بازاریابی عاطفی چیست و چه تاثیری بر مشتری می گذارد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۱
بازاریابی عاطفی چیست و چه تاثیری بر مشتری می گذارد؟

انسان در طول روز عواطف و احساسات مختلفی را تجربه می‌کند و عواطف ما بسیاری از اوقات روی تصمیمات ما تاثیر می‌گذارد. مغز ما دائما درحال سیگنال فرستادن است و هر یک از این سیگنال‌ها احساسات متفاوت ما را نشانه می‌گیرد.

حال تصور کنید در بحث فروش و بازاریابی آنقدر زرنگ باشید که احساسات افراد را نشانه بگیرید و کاری کنید که مشتری به خدمات و کالاهای شما وابسته باشد و به راحتی از شما خرید کند. این نوع بازاریابی تاریخچه طولانی دارد و از زمان ارسطو در حال انجام است.

از آن زمان گروهی با ترغیب گروهی دیگر و با کنترل احساساتشان توانسته‌اند کالاها و خدمات خود را به دیگران ارائه دهند. برای آموزش بازاریابی عاطفی باید از استراتژی و قوانین خاصی پیروی کنید که ما در این مقاله همه آن‌ها را یک جا جمع کرده‌ایم.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چیست و به چه مسائلی می پردازد؟

بازاریابی عاطفی به بحث و بررسی در مورد روش‌های مبتنی بر این رویکرد می‌پردازد و خلق تجربه‌­ای جدید برای مشتری را در خرید و استفاده از محصول مبنا می­‌داند.

وقوع انقلاب اطلاعاتی و ظهور اینترنت در چند دهه­ اخیر، بازاریابی را نیز همچون سایر عرصه‌های زندگی اجتماعی بشر تحت تاثیر قرار داد.

امروزه شفافیت در جریان اطلاعات و سهولت در به اشتراک گذاری آن‌­ها، رقابت را تا حدی گسترده کرده که شمار زیادی از عوامل فعال در مراحل تولید و عرضه­ محصول، در کنار جنبه‌­های کارکردی محصول، بر توجه بر جنبه‌های عاطفی آن نیز در مقام یک مزیت رقابتی تاکید دارند.

استراتژی های بازاریابی عاطفی چه تاثیری دارد؟

استراتژی های بازاریابی عاطفی چه تاثیری دارد؟

استفاده از بازاریابی عاطفی بعنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی، به ارتباط عمیق از جنبه احساسی انجامیده و منجر به حفظ جایگاه رقابتی شرکت در بازار می‌شود.

این روزها برای هر گروه از محصولات، انتخاب‌های وسیعی وجود دارد، از این رو محصولی به فروش نمی‌رسد مگر اینکه مصرف کننده با نام و نشان تجاری محصول با استفاده از احساسات خویش ارتباط برقرار کند.

در واقع می‌توان گفت، مشتریان تجربیات را به محصولات و اشتیاق و احساسات را به استفاده از ارزش‌ها ترجیح می‌دهند. با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با بازاریابی احساسی همراه باشید.

بازاریابی عاطفی از احساسات غریزی بشر به عنوان ابزاری در خرید محصول بهره می گیرد

انسان از احساسات مختلفی تشکیل شده است و در شرایط مختلف احساسات متفاوتی دارد. عواطف و احساسات ما خیلی اوقات سکان هدایت ما را به دست می‌گیرند و همه چیز را تحت کنترل خود در می‌آورند. اکنون تاثیر احساسات را روی فروش بررسی می‌کنیم.

  • عشق: باید آنچه را مشتریان بدان عشق می­‌ورزند شناخت.
  • آزردگی: بعضا رهایی از حس گناه و آزردگی می‌­تواند عاملی بر خرید باشد.
  • غرور: شمار زیادی از خریدهای ما با هدف تجربه­ حس غرور و افتخار صورت می‌گیرد.
  • ترس: ترس از فرصت سوزی یا رویارویی با ریسک در صورت عدم خرید، می­‌تواند مشتری را به خرید وا دارد.
  • طمع: واقعیت آن است که شماری از خریداران به دنبال رفع نیاز خود نیستند، بلکه طمع می‌ورزند.

بازاریابی عاطفی از رفتار و شخصیت بشر به عنوان ابزاری در خرید محصول بهره می گیرد

از رفتار و شخصیت بشر به عنوان ابزاری در خرید محصول بهره می گیرد

در بازاریابی عاطفی با مشارکت بیشتر مشتریان حس مالکیت آن‌ها افزایش می‌یابد. بعضی از احساسات ما غریزی نیستند بلکه به رفتار و شخصیت ما باز می‌گردند. در بازاریابی و فروش نیز می‌توان این رفتارها را هدف قرار داد.

  • سخاوت: شرکای خوب تنها در اندیشه­ تسویه حساب نخواهند بود.
  • اعتماد: اعتماد پایه­ گذار مشارکت­‌های موفق خواهد بود.
  • صداقت: شهامت در ابراز عقاید و انتقاد پذیری باید اصل قرار گیرد.
  • انصاف: هریک از طرفین باید حقی را که برای خود قائلند، برای دیگری نیز قائل باشند.
  • متانت: ارتباط توام با نظم و آرامش تقویت کننده مشارکت خواهد بود.

راه حل های بازاریابی عاطفی

در زیر به برخی از موثرترین راه حل‌های بازاریابی عاطفی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید احساسات مشتریانتان را هدف قرار دهید و با آن وفاداری آن‌ها را افزایش دهی. چه بهتر از این کار برای کسب و کار شما؟

ویدیو

یک ویدیوی الهام بخش می‌تواند به بینندگان کمک کند تا با شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کنند و در تجربه آن‌ها با ایشان سهیم شوند. این ویدئو توسط مشتریان شما می‌تواند دست به دست شود و بازدید از کسب و کارتان بالا می‌رود.

تاثیر متن های عاطفی بر بازاریابی عاطفی

تاثیر متن های عاطفی

همانطور که در مقاله راهنمای نهایی بازاریابی عاطفی در وبسایت hubspot بیان شده است؛ کلماتی که واقعا برای عواطف انسانی جذاب هستند؛ چه در متنی از صفحات فرودتان که یک پیام عاطفی را انتقال می‌دهد قرار بگیرند یا در مطالبی که در وبلاگ خود درباره مسائل مهم حوزه فعالیت‌تان می‌نویسید، قطعا واکنش ایجاد می‌کنند و در بازاریابی عاطفی تاثیرگذار هستند.

روایت داستان

روایت داستان از تکنیک‌های بازاریابی عاطفی است. طراحی طبیعت انسانی به نحوی است که ذاتا عاشق داستان است. از همان زمانی که مادر یا پدر شما در کودکی به هنگام خواب برای شما قصه می‌گفتند لذت بردن از سادگی و عواطف داستان‌ها را آموخته‌اید.

استاد احمد محمدی
باید زندگی را از سطحی که تحویل گرفته‌ایم بهتر تحویل دهیم؛ با ساختن خود، با رشد کردن. آنگاه به معنای واقعی زندگی کرده‌ایم.
استاد احمد محمدی

به همین ترتیب، داستان‌ها می‌توانند به دید ما به جهان از طریق بازاریابی شکل بدهند و موجب شوند تا در برند شخصی‌ها یا شرکت‌های خاصی به سرمایه گذاری عاطفی بپردازیم.

تاثیر تایید اجتماعی بر بازاریابی عاطفی

در نهایت، نظرات همتایان ما همیشه موثر هستند. از همان دوران مدرسه که فقط به خاطر اینکه همه یک نوع خاص از لباس را داشتند شما هم بدون شک باید آن را می‌خریدید گرفته، تا تصمیم گیری جهت انتخاب یک رستوران برای نهار بر مبنای نظرات پنج ستاره.

ما همیشه در هنگامی که هیچ تجربه قبلی از یک محصول یا سرویس نداریم، از نظر دیگران برای شکل دهی به نظر خودمان بهره می‌گیریم.

بازاریابی حسی

بازاریابی حسی

بازاریابی و فروش علمی است که انواع و اقسام مختلف دارد و که یک نوع بسیار تاثیرگذار و جدید آن بازاریابی عاطفی است که مشتریان را از طریق احساسات غریزی‌شان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازاریابی عاطفی روش جدیدی نیست و سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بازاریابی احساسات شما را برمی‌انگیزد و شما را ترغیب به خرید می‌‌کند. احساسات نیروی بسیار قوی است و تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پادکست - بازاریابی اخلاقی و انواع تبلیغات غیر اخلاقی

با استفاده از بازاریابی عاطفی، شما رابطه‌ای با مشتریان ایجاد می‌کنید که می‌تواند ماندگار باشد و از کسب و کار شما حمایت کنند. دانستن روش‌های مختلف بازاریابی و فروش به کسب و کار شما جان دوباره خواهد داد.

بهره گیری از بازاریابی حسی و علمی باعث پیش گرفتن گوی سبقت توسط شرکت شما از سایر رقبا می‌گردد. بنابراین باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به روزترین شیوه‌های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم. 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی