زندگینامه بیژن پاکزاد طراح مشهور جهان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۸ خرداد, ۱۴۰۱
بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد تحصیل کرده رشته مهندسی بود که با شناخت سلیقه افراد پولدار و تغییر رشته خود به طراحی لباس توانست اولین بوتیک مدرن را در ایران راه اندازی کند. این شروعی برای بوتیک‌های جهانی او بود که اکنون افراد سرشناسی مانند باراک اوباما مشتری آن هستند. برای خواندن زندگینامه او همراه ما باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیبیژن پاکزاد
متولد1319
زادگاهتهران
ملیتایرانی – آمریکایی
پیشهطراح و تولیدکننده عطر و لباس‌های مردانه

زندگینامه بیژن پاکزاد

همراهان عزیز آکادمی بازار در این مقاله شما را با زندگینامه بیژن پاکزاد آشنا می‌کند. بیژن در ۱۵ فروردین سال 1319 در خانواده‌ای بسیار ثروتمند که به گفته خودش فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی در آن نهادینه شده بود در تهران متولد شد. 

خانواده بیژن برای ادامه تحصیل او را به مدرسه ثروتمندان سوئیسی، فرستادند و او در مدرسه با شاهزاده‌های بزرگی مثل “پرنس ریتر” همکلاسی شد. درحقیقت تعداد بسیاری از مشتریان سال‌های بعد برای بیژن در همان مدرسه سوئیسی شناسایی و شکار شدند. 

بیژن همانجا متوجه شد که سلیقه آدم‌های پولدار به چه صورت است و به چه صورت می‌توان نظر آن‌ها را برای خرید و سفارش اجناس به سمت خود جلب کرد. بیژن در ۱۸ سالگی تصمیم گرفت در دانشگاه رشته مهندسی شیمی را ادامه دهد.

او بعد از اتمام این دوره مهندسی، به ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز در شهر سنت گال پرداخت و پس از آن یک گالری در اطراف شهر میلان راه اندازی کرد. ادامه تحصیل در رشته بازاریابی از آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود. برای مطالعه ادامه زندگینامه بیژن پاکزاد با ما همراه باشید.

مهاجرت به آمریکا و شروع فعالیت‌های موفق تجاری

مهاجرت به آمریکا و شروع فعالیت‌های موفق تجاری بیژن پاکزاد

در این قسمت از زندگینامه بیژن پاکزاد می‌بینیم که او طراحی را درکشور آلمان فراگرفت و در هنگام بازگشت به ایران نخستین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به اسم “پلنگ صورتی” در تهران احداث کرد.

او بعد از آن بوتیک دیگری به اسم “سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” را احداث کرد که یکی ازاختصاصی‌ترین بوتیک‌های تهران و مکان خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایرانی بود. بیژن در سن ۲۹ سالگی به کشور آمریکا مهاجرت کرد و سپس بوتیک معروف خودش را افتتاح کرد.

این بوتیک که در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه‌اى است، مدتی بعد یکی از گرانترین فروشگاهای دنیا نام گرفت. بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را خود شخصا به عهده داشت، عمدتا لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارائه می‌کرد.

تحصیلات او در کنار تجربه‌های ارزشمندش از شناخت علایق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که خیلی زود شهرت او را دو چندان کرد. طراحی‌های منحصر به فرد بیژن نه تنها برایش جوایز بسیاری به ارمغان آورد بلکه خیلی از مردان معروف دنیا را مشتری همیشگی و ثابت او ساخت و او را به طراح مشهور جهان معروف کرد.

افرادی مثل باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌ پوش‌ترین‌‌های (خوش پوش‌ترین‌ها) جهان خود قرار دارد.

ویژگی های شخصیتی و شغلی بیژن پاکزاد

ویژگی های شخصیتی و شغلی بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد، طراح مشهور جهان فردی بسیار باهوش و فرصت شناس بود. او برای هر کسی که به دیدنش می‌رفت عطری خاص با رایحه عجیب تولید می‌کرد. عطرهای بیژن، هم به علت رایحه شرقی‌شان و هم بسته بندی‌های زیبا ومتفاوتشان از شهرت و محبوبیت جهانی برخوردار می‌باشند.

بیژن همیشه عاشق غذاهای ایرانی بود. به علت ثروت بسیار زیادش، زندگی لوکس و متفاوتی داشت اما او همیشه و در هر لحظه اصالت و سادگی را مدنظر قرار می‌داد. برخلاف بسیاری از ثروتمندان جهان هیچ گاه برای خودش بادیگارد استخدام نکرد و عقیده داشت جایگاه‌اش در بین مردم است و نمی‌خواهد از آن‌ها جدا باشد.

همسر و فرزندان بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد 2 بار ازدواج کرد. بیژن از همسر اولش یک دختر به اسم دانیلا دارد که اکنون یکی از طراحان معروف است و کار پدرش را اکنون دنبال می‌کند. بیژن از همسر دوم خود یک دختر به اسم الکساندرا و یک پسر به نام نیکلاس دارد.

درس‌هایی از زندگی بیژن پاکزاد بی شک مشهور شدن و داشتن مشتریان بین المللی پاکزاد، یکی از علت‌های موفقیت در زندگینامه بیژن پاکزاد همین بود اما این موضوع ربطی به داشتن ثروت بسیار او ندارد. 

در واقع، بیژن و خانواده او با درک درست از جایگاه اجتماعی خودشان و تواناییشان، کوشش و موفقیت را در کسب آنچه شایسته آن بودند شروع کردند و توانستند یکی یکی پله‌های موفقیت بپیمایند و سبب افتخار خود و ایران باشند.

مهم‌ترین عوامل موفقیت بیژن پاکزاد

مهم‌ترین عوامل موفقیت بیژن پاکزاد

در ادامه رازهای موفقیت بیژن پاکزاد را برای شما بیان می‌کنیم. امیدواریم که شما هم از این روش‌ها کمک بگیرید تا به فردی موفق تبدیل شوید.

۱. آگاهی و درک نسبت به توانمندی‌های خود

در زندگینامه بیژن پاکزاد دیده می‌شود که او شناخت بسیار دقیقی از خود داشت و جوهره وجودی خود را به درستی درک کرده بود. 

او به این موضوع پی برده بود که فردی با قدرت ایجاد ارتباطات بالا با انسان‌‌های معروف است و در این مسیر گام درستی برداشت. او انسانی برون‌ گرا و فعال حرکتی بود.

۲. سرمایه‌ گذاری روی دانایی خود

بیژن فقط به ذات و جوهره خود اکتفا نکرد. بلکه او با ادامه تحصیل در رشته‌های فنی مورد نیاز کسب‌ و‌ کار خودش مانند شیمی و سپس ادامه تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت در طبقه مخاطبان هدف خودش را در راستای عالم بودن خود گام‌های درست و محکمی برداشت. 

در زندگینامه بیژن پاکزاد می‌خوانیم که او هرگز از آموختن دست برنداشت و تنها به تحصیلات آکادمیک اکتفا نکرد و یادگیری او از دانشگاه بازار‌، ثابت بود.

۳. نقش خانواده

بیژن می‌گوید که از خانواده‌‌ای مرفه و ثروتمندی برخوردار بوده است، اما معتقد است بیشتر از آنکه ثروت خانواده در موفقیتش تاثیر داشته باشد، از آن‌ها خلاقیت ابتکار و نوآوری را آموخته است.

این نشان می‌دهد که خانواده‌اش از درک بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. بیژن می‌گوید که از خانواده‌اش، فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی را فرا گرفته است.

۴. داشتن هدف و آرزوهای بزرگ

طراح و خیاط کت و شلوار و لباس مردانه

بیژن هدف‌ها و آرزوهای بزرگی در سر می‌پروراند. او به اهداف بسیار کوچک هیچگاه قانع نبود، او هیچگاه از شکست نمی‌ترسید و او تا آخرین لحظه دست از آفرینش و پیشرفت برنداشت.

۵. توجه به تحقیقات بازاریابی

بیژن می‌گوید وقتی می‌خواستم عطر مردانه‌ای را بسازم که متفاوت باشد، سال‌های بسیاری را وقت صرف کردم و با مخاطبان هدف زیادی مصاحبه کردم و در نتیجه موفق شدم عطری را بسازم که جایزه اسکار نیویورک را کسب کند.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - برند شخصی

۶. توجه به کیفیت

اهمیت دادن و توجه به کیفیت آنقدر برای بیژن مهم و اساسی بود که یکی از تبلیغات او چنین است. «یکی بود یکی نبود، در سرزمین دور، جوانی زندگی می‌‌کرد که به کیفیت عشق می‌ورزید.» 

او پارچه‌های لباس‌‌های مشتریان خود را با دقت و وسواس بسیار زیاد انتخاب می‌کرد و اول خود آن‌ها را امتحان می‌کرد و وقتی از تمام ابعاد کیفیت آن‌ها مطمئن می‌‌شد، آنگاه برای مشتریانش از آن استفاده می‌کرد.

۷. توجه کردن به مدیریت ارتباط با مشتریان و آموزش مشتری مداری بیژن پاکزاد

مشتری و مشتری مداری برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. بیژن تمام مشتریان خود را به اسم می‌شناخت و از اهداف او شناختن تمام مشتریان و توقعات آن‌ها بود.

او به تفاوت بین مشتریانش احترام زیادی می‌گذاشت و محصولات را متناسب با سلیقه و خواست و موقعیت آن‌ها طراحی می‌‌کرد و حتی اگر مشتری در خواست می‌کرد که بیژن به منزل یا محل کار او برود بیژن آن را قبول می‌‌کرد.

آموزش مشتری مداری به روش بیژن بسیار سخت و پیچیده است. بیژن به حرف مشتریانش خوب گوش میداد و نیاز آنها را با استفاده از دانش و تجربه خود برطرف می کرد.

۸. عشق به کار

عشق به کار bijan

انسان‌های موفق هیچ گاه برای این کار نمی‌کنند که درآمد داشته باشند تا زندگی کنند، بلکه آن‌ها کار و تلاش می‌‌کنند تا زندگی خود را با لذت بگذرانند بیژن می‌‌گوید که به کار کردن هفت روز هفته نیاز ندارد. اما این کار را انجام می‌دهم چون به کارم عشق می‌ورزم.

۹. تعیین بازار هدف

بازار هدف اصلی بیژن همان افراد ثروتمند بودند. هرچند بیژن پاکزاد برای طبقات متوسط جامعه نیز محصولاتی را طراحی کرده بود، اما تمرکز اصلی او بر طبقات پولدار جامعه بود او آن‌ها را به خوبی هدف قرار داده بود و در راستای رضایت مشتریانش اقدام می‌کرد و آنگونه به طراح مشهور جهان معروف شد.

بیژن پاکزاد سرانجام در روز ۲۶ فروردین سال ۱۳۹۰ در سن ۷۱ سالگی در محل کارش در خیابان رودئو در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت و مراسم بزرگداشت او در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌ آنجلس بر‌گزار شد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

27 پاسخ

  1. فوق العاده عالی بود. واقعا مایه افتخار ما ایرانیهاست که چنین عزیزان بزرگی رو به عنوان هموطن خودمون میشناسیم. من که از این بیوگرافیها خصوصا در این دوره لذت میبرم. دست گلتون درد نکنه

    1. سلام ساسان عزیز
      قطعا امکان پذیره ، به شما شرکت در سمینار موفقیت رو پیشنهاد میکنم
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    2. این آدم بزرگ نیست فقط پول داره این آدم موسسه ای رو که دخترای ایرانی را برای تن فروشی میفروختن ساپورت میکرده. و بزرگترین هدفش بی حیثیت کردن دخترای ایرانی بوده

      به خودتون بیاید

  2. شهرت یکی از عوال موفقیته اما باید انسان توانایی و ظرفیت لازم برای استفاده از اونو داشته باشه و خودشو گم نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی