تاثیر نوشتن اهداف در دستیابی به موفقیت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۷ دی, ۱۴۰۲
مکتوب کردن اهداف

آیا با تاثیر نوشتن اهداف در موفقیت آشنا هستید؟ مکتوب کردن اهداف را چگونه انجام دهیم؟ از کجا شروع کنیم؟ مطمئنا از زمانی که شروع به خواندن این مقاله کرده‌اید سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کرده است. همه ما اهداف و آرزوهای مختلفی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم.

در مسیر تلاش برای رسیدن به این اهداف ممکن است از راه‌ منحرف شده و سرگرم مسائل حاشیه شویم. این سردرگمی و فراموشی ما ممکن است باعث شود که به طور کل هدف خود را از یاد ببریم یا آن را آنطور که بود به یاد نیاوریم. این موضوع کاملا طبیعی است‌ زیرا ما انسان هستیم و رفتار روباتیک نداریم پس فراموشی و خستگی کاملا قابل درک است.

برای اجتناب از چنین اتفاقاتی می‌توانیم آرزوی خود را مکتوب کنیم چرا که آرزوی نوشته شده به خودی خود پاک نمی‌شود و می‌توان هر زمان که نیاز بود به آن مراجع کرد. البته مکتوب کردن آرزو و نوشتن اهداف به این آسانی نیست و شیوه خاص خود را دارد. در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه آرزو‌هایمان را مکتوب کنیم.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تاثیر نوشتن اهداف

قول و تعهد دادن به خود، مقوله جدیدی نیست. اکثر انسان‌ها با خودشان قول و قرار‌هایی می‌گذارند. ما به خودمان قول می‌دهیم که دیگر سیگار نکشیم و اهداف والا برای موفقیت در زندگیمان تعریف کنیم. یا کتاب‌های بیشتری مطالعه کنیم، زمان کمتری را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی کنیم و هزاران هزار مورد دیگر. ما در این مقاله آکادمی بازار می‌خواهیم راجع به اهمیت نوشتن اهداف و وضوحی که به شما می‌دهند، با شما صحبت کنیم.

تغییر در طول مسیر هدف

وقتی به خودمان قولی می‌دهیم، در واقع، به مقوله زمان، نگاهی هندسی داریم. خطی یا گردشی، هر روز، قدمی در مسیر بر می‌داریم. ما نقطه‌ای را برای شروع حرکتمان انتخاب می‌کنیم. مهم نیست که عید نوروز باشد یا روز تولد یا حتی شنبه! بادهای تغییر ممکن است در هر زمانی شروع به وزیدن کرده و نیاز به اصلاح یا تغییر چیزی را به ما یادآوری کنند.

برای رسیدن به اهداف به خودمان قول می‌دهیم

برای رسیدن به اهداف به خودمان قول می‌دهیم

متداولترین این قول و وعده‌ها، به صورت غیر مستقیم روی ما تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل است که ما یا انجامشان را به فراموشی می‌سپاریم یا اینکه آن‌ها را به آینده موکول می‌کنیم. تغذیه صحیح و سالم، پیاده روی یا انجام کارهای خیر همگی کارهای فوق ‌العاده‌ای هستند اما برخی از افراد، با قهوه و سیگار راحتترند و موتورشان با چنین موادی به کار می‌افتد.

خیلی عالی است که برای خودمان اهدافی تعیین کنیم، اما از آن عالیتر این است که به خودمان متعهد بمانیم و به آنها برسیم. برای اینکه زندگیتان را بهتر سازید، آنها را روی کاغذ بیاورید و به یک روزی در آینده موکول نکنید.

اهداف مشخصی داشته باشید

هرچه قدر که هدفتان انتزاعی‌تر بوده و ابهام بیشتری داشته باشد، تحقق آنها هم به همان نسبت دشوارتر خواهد شد. اکثر اهداف، تاثیر کافی را در زندگی افراد نمی‌گذارند چرا که بیش از حد، عمومی و کلی هستند. بهتر غذا خوردن، مهربانتر بودن، پول پس‌انداز کردن. متوجه منظورم شدید؟ به جای تعیین چنین اهدافی، مثلا، به جای «پول پس‌انداز کردن»، بنشینید و برنامه‌ای بریزید که بتوانید در ماه، مبلغ معینی را پس‌انداز کنید.

به جای «بهتر غذا خوردن» بنویسید «خوردن سه عدد هویج»، «۲۵۰ گرم اسفناج»، و «۵ عدد سیب در هر هفته». هدف ما این است که از کلیات دوری کنید و اهدافتان را به کارهای کوچک و مجزا تقسیم کنید.

استاد احمد محمدی
وقتی روی هدف‌مان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌‌آید.
استاد احمد محمدی

قانون ۱۵ دقیقه

۱۵ دقیقه وقت بگذارید و تمامی رویاها و آرزو‌ها را با دقت و توضیحات کامل بنویسید. می‌دانم، کار آسانی نیست. هرچه جلو‌تر می‌روید، اهداف کلی‌تر و کلی‌تر می‌شوند. مواردی همچون «دلم می‌خواهد دوستم داشته باشند» یا «دلم می‌خواهد خانواده‌ای تشکیل دهم و زندگی شاد و سالمی را با آن‌ها سپری کنم» و الی آخر.

بعد از این ۱۵ دقیقه، کارهای زیر را انجام دهید:

  • آرزوها و خواسته‌ها را در گروه‌های مختلف، طبقه بندی کنید.
  • اولویت‌های هر کدام را تعیین و مشخص کنید.
  • هرکدام که بیشتر از سایرین توجه و انگیزه شما را بر می‌انگیزد، به عنوان هدف انتخاب کنید.
  • تا جایی که می‌توانید آن هدف را تعریف کنید؛ جزییات را از قلم نیندازید.

به عنوان مثال، به جای اینکه بنویسید می‌خواهم خوش اندام باشم، بنویسید وزن من در ۱۰ ژوئن، ۵۵ کیلوگرم می‌باشد.

اهداف پروژه شما هستند

اهداف پروژه موفقیت شما هستند

به هدف‌تان به چشم پروژه‌تان نگاه کنید. یک استراتژی برای تحقق آن تعریف کنید، عاداتی که شما را به آن هدف می‌رسانند، مشخص کنید، به منابعی که نیاز دارید فکر کنید، ریسک‌های موجود در سر راه رسیدن به هدفتان را هم به حداقل برسانید.

تک تک مراحل این پروژه را به تفضیل بنویسید. علاوه بر نوشتن تک تک مراحل و تعیین زمان (روز، هفته و ماه) برای هر هدف، مطمئن شوید که عادات جدیدی را نیز به تدریج وارد زندگی‌تان کرده‌اید. تغییرات یک شبه اصولا خیلی دوام نمی‌آورند. دیر یا زود، شما از ادامه برنامه و عادات جدید خسته می‌شوید و به رژیم قدیمی خودتان بر‌می‌گردید. برای اینکه بتوانید عادت جدیدی را در خودتان نهادینه کنید، دست کم، به ۱۰ هفته تکرار منظم آن عادت نیاز دارید.

خودتان را دست کم بگیرید

این بار بیایید و خودتان را دست کم بگیرید. این کار، شما را بر می‌انگیزد و به کار وا می‌دارد اما در اصل، به معنای پایین آوردن کیفیت و کمیت اهدافتان می‌باشد. این روش، برای آن دسته از ایده‌آل‌ گراهایی که اصولا لقمه‌های بسیار بزرگ‌تر از دهانشان بر می‌دارند، موثر واقع می‌شود.

این کار به این معنا نیست که شما باید اهداف چالش‌زا و برانگیزنده‌تان را با هدفی معمولی عوض کنید و بی‌خیال آرمان‌ها و آرزوها شوید؛ بلکه، از شما می‌خواهیم که با چشم باز و شناخت و آگاهی اهدافتان را برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی بعد از نوشتن اهداف

برنامه ریزی مکتوب اهداف و موفقیت

برنامه ریزی کردن امری کاملا شخصی است اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حتما باید در همه لحظات فقط و فقط از آن برنامه پیروی کنند. اصلا اشکالی ندارد که گاهی اوقات، از دوستان یا مربیان‌تان پیروی کنید تا ببینید که آیا شما هم از انجام آن کارها خوش‌تان می‌آید یا خیر.

در هر صورت، چیزی که مهم است این است که بدانید چرا به چنین تغییراتی در زندگیتان نیاز دارید. با توجه به مسائلی که گفتیم، آیا الان آماده قبول چنین مسئولیتی هستید؟ مهم نیست چه برنامه‌ای برای خودتان می‌ریزید، فقط به خاطر داشته باشید که در نهایت، برخی از آن اهداف، جامه عمل به تن نخواهند کرد و شما در رسیدن به آنها موفق نمی‌شوید.

مسئولیت خود را قبول کنید

چیزی که من به کرات با آن مواجه شده‌ام این است که اکثر مربیان یا کتب، از شما می‌خواهند که اهداف را با سایرین در میان بگذارید تا باعث شود در تحقق آن‌ها کوتاهی نکنید. اما این استراتژی هم نقص‌های خاص خودش را دارد.

مساله این است که هیچ کسی جز شما نمی‌تواند تغییراتی که به دنبال‌شان هستید، در زندگی‌تان ایجاد کند. پس نمی‌توانید بار مسئولیت آن را به دوش سایرین بیندازید؛ ضمن اینکه نمی‌توانید دستاوردهای خود را هم با آنها شریک شوید. متوجه منظورم شدید؟

برای رسیدن به اهداف تنها عمل کنید

بگذارید مثالی برایتان بزنم. فرض کنیم که شما تصمیم می‌گیرید که شنبه‌ها پیاده روی کنید. شما نباید بروید و از دوستانتان بخواهید که با شما پیاده روی کنند. چرا که به محض اینکه تغییری در برنامه آنها ایجاد شود، ادامه دادن این هدف، برای شما چالش‌زا‌تر از قبل می‌شود. ضمنا، غیبت و عدم حضور آنها هم بهانه‌ای برای شما می‌شود و شما قطعا از انجام کار، سرباز خواهید زد.

خود را تحسین کنید

تحسین کردن عالی است اما تحقیر کردن هیچ وقت محرک و انگیزه خوبی برای ادامه دادن راه نبوده است. آن دسته از افرادی که اهداف کوچک برای خود تعیین می‌کنند، بیشتر از سایرین می‌توانند آنها را محقق کنند. هرچه بیشتر در محقق ساختن اهداف موفق شویم و تجربه مثبت داشته باشیم، بیشتر مایلیم که به اهداف بیشتر و بیشتر دست پیدا کنیم و در واقع، احتمال موفقیت خودمان را بیش از پیش بیشتر می‌کنیم.

انگیزه خود را حفظ کنید

انگیزه خود را حفظ کنید

نوشتن اهداف روشن و واضح برای آن دسته از افرادی که به انجام این کار عادت کرده‌اند، معجزه می‌کند؛ آنها به زندگیشان سامان می‌بخشند. تصویرسازی و تجسم مثبت و تعریف و بیان دقیق جزییات فرآیند و مراحلی که از سر خواهید گذراند.

به همراه اعمال و پیاده سازی تغییرات مثبت و سازنده منجر به دستیابی به نتایج مورد نظر شما شده است. به شما کمک می‌کنند تا در تمامی مراحل، چه سخت و چه آسان، انگیزه‌تان را حفظ کنید و به قولی که به خودتان داده‌اید، متعهد باقی بمانید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تمرکز روی هدف یا تمرکز روی افراد؟

تاثیر مکتوب کردن اهداف

مکتوب کردن اهداف یکی از ابزارهای موثر در دستیابی به موفقیت و پیشرفت شخصی است. این فعالیت به شخص این امکان را می‌دهد که اهداف خود را با وضوح تشخیص داده و به شکل محکمتری به دستیابی به آنها متعهد شود. با ثبت اهداف، فرد می‌تواند ترتیب اولویت‌ها را بهتر درک کند و زمان و انرژی خود را بر اساس اهداف اصلی تنظیم نماید.

این فرآیند همچنین انگیزه و تعهد شخص را به دستیابی به اهدافش تقویت می‌کند و او را به انجام برنامه‌های مؤثر و بهینه برای دستیابی به اهدافش هدایت می‌کند. علاوه بر این، مکتوب کردن اهداف به شخص امکان می‌دهد تا موانع و چالش‌های ممکن در راه دستیابی به اهدافش را شناسایی و برنامه‌ریزی مناسب برای غلبه بر آنها را انجام دهد.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که با دقت برنامه ریزی کنید، اهدافی وجود دارند که شما قادر به دستیابی به آنها نخواهید بود و این کاملا طبیعی است. شکست هم بخشی از فرآیند است و ما نباید از آن هراسی داشته باشیم. به آنها، به چشم موانعی کوچک و جزیی در مسیر نگاه کنید که به راحتی پشت سر خواهید گذاشت.

به هر حال گاهی اوقات، اهداف نتیجه مطلوب و مد نظر ما را برایمان رقم نمی‌زنند. خودتان را از تجربه آنها محروم نکنید و بدانید که این هم بخشی گران مایه از تجارب شما خواهد شد. بنابراین امیداوارانه و با جدیت تمام طبق مقاله فوق هدف‌های خود را مکتوب کنید.

4.9/5 - (9 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. اگر به راهکارهایی که ارایه میدید واقعا عمل کنیم و از ته قلبمون باور داسته باشیم من مطمئنم نتیجه میگیریم

  2. من در سمینار موفقیت شرکت کردم و به شدت عالی بود خواستم بیام و کامنت بذارم تا بقیه هم از تجربه خوبم بهرمند شن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی