درگیری کردن ذهن با افکار بیهوده شما را از اهداف اصلی دور می کند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۸ شهریور, ۱۴۰۰
درگیری کردن ذهن با افکار بیهوده شما را از اهداف اصلی دور می کند؟

در طی یک روز هزاران و شاید حتی میلیون‌ها فکر از ذهن انسان‌ها می‌گذرد. اما در بین این افکار کدام یک افکار بیهوده و کدام یک افکار درستی هستند. جالب است بدانید بیشتر افکاری که انسان در سر دارد، افکار بیهوده‌ای هستند که به کار هم نمی‌آیند.

انسان به‌جای اینکه از حداکثر قابلیت ذهن خود در مسیر درستی استفاده کند، آن را با افکار منفی و بیهوده پر می‌کند. بعضی افراد زمانی که از خانه خارج می‌شوند مدام به این فکر می‌کنند که دیگران در خیابان چه نظری در مورد لباس یا ظاهر آن‌ها دارند.

در صورتی که مردم در خیابان کمترین توجهی نیز به این فرد نمی‌کنند. اما این فرد در ذهن خود افکار بیهوده‌ای دارد که او را از هدف اصلی که برایش از خانه خارج شده دور می‌کند. این فقط نمونه کوچکی از داشتن افکار بیهوده و منفی است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

داستان دو راهب و افکار بیهوده

وقتی یک تجربه ناخوشایندی برایتان رخ می‌دهد یا کسی حرفی را به شما می‌زند که دوست ندارید، چه می‌کنید؟ آیا شما به حوادث و حرف‌های زده شده فکر می‌کنید؟ آیا ذهنتان را با افکار بیهوده درگیر می‌کنید؟

یکی از داستان‌ها در کتاب “۱۰۱ داستان ذن” درمورد همین موضوع صحبت می‌کند. این داستان درمورد دو راهبی است که باهم از یک روستایی به روستایی دیگر پیاده می‌رفتند. در مسیرشان به یک گودال پر از لجن و گِل می‌رسند که باید از آن عبور می‌کردند. در کنار این گودال زن جوانی را می‌بینند که ایستاده و نمی‌داند چگونه باید از آن بگذرد.

یکی از راهب‌ها از او می‌پرسد: “آیا می‌خواهی از این گودال عبور کنی؟”

زن جوان می‌گوید: “بله!‌ اما نمی‌خواهم که لباس و کفش‌هایم کثیف شوند.”

آن راهب می‌گوید: “بیا! من تو را به دوش می‌گیرم و به آن طرف گودال می‌رسانم.” او این کار را انجام می‌دهد و زن را به آن سوی گودال می‌رساند. پس از عبور از گودال دو راهب به آرامی ساعت‌ها به راه خود ادامه می‌دهند تا اینکه به مقصدشان می‌رسند.

راهب دیگر سکوت خود را می‌شکند و به دوستش می‌گوید: ” چطور تو زنی را به دوش گرفتی درصورتی‌که من و تو یک راهب هستیم و اجازه نداریم که زنان را لمس کنیم؟”

راهبی که زن را به دوش گرفته بود و به آن سوی گودال رسانده بود می‌گوید: “من زن را حمل کردم و آن را بر زمین گذاشتم اما انگار تو هنوز داری آن را با خود حمل می‌کنی؟”

داستان توجه به افکار بیهوده

داستان توجه به افکار بیهوده

این داستان درمورد اهمیت بی‌تفاوتی سخن می‌گوید. راهبی که زن را حمل کرده نسبت به قضیه با بی‌تفاوتی رفتار کرده و ذهنش را ‌آرام نگه داشته بود و به فکر مسیر و جاده بود و یک لحظه هم به آن قضیه فکر نکرده بود.

استاد احمد محمدی
فقر و ثروت نتیجه افکار و رفتار تو هستند و افکار و رفتارت قابل تغییر.
استاد احمد محمدی

راهب دیگر اینطور فکر می‌کرد که لمس کردن زن کار اشتباهی بوده و به جای اینکه ذهن خودش را آرام نگه دارد، در کل مسیر به این کار فکر کرده بود. راهب اول این کار را فراموش کرد و کار خوبی کرد اما راهب دوم مدت زمان زیادی را برای فکر کردن به این موضوع هدر داد.

بی تفاوتی به شما در رها شدن از افکار منفی کمک می کند

در زندگی خود تجدید نظری بکنید و سعی کنید که بفهمید چند بار شما درباره عملکرد یا گفتار فردی دلخور شده‌اید و نتوانسته‌اید از فکر آن بیرون بیایید؟ چند بار خاطر دلخور شدن از کسی آسیب خورده‌اید یا روابطتان به هم خورده است؟

فکر بیش از اندازه درمورد گذشته، تکرار افکار بیهوده و ناخوشایند در ذهنتان و عصبانیت و ناراحت بودن همانند حمل کردن یک بار سنگین بر دوشتان است. بی‌‌تفاوتی نسبت به افکار بیهوده تا حدی به شما کمک می‌کند که از افکار غیرضروری و مزاحم خلاص شوید و یک حس آزادی و شادی را به زندگی‌تان فراخوانید.

به نجواهای درونی و افکاری که در ذهنتان مرور می‌شوند، توجه کنید آنگاه متوجه خواهید شد که چقدر از وقت و انرژی خود را صرف فکر کردن و مرور کردن حوادث گذشته، گفته‌ها و رفتارهای دیگران می‌کنید. از گذشته درس بگیرید و در آن نمانید. یاد بگیرید به جای تمرکز بر گذشته در لحظه حال زندگی کنید.

شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید اما می‌توانید لحظه حال را شادتر و لذتبخش‌‌تر سازید. بر حال تمرکز کنید و از آن لذت ببرید، بهترین‌ کارها را بکنید و آینده‌ای بهتر برای خود تضمین کنید. شما می‌‌‌‌توانید رهایی از گذشته و افکار بیهوده و منفی را یاد بگیرید. این امر با کمک کنترل ذهن و تمرکز بر لحظه حال امکانپذیر است. این بار سنگینی را از دوشتان برمی‌دارد و برای شما آرامش، شادی، خوشی و حس آزادی را به ارمغان می‌آورد.

درگیر کردن ذهن با افکار بیهوده

درگیری کردن ذهن

تغییر برای همه افراد مشکل است و مغز افراد در برابر تغییر مقاومت می‌کند. دور ریختن افکار و عقاید پوسیده قدیمی هم نوعی تغییر است، که افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله تعصبات بی مورد، ترس از تغییر و احساس ناامنی ترجیح می‌دهند، که به همان عقاید قدیمی خود پایبند باشند.

در صورتی که تغییر پذیری و انعطاف پذیری در جهت مثبت و یادگیری افکار و عقاید جدید و مناسب، از خصوصیات بارز افراد موفق می‌باشد. 

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
رژیم غذایی و رژیم ذهنی

استاد احمد محمدی، در سمینار موفقیت به شما خواهند آموخت که افراد موفق چگونه تفکر و رفتار می‌کنند و همچنین خواهید آموخت که به هنگام قرارگیری در شرایط سخت و بحرانی و مواجهه با شکست و مشکلات چگونه خود را تغییر دهید و از افکار و عقاید قدیمی که سبب قرارگیری شما در این شرایط بد شده است، دست بردارید و با انعطاف پذیری، آن شرایط را به نفع خود تغییر دهید. قدم اول برای تغییرپذیری و جایگزینی عقاید و افکار جدید و حذف عقاید پوسیده قدیمی، می‌تواند شرکت در سمینار موفقیت باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام
    خیلیی ممنون بابت سایت خوبتون
    من همیشه به تتوصبیه های شما گوش می کنم
    خیلی دنبالتون گشتم و خوشبختانه پیداتون کردم
    خیلی دوستون دارم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی