زندگینامه جان کوم از فقر تا اختراع واتساپ

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۶ تیر, ۱۴۰۱
جان کوم
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

زندگینامه جان کوم از فقر تا اختراع واتساپ را در این مقاله مطالعه کنید.

جان کوم یکی از بنیانگذاران  برنامه واتس‌ اپ است او پناهنده فقیری بود که با تلاش و کوشش توانست میلیاردری تاثیر گذار شود جان کوم در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده ی یهودی و در یک روستای کوچک در نزدیکی اوکراین متولد شد .

دوران کودکی او تحت تاثیر که با پشتکارش توانست به میلیاردری تاثیر گذار تبدیل شود. جان کوم در سال ۱۹۷۶ در روستای کوچکی در اطراف کیف اوکراین به دنیا آمد، زندگی در دوران کودکی‌ اش تحت تاثیرکمونیست‌ها و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت جان کوم در خانواده ی فقیری به دنیا آمده بود آن ها حتی در خانه آب گرم هم نداشتند و مدت ها  در این وضعیت زندگی میکردند .

او در مصاحبه ی اخیر خود گفته است : «شما می‌توانید رمان ۱۹۸۴ جورج اورول را بخوانید و تا حدودی از وقایع و رویداد های  آن مطلع شوید، ولی داستان زندگی من بسیار فرق دارد من آن شرایط سخت را با گوشت و خون خود احساس کردم و اصلا تجربه خوشایندی نبود!»

واتساپ

در آن زمان یهودی ها در شوروی از شرایط خوبی برخوردار نبودند و خانواده ی جان کوم نیز به دلیل یهودی بودن تحت تاثیر این موضوع قرار داشتند . از آن جا که خانواده وی یهودی بودند و یهودی‌ ها وضعیت مناسبی در شوروی آن زمان نداشتند، مادر کوم به فکره مهاجرت به آمریکا افتاد و پدر جان تصمیم گرفت که مدتی بعد به آن ها ملحق شود اما این اتفاق هرگز نیفتاد و پدر جان کوم نتوانست خودش را به همسر و فرزندش در آمریکا برساند. جان در سن ۱۶ سالگی بود که همراه مادرش وارد کالیفرنیا شد آن ها با کمک های مالی و غیر مالی دولت آمریکا در خانه ای که دو خواب داشت در سان فرانسیسکو ساکن شدند.در اوایل جان برای به دست آوردن پول برای گذران زندگی جلوی فروشگاه ها را جارو میکرد .

جان کوم خالق واتساپ

او بعد از تمام کردن دوران دبیرستان وارد دانشگاه ایالت سن حوزه شد .ولی در این دانشگاه نماند و پس از مدتی از ادامه تحصیل انصراف داد . جان کوم به واسطه ی یک شرکت امنیتی در سان فرانسیسکو توانست در سال ۱۹۹۷ وارد شرکت یاهو شود و به عنوان یک کارمند ساده در آنجا مشغول به کار شود در همان زمان بود که خبر فوت پدرش را شنید و او در حسرت دیدار مداوم پدر و دوستانش در اوکراین ماند و از طرفی هزینه های پرداخت تلفن برای او سخت بود و از سوی دیگر آن زمان در اوکراین دلشوره های امنیت وجود داشت .

و موضوعی که باعث شده بود ذهن جان کوم را درگیر خود کند ارتباط آسان و بی دغدغه ی با هزینه ی کم مردم باهم در هر جای دنیا بود . در زمانی که جان کوم در شرکت یاهو مشغول به کار بود توانست با برایان اکتون اشنا شود او از سرمایه گذاران واتس اپ و کارمندان قدیمی یاهو بود ، آشنایی آن‌ها باهم سبب دوستی صمیمانه آن ها شد که تا به امروز ادامه دارد و سبب شد یک اپلیکیشن محبوب پیام رسان را اختراع کنند .

واتساپ

جان کوم کسی است که در زمینه ی فضای مجازی سر و صدای چندانی ندارد و خرید کمپانی او توسط شرکت فیسبوک سبب شد که سرزبان ها بیفتد . اگر پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی او را دیده باشید میبینید که اصلا اشاره‌ای به مدیر اجرایی یا بنیان‌گذار بودن خودش در واتس‌اپ نکرده و فقط نام کمپانی را آورده است به عنوان محل کارش .

برای اولین بار جان کوم کمپانی خود را در مانتین ویو ثبت کرد و از دوستش اکتون دعوت به همکاری کرد نامی که او برای نرم افزاره خودش برگزید اصطلاحی بود که مردمان کشور آمریکا از آن استفاده میکردند کلمه ی ( واتس  اپ ) به معنای ( چه خبر ؟) جان کوم بعد از ویرایش نرم افزارش آن را برای سیستم عامل ایفون نیز راه اندازی کرد و  نسخه ی آن را در اپ استور قرار داد اما نسخه ی اولیه ی واتس اپ توجه افراد را به خود جلب نکرد . و عیب های بسیاری در آن دیده میشد در این زمان بود که جان کوم نا امید شد و خواست که انصراف دهد اما اکتون اجازه ی این کار را به او نداد و به او گفت :(اگر الان کنار بکشی و دست از تلاش برداری احمقو ناتوانی پس سعی کن خود را جمع کنی ) .

سپس جان کوم تصمیم گرفت در اپدیت نسخه ی بعد معایب را برطرف کند در ان زمان بود که با رفع اشکالات نهایی واتس اپ به مسنجری محبوب تبدیل شد و نسخه های دیگر را برای گوشی های ایفون و بلک بری آماده کرد.

از روش ها و اصول اصلی شرکت واتس اپ ایجاد محیطی بدون تبلیغات است واتس اپ قادر به انتشار هیچگونه تبلیغاتی نمیباشد و از شرایط اصلی مدیرانش برای پیوستن به فیسبوک رعایت این اصل در اپلیکیشن واتس‌اپ در آینده بوده است. جان کوم به نقل از بازیگر نقش اصلی فیلم (باشگاه مشت زنی) درباره مورد تبلیغات می‌گوید: «تبلیغات فقط سبب می‌شوند که بیهوده کار کنید و وقتتان را به دنبال خرید لباس‌ها و ماشین‌هایی بگذرانید که نهایتا به هیچ دردی نمی‌خورند».از دیگر هدف های واتس‌اپ ایجاد محیطی امن و ورد اطمینان برای کاربران خود بوده است . بنابراین برای ورود به فضای واتس اپ و استفاده از فضای آن نیازی به دادن سن و محل سکونت و جنسیت نیست . از سوی دیگر، پیام‌های ارسالی کاربران در این پیام رسان ذخیره نمی‌شوند، زیرا اگر این بیفتد امنیت سایبری شما ممکن است به خطر بیفتد.

جان کوم در این مورد می‌گوید: «ذخیره اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به این دلیل است که شرکت ها قصد دارند آمار دقیق و معتبری از کاربران خود به دست آورند تا با توجه به سلایق افراد تبلیغات مربوط به ان ها را برایشان ارسال کنند . و چون فضای واتس اپ به دور از تبلیغات است نیازی نمیبیند که اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت های دیگر قرار دهد و این سبب بالا رفتن امنیت کاربرانش میشود . طبق آمار گفته شده توسط جان کوم روزانه هجده میلیارد پیام در واتس‌ اپ در میان ۴۵۰ میلیون کاربرش تبادل میشود که اگر قرار بر این بود همه این اطلاعات ذخیره شود یک سری از کشور های خودکامه به ویژه دولت از این موضوع سواستفاده میکردند و امنیت کاربران به خطر می افتاد .

شاید همین امر سبب محبوبیت روز افزون واتس اپ در میان کاربران فضای مجازی شده است . در سال ۲۰۱۳ بود که واتس اپ توسط فیسبوک با مبلغی معادل ۱۶ میلیارد دلار در زمان قرار داد و سه میلیارد دلار سهام ثابت فیسبوکدر سال های آینده خریداری شد .جالب است بدانید سال ها قبل جان کوم و دوستش اکتون توسط شرکت فیسبوک  و توییتر برای همکاری رد شدند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 راه رسیدن به آرزو

 جان کوم اکنون ۴۵ درصد سهام واتس‌اپ را داراست، که به مرد هفت میلیارد دلاری تبدیل شده و علاوه بر عهده دار بودن مدیریت اجرایی بر یکی از کرسی‌ های هیات مدیره فیسبوک نیز تکیه زده‌است. او درمصاحبه‌ ی اخیرش به برآورده شدن رویای امریکایی اشاره می‌کند، رویایی که ظرف دو دهه یک نوجوان بی پول و فقیر که پناهنده بود و از پس مخارج زندگیش برنمیامد را به یک میلیاردر موفق و محبوب تبدیل کرده . فرد میلیاردری که به نوبه ی خود دنیا را جای بهتری برای زندگی کرده تا بسیاری از مردم راحت‌تر از گذشته با هم در ارتباط باشند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی