تکنیک های شگفت انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس های شدید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

در مخمصه هستید. ذهنتان مشغول است و قصد دارید تا هر طور که شده جواب مناسب را پیدا کنید. انگار زمان کش می آید و همه به شما زل زده اند  و منتظرند که شما جواب سوال را بیابید؛ سکوت اتاق هر لحظه بلند تر و بلند تر می شود.

شما به چم و خم کار آشنایید. اما انگار ذهنتان قفل کرده است. مدام به خود فکر می کنید که چه اتفاقی برای من افتاده است؟ چرا هر بار که بیشترین نیاز را دارم، ذهنم قفل می شود؟ من واقعا خجالت زده ام و آبرویم رفته است.

چرا من نمی توانم همانند سایرین، آرام و معتمد به نفس باقی بمانم؟ حقیقت ماجرا این است که قفل شدن ذهن کاملا طبیعی است و شما نباید بابت آن احساس شرمساری و خجالت بکنید.

در واقع، این یکی از راه هایی است که بدن ما به منظور محافظت از ما در شرایط استرس زا در پیش می گیرد. حتی سیاستمداران قدر هم در مذاکره های ریاست جمهوری و انتخاباتی دچار این مسئله می شوند.

با اینکه این مقوله کاملا طبیعی است اما قبول دارم که دشوار است. این مسئله، اعتماد به نفس ما را نشانه می رود و ما به توانمندی هایمان شک می کنیم. اما قرار نیست اوضاع به همین ترتیب باقی بماند. ما می توانیم با اندکی تلاش و تمرین اعتماد به نفسمان را تحت استرس و فشار هم حفظ کنیم.

در اینجا چند تکنیک موثر اما غیرمعمول را با شما در میان می گذارم که می توانند بر این قفل ذهنی غلبه کرده و احساس اطمینان  و کنترل ذهن را به شما برگردانند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

ذهنتان را روشن خاموش کنید

وقتی که می بینید تحت فشار و استرس مغزتان دیگر کار نمی کند، بهتر است از یک تصویر یا اندیشه منحرف کننده استفاده کنید تا از آن شرایط و استرس برای لحظه ای هم که شده فرار کنید.

سعی کنید این تصویر یا فکر،‌ هیچ ارتباطی با موضوع استرس زا نداشته باشد. به عنوان مثال،‌ تصویری انتخاب کنید که شما را به خنده می اندازد و به این ترتیب، استرس و فشار را از خودتان دور کنید. می توانید با برنامه ریزی از قبل، چنین تصاویری را برای همچین لحظه ای آماده کنید.

شما با این کار، ذهنتان را منحرف می کنید و توجهتان را به یک تفکر جدید معطوف می کنید. این کار به شما کمک می کند که ذهنتان را ریست کنید.

تکنیک چهره آرام

هر وقت که تحت استرس قرار می گیریم، اکثرا ماهیچه های صورتمان از اولین مناطقی هستند که واکنش نشان می دهند و چین و چروک ها را بروز می دهند. شاید خودتان متوجه این مسئله نباشید چرا که این اتفاق به سرعت و به صورت ناخودآگاه روی می دهد و ما گاهی اوقات حتی متوجه وقوعشان هم نمی شویم.

پس دفعه بعد که تحت چنین شرایطی قرار گرفتید، سعی کنید به صورت آگاهانه به ماهیچه های صورتتان توجه کنید و به صورت آگاهانه، فشار و چین و شکن را از روی صورتتان پاک کنید. با آرام ساختن ماهیچه های صورتتان به دیگر قسمت های بدن هم علامت می دهید که ریلکس شوند. این کار به شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتر و اضطراب کمتری کرده و شما را قادر می سازد تا بهتر و شفاف تر فکر کنید.

واقعیت را بپذیرید

جنگیدن با اضطراب و تنش آن هم وقتی که تحت فشار و استرس قرار دارید، فقط انرژی تان را تحلیل می برد. انگار شما دارید به صورت مداوم سرتان را به دیوار می کوبید. شما فقط اوضاع را بدتر می کنید.

به جای جنگیدن، وجود آن را بپذیریذ.  قضاوتش نکنید، آن را مشاهده کنید و اجازه دهید همگام با تنفس عمیق، به درون و بیرون شما هدایت شود. این کار، به شما قدرت می بخشد و می توانید با اعتماد بیشتری موقعیت را مدیریت کنید.

ترس هایتان را شناخته و با آنها روبرو شوید

وقتی که احساس ترس می کنیم، ذهنمان همه چیز،‌ خصوصا افکار منفی را بزرگ تر می کند. ذهن ما مملو از ابری سیاه می شود که وجود و هستی مان را تهدید به بلعیده شدن می کند. با این وجود، وقتی که ترسمان را می پذیریم و با آن روبرو می شویم، اوضاع و واقعیت، آن قدر که ما فکر می کردیم هم بد نبوده است.

شما از چه چیزی هراس دارید؟ بدترین اتفاقی که ممکن است روی دهد چیست؟ آیا شما تصویری واقعی در ذهنتان می پرورانید یا آن را بیش از حد بزرگ کرده اید؟

حال از میان این چند تکنیک، یک یا دو مورد را انتخاب کنید و آن ها را عملی سازید.  ببینید که چه تغییری در اوضاع و احوالتان پدید می آورند.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی