بازاریابی چریکی چیست+مثال خلاقانه برای تبلیغات کسب و کار شما

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۷ مهر, ۱۴۰۱
بازاریابی چریکی ،روشی خلاقانه برای تبلیغات کسب و کار شما

بازاریابی چریکی چیست؟ این بازاریابی که در زبان انگلیسی به گوریلا مارکتینگ معروف است نوعی استراتژی برای تبلیغات است که چندان متعارف نیست. در این نوع بازاریابی شما با کمترین هزینه سعی می‌کنید تا بهترین بازده را داشته باشید و مشتریان زیادی جذب کنید.

شاید فکر کنید که اینکار امکان پذیر نیست و کارهای تبلیغاتی پر هزینه هستند اما این کار در بازاریابی چریکی چنان کم هزینه است که به آن بازاریابی بدون هزینه می‌گویند. در این استراتژی بازاریابی شما پول خرج نمی‌کنید ولی به جای آن درست فکر می‌کنید.

با وقت و انرژی درست مشتری را به دست می‌آورید، نه اینکه او را بخرید. شاید اینکار به نظرتان سخت باشد پس در این مقاله می‌خواهیم ببینیم بازاریابی چریکی چیست؟ و نحوه استفاده از آن را یاد بگیریم. با آکادمی بازار همراه باشید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چریکی چیست؟

تعریف بازاریابی چریکی چیست؟ به بازاریابی چیریکی ، بازاریابی پارتیزانی نیز می گویند که یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با کمترین هزینه، بیشترین بازخورد را داشته باشد. از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز یاد می‌شود، زیرا از شما دعوت می‌کند که زمان، انرژی وتخیلات خود را صرف تبلیغات کنید و فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید.

پادکست - فواید و ویژگی های بازاریابی چابک

اساس بازاریابی چریکی چیست؟مشابه تاکتیک جنگ چریکی است. همانگونه که سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غافلگیرکننده استفاده می‌کنند تا دشمن را شکست دهند.

جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی می‌گوید درباره : “روحیه و ماهیت بازاریابی و فروش چریکی همیشه یک چیز است. دستیابی به هدف‌هایی مانند سود و جلب رضایت مخاطبان با استفاده از روش‌های غیر متعارف و سرمایه‌گذاری روی انرژی به جای پول است.”

دلیل موفقیت بازاریابی چریکی چیست؟

دلیل موفقیت بازاریابی چریکی چه بوده است؟

بازاریابی پارتیزانی به راحتی قابل اجرا بوده و هزینه مالی آن بسیار کم است. با این وجود، می‌تواند تاثیری زیاد بر مخاطب داشته باشد و برند را به نحوی خلاقانه به مشتری معرفی کند.

دقیقا به خاطر همین خصوصیت‌ها بوده که این روش بازاریابی توانسته موفقیت‌های زیادی را برای کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان به همراه داشته باشد.

البته بدون شک شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت این نوع بازاریابی نقشی مهم داشته است. هزینه‌های تکنولوژی روز به روز کمتر می‌شود و بر محبوبیت آن افزوده می‌شود.

درست است که تعداد کسب و کارهای کوچک در سال‌های اخیر بیشتر شده‌است اما تعداد زیادی از همین کسب و کارهای کوچک، به دلیل صحیح نبودن بازاریابی با شکست مواجه شده‌اند. بازاریابی چریکی به کمک این کسب و کارها آمده است.

تاریخچه بازاریابی چریکی چیست؟

تاریخچه بازاریابی پارتیزانی را می‌توان تا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح دانست. یعنی وقتی که اولین مصری‌‌ها از پاپیروس برای تبلیغات استفاده کردند. در حقیقت، چیزی که ما به عنوان تبلیغات سنتی می‌شناسیم، به تدریج کامل‌ شده است. با این وجود، زمان شکفتن آن به اوایل قرن نوزده میلادی بر‌می‌گردد.

در آن سال‌ها، هدف تبلیغات کم کم از درگیر کردن مخاطب و سرگرم کردن او، به سمت دادن اطلاعات مفید در مورد محصول و خدمات یک شرکت حرکت می‌کرد.

درسال 1984، بازاریابی به اسم جی کانرد لویسون، عبارت “Guerrilla Marketing” را در کتابی بیان کرد. این روش، در جهان پر از هزینه بازاریابی سنتی، روشی عالی برای ماندگاری به کسب و کارهای کوچک ارائه می‌داد. در نتیجه، بسیاری از تجارت‌ها به تدریج این روش را بکار گرفتند و در نتیجه، تفکر و دیدی کاملا جدید به بازاریابی پیدا کردند.

بازاریابی پارتیزانی به درد چه کسب و کارهایی می خورد؟

بازاریابی پارتیزانی به درد چه کسب و کارهایی می خورد؟

همانطور که گفته شد هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی، کسب و کارهای کوچکی بودند که به روش‌های ساده و کم هزینه برای تبلیغات نیاز داشتند. اما این روش از بازاریابی فقط منحصر به تجارت‌های کوچک نیست و بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز از آن استفاده کرده‌اند.

روش استفاده کسب و کارهای کوچک از بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی به دلیل اینکه معمولا با هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان همراه است، روش خوبی برای تجارت کوچک شما است.

استاد احمد محمدی
به همان میزان که از دیگران «نه» می‌شنوی، به پاسخ «بله» نزدیک خواهی شد.
استاد احمد محمدی

استفاده از این روش همچنین شما را متفاوت از رقبایتان نشان می‌دهد، به دلیل اینکه شما به عنوان شرکتی خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود می‌نشینید و این برند تجاری شما را معتبرتر می‌کند.

روش استفاده کسب و کارهای بزرگ ازبازاریابی چریکی چیست؟

روش استفاده کسب و کارهای بزرگ

بازاریابی پارتیزانی در اصل ایده‌ای بود که به کمک تجارت‌های کوچک آمد اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این ایده استفاده کردند. کسب و کارهای مختلف از بازاریابی چریکی به عنوان مکمل فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.

برخی از بازاریاب‌ها معتقد هستند که وقتی تجارت‌های معروف از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند، استراتژی تبلیغاتی آن‌ها در واقع چریکی نیست زیرا این شرکت‌ها از بودجه بالایی برخوردارند و همچنان در هنگام انجام بازاریابی شرکت آن‌ها معروف است.

استفاده از بازایابی چریکی برای کسب و کارهای بزرگ ریسک زیادی دارد، ممکن است گاهی تبلیغات چریکی آن‌ها شکست بخورد. تجارت‌های کوچک‌تر می‌توانند بسیار راحت‌تر به بازاریابی پارتیزانی بپردازند زیرا مردم شکست تبلیغاتی آن‌ها را بسیار زودتر از یاد می‌برند.

تبلیغات چریکی و تاثیر آن در بازاریابی دیجیتال

از اصول تبلیغات چریکی را در بازاریابی اینترنتی نیز می‌توان استفاده کرد. ما می‌توانیم با هزینه کم، راه‌هایی پیدا کنیم که مخاطبان خود را غافلگیر کنیم و نام خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنیم.

البته، برای انجام این کار بهتر است شناخت درستی از فضای اینترنت به دست بیاوریم و با خصوصیات، مزایا و معایب بازاریابی اینترنتی آشنا باشیم.

بازاریابی چریکی چیست؟(مثال)

تبلیغات دیجیتال

سرقت تلفن همراه یکی از مشکل مهم در رومانیا است. آمارها گویای آن است که هر دو دقیقه، یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده می‌شود. البته، مردم این کشور می‌توانند گوشی‌های خود را دربرابر سرقت بازاریابی بیمه کنند، اما خیلی از آن‌ها فکر می‌کنند که نیازی به این کار ندارند.

برای حل این مسئله، یک شرکت‌ بیمه به نام وودافون، کیف‌ قاپ‌‌هایی را استخدام کرد تا اهمیت بیمه شدن گوشی را به مردم نشان دهد، البته نه با دزدیدن گوشی، بلکه با انداختن تراکت‌هایی در کیف و جیب مردم که روی آن‌ها نوشته بود “دزدیدن گوشی شما بسیار ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.”

همانطور که با تعریف بازاریابی چریکی چیست آشنا شدید ،برای اطلاعات بیشتر وآشنایی با روش ها و انواع آن می توانید به مقاله (بازاریابی چریکی) مراجعه کنید.

نقش آموزش های آکادمی بازار

با وجود اینکه بازاریابی چریکی در اکثر اوقات به کمک کسب و کارهای کوچک آمده است اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده‌اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این شیوه بازاریابی را دارید یک چیز را به یاد داشته باشید، اگر ریسک پذیر نیستید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نخواهد بود.

از طرف دیگر شما با کمی خلاقیت و با هزینه کم می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید. شما برای یادگیری اصول و روش‌های کاربردی موفقیت در بازاریابی و کسب و کار، می‌توانید در دوره بازاریابی و فروش فروش شرکت کنید. در این دوره با ارائه راهکارهای کلیدی و مهارت رشد و ترقی در کسب و کارتان آشنا می شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی