شرکت اپل از مشتریان شرکت Tangerine بود و آیو از طرفداران این شرکت بود. او مدت زمانی را به‌عنوان مشاور طراحی این شرکت در تولید کامپیوترهای PowerBook مشغول بود. شرکت اپل در حدود دو سال تلاش کرد تا آیو را به‌عنوان یک کارمند تمام‌وقت استخدام کند که در آن زمان موفق نشد.

در نتیجه بعد از مدتی مشاوره دادنن به مدیر طراحی وقت اپل یعنی رابرت برونر، سرجاناتان آیو ( Sir Jonathan Ayu ) در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان یک کارمند تمام‌وقت در شرکت اپل استخدام شد. آیو ابتدای استخدام خود محصولاتی مانند دستیار دیجیتال نیوتون و MessagePad 110 را طراحی کرد.کمی قبل تر از بازگشت استیو جابز به اپل، آیو تقریبا از این شرکت استعفا داده بود، ولی مدیر او در آن دوران یعنی جان رابینستن، آیو را راضی کرد که در شرکت بماند.

رابینستن اعتقاد داشت که اپل از شرکت های تاریخ‌ساز خواهد شد. در سال ۱۹۹۷ بود که جانی آیو معاون قسمت طراحی صنعتی اپل شد. معاونت او سبب  مدیریت تیم طراحی خیلی از محصولات سخت‌افزاری خاص اپل شد.

یکی از نخستین پروژه های بسیار جدی او طراحی آی‌مک بود. که این کامپیوتر رومیزی سبب شد طراحی محصولاتی مانند  :آیپاد، آیفون و آی‌پد راحت شود.

سرجاناتان آیو

مدیریت اپل

در سال‌هایی که مدیریت  اپل برعهده ی جابز بود ، طراحی به بخش خیلی مهم در شرکت تبدیل شده بود و آیوموفق شد به سمت طراحی محصولاتی با قابلیت بسیار بالا، جذاب و بسیار معروف برسد.

جانی و جابز ارتباط نزدیکی باهم داشتند و آیو همیشه از او به عنوان فردی خلاق و با ایده های جدید یاد میکند و میگوید : وقتی من و جابز به وسایل اطرافمان نگاه می‌کردیم، موارد فیزیکی که چشم‌های ما می‌دید و نتایج حاصل ازآن ها ، یکسان بود. هر دو ماسؤال‌های مشابهی می‌پرسیدیم و کنجکاوی بسیار نزدیکی نسبت به مسائل داشتیم.

جانی آیو یک دفترمخصوص خودش در شرکت اپل دارد. او در این دفتر، کارهای تیم طراحی خود را به صورت دقیق بررسی و نظارت می‌کند.که دفتر او به تجهیزات امنیتی و شیشه‌های پوشیده مجهز است. دفتر آیو به اسم مکعب شیشه‌ای معروف است.و جالب است بدانید تنها کسانی مانند تیم ۱۵ نفره‌ی طراحان او و اشخاصی که از کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند که حدود ۲۰ سال با او کار کرده‌اند و همچنین مدیران رده‌بالای اپل اجازه‌ی ورود به دفتر جانی آیو را دارند.

زیرا که همه طرح‌های اولیه‌ی محصولات، طرح‌های مفهومی و اولین نمونه‌ها در این دفتر قرار دارند. و حتی فرزندان آیو نیز نمیتوانند وارد دفترش شوند . در زندگینامه Sir Jonathan Ayu بیان می شود که او درسال ۲۰۱۲،به سمت مدیریت طراحی رابط کاربری شرکت اپل نیز انتخاب شد. در نتیجه او در سال ۲۰۱۵، مدیر طراحی محصولات شرکت اپل شد.

طراح خلاق محصولات اپل

دانشکده‌ی سلطنتی هنر

از دیگر پست‌های مدیریت که در زندگینامه سرجاناتان آیو بیان شده است ، ریاست دانشکده‌ی سلطنتی هنر درشهر لندن می باشد. این سمت از اول سال ۲۰۱۷ به مدت ۵ سال به او اهدا شده است.که وظیفه‌ی اصلی آیو، مدیریت دانشگاه  و شرکت در جلسات برنامه ریزی برای اداره‌ی دانشگاه  است.

یکی دیگر از وظایف او، مسئولیت ریاست کمیته‌ی نظارت دانشکده، شرکت در جلسات هیئت علمی و اهدای مدارک دانشگاهی در جشن‌های فارغ‌التحصیلی است.

زندگی شخصی

در بخش خصوصی زندگینامه سرجاناتان آیو بیان می شود در سال ۱۹۸۷ با هیثر پگ، که از نویسندگان و تاریخ‌شناس بریتانیایی است ازدواج کرد. آن‌ ها صاحب دو پسر دوقلو هستند. آیو علاقه‌ی زیادی به حضور در اجتماع را ندارد و به نظر می‌رسد مرگ استیو جابز سبب شده روحیه ی او به این صورت باشد  .

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خانواده موفق

شما می توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی