خلاصه کتاب ” به فکر یک تجارت باشید قبل از این که بیکار شوید” نوشته‌ی رابرت کیوساکی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

در این مقاله آکادمی بازار قصد دارد کتاب «به فکر یک تجارت باشید قبل از این که بیکار شوید»، نوشته‌ی «رابرت کیوساکی» را مورد بررسی قرار دهد. کتاب به فکر یک تجارت باشید قبل از این که بیکار شوید بخشی از تجربیات رابرت کیوساکی است که می‌تواند برای افرادی که در مسیر فعالیت تجاری مستقل قرار دارند مفید باشد. خیلی از افراد از اینکه بخواهند همیشه امرونهی‌ های رئیس‌ شان را گوش دهند بیزارند. برای اینگونه اشخاص مستقل شدن بهترین راه است؛ اما استقلال پیدا کردن اصلا آسان نیست و باید روش‌ های آن به‌ خوبی آموخته شود و با موانع سر راه آشنا شد.  برای مطالعه بخش هایی از کتاب به فکر یک تجارت باشید قبل از این که بیکار شوید با آکادمی بازار همراه باشید.

تفاوت امنیت و آزادی

در آغازِ  کتاب قبل از اینکه بی کار شوید، نویسنده دو نفر را توصیف می‌کند که یکی کارمند و دیگری کارفرماست. کارمند یک متخصص است. این افراد کسانی هستند که در مورد مسائل کم، اطلاعات بسیار زیادی دارند. به عبارت دیگر آنها در مورد یک موضوع خاص، چیزهای زیادی می‌ دانند. دیگری، کارفرماست. این افراد در مسائل مختلفی سررشته دارند یعنی آنها در مورد مسائل زیادی، اطلاعات کمی دارند. آنها قادرند تصویر کلی را ببینند.

در اینجا بیشتر افراد گیج می‌ شوند زیرا تصور می‌کنند امنیت و چیزی که کار فرما دارد یعنی آزادی با یکدیگر مرتبط هستند. افراد تصور می کنند که امنیت، همان آزادی است ولی در واقع، این دو در مقابل یکدیگر قرار دارند.

برای مثال، کارمند، با ترس کار می‌کند، کارمند برای داشتن امنیت، کار می‌کند یعنی امنیت دریافت مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه. و به همین دلیل از آزادی خودش صرف نظر می‌ کند. این فرد، یک یا دو بار در ماه پول دریافت می‌کند. اما می‌ ترسد.

اثرات ترسیدن در زندگی

اکثر افراد به خاطر ترس‌ هایشان به دانشگاه می‌ روند. در واقع، اگر این کار را نکنند نمی‌توانند شغل خوبی داشته باشند و نمی‌توانند پول کافی به دست بیاورند تا از زندگی و خانواده‌ خود حمایت کنند. این مسئله در اثر ترس به وجود می آید. در واقع افراد اندکی هستند که به خاطر علاقه به یادگیری یا به دلیل عشق به کمالات برای تحصیل به دانشگاه می‌ روند.

از طرف دیگر کارفرماها از سر ترس به دانشگاه نمی‌ روند. آنها برای کسب علم تحصیل می‌ کنند و برای کسب آزادی. این افراد خطر می‌ کنند. آنها به خاطر داشتن آزادی از امنیت خودشان و از دریافت حقوق ماهیانه یا هفتگی چشم می پوشند. ممکن است که هر ماه یا هر دو هفته یک بار حقوق نگیرند اما در نهایت هر روز پول درمی‌ آورند. پس به خاطر کسب پاداش بزرگ‌ تری این کار را می‌ کنند.

درس گرفتن از شکست

در واقع برای بسیاری از افراد، پاداش همان آزادی سپری کردن اوقاتشان و آزادی انتخاب محصولی است که می‌خواهند بخرند. حالا، رابرت کیوساکی می‌ گوید: برای موفق شدن و برای این که بتوانید یک کارآفرین موفق باشید باید توانایی این را داشته باشید که از شکست‌ های خود درس بگیرید. باید بتوانید که شکست‌ های بسیار زیادی را برای خودتان به وجود آورید. به این دلیل که هر شکستی، شما را به موفقیت، نزدیک‌ تر می‌ کند.

رابرت کیوساکی می گوید او در جوانی یک فروشنده دوره گرد بوده است. از همان کسانی که در می زدند و جارو برقی و خورده ریز می فروشند. او می گوید یک بار از پدر پولدار خود پرسیده است که چگونه می تواند جواب های مثبت بیشتری را بگیرد، او قصد داشته که بداند چطور مردم را به خرید اجناس خود تشویق کند.

پاسخ پدر پولدار این بود که باید به سراغ افراد بیشتری بروی. او متوجه شد در این صورت افراد بیشتری جواب منفی می دهند ولی احتمال اینکه جواب مثبت هم بگیرد بیشتر می شود و با مراجعه به افراد بیشتر او به تدریج فروشنده بهتری شد. او با دریافت پاسخ های منفی بیشتر و نهایتا با شناخت و بهره گیری از توانایی های خود پاسخ های مثبت بیشتری را دریافت کرد.

نقل و قولی است که می گوید: همه از اشتباهات خود درس می گیرند اما هیچ قانونی وجود ندارد که حتما خودتان باید مرتکب آن اشتباهات بشوید.

می توانید به عنوان مثال اولین کسی را که توت سمی خورد را در نظر بگیرید. قرار نیست حتما شما هم مرتکب همین اشتباه بشوید ولی قطعا می توانید از آن درس بگیرید. می توانید با مطالعه مداوم کتاب و یادگیری بیشتر از این اطلاعات استفاده کنید.

تعداد زیادی از مردم تصور می کنند که اگر در قرعه کشی بخت آزمایی برنده شوند، دیگر هیچوقت دچار مشکل مالی نمی شوند اما جالب است بدانید که 70 درصد افرادی که در قرعه کشی بخت آزمایی برنده می شوند در کمتر از 5 سال پول خود را از دست می دهند. آن ها پیش از این به اندازه کافی در زندگی خود شکست نخورده اند، آن ها برای خود شرایط شکست خوردن را ایجاد نکرده اند و در نتیجه این شانس را نداشته اند که از اشتباهات خود درس بگیرند. بنابراین ممکن است که به موفقیت رسیده باشند اما یاد نگرفته اند که آن پول را مدیریت کنند. حتی یاد نگرفتند که چگونه پول دربیاورند و چگونه آن را به شیوه درستی سرمایه گذاری کنند.

استفاده از تجربیات

رابرت کیوساکی می گوید شما باید حسابی گرفتار قرض و بدهی بشوید تا بدانید که چطور از پول خود استفاده کنید، یا اینکه باید از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شدید درس بگیرید، یا باید با مطالعه کتاب و شنیدن تجربیات دیگران آموزش ببینید. طبق گفته ی او شما می توانید بد شانسی را تبدیل به خوش شانسی کنید.

همچنین او می گوید یکبار از هنری فورد پرسیدند اگر یک میلیارد دلار از پولت را از دست بدهی چکار می کنی؟ هنری فورد جواب داد در مدت 5 سال دوباره این پول را به دست می آورم. شما هم باید تبدیل به چنین شخصیتی بشوید. شما باید کسی باشید که حتی اگر پول خود را از دست بدهید و تمام داراییتان را بگیرند باید بتوانید تا حد بسیار زیادی روی توانایی ها، ارزش ها و روابط اجتماعی خود حساب  کنید. آنقدر که اگر این پول را از دست بدهید باز هم توانایی برگرداندن آن را داشته باشید.

 شما از اشتباهات گذشته خود درس گرفتید بنابراین لازم نیست دوباره مرتکب همان اشتباهات بشوید. پس دفعه بعد شما می توانید این مسیر را سریعتر طی کنید و زودتر به هدف خود برسید.

درباره رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی در سال 1947 در هاوایی متولد شد. او سرمایه‌ گذار و نویسنده‌ ای است که پس از فعالیت‌ های تجاری، به فعالیت‌ های آموزشی روی آورد و کتاب‌ هایی درباره موفقیت مانند پدر پولدار، پدر بی‌ پول نوشت و همچنین کسب ثروت به روش پدر پولدار حاصل فعالیت‌ های آموزشی او است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.
رابرت کیوساکی بعد از کنار گذاشتن فعالیت تجاری، موسسه‌ ای به اسم موسسه بین‌ المللی آموزش به همراه گروهی از همکاران خود بنیان‌ نهاد که در این موسسه به آموزش تجارت و سرمایه‌ گذاری در هفت‌ کشور جهان می‌ پردازد. رابرت در سن 47 سالگی بازنشست شد و به‌ سرمایه گذاری کاری که به آن علاقه بیشتری دارد، روی آورد. حرفه رابرت بر رشد و پرورش شرکت‌ های کم سرمایه استوار بود اما در موسسه آموزشی او چیزی که به آن بسیار اهمیت داده می‌ شود، عشق و استقامت است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - رضایت شغلی

شما باید مسئولیت امور مالی را خودتان بر دوش بگیرید، اگر می خواهید از دستور دیگران تبعیت نکنید باید مستقل شوید. هر فردی خود تصمیم می‌گیرد که در کارش و نسبت به پول در چه جایگاهی قرار داشته باشد، ارباب یا برده بودن را خود تعیین خواهد کرد. بنابراین باید ریسک کنید و یکی از راه های پیش رو را برای آینده خود انتخاب کنید.

برای فراگیری دیگر اصول مستقل شدن و موفقیت در زندگی شخصی و شغلی خود می توانید از محصولات کتاب صوتی بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات که آثار افراد موفق ومشهور جهان است بر روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب صوتی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی