زندگینامه جیمز دایسون مخترع پرتلاش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۴ مهر, ۱۴۰۰
زندگینامه جیمز دایسون مخترع پرتلاش

همراهان گرامی آکادمی بازار، ما در این مقاله زندگینامه جیمز دایسون (James Dyson)، مخترع پر تلاش را تشریح می‌کنیم. جیمز دایسون فردی است که اسمش با مهندسی طراحی و طراحی صنعتی همراه است و با خلاقیت و اختراع‌های به روز خود به یک فرد ثروتمند تبدیل شده و به گفته خودش تا آخر عمر دست از اختراع و طراحی بر نمی‌دارد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیجیمز دایسون
متولد1947
زادگاهبریتانیا
ملیتبریتانیایی
پیشهکارآفرین، سرمایه‌دار، مخترع و مدیر ارشد اجرایی

زندگینامه جیمز دایسون در کودکی و نوجوانی

زندگینامه جیمز دایسون مخترع پرتلاش را در این مقاله مطالعه کنید. با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه جیمز دایسون همراه باشید. جیمز دایسون (James Dyson) از ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۵ در مدرسه‌ای به اسم گرشام تحصیل کرد و در مدت بود که پدرش بر اثر سرطان فوت کرد. 

جیمز دایسون در مدت تحصیلات خود همیشه تمرین ورزش دو می‌کرد او می‌گوید که دونده بسیار خوبی بوده نه از نظر قدرت جسمانی بلکه به خاطر اراده بالای که داشتم و تمام این‌ها را از ورزش دو آموختم. جیمز بعد از اتمام تحصیلاتش وارد دنیای مهندسی شد. جیمز دایسون در سال ۱۹۷۰ و در زمانی که دانشجو بود در ساخت یک کشتی باربری همکاری کرد.

اختراعات جیمز دایسون

اختراعات جیمز دایسون

در زندگینامه جیمز دایسون بیان می‌شود که از نخستین اختراعات اصلی او نوعی فرغون بود که به جای چرخ در آن از توپ استفاده شده بود. این اختراعش توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرد به طوری که بی‌بی‌سی و برنامه «جهان آینده» از آن در برنامه خود نام بردند.

او این ایده را نیز در قایق‌ها به کار برد که سرانجام به اختراع قایقی سرانجام شد که هم در آب و هم در خشکی می‌توانست حرکت کند. در اواخر دهه ۷۰ میلادی اختراع دیگری به ذهن دایسون رسید او توانست تغییر جالب و جدیدی در جارو برقی ایجاد کند او با استفاده از جداکننده‌های سلیکونی در جارو برقی توانست استفاده از کیسه را در آن حذف کند هدف او این بود که علاوه بر اینکه یک جاروبرقی بدون کیسه باشد از قدرت مکشی بالایی نیز برخوردار باشد.

او در منزلش جاروبرقی داشت که اصلا از کارایی او راضی نبود زیرا وقتی کیسه او پر می‌شد قدرت مکشش پایین می‌آمد و خالی کردن کیسه پر شده آن گردو غبار زیادی داشت و او را اذیت می‌کرد. ایده استفاده از سیلیکون را از یک کارگاه که در بالای آن از از سیلیکون جداکننده استفاده شده بود به دست آورد.

او بارها برای اختراع این جاروبرقی شکست خورد و جالب است بدانید در مدت ۵ سال ۵۱۲۷ نمونه ساخت که موفقیت آمیز نبود. همسرش که معلم هنر بود تمام هزینه‌های زندگی را تامین می‌کرد. سپس با گذشت ۵ سال و تحمل سختی‌های بسیار موفق شد جاروبرقی خود را در ۱۹۸۳ با نام «G-Force» به بازار عرضه کند.

ثبت اختراع

مشکلات در زندگینامه جیمز دایسون از اینجا تازه شروع شده بود زیرا هیچ شرکتی حاضر نبود روی طرح او سرمایه گذاری کند و این محصول را فاقد ارزش تجاری می‌دانستند. او مجبور شد به سراغ ژاپنی‌ها برود و طرحش را به آن‌ها معرفی کند زیرا می‌دانست که آن‌ها ارزش این اختراع را می‌دانند و همین طور هم شد.

برای اولین بار محصولش وارد بازار ژاپن شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت به طوری که شرکت‌های بریتانیایی از این موضوع تعجب کردند. جارو برقی دایسون ۲.۰۰۰ پوند قیمت گذاری شده بود اما فروشش خوب بود. دایسون در ۱۹۸۶ ایده‌اش را در آمریکا به ثبت رساند. اختراع او در ۱۹۹۱ جایزه بین‌المللی iF را در ژاپن به خود اختصاص داد. 

اما با همه این‌ها باز هم شرکت بزرگی حاضر به خرید اختراع او نبود و در نهایت دایسون تصمیم گرفت کارخانه خود را راه اندازی کند. در سال ۱۹۹۳ بود که او اسم شرکت خود را ثبت کرد و تولید را آغاز نمود. اولین عرضه جاروبرقی او ده سال به طول انجامید.

فروش محصول در زندگینامه جیمز دایسون

فروش محصول در زندگینامه جیمز دایسون

در تبلیغات تلویزیونی به این نکته اشاره می‌شد که دیگر نیازی به هزینه برای خرید کیسه نو نیست. او با شعار «با کیسه جاروبرقی خداحافظی کنید» دست روی نقطه ضعف مردم گذاشت و سبب شد جاروبرقی دایسون به سرعت به فروش برسد و تمام رقبای خود را پشت سر گذاشت و برند شد.

از نظر مالی سال ۲۰۰۵ شرکت جاروبرقی دایسون از رقبای خود جلوتر بود و او سرانجام تصمیم تولیدات محصول فرغون خود را با محصول جاروبرقی خود ادغام کرد. در زندگینامه جیمز دایسون می‌خوانیم که او در سال ۲۰۱۴ برای معرفی ربات جاروبرقی خود به ژاپن رفت.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

این ربات با بررسی ۳۶۰ درجه‌ایی به محض دیدن زباله آن را به داخل می‌کشد. این ربات که ۳۶۰ Eye نام دارد با سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس کار می‌کند. دایسون از سال ۲۰۰۰ به سمت تولیدات لوازم خانگی کشیده شد و توانست ماشین لباسشویی نیز تولید کند اما با شکست مواجه شد و تولیدش را متوقف کرد.

از دیگر اختراعات جیمز دایسون

سپس در سال ۲۰۰۲ ایده‌ای جالب به ذهنش رسید او خطای دید به کار رفته در چاپ سنگی اثر هنرمند هلندی را به واقعیت تبدیل کرد. یکی از مهندسین شرکت به اسم درک فیلیپس پس از یک سال کار موفق شد این محصول را با نام Wrong Garden تولید کند.

در سال ۲۰۰۶ شرکت دست خشک کنی را به بازار عرضه کرد که بسیار سریع بود و با هوا کار می‌کرد. شرکت در اکتبر ۲۰۰۶ محصول Airblade را عرضه کرد که یک دست‌خشک‌کن سریع با هوا بود. که هم سرعت بیشتری داشت و هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شد.

از محصولات جالب محصول دایسون یک پنکه بدون پره بود که اسمش را Air Multiplier گذاشت. به جز پنکه خنک‌کننده، مدل‌های دیگری مثل گرم‌کن و رطوبت‌ساز آن هم تولید شد. از دیگر اختراعات او سشوار سوپرسونیکش بود که موتور کوچکی داشت که سبب می‌شد تعادل دست حفظ شود و صدای کمتری نسبت به سشوارهای دیگر دارد.

بنیاد حمایت از طراحان و مهندسان

بنیاد حمایت از طراحان و مهندسان

در زندگینامه جیمز دایسون می‌خوانیم که او در سال ۲۰۰۲ بنیادی برای حمایت از طراحان و مهندسان بنا کرد که این بنیاد در کشورهایی مثل بریتانیا، آمریکا و ژاپن فعالیت دارد که هدف او ترغیب جوانان و نوجوانان برای انتخاب رشته مهندسی است.

در این بنیاد از جوانان می‌خواهند که برای حل مشکلات تفکر کنند و راه حلی برای آن بیابند. به غیر از فعالیت‌های روزمره، این بنیاد یک جایزه با عنوان جایزه جیمز دایسون هم برای تشویق مهندسان اختصاص داده است دارد که یک جایزه بین المللی است. جیمز دایسون در سال ۱۹۶۸ با «نی هیندمارش» ازدواج کرد این زوج خوشبخت سه فرزند دارند. آن‌ها به جز بریتانیا در سواحل فرانسه دارای چند خانه ویلایی هستند.

اکنون جیمز دایسون رئیس آموزشکده سلطنتی هنر لندن است، تا سال ۲۰۰۴ در هیات امنای موزه طراحی بریتانیا عضویت داشت تا این‌که به خاطر آن‌چه «رسالت نادرست موزه خواند» استعفا داد. دایسون معتقد بود موزه نباید فقط محلی برای نمایش اشیا باشد بلکه باید به طراحان انگیزه دهد.

افتخارات James Dyson

در زندگینامه جیمز دایسون می‌بینیم که در ۱۹۹۷ جایزه طراحان پرنسس فیلیپ را دریافت کرد. او در ۱۹۹۸ با بالاترین درجه شاهنشاهی بریتانیا قدردانی شد. در سال ۲۰۰۰ جایزه لرد لیویدِ کیلگران را به دست آورد. همان سال از سوی دانشگاه بث به عنوان Doctor of Engineering دست یافت. در سال ۲۰۰۵ به عضویت فرهنگستان سلطنتی مهندسی برگزیده شد.

دایسون در مراسم تحویل سال ۲۰۰۷ از سوی ملکه بریتانیا به عنوان شوالیه مفتخر شد و از آن پس «سِر جیمز دایسون» خوانده شد. همان‌طور که از قبل گفته شد دایسون از سال ۲۰۱۱ ریاست آموزشکده سلطنتی هنر را بر عهده دارد. دایسون موفق شد در مراسم سال نوی امسال (۲۰۱۶) به خاطر تلاش‌ و کوشش‌ها و دست‌آوردهایش در عرصه طراحی صنعتی، مدال لیاقت دریافت کند. ثروت دایسون تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

طبق گفته James Dyson او معتقد است: ما هم مانند همه مردم از کالاهایی که درست کار نمی‌کنند بدمان می‌آید. ما به عنوان مهندسان طراح باید این مشکل‌ها را حل کنیم. کار ما در دو چیز خلاصه می‌شود: نوآوری و پیشرفت. همچنین شما می‌توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد بزرگ و موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی