راهکارهای ساده برای بهبود عملکرد ذهن و تقویت حافظه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰

چگونه می‌توانیم عملکرد ذهن خود را افزایش و حافظه را تقویت کنیم؟ تقویت حافظه چگونه انجام می‌شود؟ راه بهبود آن چیست؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تقویت حافظه و عملکرد ذهن

افراد حرفه‌ای حافظه و عملکرد ذهن خوبی دارند. آن‌ها به کمک تقویت حافظه و عملکرد ذهنی بالای خودشان می‌توانند خیلی سریع به خاطر بیاورند، تحلیل کنند و اطلاعات را همانطور که لازم دارند در اختیار داشته باشند.

اما افراد غیر حرفه‌ای، حافظه خوبی ندارند! معمولا چیزها را فراموش می‌کنند، بیش از حد لازم به خودشان یادآوری می‌کنند و نمی‌توانند به صورت ذهنی عملکرد خوبی در کارشان داشته باشند. اگر می‌خواهید جز دسته اول یعنی قشر حرفه‌ای باشید.

روش تقویت حافظه

بسیاری از افراد با ثبت‌ نام در باشگاه‌‌های ورزشی به دنبال عضله‌ سازی و تناسب اندام هستند. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارند، هفته‌ای چند بار پیاده‌ روی می‌‌کنند تا استقامت‌‌شان بالا برود.

خیلی‌‌ها هم اگرچه نه باشگاه می‌‌روند و نه پیاده‌ روی می‌‌کنند، به شدت در حسرت اندکی وقت اضافه هستند تا اندام‌شان را روی فرم بیاورند. اما آیا همین‌ قدر که در صدد دستیابی به اندام ایده‌آل هستید، به سلامت مغز و تقویت حافظه‌‌تان هم فکر می‌‌کنید؟

استاد احمد محمدی
گرد و خاک وجودت را پاک کن، آن هنگام است که خود واقعی‌ات نمایان می‌شود، خود بی‌کرانت، خود بی‌کرانت.
استاد احمد محمدی

آیا می‌‌دانستید با تقویت حافظه سرعت یادگیری‌‌تان افزایش می‌‌یابد و در سنین پیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش تقویت حافظه و یادگیری سریع‌‌تر که البته بسیار ساده و بی‌‌دردسر هستند، آشنا شوید.

مراقب مغز خود باشید

توانمندی انسان در به خاطر سپاری، یادآوری و ذخیره اطلاعات را نیروی حافظه می‌نامند. قدرت افراد به دلایل ارثی نسبت به هم متفاوت است اما روش‌های مختلفی برای تقویت حافظه وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها قدرت ذخیره اطلاعات را در ذهن ارتقا بخشید.

یک بخش از عملکرد ذهن به سبک زندگی بستگی دارد، اینکه چه مقدار غذا می‌خورید، می‌خوابید و راه می‌روید هم جزو این‌ها محاسبه می‌شود.

فقط نشستن و مطالعه کردن به پیشرفت درسی کمک نمی‌کند و نیازی نیست فعالیت‌های روزمره را بالا ببرید. اگر مراقب مغز خود باشید قطعا به بالا رفتن حافظه خود کمک کرده‌اید.

تقویت حافظه برای همه

همه می‌توانند حافظه‌شان را تقویت کنند، مگر اینکه دچار بیماری باشند که بخشی از حافظه را تحت تاثیر قرار داده باشد. شما با هر هدفی که بخواهید حافظه خود را تقویت کنید، ما توصیه‌هایی برای‌تان داریم که مفید خواهند بود.

در این مقاله ۶ راهکار ساده‌ای که به شما کمک می‌کند حافظه‌تان را تقویت کنید و عملکرد ذهن را بهبود ببخشید را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم:

۱. برای تقویت حافظه مراقبه کنید

تا به امروز هر آزمایشی به منظور سنجش نتیجه مثبت مراقبه بر روی حافظه انجام شده، نتیجه مثبتی داشته است. مراقبه نه تنها تمرکز، حضور ذهن و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث تقویت حافظه شما نیز می‌شود.

افرادی که به صورت منظم مراقبه می‌کنند معمولا آرامش ذهنی بهتری دارند و می‌توانند خیلی راحت چیزهای جدیدی یاد بگیرند.

به قول یک راهب هندی: “مدیتیشن و مراقبه شروعی سخت و خسته کننده دارد اما اگر به آن عادت کنید تا آخر عمرتان از این موهبت و آرامشی که توسط آن بدست می‌آورید، شکرگزار خواهید بود.”

۲. تمرین به خاطر سپردن اطلاعات جدید

شما وقتی می‌خواهید ورزش کنید، ابتدا عضله‌های خود را کش و قوس می‌دهید، بدن‌تان را گرم می‌کنید و سپس شروع به ورزش می‌کنید. همین مورد برای حافظه نیز صادق است؛ باید ذهن‌تان را گرم کنید!

هر روز یک چیز جدید برای به خاطر سپردن در برنامه روزانه‌تان داشته باشید؛ یک آهنگ، یک متن، یک گفته یا هرچیزی که دوست دارید.

مهم نیست چه چیزی باشد، فقط قرار است آن را به حافظه بسپارید و پس از چند ساعت آن را به خاطر بیاورید. این تمرین ساده شاید به نظر مضحک بیاید اما تاثیر عمیقی بر روی عملکرد ذهن می‌گذارد.

۳. برای تقویت حافظه یک کار جدید را تکرار کنید

وقتی شما یک کار جدیدی شروع می‌کنید به انجامش که تا به حال انجام ندادید، ذهن شما شاه راه‌های نورونی جدید در حافظه‌تان ایجاد می‌کند که از انحطاط و زوال حافظه دور نگه می‌دارد.

اگر می‌خواهید همیشه یک حافظه شاداب و آماده به کار داشته باشید، کارهای جدیدی انجام بدید.

مثلا اگر همیشه با دست راست مسواک می‌زدید، با دست چپ اینکار را بکنید یا از مسیر جدیدی راه برگشت به خانه‌تان را انتخاب کنید.

۴. مهارت جدیدی یاد بگیرید

یکی از چیزهای جالبی که درباره حافظه کشف شده، عملکرد آن در زمانی است که انسان مشغول و غرق در کاری است که دوست دارد و درحال یادگیری مهارت جدیدی است.

اگر شما ساز می‌نوازید، شروع کنید به نواختن و نت‌های جدیدی یاد بگیرید؛ این کار باعث می‌شود سیستم حافظه شما تقویت شود، استرس از بدن شما دفع شود و حافظه شما در بهترین وضعیت خودش قرار بگیرد.

زیرا مهارت جدید نیاز به تمرکز دارد و تمرکز کردن خود به خود باعث بهبود عملکرد ذهن و تمرکز می‌شود.

۵. حواس پنج گانه‌تان را درگیر حافظه کنید

هرآنچه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید، به کمک احساسات و حواس پنج گانه‌تان می‌توانید در حافظه آن‌ها را جاودانه کنید.

شما اگر حافظه تصویری خوبی دارید، با تکرار آنچه می‌خواهید به خاطر بسپارید و کمک گرفتن از حافظه شنیداری‌تان، محتوای مربوط را می‌توانید خیلی بهتر و عمیق‌تر در حافظه خود ثبت کنید. برای مثال، اگر می‌توانید با نوشتن، چیزها را حفظ کنید.

سعی کنید تصویر آن‌ها را نیز در ذهن‌تان مجسم کنید و چندین بار محتوای مورد نظر را با صدای بلند تکرار کنید. با این کار عمق داده‌های شما در ذهن‌تان عمیق‌تر و فراخوان آن‌ها توسط حافظه‌تان سریع‌تر می‌شود.

۶. اجتماعی باشید

تحقیقات نشان داده که هر چقدر با افراد زیادی در زندگی سروکار داشته باشید، آدم‌های جدیدی بشناسید و معاشرت کنید به همان اندازه حافظه شما قدرتمند باقی خواهد ماند.

اجتماعی بودن و معاشرت کردن با افراد جدید باعث می‌شود به اصطلاح ذهن شما روغن کاری شود و کارکرد آن بهتر شود.

حافظه قوی

چه دانشجو باشیم چه شاغل، همیشه داشتن یک حافظه قوی مفید و موثر خواهد بود و سبب عملکرد بهتر و صرفه جویی در وقت و انرژی ما می‌شود. برخی ذاتا حافظه خوبی دارند، و این یک نعمت است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
نصب محصول در ذهن

ولی همه می‌توانند حافظه عالی داشته باشند و هر آنچه را که می‌خواهند، به خاطر بسپارند و حرفه‌ای عمل کنند. به این منظور کافی است راهکارهایی که در مقاله فوق ارائه شده است را با پشتکار تمرین و انجام دهند.

حافظه خوب، یکی از مهارت‌هایی است که افراد موفق در خود تقویت نموده‌اند و از مزایای آن در شغل و زندگی شخصی خود بهره برده‌اند. اگر می‌خواهید سایر مهارت‌ها و ویژگی‌های افراد موفق را بدانید، کافی است از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی