با ۳ راه موثر برای غلبه بر سهل انگاری و تعلل آشنا شوید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا در انجام کارهای مختلف سهل انگاری و تعلل می‌کنید؟ چگونه می‌توانیم حواس خود را جمع کرده و با انگیزه به کارهای خود ادامه دهیم؟ آیا فقط دست به کار شدن کافی است؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

سهل انگاری و تعلل

اگر به تمامی قول‌هایی که به خودتان می‌دادید بدون تعلل و سهل انگاری عمل می‌کردید، اگر تمامی کارهای ضروری و لازم را انجام می‌دادید، اگر اهدافی که برای خودتان تعیین کرده بودید را محقق می‌ساختید، زندگی‌تان چه شکلی می‌شد؟

اگر می‌توانستید از شر اضافه وزن‌تان خلاص شوید، در مسابقه دو ماراتن شرکت کنید، زبان چینی را بیاموزید، یک هنرمند سرشناس شوید یا با سرعتی خارق‌العاده از نردبان ترقی در شرکت‌تان بالا بروید چه؟ اوضاع و احوال‌تان به چه نحوی می‌بود؟

سهل انگاری و تعلل مانعی برای پیشرفت

با اینکه اکثرمان اعتراف می‌کنیم که بیشتر انتظارات و خواسته‌های ما، خواسته‌هایی معقول و دست یافتنی است، بیشترمان نمی‌توانیم آن‌ها را محقق سازیم و به آن‌ها برسیم.

یکی از موانع پیش روی ما تعلل و سهل انگاری است که در این مقاله سعی داریم تا راه‌های موثری را برای غلبه بر آن‌ها به شما معرفی کنیم.

۱. فقط دست به کار شوید

من قبلا فکر می‌کردم که باید برنامه ریزی کنم و پس از طی مراحل پیش آمادگی، کارها را طبق آن پیش ببرم.

فکر می‌کردم که دست به کار شدن یعنی متعهد شدن به انجام کارهای دشوار و زیاد؛ و در صورت عدم موفقیت، خودم را فردی شکست خورده و تنبل فرض می‌کردم.

با این نگرش، سعی می‌کردم انجام کارها را تا حد امکان به تعویق بیندازم.

اولین قدم دشوارترین بخش رهایی از تعلل

در عمل تنها کاری که می‌بایست انجام دهم، این بود که شروع کنم و اولین قدم را بردارم. در اکثر موارد، برداشتن اولین قدم دشوارترین بخش است زیرا شما باید به جاذبه مومنتوم رفتاری خودتان غلبه کنید و خودتان را به انجام کاری متفاوت وادارید.

در حالی که به محض حرکت، شما مومنتوم مثبتی ایجاد می‌کنید که شما را به هرکجا که بخواهید خواهد برد؛ درست مانند پرتاب کردن یک موشک.

همانطور که دیده‌اید موشک برای کنده شدن از زمین و غلبه کردن بر جاذبه به انرژی زیادی نیاز دارد اما به محض اینکه در مسیر حرکت قرار گیرد، می‌تواند با صرف کم‌ترین انرژی به مسیرش ادامه دهد.

۲. کارها را به واحدهای کوچک و قابل سنجش تقسیم کنید

تقسیم کارها به قدم‌های کوچک و در نظر گرفتن زمان کافی از چند هفته تا چند ماه به منظور تکمیل آن‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای روی من گذاشت.

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

من با این کار توانستم طول مدت مورد نیاز برای به اتمام رساندن کارهایم را به میزان قابل توجهی کاهش دهم. کارتان را مشخص کنید؛ ببنید برای هر کدام چه میزان زمان لازم دارید.

من به شخصه در مورد کارهایی که از انجام‌شان خوشم نمی‌آمد، زمان‌های کوتاه و برای کارهایی که از انجام‌شان لذت می‌بردم، زمان‌های طولانی‌تر در نظر می‌گرفتم.

افزایش انگیزه برای رفع تعلل

به خودتان قول دهید که تحت هر شرایطی آن چند دقیقه/ساعت را به آن کار اختصاص دهید و آن را انجام دهید؛ شاید این مرحله هم یکی از مراحل دشوار باشد.

اما بعد از چند بار انجام دادن و متقاعد کردن خودتان به انجام کار، کم کم شاهد نتایج مثبت تلاش‌تان خواهید بود که به خودی خود به شما انگیزه کافی برای حرکت کردن را خواهد داد.

این فرآیند را تا زمانی که کار به اتمام برسد و هدف نهایی محقق شود، ادامه دهید.

۳. به اصل مطلب بپردازید

ما دو نوع تعلل و مسامحه داریم، یک نوع تعلل که ناشی از تنبلی ماست و دیگری که به دلیل نداشتن فرآیند واقعی و دقیق به منظور انجام کار بر می‌گردد.

دو قدمی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، به مسامحه از نوع اول می‌پردازد. اما برای رفع مسامحه نوع دوم شما باید مطالعه کنید، تحقیق کنید.

آزمون و خطا انجام دهید تا بتوانید فرآیند مناسب خودتان را بیابید. پس از پیدا کردن مسیر، فقط به مقداری انگیزه نیاز دارید و دیگر آماده خواهید بود.

تفاوت دو تعلل

به خاطر داشته باشید که مهم است که تفاوت این دو تعلل را دریابید؛ بسیاری از ما انسان‌ها در این شرایط خودمان را مقصر دانسته و به خودمان القابی همچون تنبل و بی‌انگیزه را نسبت می‌دهیم و به نوعی خودمان را از شور و هیجانی که باید داشته باشیم، محروم می‌کنیم.

شما خودتان از چه راه‌هایی برای غلبه برسهل انگاری و تعلل استفاده کرده‌اید؟ آیا موردی را سراغ دارید که همیشه برای‌تان جواب داده است؟ آن را با ما در میان بگذارید.

رویا و آرزو

اکثر ما آرزوها و رویاهای بزرگی در ذهن خود داریم، ولی برای محقق ساختن آنان تعلل می‌کنیم و هر کدام هم به بهانه‌های به ظاهر منطقی، تلاش برای دستیابی به آن‌ها را به تعویق می‌اندازیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
دوری و دیری

در مقاله فوق سه راهکار بسیار مفید و ساده چگونگی برخورد با تعلل چه از نوع مثبت چه منفی آن ارائه شد، که بهره گیری از آنان می‌تواند ما را در دستیابی به اهداف‌مان کمک نماید.

علاوه بر سه راهکار مقاله فوق بسته آموزشی : چگونه به اهداف خود برسیم؟ و مطالب صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی نیز می‌توانند در راه دستیابی به اهداف کمک کننده باشند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی