زندگینامه دکتر آذری و موفقیت او در نخستین پیوند موفق دست

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳۱ شهریور, ۱۴۰۰
زندگینامه دکتر آذری و موفقیت او در نخستین پیوند موفق دست

در این مقاله آکادمی بازار به تشریح زندگینامه دکتر آذری می‌پردازد. کدی آذری یکی از جراحان پلاستیک دانشگاه UCLA می‌باشد که سابقه‌‌ بسیار درخشانی در زمینه‌‌های تخصصی خودش یعنی پیوند کامل دست دارد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیخداداد آذری
متولد1969
زادگاهلندن
ملیتایرانی
پیشهدکتر جراح

زندگینامه دکتر آذری

زندگینامه دکتر آذری و موفقیت او در نخستین پیوند موفق دست را در این مقاله مطالعه کنید. کدی آذری (Kodi Azari) که نام کاملش خداداد آذری است، از شناخته‌شده‌ترین جراحان پلاستیک در دنیا می‌باشد. او تمرکز تحقیقاتی خودش را روی پیوند دادن دست گذاشته است و تا به امروز چند عمل بسیار موفقیت‌آمیز با نتایج امیدوارکننده‌ طولانی‌مدت داشته است. 

باید بدانید که از افتخارات دکتر آذری در مقایسه با دیگر جراحان پیوند دست این است که او برای نخستین بار، دست بیمارش را به طور کامل به منظور پیوند عضو طبیعی قطع کرده است.

این در حالی است که قبل از نخستین تجربه‌ او، همه قطع عضوها به صورتی انجام می‌شد که بیمار برای دریافت عضو مصنوعی آماده باشد. دکتر آذری از سال ۲۰۰۸ به عنوان سمت مدیر تیم جراحی مرکز پیوند دست UCLA مشغول به فعالیت است. با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه دکتر آذری همراه باشید.

زندگینامه دکتر آذری از تولد تا تحصیلات

زندگینامه دکتر آذری از تولد تا تحصیلات

کدی آذری در سال ۱۹۶۹ در لندن به دنیا آمد. او مدت زمانی از دوران کودکی‌اش را در ایران سپری کرده و پس از آن یعنی در سال ۱۳۵۷ به همراه خانواده‌اش از ایران رفته است. پدرش از مدیران شرکت نفت بوده و بعد از رفتن از ایران، خانواده‌ اش را در ایالت کنتیکت مستقر کرد.

در طی یک مصاحبه‌ای از زندگینامه دکتر آذری درمورد دوران کودکی و تحصیل می‌گوید: من از دوران کودکی به خلبانی هواپیماهای جنگی بسیار علاقه داشتم. نمی‌دانم علت این علاقه بسیار از چیست اما هیچ‌ وقت نمی‌توانم حتی تصور کشتن یک انسان یا انداختن یک بمب را داشته باشم. به هر حال من به این رشته علاقه بسیاری داشتم اما خانواده‌ام مثل هر خانواده‌ دیگری، رویای پزشک یا مهندس شدن من را در سر می‌پروراندند.

من مجبور شدم برای خشنودی آن‌ها، به دروغ بگویم که قصد پزشک شدن را دارم و به همین علت، تمامی خانواده به این فکر می‌کردند که من روزی پزشک می‌شوم. در همان سال‌های تحصیلی‌ام، یکی از دوستان خانوادگیمان مقالاتی در مورد پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی دکتر توماس استارزل را برای من ‌فرستاد و این پزشک متخصص، یکی از حرفه‌ای‌ترین جراحان پیوند کبد در دنیا بود.

جذابیت‌های این مقاله و تلاش و کوشش‌های این پزشک در آن سال‌ها، به حدی بود که من را به علم پزشکی بسیار علاقمند کرد و این تصمیم را گرفتم که برای ادامه تحصیلاتم به دانشکده‌ پزشکی بروم.

زندگینامه دکتر آذری و ادامه تحصیل آذری در پزشکی

آذری بعد از علاقمند شدن به علم پزشکی و مخصوصاجراحی پیوندی، برای ادامه‌ تحصیلات دانشگاهی به دانشگاه ECU رفت و در سال ۱۹۹۷ مدرک خود را از آنجا اخذ کرد. دوره‌ اینترنی آذری در رشته جراحی عمومی و در دانشکده پزشکی پیتزبورگ صورت گرفت. در خلال این دوره، آذری یک دوره فلوشیپ تخصصی مهندسی بافت را در دانشگاه کارنگی ملون گذراند.

بعد از آن، این جراح جوان و باهوش تصمیم گرفت تا تحصیلات تخصصی‌اش را در حوزه‌ جراحی پلاستیک انجام دهد و در همان دانشگاه پیتزبورگ دوره‌ تخصصش را گذراند.

آذری برای طی کردن دورها‌ی تخصصی فلوشیپ به دانشگاه UCLA رفت و در سال ۲۰۰۴ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. آخرین مدرک پزشکی آذری در سال ۲۰۱۴، معادل فوق تخصص جراحی پلاستیک و جراحی دست از بورد تخصصی جراحی پلاستیک آمریکا صادر شد.

جراحی پیوند دست

در زندگینامه دکتر آذری می‌خوانیم که او به مدت ۱۸ سال به تحصیل و تحقیقات در زمینه علوم پزشکی و خصوصا جراحی پلاستیک مشغول بود. او دوره‌های متعدد جراحی را در دانشگاه‌های گوناگون گذراند و در تیم‌های جراحی بسیار بزرگ پیوند دست شرکت داشت.

او در نخستین عمل پیوند دو دست و پیوند بازو در کشور آمریکا حضور داشته است. آذری در طی یکی از سخنرانی‌های خود دست را به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اعضای بدن می‌نامد و می‌گوید: اگر بخواهم تنها یک مثال برای وجود و قدرت بسیار خدا بزنم، آن دست انسان است و هیچ منبعی سرشارتر از دست برای توضیح اعجابات آناتومی بدن انسان نیست.

دست، وظایف گوناگون و متنوعی را انجام می‌دهد و این عضو خارجی، وظیفه گرفتن اجسام، ضربه زدن، شکستن، انجام اعمال بسیار ظریف مثل نواختن پیانو و حتی دیدن نیز استفاده می‌شود و حتی این عضو برای صحبت کردن نیز استفاده می‌شود. آذری بعد از تمام شدن تحصیلاتش فرصت‌های بسیاری برای به‌کارگیری و استفاده تحقیقاتش نداشت.

او مدت زمان بسیاری را صرف فراگیری علمی کرده بود که عملی کردن و اجرایش بسیار مشکل و فراهم شدن شرایطش بسیار نادر بود. در هر حال نخستین تجربه او بالاخر ه در سال ۲۰۰۹ و در کالیفرنیا به واقعیت پیوست و بیماری که در لیست انتظار برای یک دست پیوندی بود، اهداکننده‌ مناسبش را پیدا کرد.

دکتر آذری در خصوص سختی های پیدا شدن دست پیوندی می گوید

دکتر آذری در خصوص سختی های پیدا شدن دست پیوندی می گوید

مثل هر عمل پیوند دیگر، گروه خونی اهداکننده و گیرنده عضو باید با یکدیگر برابر باشد. دست نیز یک عضو خارجی است و عضوی که دستش را اهدا می‌کند باید در موارد متعددی مانند ابعاد، رنگ و نوع پوشش مو با بدن گیرنده یکسان باشد.

اولین بیمار دکتر آذری یک سرباز ۲۶ ساله‌ ارتش آمریکا بود، که عضو پیوندی مناسب را پیدا کرد و دست مورد اهدایی در پیتزبورگ قرار داشت که باید به کالیفرنیا آورده می‌شد. آذری بعد از شنیدن آماده بودن دست پیوندی، در حالی که اتاق عمل مشغول عملی دیگر بود، فورا بدون فوت وقت خود را به پیتزبورگ رساند تا آن عضو را از فرد اهداکننده جدا کند.

دکتر آذری می‌گوید برای رفتن به این سفر و انجام عمل اولیه، ۲۴ ساعت نخوابیده و البته بعد از آن می‌دانسته که باید ساعت‌های بیشتری را بیدار بماند. ولی خوشحالی و ذوق انجام اولین عمل پیوند دست، همه خستگی را از او دور می‌کرد و این عمل بسیار تاثیر گذار بر زندگینامه دکتر آذری بود.

پیوند دست یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین جراحی‌های دنیای پزشکی به شمار می‌رود و در این عمل جراحی باید استخوان‌ها و تاندون‌های عضو پیوندی و بیمار دریافت کننده عضو با نظم و دقت بسیار بالایی به یکدیگر متصل شوند. استخوان‌ها باید دقیقا از جای مناسبی بریده شوند تا ابعاد دست بعد از انجام عمل پیوند دچار تغییرات نشود. علاوه بر آن، دشوارترین قسمت کار، پیوند زدن تاندون‌ها است.

در نهایت نخستین عمل جراحی دکتر آذری بعد از ۱۵ ساعت به پایان می‌رسد. بیمار دریافت کننده پس از به هوش آمدن انگشتان خودش را به آرامی تکان داد و این، صحنه‌ای فراموش نشدنی برای آذری بوده است.

دکتر آذری در مورد نخستین ملاقاتش بعد از گذشت یک سال با این بیمار می گوید

بعد از گذشت یک سال من بیمارم را از نزدیک دیدم. لحظه عجیب و شگفت انگیز زمانی بود که او به من نزدیک شد و با همان دست به من نیز دست داد.

دست او بسیارگرم بود و عرق کرده بود. این گرما به من زندگی می‌بخشید. دکتر آذری بعد از این عمل جراحی واحدی در UCLA احداث کرد تا بدون گرفتن هزینه، عمل‌های مربوط به جراحی پلاستیک را برای سربازان ارتش آمریکا انجام دهد.

دکتر آذری در سال ۲۰۱۱ نیز یک عمل پیوند موفقیت‌آمیز داشت. او دست امیلی فنل که ۲۶ سال داشت را به کمک تیم ۱۶ نفره‌اش در مرکز پزشکی UCLA در غرب آمریکا پیوند داد.

تاریخ سازی

قبل از انجام نخستین عمل پیوند موفق دست دکتر کودی آذری، جراحی‌های مشابه معدودی نیز صورت گرفته بودند. جالب است بدانید که اولین عمل جراحی پیوند دست در سال ۱۹۶۴ در اکوادور انجام شد که به علت مقاومت سیستم ایمنی بدن دریافت کننده، ناموفق بود. 

اما عمل جراحی دکتر آذری برای انجام نخستین عمل پیوند دست با آماده‌سازی قبلی بدن دریافت کننده، در سال ۲۰۱۶ پیوند تاریخی را رقم زد. آذری برای انجام دادن عمل‌های بعدی‌اش، نیاز به بیماری با ویژگی‌های خاص داشت.

بیماری سالم، منظم، با اعتماد به نفس بالا و در نهایت بیماری که دستش هنوز قطع نشده باشد ولی نیاز به عضو پیوندی داشته باشد. پیدا کردن همچین بیماری با این خصوصیات بسیار سخت بود چرا که اکثر دریافت کنندگان عضو پیوندی، قبل از درخواست برای اهدا، عضو خود را قطع می‌کنند چون عموما در شرایط اورژانسی قرار دارند.

پیوند دست جاناتان کاچ

پیوند دست جاناتان کاچ

جاناتان کاچ، تهیه‌کننده‌ ۵۱ ساله‌ هالیوود بود و این بیمار تاریخ‌ساز در زندگینامه دکتر آذری به شمار می‌رفت. او در سال ۲۰۱۵ دچار بیماری عفونی بسیار شدیدی شد که او را تا سر حد مرگ کشاند. بعد از رهایی از آن بیماری، دست چپ جاناتان به علت عفونت، سیاه شد و به صورت کامل از بین رفت و قابل بازیابی نبود. آذری بعد از مذاکرات اولیه با جاناتان و خانواده‌اش، او را قانع کرد که عمل قطع دستش به صورتی انجام می‌شود که در آینده بتوان عضوی زنده به آن پیوند زده شود.

در سال ۲۰۱۵، عمل قطع دست جاناتان کاچ با روندی متفاوت از جراحی‌های قطع دست مرسوم انجام شد. فرق این عمل با دیگر عمل‌ها این بود که دست از ناحیه نزدیک به مچ قطع شد اما این بار، همه تاندون‌ها و اعصاب به صورت کامل حفظ شد و دقیق علامت‌گذاری شدند.

دکتر آذری این اعضا را به هم بسته و به یکی از استخوان‌های باقیمانده متصل کرد تا به مرور زمان کوتاه‌تر نشوند. کاچ برای دریافت عضو پیوندی یک سال منتظر ماند. تا اینکه بالاخره دست جدید در سال ۲۰۱۶ پیدا شد و عمل پیوند او، در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۶، به مدت ۱۷ ساعت به طول انجامید و موفقیت‌آمیز بود. 

نظریه دکتر آذری مبنی بر حفظ اعضا برای آماده بودن پیوند دست، به خوبی عمل کرد و کاچ توانست پس از گذشت تنها دو ساعت از پیوند، انگشتانش را به خوبی تکان دهد.

آذری در مورد برنامه های آینده در مرکز پیوند دست UCLA می گوید

این مرکز به منظور پیشرفت و ارتقا در انجام عمل‌های جراحی پیوند موفق دست با جدیت به کار خودش ادامه می‌دهد. تمرکز اصلی ما روی سربازان زخمی جنگ است. من زمانی رویای خلبانی یک هواپیمای جنگی را در سر داشتم اما اکنون به کسانی که این کار را انجام می‌دهند، خدمت می‌کنم.

عمل پیوند دست برای هر بیمار مناسب نیست. بعضی از بیماران نمی‌توانند عضو جدید را قبول کنند و آن را پس می‌زنند یا حتی نمی‌توانند با اعضای پروتزی کار کنند. اگر بتوانیم روند این عمل را ساده‌تر و کارآمدتر کنیم، قطعا درخواست برای آن بیشتر خواهد شد. ما در گذشته از پیوند اعضا برای نجات زندگی استفاده کرده‌ایم و اکنون نوبت به انجام این عمل برای بهبود کیفیت زندگی افراد است.

4.9/5 - (11 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

3 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      خوشحالیم که تونستیم تاثیر خوبی در بخش کوچکی از زندگی شما بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی