با معنی و مفهوم نگرش مثبت بیشتر آشنا شوید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۰
نگرش مثبت

همیشه و در همه جا می‌بینیم که افراد مختلف یا مقالات و کتاب‌ها راجع به داشتن نگرش مثبت و افکار مثبت صحبت می‌کنند و به شما گفته می‌شود که باید افکار منفی را از خود دور کنیم چرا که منفی نگری آینده شما را به سمت اشتباهی خواهد برد.

با این حال کمتر کسی در مورد معنی اصلی نگرش مثبت و نحوه استفاده آن صحبت می‌کند. ممکن است فردی خود را انسانی مثبت در نظر بگیرد و همیشه ادعا کند که از افکار منفی جلوگیری می‌کند؛ اما در واقعیت اینگونه نیست و فقط خودش را گول می‌زند.

این فرد تقصیری ندارد. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که به‌طور درست و اصولی آموزش ندیده است و معنا و مفهوم درستی از نگرش مثبت در ذهن او وجود ندارد. در این مقاله به کمک شما آمده‌ایم تا از پایه به نگرش مثبت بپردازیم و بررسی کنیم که از کجا باید شروع کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

دید مثبت در زندگی

احتمالا بارها این جمله را شنیده‌اید: “شما باید نگرش مثبتی داشته باشید.” آیا این جمله برایتان قابل فهم است؟ چرا اصلا باید نگرش مثبت داشته باشید؟ در این مقاله سعی بر این است که چند تعریف در مورد نگرش مثبت ارائه شود. چه موقع مردم به شما می‌گویند که باید افکار منفی را دور بریزید و افکار مثبت را بپذیرید؟

زمانی این سخن به شما گفته می‌شود که شما در شرایط بد و منفی منتظر شکست و ناکامی هستید و به توانایی‌های خود شک دارید. آن‌‌ها شما را به مثبت بودن و داشتن اعتماد به نفس و خود باوری تشویق می‌کنند.

برای شاد بودن و پیشرفت در زندگی نگرش مثبت داشتن ضروری است. افرادی که این نگرش را دارند زندگی خود را سرشار از نور، امید و اشتیاق می‌سازند. انسان‌های امیدوار و شاد، دیگر چه ویژگی‌هایی دارند؟ سوالی که پاسخ آن را در سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی به شما پاسخ خواهند داد.

داشتن نگرش مثبت به این معنا نیست که همیشه همه چیز آرام و خوشایند است و هیچ مشکلی در زندگی وجود ندارد. اما این تضمین را می‌کند که هر مانعی که سد راه شما شد نمی‌تواند جلوی حرکت شما را بگیرد و روحیه شما را بد کند. این نگرش شما را به ادامه کار و تلاش دوباره تشویق می‌کند علیرغم اینکه مشکلات هم همیشه وجود دارند.

نگرش مثبت به چه معناست؟

نگرش مثبت به چه معناست؟
  1. حالتی از ذهن که نتایج مطلوب را خیال پردازی می‌کند و در انتظار آن‌هاست.
  2. تمایل برای انجام کارهای جدید
  3. اعتقاد به اینکه همه چیز به خوبی پیش می‌رود.
  4. کمک می‌کند که خوبی‌های مردم را ببینید.
  5. نگرشی ذهنی که به جای بدی‌ها و شکست‌‌ها، خوبی‌ها و پیشرفت در زندگی‌تان را می‌بینید.
  6. ذهنیتی ایجاد می‌کند که شما موقعیت‌ها را تشخیص دهید.
  7. یعنی فکر مثبت
  8. خوش‌بینی و حفظ ذهنیت مثبت
  9. نگرشی ذهنی که بر جنبه‌ی روشن زندگی تمرکز دارد.
  10. ذهنیتی که عبارات “من می‌توانم” و “آن ممکن است” را بر زبانم جاری می‌سازد.

ویژگی افراد دارای نگرش مثبت

نگرش مثبت چارچوب ذهنی از خوش‌بینی است که در انتظار اتفاقات خوب است. افراد دارای این نگرش راحت‌تر با مسائل کنار می‌آیند، شاد هستند و شادی را به دیگران می‌بخشند. این افراد بر مشکلات و سختی‌های گذشته متمرکز نمی‌شوند. چنین افرادی سعی می‌کنند که از اشتباهات گذشته درس بگیرند و در زندگی به کار ببندند.

افراد فوق به طرز مطلوبی در تمام زمینه‌ها زندگی خود را مدیریت می‌کنند. این افراد موقعیت‌ها و چالش‎‌های زندگی را مدنظر دارند، دارای اعتماد به نفس هستند و اطمینان دارند که می‌توانند با آن‌ها کنار بیایند. آن‌ها درگیر افکار منفی و ترس نمی‌شوند و دارای عزت نفس هستند و فعالند. هیچ چیز مانع آن‌ها نیست و همیشه سعی دارند که راه‌هایی برای غلبه بر آن‌ها پیدا کنند.

جایگزینی افکار مثبت با افکار منفی

شما هم ویژگی‌های افراد دارای نگرش مثبت را در خود ایجاد کنید با عبور از اندیشه منفی کار را شروع کنید. آیا اغلب به رخدادهای بد در زندگی فکر می‌کنید؟ باید دست از این کار بردارید. این افکار خود به خود برای شما موقعیت بد را ایجاد می‌کند. وقتی افکار بد به ذهن هجوم می‌آورند، دیگر به سراغ حل مسائل و پیشرفت نمی‌روید.

تنها امور منفی را می‌بینید و در انتظار آن‌ها هستید. اینگونه اندیشیدن در رفتار و انتخاب‌هایتان تاثیرگذار است. باید از این افکار اجتناب کنید و افکار مثبت درمورد موفقیت و شادی را جایگزین آن‌ها کنید. در آغاز این کار سخت است اما با استقامت و پایداری می‌توانید طرز فکر خود را تغییر دهید.

ببینید که کدام افکار در زندگی شما بیشتر غلبه دارد. فکر کنید طی ۲۴ ساعت گذشته چه افکاری داشته‌اید. آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. دو لیست تهیه کنید. لیستی که شامل افکار منفی شماست و لیستی که افکار مثبتتان را نشان می‌دهد. این دو را مقایسه کنید کدام لیست بزرگتر و طولانی‌تر است؟

آیا این افکار منفی ارزشی دارند و نیازی به آن‌ها هست؟ بهتر نیست که آن‌ها را کنار بگذارید و افکار موجود در لیست افکار مثبت را جایگزین آن‌ها کنید؟ وقتی به مدت یک یا دو هفته این کار را ادامه دهید، متوجه خواهید شد که نگرش مثبت زندگی‌تان را چگونه متحول می‌سازد.

نقل‌قول‌هایی در مورد نگرش مثبت

نقل‌قول‌هایی در مورد نگرش مثبت

“نگرش مثبت شبیه جعبه مداد شمعی است که به دنیایتان رنگ و لعاب می‌دهد. دائما نقاشی خود را با رنگ خاکستری رنگ‌آمیزی می‌کنید و بدین ترتیب همیشه تصویرتان سرد و دلگیر به نظر می‌رسد. تلاش کنید با اضافه کردن رنگ‌های روشن به تصویر و با چاشنی طنز آن را روشن‌تر سازید.”

«آلن کلین»

“بزرگترین اکتشاف هر نسلی این است که بتواند با تغییر نگرش زندگی‌اش را تغییر دهد.”

«ویلیام جیمز»

جایگاه موفقیت ملکی نیست، بلکه اجاره‌ای است، برای ماندن در آن جایگاه هرروز باید بهای آن را که، تفکر مثبت و تلاش بی‌وقفه است را پرداخت کنیم.

استاد احمد محمدی

“هیچ کسی اندیشه‌هایتان را شکل نمی‌دهد، خودتان هستید که هدایتگر اندیشه‌هایتان هستید.”

«لی. جِی کولان»

” وقتی اندیشه‌های مثبت را جایگزین اندیشه‌های منفی می‌کنید، به نتایج مثبتی دست می‌یابید.”

«ویلی نِلسون»

” هرکجا که می‌روید، مهم نیست که هوا چطور باشد؛ همیشه همراه خودتان روشنایی را ببرید.

«آنتونی جی. دی آنجلو»

کلام آخر

نگاه افراد با نگرش مثبت، رو به آینده است، در شرایط حال به سختی‌ها و شکست‌های گذشته خود فکر نمی‌کنند و تنها با افکاری مثبت برای دستیابی به اهداف خود تلاش می‌نمایند. با وارد کردن کردن نگاه مثبت به زندگی، شما به یک فرد متفاوتی تبدیل خواهید شد. اما شاید بپرسید که چگونه؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
به دنبال خبرهای مثبت باش

این موضوعی است که استاد احمد محمدی بسیار به آن توجه خواهند داشت و به شما خواهند آموخت که چگونه در شرایط سختی که با آن روبه‌رو هستید، ناامید نگردید و با نگرشی مثبت به آینده خود بیاندیشید و به سوی موفقیت حرکت نمایید.

5/5 - (8 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی