خشم چیست و چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۱ شهریور, ۱۴۰۰
خشم چیست و چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد؟

چه افرادی زود عصبانی می‌شوند؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا زود عصبانی می‌شوید؟ چه عواملی باعث عصبانی شدن شما شده است؟ آیا از عواقب عصبانی شدن آگاه هستید؟ آیا باید عصبانیت و برون ریزی کرد یا اینکه همه آنچه در وجودمان غلیان می‌کند بیرون بریزیم؟

خشم و عصبانیت در زندگی می‌تواند باعث بروز مشکلات شود. ما در این مقاله یاد می‌گیریم که خشم خود را کنترل کرده و به‌صورت درست آن را ابراز کنیم. خشم و عصبانیت رفتاری است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و چه بسا زندگی شما را به نابودی ببرد.

اگر بدانیم عصبانیت و خشم چه عواقب جبران ناپذیری برای ما به‌همراه خواهد داشت قطعا در زمان پیش آمدن هر مشکلی به سرعت سراغ خشمگین شدن نمی‌رویم. یادگیری کنترل خشم یک چالش برای همه در هر زمانی است. زمانی که خیلی خشمگین و غیر قابل کنترل هستید به دنبال کمک باشید؛ زیرا اگر خشم شما از کنترل خارج شود، باعث انجام کارهایی می‌شود که قطعا شما از انجام آن پشیمان خواهید شد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خشم، حسی ثانویه

چگونه از خشم، عصبانیت و احساساتی که جریحه‌دار شده رهایی یابیم؟ بسیاری از متخصصان و روانشناسان خشم را به عنوان یک احساس ثانویه می‌شناسند. در واقع افراد در مواقعی که به نیازهای اولیه خود پاسخ مناسب نمی‌دهند یا پاسخ درستی نمی‌دهند، دچار احساس خشم و عصبانیت می‌شوند.

در واقع این حس اولیه قبل از بروز خشونت و عصبانیت ایجاد می‌شود. این حس اولیه گاها می‌تواند عامل اصلی بروز خشونت‌های ناگهانی و عدم کنترل خشم باشد.

احساس خشم گاهی ناشی از عدم توجه یا رفتار نامناسب شخص مقابل پیش می‌آید. در این مواقع نیز باید توانایی خود را برای کنترل خشم و مدیریت آن افزایش دهیم.

خشم چیست؟

خشم چیست؟

خشم‌ و عصبانیت در واقع احساسی است که شدت آن می‌تواند از حالت خیلی خفیف تا سطح بالایی از تند خویی وجود داشته باشد. خشونت نیز همانند سایر احساسات درون انسان موجب تغییر در حالت‌های فیزیکی انسان می‌شود.

احساس خشم می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون شود که دلیل آن می‌تواند افزایش سطح هورمون‌های انرژی شما باشد. این هورمون‌ها آدرنالین و نورآدرنالین هستند. روش‌های مدیریت و کنترل خشم را یاد بگیرید.

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

مشکلات روزمره و حوادث ناگوار در طول زندگی از جمله اصلی‌ترین مواردی است که باعث خشونت و عصبانیت افراد می‌شود. در واقع نحوه ابراز احساسات در مواقع خاص می‌تواند میزان رشد شخصیتی افراد را نشان دهد.

به همین دلیل برای کنترل احساسات مختلف انسان راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است. عصبانیت از جمله این احساسات است که در مقالات قبلی در مورد کنترل آن صحبت شده است. احساسات منفی دشمن درجه یک موفقیت و کمال هستند.

از جمله مسائلی که در مورد بروز خشونت باید همواره در نظر داشته باشید آن است که حفظ رابطه دارای اهمیتی مضاعف برای شماست. از خود گذشتگی از جمله خصوصیاتی است که به کنترل خشم شما کمک زیادی می‌کند.

افراد با گذشت بالا به سختی می‌توانند عصبانیت خود را ابراز کنند. نسبت به افراد اطراف خود سعی کنید استثنا قائل شوید. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

ابراز خشم

نحوه بروز خشم در انسان‌ها همراه است با عصبانیت و پرخاشگری که در مواقعی باعث بروز ناراحتی و احساس ناخوشایند می‌شود. گاهی بروز احساس خشم و عصبانیت برای دفاع از حقوق خود لازم است اما نحوه ابراز آن بسیار مهم و اساسی است.

توجه به ارائه درست و استفاده از کلمات مناسب به رشد شخصیتی و فکری افراد کمک زیادی می‌کند. معمولا افراد در برابر احساس خشم واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. از جمله این واکنش‌ها می‌توان به ابراز خشم، سرکوب خشم و آرام کردن خشم اشاره کرد. کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

ابراز خشم باید به شیوه‌ای سالم و بااحترام باشد. ابراز خشم در افراد باید بدون آزردن افراد اطراف اتفاق بیافتد. در میان گذاشتن موضوع به صورت مسالمت انگیز و با محترم شمردن طرف مقابل باعث بهبود روابط می‌شود. برای داشتن روابط پایدار و موفق باید زمان صرف کنید.

خشم‌ را می‌توان سرکوب کرد و سپس از مسیر دیگری آن را هدایت کرد. در این مواقع افراد برای مدتی از تفکر در مورد این موضوع دور شده و سپس روی یک موضوع مثبت تمرکز می‌کنند.

مخرب‌ترین بیماری خاموش چه نام دارد؟ خشم‌ ابراز نشده دارای مشکلاتی دیگری است که از جمله آن می‌توان ابتلا به بیماری‌های پرخاشگری یا شکل گیری شخصیت‌هایی بدبین و کنایه‌گو اشاره کرد. بروز این موارد موجب آن می‌شود که افراد روابط اجتماعی موفقیت آمیزی نداشته و از جامعه گریزان باشند.

مدیریت خشم

مدیریت خشم

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟ این مورد یکی از مهم‌‎ترین عوامل در زمینه کنترل خشم‌ است. در واقع افراد معمولا در برابر افراد یا چیزهایی که موجب خشمگین شدن‌شان می‌شود بی‌دفاع هستند به همین دلیل باید توانایی کنترل و مدیریت خشم‌شان را داشته باشند. همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد واکنش‌ها به خشم به صورت‌های مختلفی می‌باشد.

توانایی هر چه بیشتر در کنترل خشم‌ می‌تواند در روند زندگی افراد تاثیر فراوانی بگذارد. کنار آمدن با عوامل محیطی و شرایط شخصی می‌تواند باعث آرامش بیشتر و همچنین شرایط بهتر زندگی شود.

میزان مناسب عصبانیت

میزان بروز عصبانیت و خشونت در طول مدت زمان مشخص می‌تواند نمایش دهنده میزان خشونت افراد باشد. بررسی آثار سوء زورگویی و خشونت در کودکان و تاثیر آن روی زندگی و آینده فرد اهمیت زیادی دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های کنترل خشم

در این زمینه آزمایش‌ها و تست‌های مختلف پزشکی وجود دارد که تعیین می‌کند میزان پرخاشگری شما به چه صورت است. در صورت بالا بودن آن می‌توانید با رفتن به جلسات مشاوره یا کلاس‌های مرتبط در این زمینه میزان عصبانیت خود را کاهش دهید.

توجه کنید که این احساس قابلیت حذف شدن از ذهن انسان را ندارد اما می‌توان آن را به صورت مناسبی ابراز کرد. کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت از جمله ویژگی‌های افراد موفق است. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات افراد موفق می‌توانید از‌ بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» کمک بگیرید. استفاده از تجربیات افراد موفق یکی از راه‌های رسیدن به اهداف است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

    1. سلام رضا عزیز
      بسیار قدم بزرگی برداشتی برای اصلاح این اخلاق
      من به شما گذراندن دوره زندگی نامه افراد موفق رو توصیه میکنم

    1. سلام رفعت عزیز
      با نظر شما موافقم
      در این مواقع و باید بیشتر افسار زبانمان را در اختیار داشته باشیم

    1. سلام‌کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. مهم اینه در هنگام عصبانیت بتونیم درست ترین کارو انجام بدیم که هم بشه همه چیو اوکی کرد هم دل کسیو نشکوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی