افزایش فروش در فروشگاه های زنجیره ای با راه حل های اجرایی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ اسفند, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۱
افزایش فروش در فروشگاه های زنجیره ای

یکی از راه های افزایش فروش در فروشگاه های زنجیره ای به کار بردن استراتژی فروشگاهی است.
استراتژی فروشگاهی عبارت است از میزان و فراوانی فعالیتهایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد.

استراتژی فروشگاهی با شاخص هایی مانند اهداف بازار فروشگاه، تعیین چارچوب و برنامه هایی به منظور افزایش رضایتمندی و دستیابی به اهداف بازار و تنظیم برنامه های اساسی فروشگاه بر روی ایجاد مزیت های رقابتی بادوام و با ثبات تعیین می گردد.

با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با راه های افزایش فروش در فروشگاه های زنجیره ای همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

رقابتی بادوام از فروش در فروشگاه های زنجیره ای

رکن اصلی فروش در فروشگاه های زنجیره ای به ایجاد مزیت رقابتی بادوام است .

مزیت رقابتی بادوام ، مزیتی است که در دراز مدت می تواند ثابت و پایدار بماند . ایجاد مزیت رقابتی ثابت و بادوام بدین مفهوم است که فروشگاه ها برای جلو گیری از ورود رقبا به بازار هدف و مشتریان خود، حصاری ایجاد کنند و مانع از نفوذ رقبا به این بازار شوند.

با وجود اینکه فروشگاه ها حصاری میان جاذبه های خود ایجاد می نمایند ، رقبا تلاش خواهند نمود که چنین حصاری را شکسته و در آن نفوذ نمایند .

در طول زمان ، تمامی مزیت ها به دلیل فشاری که از سوی رقبا ایجاد می شود، تضعیف خواهد شد.

اما فروشگاه هایی که این جاذبه ها و مزیت ها را با دوام و ثابت کرده باشد ، چنین فشار و نیرویی را به حداقل می رساند و سود آوری فروشگاه ها را در زمان های طولانی تر تضمین می نماید .

در حقیقت، ایجاد یک مزیت رقابتی با دوام و ثابت، کلید فروش در فروشگاه های زنجیره ای می باشد.

علت ایجاد مزیت رقابتی بادوام در فروش در فروشگاه های زنجیره ای عبارت است از :

  1. وفاداری مشتری
  2. موقعیت و مکان فروشگاه
  3. ارتباط با تامین کنندگان کالا
  4. پرسنل وکارکنان متعهد و موثر

وفاداری مشتری

وفاداری مشتری در مفهوم تعهد مشتریان برای خرید از یک فروشگاه است. نوعی از استراتژی فروش است که فروشگاه ها می توانند با افزایش وفاداری مشتری فروش بیشتری داشته باشند عبارتند از :

  1. موقعیت و جایگاه مناسب فروشگاه
  2. خدمات وسیع و گسترده به مشتری
  3. ارتقاء پایگاه داده های فروشگاه
  4. عرضه کالا های منحصر به فرد و ویژه

تاثیر مکان و موقعیت در فروش در فروشگاه های زنجیره ای

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک فروشگاه زنجیره ای موقعیت مکانی آن است.

موقعیت فروشگاه یک بخش حیاتی در بخش مصرف کنندگان فروشگاهی به حساب می آید و این عامل یک مزیت رقابتی با دوام و با ثبات است که توسط رقبا قابل کپی برداری نیست.

برای افزایش فروش در فروشگاه با تامین کنندگان کالا ارتباط داشته باشید

ارتباط با تامین کنندگان کالا برای افزایش فروش در فروشگاه های زنجیره ای

توسعه ارتباطات محکم و قوی با تامین کنندگان کالا شرایطی به وجود می آورد که فروشگاه ها به افزایش ارتقاء فعالیت های اختصاصی خود قادر باشند که

تاثیر ارتباط مکم و قوی با تامین کنندگان عبارتند از :

  1. فروش برخی از کالا های انحصاری در منطقه
  2. خرید کالا با قیمتی پایین تر و یا در شرایطی بهتر نسبت به رقبایی که ارتباطات ضعیف تری دارند
  3. دریافت و تحویل کالا ها در زمان کوتاه تر

ارتباط با تامین کنندگان کالا ها مشابه ارتباط با مشتریان نوعی از استراتژی فروشگاهی است که به مثابه مزیت رقابتی مناسبی است که در دراز مدت توسعه می یابد و از طرف رقبا به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

استاد احمد محمدی
مشتریان رو با ارائه خدمات جذاب و هیجان انگیز با خودتون همراه کنید و نتایجی که به دست میارید رو نظاره گر باشید.
دکتر احمد محمدی

کارکنان و پرسنل متعهد و موثر

فروشگاهی موفق است که ارتباط عمیق و غیر قابل انکاری میان کارکنان و پرسنل فروشگاه ایجاد می نماید که در راستای چنین فعالیتی شاغلین فروشگاه نقش موثری در ارائه خدمات به مشتری و ایجاد وفاداری در آنها نسبت به فروشگاه ایفا می نمایند.

همچنین دانش و آگاهی پرسنل و مهارت آنها یک نوع استراتژی فروشگاهی است که برای دستیابی به اهداف فروشگاه موثر است و به عنوان یکی از عوامل حیاتی موقعیت در صنعت فروشگاهی محسوب می شود.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یک بستری مهم برای افزایش فروش است. در عصر مدرن امروزی که با پیشرفت تکنولوژی روبرو هستیم و فروش اینترنتی و فروش در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش ها محسوب می شود.

در این مقاله از سایت entrepreneur ازتاثیر شبکه های اجتمایی در فروش اشاره شده،جالب است که بدانید طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه BI Intelligence در پایان سال 2014 میزان فروش تجارت الکترونیکی از طریق این شبکه ها 3 برابر بیشتر از فروش کل تجارت جهانی بوده است.

پس بسترسازی در این زمینه را برای کسب و کار از یاد نبرید. در صورت غافل ماندن از این شبکه های اجتماعی و پرداختن صرف به روش های بازاریابی سنتی، شما بخش اعظمی از مشتریان خود را از دست می دهید.

می توانید اگر خودتان نیز در این زمینه تخصص لازم را ندارید از افراد متخصص نیز کمک بگیرید.در این رابطه از پیروی از موارد زیر نیز به نفعتان خواهد بود:

پادکست - ترفندهای عملی افزایش فروش

  1. از تصاویر جذاب در تبلیغات شبکه اجتماعی خود استفاده کنید
  2. از اینستاگرام غافل نشوید و یک صفحه برای کسب و کار خود در آن بسازید
  3. برای معرفی محصول خود از ویدئو کلیپ های کوتاه استفاده نمایید
  4. بر موضوعات تخصصی تمرکز کنید و از پراکندگی در محصول و  یا خدمت خود بپرهیزید.
  5. برای مشتریان خود ارزش قائل شوید. سوال هایشان را به درستی، به موقع و با حوصله پاسخ گویید.

فروش در فروشگاه های زنجیره ای با چیدمان درست

چیدمان فروشگاهی با توجه به اصول بازاریابی به معنی استفاده استراتژیک از فضا برای تأثیرگذاری بر تجربه مشتری است. پاکو آندرهیل، نویسنده کتاب ” Why We Buy: The Science of Shopping ” می گوید: “نحوه تعامل مشتریان با کالاها بر رفتار خرید آنها تأثیر می گذارد”. به کار بستن این اصل مهم بازاریابی موجب افزایش فروش در فروشگاه ها می شود.

عوامل مهم در چیدمان فروشگاه

در چیدمان فروشگاه های خرده فروشی بایستی به دو نکته مهم توجه کرد:

  • طراحی فروشگاه: توجه به اصول بازاریابی حرفه ای در طراحی فضا، استفاده از پلان های استراتژیک طبقه و مدیریت فضا، مکان یابی دقیق مبلمان، نمایشگرها، وسایل، روشنایی و تابلوها اهمیت ویژه ای دارد.
  • نحوه حرکت مشتری (Customer Flow): به الگوی رفتاری مشتری در فروشگاه و شیوه حرکت او در لاین های فروشگاه گفته می شود. درک نحوه حرکت مشتری برای طراحی چیدمان کالاها و تعیین استراتژی فروش حیاتی است. فروشگاه ها می توانند با استفاده از تصاویر ویدیویی یا سیگنال وای فای تلفن های هوشمند مشتریان این موضوع را ردیابی کنند و داده های آن را به دست بیاورند. این فناوری برای ردیابی جریان دیجیتال مشتری و رفتار خرید آنلاین نیز وجود دارد. با استفاده از «کوکی ها» و سایر نرم‌افزارها، فروشگاه های آنلاین می توانند رفتار مشتری و نحوه تعامل مشتریان با وبسایتشان را ردیابی کنند.

آگاهی از عوامل تاثیر گذار در چیدمان فروشگاهی، کمک می کند تا در تعامل با مشتریان میزان فروش را افزایش دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم در دوره مدیریت فروش و بازاریابی شرکت کنید تا با بکار بستن جدیدترین تکنیک های بازاریابی، کسب و کار خود را رونق ببخشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی