تقویت هوش اجتماعی برای بهبود کسب و کار و ارتقا کیفیت زندگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۵ دی, ۱۴۰۰
تقویت هوش اجتماعی برای بهبود کسب و کار و ارتقا کیفیت زندگی

هوش اجتماعی چیست؟ هوش اجتماعی چیزی است که درون هر یک از ما وجود دارد و کمابیش نامشهود است. هوش اجتماعی بر نحوه‌ کنترل رفتارمان، برخورد با مشکلات اجتماعی و گرفتن تصمیمات فردی که نتایج مثبت برایمان به‌همراه می‌آورند، تاثیر می‌گذارد.

هوش اجتماعی، توانایی شما برای تشخیص و درک احساسات خودتان و دیگران و استفاده از این آگاهی برای کنترل رفتار و روابط‌تان است. برای هر وضعیت نامساعدی در نهایت می‌توان چاره‌ای پیدا کرد.

وقتی مشکل‌مان به‌حدی بزرگ است که می‌بینیمش و در عین حال به حدی کوچک است که حل می‌شود، احساسات کمک‌مان می‌کنند نسبت‌ به آن واکنش نشان دهیم. با درک احساسات می‌توان ماهرانه از پس چالش‌های کنونی‌تان برآمد و از چالش‌های آینده جلوگیری کرد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

هوش اجتماعی می تواند کسب و کار شما را بهبود ببخشد

پژوهش‌های انجام‌شده در دهه‌های اخیر، هوش اجتماعی را عاملی اساسی می‌دانند که عملکرد ما را از دیگران جدا می‌کند. هوش اجتماعی، شیوه‌ای قدرتمند برای متمرکز کردن انرژی‌مان در یک جهت است تا به نتیجه‌ای چشمگیر دست پیدا کنیم.

وب‌گاه تلنت اسمارت، هوش اجتماعی را در کنار ۳۳ مهارت کاری مهم دیگر بررسی‌ کرد و به این نتیجه رسید هوش اجتماعی در تمامی مشاغل به‌طور میانگین ۵۸ درصد موفقیت شغلی به همراه می‌آورد.

از میان تمام مواردی که بررسی‌ کرده‌ایم، دریافته‌ایم ۹۰ درصد آن‌هایی که عملکردی بهتر از دیگران داشتند، هوش اجتماعی بیش‌تری هم نسبت‌ به دیگران داشتند.

در مقابل، تنها ۲۰ درصد آن‌هایی که عملکردی بدتر از دیگران داشتند، هوش اجتماعی بالایی داشتند. شما بدون هوش اجتماعی بالا هم می‌توانید جزو آن‌هایی باشید که بهترین عملکرد را دارند، اما احتمالش بسیار کم است.

هرچه هوش بالاتری داشته باشید، درآمد بیشتری خواهید داشت

هرچه هوش بالاتری داشته باشید، درآمد بیشتری خواهید داشت

طبق گفته مشاوره کسب و کار معمولا آدم‌هایی که هوش اجتماعی بالاتری دارند پول بیشتری در می‌آورند. یعنی به‌طور میانگین ۲۹ هزار دلار بیشتر از آن‌هایی که هوش اجتماعی پایینی دارند. چنان رابطه مستقیمی میان هوش اجتماعی و درآمد وجود دارد که به ازای هر واحد افزایش هوش اجتماعی، ۱۳۰۰ دلار به درآمد سالانه اضافه‌ می‌شود.

این اطلاعات برای همه مشاغل، در همه سطوح و در همه مناطق دنیا صادق هستند. ما هنوز نتوانسته‌ایم شغلی پیدا کنیم که هوش اجتماعی با موفقیت در آن رابطه مستقیمی نداشته‌ باشد.

استفاده از هوش باعث کاهش انواع مشکلات روحی می شود

وقتی احساسات‌تان را سرکوب می‌کنید، آن‌ها به سرعت به حس‌هایی ناخوشایند نظیر تنش، استرس و نگرانی تبدیل می‌شوند. بی‌توجهی به احساسات، ذهن و بدن را خسته می‌کند.

استاد احمد محمدی
ما درک نمی‌کنیم که چه‌قدر قوی هستیم تا وقتی که مجبور به انجام کاری ‌شویم.
استاد احمد محمدی

مهارت‌های هوش اجتماعی کمک می‌کنند موقعیت‌هایی را که در آن چنین چیز‌هایی اتفاق می‌افتند تشخیص دهید، پیش از وخیم شدن اوضاع آن‌ها را تحت کنترل بگیرید و بدین طریق مدیریت بهتری روی استرس داشته باشید.

آدم‌هایی که نمی‌توانند از هوش اجتماعی خود استفاده کنند، بیشتر به دیگران متوسل می‌شوند. احتمال نگرانی، افسردگی، آزار جسمی و حتی فکر کردن به خودکشی در این آدم‌ها دو برابر دیگران است.

رابطه مستقیم ابتلا به بیماری و پریشانی ذهن

رابطه مستقیم ابتلا به بیماری و پریشانی ذهن

پژوهش‌ها نشان می‌دهند ارتباطی میان هوش اجتماعی و احتمال ابتلا به بیماری‌ها وجود دارد. استرس، نگرانی و افسردگی مانع از عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شوند و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها، از سرما خوردگی ساده گرفته تا سرطان، را افزایش می‌دهند.

ضعف سیستم دفاعی بدن شما به‌واسطه نوروپپتیدهایتان (مواد شیمیایی پیچیده که همچو پیام‌رسان میان ذهن و بدن عمل می‌کنند.)، ارتباط مستقیمی با وضعیت روحی‌تان دارد.

وقتی ذهن شما لبریز از تنش و پریشانی شده است، به بدن‌تان پیغام می‌دهد از انرژی که برای مقابله با بیماری‌ در نظر گرفته شده بود، بکاهد. این تغییر، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌ها حتی نشان‌می‌دهند رابطه‌ای قطعی میان پریشانی احساسی و بیماری‌های کشنده نظیر سرطان وجود دارد. یکی از نخستین پژوهش‌های طولانی در این حوزه، سطح استرس زنان را در یک بازه زمانی ۲۴ ساله مطالعه کرده بود.

پژوهشگران میزان تجربه تنش، ترس، نگرانی و مشکلات خواب – انواع مختلف پریشانی احساسی که ناشی از کشمکش‌های حل‌نشده و احساسات صدمه دیده هستند – را در این زنان بررسی کردند. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در این ۲۴ سال استرس زیادی متحمل شده بودند، ۲ برابر سایرین بود.

هوش اجتماعی سرعت بهبود بیماری ها را افزایش می دهد

هوش اجتماعی سرعت بهبود بیماری ها را افزایش می دهد

همانطور که در مقاله How to Increase Your Social Intelligence از وبسایت verywellmind.com اشاره شده، آموزش مهارت‌های هوش اجتماعی‌ به آدم‌ها می‌تواند سرعت بهبود بیماری را افزایش‌ دهد. آدم‌هایی که در طی دوره بهبودی خود روی مهارت‌های هوش اجتماعی‌شان کار می‌کنند، از بسیاری بیماری‌ها زودتر بهبودی می‌یابند (دو بیماری که در آمریکا بیش‌تر از همه باعث مرگ آدم‌ها می‌شوند، یعنی حمله قلبی و سرطان، نیز در این میان جای‌ دارند).

پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند آموزش مهارت‌های هوش اجتماعی‌ به آدم‌هایی که مبتلا به بیماری‌های کشنده هستند، احتمال عود کردن بیماری، زمان لازم برای بهبودی و نرخ مرگ و میر را کاهش‌داده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه دولتی اوهایو روی ۲۲۷ زن مبتلا به سرطان سینه مطالعه‌ کردند و دریافتند آموزش مهارت‌های هوش اجتماعی‌ در دوره بهبودی، تاثیرات جالب توجهی دارد.

زنانی که به‌طور تصادفی برای برخورداری از این آموزش انتخاب‌ شده بودند استرس کم‌تر، برنامه تغذیه مناسب‌تر و سسیتم دفاعی قدرتمندتری داشتند. انجمن قلب آمریکا نیز پس از انجام دادن پژوهش‌هایی درباره آموزش این مهارت‌ها به مردانی که در دوره بهبودی پس از حمله قلبی قرار داشتند، به نتایج مشابهی دست‌ یافت.

هوش اجتماعی‌ تاثیر زیادی روی مسائل مرتبط با سلامتی دارد، چون احتمال بروز استرس در شرایط سخت را کاهش می‌دهد. بهبودی سریع‌تر پس از بیماری، سیستم دفاعی شما را قدرتمند نگه‌ می‌‌دارد و شما را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند.

کار کردن روی هوش اجتماعی‌ می‌تواند مزایایی درخور برای برخی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی‌تان داشته‌ باشد. شغل کم‌خطر و بدن سالم می‌توانند مزایای زیادی برای شما داشته باشند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راز موفقیت در کسب و کار و زندگی

راهکار آکادمی بازار برای افزایش هوش اجتماعی

یکی از راه‌های افزایش احتمال موفقیت و دستیابی به اهداف الگوبرداری از افراد موفق می‌باشد. با شناخت مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آنان، می‌توانیم آن مهارت‌ها و عادت‌ها مانند هوش اجتماعی را در خود ایجاد نماییم، تا با صرفه جویی در وقت و انرژی خود سریع‌تر و ساده‌تر به اهدافمان دست یابیم.

طبق مقاله فوق یکی از همین مهارت‌ها که رابطه مستقیم با موفقیت و میزان درآمد و حتی سلامتی افراد دارد، هوش اجتماعی است. بنابراین در هر شغل یا حرفه‌ای که می‌باشیم، نیازمند تقویت مهارت هوش اجتماعی مهم در خود هستیم.

آکادمی بازار با هدف شناساندن و معرفی افراد موفق و ثروتمند جهان به افراد علاقمند و جویای ثروت، در آینده‌ای نزدیک سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می‌کند. استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی در این سمینار، مهارت‌ها، عادت‌ها، شیوه تفکر و الگوهای رفتاری انسان‌های موفق و ثروتمند را به شما تدریس خواهند نمود.

اگر می‌خواهید در مسیر تحقق بخشیدن به رویاهایتان، دانش و اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید و مطمئن‌تر و هوشمندانه در این مسیر قدم بردارید، کافی است با ما تماس بگیرید. ما در مواردی مانند افزایش هوش اجتماعی به شما کمک خواهیم کرد.

5/5 - (7 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی