هفت گام موثر برای برنامه‌ریزی شغلی و زندگی به‌صورت موثر و کاربردی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ مهر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

برای اینکه هر شخصی بتواند در مسیری که در آن قرار دارد به درستی گام بردارد باید مسیر برایش روشن باشد. برنامه‌ریزی  شغلی و زندگی این مسیر را برای هر فرد در زندگی‌اش روشن می‌کند. مانند یک فانوس هرگز راهتان را گم نمی‌کنید.

به‌درستی که برنامه‌ریزی شغلی و زندگی یا همان Life Planning همانند چراغی‌ است که راه را برایتان روشن می‌کند. فردی که زندگی‌اش را بر اساس برنامه‌ای دقیق طراحی کرده می‌داند باید چه کند، چه کاری را انجام دهد و به کجا خواهد رسید. فکرش را بکنید، اگر به امید «هر چه پیش آید خوش آید» بخواهیم زندگی کنیم چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. اینطور باید منتظر هر اتفاقی باشیم، کنترلی روی زندگی و آینده‌مان نداریم. در آخر وقتی فرصت زیبای زندگی کردن تمام می‌شود و به پایان راه می‌رسیم، کاری جز افسوس خوردن از ما ساخته نیست.

زمانی که همه چیز آنقدر واضح و روشن است، اگر همان ابتدای راه کمی خودمان را به زحمت بیندازیم و با برنامه پیش برویم، باقی راه برایمان هموار خواهد شد. اگر از نحوه داشتن دوره برنامه ریزی زندگی و شغلی آگاهی ندارید، با شرکت در دوره‌های آموزشی موسسه آکادمی بازار این مهارت را بیاموزید.

آکادمی بازار، مرجع موفقیت ایران با مدیریت دکتر احمد محمدی تاکنون دوره‌های آموزشی و سمینارهای مختلفی برای آشنایی  شرکت‌کنندگان مهارت‌های مختلف در کسب‌وکار و زندگی شخصی برگزار کرده است.

یکی از این دوره‌های آموزشی پرطرفدار، دوره آموزشی «برنامه‌ریزی شغلی و زندگی» یا «Life Planning» است که به مخاطبان کمک می‌کند بتوانند در مسیر موفقیت گام بردارند.

البته این موسسه دوره‌های آموزشی دیگری در حوزه‌های مرتبط با افزایش فروش برگزار می‌کند. دوره آموزش ویزیتوری و  خدمات مشاوره در آکادمی بازار یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه مخاطبان قرار دارد.

نحوه داشتن برنامه‌ریزی زندگی و شغلی موثر

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بتوانید از استرس‌های زندگی خود لذت ببرید، بیشتر ورزش کنید؟ یا اینکه می‌توانید با نگاهی دقیق به زندگی خود، آن را تغییر دهید؟ و با این تغییرات از زندگی لذت ببرید. داشتن یک برنانه‌ریزی زندگی و شغلی موثر در رسیدن به این آرزوها کمکتان خواهد کرد.

به آنچه درست کار نمی‌کند، فکر کنید

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
زمان رسیدن به موفقیت

داشتن برنامه‌ریزی شغلی و زندگی مثل یک نقشه راه است. یه این فکر کنید که روزهای زندگی پشت سر هم می‌آیند و دیگر باز نمی‎‌گردند. یک نگاه دقیق به روزهایی که گذرانده‌اید داشته باشید، تا به حال چه کارهایی انجام داده‌اید، کدامشان درست بوده و کدام نادرست، چه کاری را نباید از همان ابتدا شروع می‌کردید، بهتر بود چگونه عمل می‌کردید. با توجه به توانایی و استعدادتان چه کاری برایتان بهتر است؟ و سوالاتی از این قبیل را از خودتان بپرسید.

اینجا جایی است که به شما کمک می‌کند تا یک طرح کلی تهیه کنید و زمینه‌های مختلف زندگی خود را ارزیابی کنید. این می‌تواند به صورت لیست باشد، به روایت، مانند نقشه ذهن یا در قالب دیگری ایجاد شود، اما باید زمینه‌های زندگی را که برای شما مهم‌تر است پوشش دهد.

برای اکثر افراد، این یعنی شغل، خانواده، سلامتی، امور مالی. به ارزش‌های خود در زندگی فکر کنید و ارزیابی کنید که در حال حاضر آن مناطق از زندگی برای شما کار می‌کنند.

ارزش‌های خود را ارزیابی کنید

برای هر کس ارزش یک طور معنا پیدا می‌کند. هنگام تهیه یک برنامه زندگی، باید حول ارزش‌های خود کار کنید. آنچه برای شما مهم است و چه چیزهایی‌ست که می‌خواهید در زندگی حفظ کنید. آیا شما برای خانواده ارزش است؟ آیا به خاطر اضافه کاری در شغلی که در آن هستید، وقت خود را برای خانواده صرف می‌کنید؟ آیا داشتن تناسب اندام برایتان مهم است، به خاطرش تماشای بیش از حد تلویزیون را کنار می‌گذارید؟ در اکثر اوقات، افراد فعالیت‌هایی را در زندگی خود انجام می‌دهند که ارزش کمی برای آنها دارد، بدون اینکه متوجه شوند. برای اینکه مطمئن شوید وقت خود را عاقلانه سپری می‌کنید، آنچه را که برایتان بیشترین ارزش را در زندگی دارد، ارزیابی کنید و به این که چگونه در مورد بیان این ارزش‌ها در زندگی خود رفتار می کنید، توجه کنید. مطمئن باشید فعالیت‌هایی را در نظر می‌گیرید که آنها را انجام می‌دهید.

به آینده نگاه کنید

داشتن یک برنامه‌ریزی شغلی و زندگی نه تنها ماه‌ها بلکه سال‌های آتی زندگی شما را پوشش می‌دهد و مسیر زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. با نگاهی به ارزش‌های خود و فکر کردن در مورد چگونگی گذراندن ماه و سال‌ های گذشته می‌توانید به عقب نگاه کنید و ببینید آیا به آنچه می‌خواستید رسیده‌اید؟ آیا ارزش ادامه دادن با این شرایط را دارد؟ تصمیم بگیرید که وقت خود را صرف انجام کارهای گذشته کنید یا خیر. اگر می‌خواهید در یک زمینه جدید مشغول به کار شوید، شاید اکنون زمان بررسی تجربه کاری است. شما می‌توانید برای ایجاد تغییر بزرگتر در آینده، گام های کوچکی بردارید.

مراحل زندگی خود را برنامه‌ریزی کنید

با نگاه به جایی که دوست دارید در آنجا باشید و با توجه به اینکه در کجای آن مکان هستید، می‌توانید مسیر «از اینجا» تا «آنجا» را به مراحل کوچک و قابل کنترل که می‌توانید راحت‌تر بردارید، تجزیه کنید. به این ترتیب، شما راحت‌تر می‌توانید موفقیت‌هایی را تجربه کنید که می‌توانند انگیزه شما را حفظ کنند. می‌توانید جایی را که ممکن است نیاز به تغییر برنامه خود داشته باشید در نظر بگیرید و به طور مداوم می‌توانید یک قدم را در مقابل دیگری قرار دهید و به جلو بروید.

برنامه‌ریزی شغلی و زندگی

بلوک‌های جاده را از بین ببرید

همانطور که می‌خواهید قدم‌های بعدی را بردارید، لیست «آنچه کار نمی کند» را مرور کنید و فکر کنید که چه چیزی شما را از اهداف خود باز می‌دارد، از تجربه استرس کمتر، از احساس اینکه شما جایی هستید که می‌خواستید باشید. سپس بعضی چیزها را حذف کنید. تعهدات، روابط و جنبه‌های دیگر زندگی خود را که باعث از بین رفتن شما می‌شود و ضروری نیستند، قطع کنید. آنچه را که نمی‌توانید قطع کنید به حداقل برسانید. به هر «حذف» به عنوان یک تجارت نگاه کنید.  آیا این چیزها را در زندگی می‌خواهید، یا آیا می‌خواهید بتوانید در جهت چیزهایی که برای شما مهم هستند قدمی بردارید؟ وقتی این گزینه های ملموس را می بینید، تغییرات آسان تر می‌شوند.

ساختارها را تنظیم کنید

در برنامه‌ریزی زندگی و شغلی، سیستمی را در زندگی خود ایجاد کنید که از تغییرات مورد نظر شما پشتیبانی کند. اگر می‌خواهید بیشتر از قبل کار خود را شروع کنید، به یک سالن ورزشی بپیوندید، یک دوست تمرینی پیدا کنید و آن را جزئی از برنامه خود قرار دهید. اگر می‌خواهید استرس را تسکین دهید، به یک تمرین مرتب برای کاهش استرس متعهد شوید و آن را به روال خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید وقت بیشتری را با همسر خود بگذرانید، برنامه‌های غیرضروری زندگی را کنار بگذارید یا به بعد موکول کنید. ایجاد ساختارهایی در زندگی  به شما کمک می کند تا برنامه های «من شروع کنم» را در ذهن خود دنبال کنید و آنها را به بخشی از واقعیت خود تبدیل کنید.

از پشتیبانی مداوم برخوردار شوید

درخواست کمک از دیگران برای ماندن و ادامه دادن، پیگیری وظایفی که بیش از حد شما را درگیر می‌کند، حتی ثبت‌نام در خبرنامه های رایگان و یا پیوستن به صفحات رسانه‌های اجتماعی با موضوع استرس، راه‌هایی برای حمایت از شماست. با تغییراتی که می‌خواهید در زندگی‌تان ایجاد و حفظ کنید. از خود بپرسید که برای رسیدن به برنامه‌های خود به چه منابعی نیاز دارید و برای به دست آوردن این منابع در زندگی چه کاری می‌توانید انجام دهید. به طور مرتب با خودتان چک کنید تا مطمئن شوید که با قدمهای خود در مسیر درست هستید. به آرامی خودتان را به محلی که می‌خواهید به آنجا برسید هدایت کنید. بیشترین ارزش را برای عمل کردن به برنامه‌هایتان در زندگی خود داشته باشید. اینگونه است که تغییرات مثبت مداوم می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر مفاهیم مربوط به برنامه‌ریزی شغلی و زندگی و سایر محورهای آموزشی مرتبط با بازاریابی و فروش با هدف فروش موفق‌تر و موثرتر و همچنین دریافت مشاوره از آکادمی بازار با مدیریت استاد احمد محمدی به وب‌سایت http://bazaracademy.ir مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی