زندگینامه تیم کوک مدیری که باعث رشد شرکت اپل شد

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

در این مقاله آکادمی بازار به تشریح زندگینامه تیم کوک ( Tim cook ) مدیر اجرایی شرکت اپل می پردازد.

تیم کوک در سال ۲۰۱۱، سمت مدیرعاملی  شرکت بزرگ اپل را در دست گرفت . و شرکت اپل با پیشنهاد حقوقی ۳۸۷ میلیون دلاری، تیم کوک را به یکی ازگران‌ترین مدیر ارشد اجرایی در دنیا تبدیل کرد. درست وقتی که به نظر می‌رسید شرکت اپل دوران محصولات انقلابی خود را پشت سر گذاشته است، تیم کوک موفق شد اعتبار تاریخی این برند را زنده کند.

تصمیم تیم کوک برای ادامه‌ی راه استیو جابز و حفظ آرامش شخصی او که توانست اپل را از نوسانات و دشواری ها به ثباتی شگفت‌انگیز برساند، تیم کوک را به دومین افسانه‌ی شرکت اپل تبدیل کرد.

با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه تیم کوک همراه باشید.

زندگینامه تیم کوک از کودکی تا دانشگاه

تیم کوک ( Tim cook ) ، در سال ۱۹۶۰ ملادی در شهر رابرتزدیل ایالت آلابامای آمریکا متولد شد. پدر او ، کارگر کارخانه‌ی کشتی‌سازی و مادرش ، خانه‌دار بود. تیم، دو برادر نیز داشت.

تیم دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ی رابرتزدیل به اتمام رساند و در سال ۱۹۷۸ میلادی، به‌عنوان دومین دانش‌آموز زرنگ این دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. بعد‌ از آن، تیم در رشته‌ی مهندسی صنایع وارد دانشگاه آبرن آلاباما شد و بعد از فارغ‌التحصیلی در ۱۹۸۲، تحصیلاتش را در رشته MBA در دانشگاه کسب‌وکار دوک ادامه داد.

در سال ۱۹۸۸، او علاوه بر دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت خود، توانست مدرک فوکوا اسکولار را اخذ کند.  این مدرک از معتبرترین عنوان های افتخاری دانشگاه دوک است و هرسال، فقط به ده درصد از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه داده می‌شود.

زندگینامه تیم کوک

ورود به دنیای فناوری

در زندگینامه تیم کوک می خوانیم که او در زمان دانشجویی علاقه ی بسیاری در زمینه تکنولوژی را در سر داشت، در زمان کمی بعد از فارغ‌التحصیلی، کارش را با شرکت رایانه‌ای ماشین‌های تجاری آی‌بی‌ام شروع کرد و حدود ۱۲ سال در این شرکت حضور داشت. او در روزهای آخر این دوران، سمت مدیر اجرایی شرکت نورث امریکن را برعهده گرفت و مسئولیت تولید و پخش کامپیوترهای شخصی آی‌بی‌ام را در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین بر عهده گرفت.

در سال ۱۹۹۴میلادی، تیم کوک به سمت مدیر ارشد عملیاتی قسمت فروش شرکت اینتلیجنت الکترونیکس برگزیده شد و بعد از سه سال، شرکت کامپیوتری کامپک از او دعوت کرد که معاونت بخش خرید و ریاست بخش انبار این شرکت را به عهده بگیرد.

فعالیت حرفه‌ای در شرکت اپل

تیم کوک ( Tim cook ) تنها شش ماه در شرکت کامپک فعالیت کرد و بعد‌ از آن برای مصاحبه‌ی شغلی به اپل رفت. در آن دوران، شرکت اپل روزهای درخشانی را نمی‌گذراند. فروش کم شده بود و سوددهی این شرکت نیز سیری نزولی پیدا کرده بود. دوستانش به او میگفتند که از تصمیم خود صرف‌ نظر کند،اما تیم بسیار تحت تأثیر ایده های استیو جابز قرار گرفته بود. او بعدها گفت:

تمام مشاهدات منطقی به من می‌گفتند که هرگز نباید موقعیت رو به رشد خود را در شرکت کامپک رها کنم. روزی که به اپل ملحق شدم، به صدای درونیم گوش کردم، نه به توصیه همکارانم. هنوز پنج دقیقه از مصاحبه‌ی استیو جابز با من نگذشته بود که حضور در اپل را قبول کردم. کوک کار خود را در اپل، به‌عنوان سمت مدیر ارشد فروش و عملیات جهانی و رئیس قسمت خدمات مشتریان آغاز کرد.

اقدامات تیم کوک در سمت مدیر فروش

او در این پست روابط میان فروشندگان و توزیع‌کنندگان را بهبود وتوسعه بخشید و  واحد مکینتاش شرکت اپل را نیز رهبری کرد. کوک کارخانه‌ها و انبارهای شرکت را بست و آن‌ها را با تولیدکنندگان قراردادی جایگزین کرد. و به همین علت دستگاه‌های زیاد تری در مدت  زمان کمتری تولید شدند و در خط فروش قرار گرفتند.

یک سال بعد از پیوستن تیم کوک به شرکت اپل یعنی در سال ۱۹۹۸، این شرکت موفق شد از ضررهای سنگین سال قبل خلاص شود و به سوددهی برسد.

مدیر اجرایی اپل

در سال ۲۰۰۴، وقتی که جابز برای طی یکی از دوره‌های درمانی خود در بیمارستان بستری شده بود، تیم کوک در حدوده دو ماه به‌عنوان جانشین موقت سرپرستی شرکت اپل را برعهده گرفت. در سال۲۰۰۵ میلادی، کوک به سرمایه‌گذاری‌های دیگری روی آورد که سبب تضمین آینده شرکت میشد ، مانند قراردادهای طولانی مدت با تولیدکننده‌های فلش مموری و قطعات ذخیره‌سازی کامپیوتری که مبنای حافظه‌های آیفون و آیپد شد.

کوک با کم کردن هزینه‌ها و خلاقیت در شیوه ی بازاریابی، موفق شد شرکت اپل را مجددا به رشد برساند. در سال ۲۰۰۷، کوک به مقام مدیریت عملیاتی در اپل رسید. در همین سال بود که شرکت اپل آیفون را به دنیا معرفی کرد، محصولی که به چهره‌ی تکنولوژی تلفن همراه رنگ دیگری می‌داد.

در سال ۲۰۰۹ کوک توانست به ریاست اجرایی شرکت اپل دست یابد . در همان سال او به جابز پیشنهاد داد که عمل پیوند کبد راقبول کند و  حتی خود نیز  برای این کارداوطلب شد. ولی جابز اصلا با این کار موافقت نکرد. در سال ۲۰۱۱، هیئت‌مدیره با مرخصی استعلاجی جابز موافقت کرد.

در این زمان تیم کوک مسئول عملیات اجراییی در شرکت اپل بود و تصمیم‌گیری‌های بسیار مهم شرکت را استیو جابز برعهده داشت. این اقدامات تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت شرکت و زندگینامه تیم کوک گذاشت.

Tim cook

مدیر اجرایی اپل

استیو جابز که  با بیماری سرطان می‌جنگید، در سال ۲۰۱۱ از مقام مدیرعاملی کناره گیری کرد و تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل انتخاب شد. شش هفته بعد، استیو جابز به علت داشتن بیماری سرطان پانکراس درگذشت.

و در آوریل سال ۲۰۱۱، مجله‌ی تایمز تیم کوک را در رده ی۱۰۰ مرد بانفوذ سال قرار داد. در سال  ۲۰۱۲ بود که ، تیم کوک تغییراتی اساسی در تیم اجرایی شرکت اپل به وجود آورد.

از بزرگ‌ترین دستاوردهای اپل در زمان مدیرعاملی تیم کوک

در سال ۲۰۱۴، اپل با مدیریت تیم کوک ( Tim cook ) تنها شش ماه در شرکت کامپک فعالیت کرد و بعد‌ از آن برای مصاحبه‌ی شغلی به اپل رفت. در آن دوران، شرکت اپل روزهای درخشانی را نمی‌گذراند. فروش کم شده بود و سوددهی این شرکت نیز سیری نزولی پیدا کرده بود. دوستانش به او میگفتند که از تصمیم خود صرف‌ نظر کند،اما تیم بسیار تحت تأثیر ایده های استیو جابز قرار گرفته بود. او بعدها گفت: تمام مشاهدات منطقی به من می‌گفتند که هرگز نباید موقعیت رو به رشد خود را در شرکت کامپک رها کنم.

روزی که به اپل ملحق شدم، به صدای درونیم گوش کردم، نه به توصیه همکارانم. هنوز پنج دقیقه از مصاحبه‌ی استیو جابز با من نگذشته بود که حضور در اپل را قبول کردم. کوک کار خود را در اپل، به‌عنوان سمت مدیر ارشد فروش و عملیات جهانی و رئیس قسمت خدمات مشتریان آغاز کرد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 دشمن موفقیت

او در این پست روابط میان فروشندگان و توزیع‌کنندگان را بهبود وتوسعه بخشید و  واحد مکینتاش شرکت اپل را نیز رهبری کرد. کوک کارخانه‌ها و انبارهای شرکت را بست و آن‌ها را با تولیدکنندگان قراردادی جایگزین کرد. و به همین علت دستگاه‌های زیاد تری در مدت  زمان کمتری تولید شدند و در خط فروش قرار گرفتند.

یک سال بعد از پیوستن تیم کوک به شرکت اپل یعنی در سال ۱۹۹۸، این شرکت موفق شد از ضررهای بسیار سنگین سال قبل خلاص شود و بار دیگر به سوددهی برسد. این یکی از افتخارات در زندگینامه تیم کوک محسوب میشود.

سبک رهبری Tim cook

تیم کوک هرروز در ساعت۴ صبح ایمیل‌های خود را چک می‌کند و همیشه عادت دارد جلسات هفتگی یکشنبه‌شب‌ها را از قبل با کارکنان خود هماهنگ کند. او در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که استراتژی رهبری او بر سه مبنا «مردم، راهبردها و اجرا» تمرکز دارد.و شرکت اپل با وجود رهبری تیم کوک، کمک‌های خیریه اش را افزایش داده است.

علاوه بر این او در سال ۲۰۱۳ لیزا جکسون،که رئیس سابق آژانس حفاظت از محیط‌ زیست بود ، را استخدام کرد تا به شرکت اپل در پیشرفت فعالیت‌های مرتبط به انرژی‌های تجدید پذیر کمک کند.

زندگی شخصی Tim cook

در بخش خصوصی زندگینامه تیم کوک از ویژگی های شخصیتی آن صحبت می شود. از علایق تیم کوک پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ورزش در باشگاه ‌است. او بر حفظ حریم زندگی شخصی‌اش تأکید بسیاری دارد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی