تفکرات و باورهای محدود کننده مانع اصلی موفقیت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ شهریور, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۶ شهریور, ۱۴۰۱

چه عواملی باعث نرسیدن ما به موفقیت و اهداف می‌شود؟ تفکرات و باورهای ما چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ چگونه می‌توان این موانع رشد را از بین برد؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

طرز فکر مانع رشد

تفکرات ما نقش مهمی در زندگی ما دارند. تفاوت انسان‌های موفق و ناموفق، در تفکرات و باورهای محدود‌ کننده‌‌ آن‌ها است. افراد ناموفق افکار محدود‌ کننده‌ای‌ دارند که مانع رشد و موفقیت آن‌ها می‌شود. درحالی‌که افراد موفق با چنین افکاری زندگی نمی‌کنند. درواقع مهم‌ترین تغییرات زندگی با تغییر نگاه و باورها به وجود‌ می‌آید.

در زندگی، هیچ محدودیتی برای ما وجود ندارد، بجز محدودیت که خودمان با ذهن خودمان می‌سازیم و می‌پذیریم که چنین محدویتی وجود دارند. اما می‌توانید با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید. گاهی خودتان را متقاعد می‌کنید که هیچ توانایی ندارید یا کاری که در ذهن‌تان است شدنی نیست. بنابراین، حتی شانس و فرصت امتحان کردن را نیز از خود می‌گیرید.

این طرز تفکر، یکی از بزرگترین موانع موفقیت در رسیدن به اهداف است. در این مقاله‌ی آکادمی بازار قصد داریم راهکارهایی برای غلبه بر افکار و باورهای محدود کننده ارائه دهیم.

عامل محدودیت شما چیست؟

اولین قدم در غلبه بر محدودیت باورها، شناسایی مرز محدودیت شماست. یکی از سودمندترین تمرینات برای رسیدن به اهداف آن است که از خودتان بپرسید: «عامل محدودکننده من چیست؟» عامل محدودکننده باعث می‌شود از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید به هدف‌تان برسید.

زمانی که به این سوال پاسخ دهید، می‌توانید با از بین‌بردن عامل محدودیت، به سراغ برنامه‌ریزی برای نحوه‌ی بدست آوردن هدف‌تان بروید زیرا برنامه‌ریزی در کنار عملگرایی اهمیت زیادی دارد. برای پاسخ دادن به این سوال، به هدف‌تان فکر کنید. هر آنچه که مبنی بر عدم امکان‌پذیری دست‌یابی به هدف‌تان به ذهن شما می‌آید، عامل محدود‌کننده شماست.

توانایی شما در تشخیص عوامل محدودیت، نشان‌دهنده هوش شماست و توانایی شما در از بین بردن آن، نشان‌دهنده میزان شایستگی شما در دست‌یابی خواسته‌تان است

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

افزایش اعتماد به نفس

دومین قدم در غلبه بر محدودیت باورها، ایجاد و افزایش حس اعتماد به نفس است اما چگونه می‌توانیم اعتماد به نفس خودمان را بالا برده و تقویت کنیم؟ برای رسیدن به سطح بالایی از اعتماد به نفس، نخست باید قانون تمرکز را درک کنید. این قانون می‌گوید به هر چه که توجه کنید یا روی هرچیزی که تمرکز کنید، در واقعیت زندگی شما نمایان‌گر می‌شود. یا به عبارتی دیگر «آنچه بدان فکر می‌کنید، محقق خواهد شد.»

هرچیزی که برای مدت زمانی به آن فکر می‌کنید، در نهایت به بخشی از فرآیندهای ذهنی شما تبدیل خواهد شد و تاثیرات خود را روی نحوه عملکرد و رفتار شما نشان خواهد داد. بنابراین، اگر دائما به جسارت، شهامت و نقاط قوت خود فکر کنید، در نهایت به شخصی جسورتر، شجاع‌تر و با اعتماد به نفس بالاتر تبدیل خواهید شد.

اعتماد‌به‌نفس بالا، این امکان را به شما می‌دهد که از حاشیه‌ی امن خود خارج شده و بدون وجود هرگونه تضمینی، ریسک کنید. زمانی که چنین حس اعتماد به نفسی را در خود ایجاد کنید، هرچیزی برای شما امکان پذیر خواهد بود.

برنامه‌ریزی داشته باشید

استراتژی بعدی برای غلبه بر محدودیت باورها ، داشتن برنامه‌ریزی شفاف و مشخص برای نیل به هدف است که به شما این شانس را بدهد که از موانع گذر کنید و در مسیر هدف خود، متمرکز باقی بمانید. تمرکز روی هدف‌های زندگی تاثیر زیادی در موفقیت و کامیابی دارد. رمز برنامه‌ریزی کارآمد برای رسیدن به یک هدف بزرگ، این است که در ابتدای کار، هدف بسیار بزرگ خود را در نظر نگیرید.

برای شروع، تمرکز روی هدف بزرگ نه تنها به شما انگیزه‌ای نمی‌دهد، بلکه باعث ناامیدی شما هم می‌شود. بنابراین، در بحث هدف‌گذاری مهم است که هدف بزرگ و نهایی خود را، به اهدافی کوچک‌تر، باورپذیرتر، مشخص‌تر و قابل‌اندازه گیری‌تر تقسیم کنید.

پادکست - افزایش مهارت تفکر

نحوه صحیح هدف‌گذاری

برای هدف‌گذاری صحیح، یک روش ساده اما کارآمد این است که یک کاغذ بردارید و ۱۰ مورد از اهدافی که می‌خواهید تا ۱۲ ماه آینده به آن‌ها برسید را یادداشت کنید. سپس به فهرست خود نگاه کنید و از خود بپرسید: «اگر عصای جادویی داشتم که می‌توانستم با تکان دادن آن، یکی از این اهداف را در ۲۴ ساعت آتی بدست آورم، کدامیک از این اهداف بیشترین تاثیر را در زندگی من خواهد داشت؟»

آن هدف، باید به هدف اصلی و والای شما تبدیل شود. سپس برای رسیدن به آن، محدوده‌ زمانی تعیین کنید. سپس فهرستی از تمامی قدم‌های کوچکی که شما را به آن هدف والا می‌رساند، تهیه کنید. در نهایت، خود را برای رسیدن به آن هدف، متعهد سازید.

زمانی که عامل محدودیت و موانع پیشرفت خود را شناسایی کنید، اعتماد به نفسی بالا در خود به وجود می‌آورید که به شما قابلیت انجام هر کاری را می‌دهد. با انجام این سه روش، به طور کامل از حصار افکار و باورهای محدو‌دکننده خود خارج خواهید شد، و در مسیر دست‌یابی به اهداف شخصی و مالی خود، توقف‌ناپذیر می‌شوید.

رسیدن به موفقیت از بزرگترین خواسته‌های هر فرد در زندگی است. با استفاده از بسته آموزشی موفقیت دست یافتنی است و دوره ثروت و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی می‌توانید اهداف خود را دست‌یافتنی‌تر از قبل ببینید.

5/5 - (16 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی