زندگینامه جان کوم از فقر تا اختراع واتساپ

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۰
جان کوم

جان کوم پناهنده فقیری بود که با تلاش و کوشش توانست میلیاردری تاثیرگذار و خالق واتساپ شود. جان کوم در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده یهودی و در یک روستای کوچک در نزدیکی اوکراین متولد شد. با وجود دوران کودکی سخت او توانست با پشتکارش به میلیاردری تاثیر گذار تبدیل شود.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیجان کوم
متولد1976
زادگاهکی‌یف، اوکراین
ملیتایالات متحده آمریکا
پیشهمهندس کامپیوتر، کارآفرین و خالق واتساپ

زندگینامه جان کوم

در این مقاله به زندگینامه جان کوم از بنیانگذاران برنامه واتساپ پرداخته شده است، برای مطالعه با آکادمی بازار همراه باشید.

جان کوم در سال ۱۹۷۶ در روستای کوچکی در اطراف کیف اوکراین به دنیا آمد، زندگی در دوران کودکی‌‌اش تحت تاثیر کمونیست‌ها و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت که جزئیات آن را در زندگینامه جان کوم خواهید خواند. برای مطالعه ادامه زندگینامه جان کوم با ما همراه باشید.

زندگینامه جان کوم مخترع واتساپ

جان کوم در خانواده فقیری به دنیا آمده بود آن‌ها حتی در خانه آب گرم هم نداشتند و مدت‌ها در این وضعیت زندگی می‌کردند. 

زندگینامه جان کوم به این صورت است که او خود می‌گوید: «شما می‌توانید رمان ۱۹۸۴ جورج اورول را بخوانید و تا حدودی از وقایع و رویدادهای آن مطلع شوید، ولی داستان زندگی من بسیار فرق دارد من آن شرایط سخت را با گوشت و خون خود احساس کردم و اصلا تجربه خوشایندی نبود!»

در آن زمان یهودی‌ها در شوروی از شرایط خوبی برخوردار نبودند و خانواده جان کوم نیز به دلیل یهودی بودن تحت تاثیر این موضوع قرار داشتند. از آنجا که خانواده وی یهودی بودند و یهودی‌‌ها وضعیت مناسبی در شوروی آن زمان نداشتند، مادر کوم به فکر مهاجرت به آمریکا افتاد و پدر جان تصمیم گرفت که مدتی بعد به آن‌ها ملحق شود.

اما این اتفاق هرگز نیفتاد و پدر جان کوم نتوانست خودش را به همسر و فرزندش در آمریکا برساند. جان در سن ۱۶ سالگی بود که همراه مادرش وارد کالیفرنیا شد آن‌ها با کمک‌های مالی و غیر مالی دولت آمریکا در خانه‌ای که دو خواب داشت در سان فرانسیسکو ساکن شدند.

شغل جان کوم

زندگینامه جان کوم از فقر تا اختراع واتساپ

در زندگینامه جان کوم می‌خوانید که او در اوایل برای به دست آوردن پول برای گذران زندگی جلوی فروشگاه‌ها را جارو می‌کرد. او بعد از تمام کردن دوران دبیرستان وارد دانشگاه ایالت سن حوزه شد. 

ولی در این دانشگاه نماند و پس از مدتی از ادامه تحصیل انصراف داد. جان کوم به واسطه یک شرکت امنیتی در سان فرانسیسکو توانست در سال ۱۹۹۷ وارد شرکت یاهو شود و به عنوان یک کارمند ساده در آنجا مشغول به کار شود.

در همان زمان بود که خبر فوت پدرش را شنید و او در حسرت دیدار مداوم پدر و دوستانش در اوکراین ماند و از طرفی هزینه‌های پرداخت تلفن برای او سخت بود و از سوی دیگر آن زمان در اوکراین دلشوره‌های امنیت وجود داشت. موضوعی که باعث شده بود ذهن جان کوم را درگیر خود کند ارتباط آسان و بی‌دغدغه با هزینه کم مردم باهم در هر جای دنیا بود.

در زمانی که جان کوم در شرکت یاهو مشغول به کار بود توانست با برایان اکتون آشنا شود او از سرمایه گذاران واتساپ و کارمندان قدیمی یاهو بود، آشنایی آن‌ها باهم سبب دوستی صمیمانه آن‌ها شد که تا به امروز ادامه دارد و سبب شد یک اپلیکیشن محبوب پیام رسان را اختراع کنند.

جان کوم در فضای مجازی

جان کوم خالق واتساپ در فضای مجازی

در زندگینامه جان کوم می‌بینید که او کسی است که در زمینه فضای مجازی سروصدای چندانی ندارد و خرید کمپانی او توسط شرکت فیسبوک سبب شد که سرزبان‌ها بیفتد. اگر پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی او را دیده باشید می‌بینید که اصلا اشاره‌ای به مدیر اجرایی یا بنیان‌گذار بودن خودش در واتساپ نکرده و فقط نام کمپانی را به عنوان محل کارش آورده است.

برای اولین بار جان کوم کمپانی خود را در مانتین ویو ثبت کرد و از دوستش اکتون دعوت به همکاری کرد نامی که او برای نرم افزار خودش برگزید اصطلاحی بود که مردمان کشور آمریکا از آن استفاده می‌کردند.

کلمه (واتس آپ) به معنای (چه خبر؟) جان کوم بعد از ویرایش نرم افزارش آن را برای سیستم عامل آیفون نیز راه اندازی کرد و نسخه آن را در اپ استور قرار داد اما نسخه اولیه واتساپ توجه افراد را به خود جلب نکرد و عیب‌های بسیاری در آن دیده می‌شد.

در این زمان بود که جان کوم ناامید شد و خواست انصراف دهد اما اکتون اجازه این کار را به او نداد و به او گفت: “اگر الان کنار بکشی و دست از تلاش برداری احمق و ناتوانی پس سعی کن خود را جمع کنی.”

سپس جان کوم تصمیم گرفت در آپدیت نسخه بعد معایب را برطرف کند در آن زمان بود که با رفع اشکالات نهایی واتساپ به مسنجری محبوب تبدیل شد و نسخه‌های دیگر را برای گوشی‌های آیفون و بلک بری آماده کرد.

ویژگی‌های شرکت واتساپ

ویژگی‌های شرکت واتساپ

در این قسمت از زندگینامه جان کوم به ویژگی‌های واتساپ که توسط او اختراع شده است می‌پردازیم. از روش‌ها و اصول اصلی شرکت واتساپ ایجاد محیطی بدون تبلیغات است واتساپ قادر به انتشار هیچگونه تبلیغاتی نمی‌باشد و از شرایط اصلی مدیرانش برای پیوستن به فیسبوک رعایت این اصل در اپلیکیشن واتساپ در آینده بوده است.

جان کوم به نقل از بازیگر نقش اصلی فیلم (باشگاه مشت زنی) درباره مورد تبلیغات می‌گوید: «تبلیغات فقط سبب می‌شوند که بیهوده کار کنید و وقتتان را به دنبال خرید لباس‌ها و ماشین‌هایی بگذرانید که نهایتا به هیچ دردی نمی‌خورند».

از دیگر هدف‌های واتساپ ایجاد محیطی امن و مورد اطمینان برای کاربران خود بوده است. بنابراین برای ورود به فضای واتساپ و استفاده از فضای آن نیازی به دادن سن و محل سکونت و جنسیت نیست. از سوی دیگر، پیام‌های ارسالی کاربران در این پیام رسان ذخیره نمی‌شوند، زیرا اگر این بیفتد امنیت سایبری شما ممکن است به خطر بیفتد.

جان کوم در این مورد می‌گوید: “ذخیره اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به این دلیل است که شرکت‌ها قصد دارند آمار دقیق و معتبری از کاربران خود به دست آورند تا با توجه به سلایق افراد تبلیغات مربوط به آن‌ها را برایشان ارسال کنند. چون فضای واتساپ به دور از تبلیغات است نیازی نمی‌بیند که اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهد و این سبب بالا رفتن امنیت کاربرانش می‌شود.”

طبق آمار گفته شده توسط جان کوم روزانه هجده میلیارد پیام در واتساپ در میان ۴۵۰ میلیون کاربرش تبادل می‌شود که اگر قرار بر این بود همه این اطلاعات ذخیره شود یک سری از کشورهای خودکامه به ویژه دولت از این موضوع سواستفاده می‌کردند و امنیت کاربران به خطر می‌افتاد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

محبوبیت واتساپ

شاید همین امر سبب محبوبیت روز افزون واتساپ در میان کاربران فضای مجازی شده است. در سال ۲۰۱۳ بود که واتساپ توسط فیسبوک با مبلغی معادل 16 میلیارد دلار در زمان قرار داد و سه میلیارد دلار سهام ثابت فیسبوک در سال‌های آینده خریداری شد.

جالب است بدانید سال‌ها قبل جان کوم و دوستش اکتون توسط شرکت فیسبوک و توییتر برای همکاری رد شدند. جان کوم اکنون ۴۵ درصد سهام واتساپ را داراست، که به مرد هفت میلیارد دلاری تبدیل شده و علاوه بر عهده‌دار بودن مدیریت اجرایی بر یکی از کرسی‌های هیات مدیره فیسبوک نیز تکیه زده‌ است. 

زندگینامه جان کوم به برآورده شدن رویای آمریکایی اشاره می‌کند، رویایی که ظرف دو دهه یک نوجوان بی پول و فقیر که پناهنده بود و از پس مخارج زندگیش برنمی‌آمد را به یک میلیاردر موفق و محبوب تبدیل کرده است. فرد میلیاردری که به نوبه خود دنیا را جای بهتری برای زندگی کرده تا بسیاری از مردم راحت‌تر از گذشته با هم در ارتباط باشند.

4.2/5 - (10 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

28 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید ، جان کوم کسی بوده که واتس اپ را برنامه نویسی کرده و ساخته؟؟؟ میخوام تو لکچر زبان بگم ، درسته؟؟؟ممنون میشم کمکم کنین

  2. تشکر بابت اطلاعاتی که دادین خیلی مفید بود به آدم انرژی میده تا به کاری که داره ازش دل سرد میشه ادامه بده تا موفق بشه بازهم تشکر از این متن زیبایی که گذاشتین

    1. یه توصیه
      اگه از کاری خوشتون میاد و واقعا بهش علاقه دارید و میخواید بهش برسید حتی اگه دلسرد هم شدید ادامه بدید کاری نداشته باشید که پولشو ندارید وقتشو ندارید خونوادشو ندارید جایگاهشو ندارید فقط ادامه بدید فقط برو فقط حرکت کن بعد میبینی که نتیجه ی این مداوم و پیوسته حرکت کردنات چی میشه

      1. باسلام وسپاس از مقاله زیبای شما و اینکه تمام کسانیکه بجای اولویت برای درآمدخود؛ ابتدا بفکر خدمت هستند با هررنگ و نژاد و دینی امیدوارم موفق باشند اما سوالم اینکه اگر پیامها و اطلاعات ذخیره نمیشوند! چگونه بارها میشنویم که افرادی توسط تیمهای امنیتی شهود شده و پیامهایشان لو رفته و دستگیر شده حتی با ورژن اصلی خود واتساپ!؟ و حتی برای گروه ارسال نشده که لو برود پس چگونه کنترل یا هک شد؟! ممنونم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی