آشنایی با تصمیم گیری شهودی و نقش آن در موفقیت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آبان, ۱۴۰۰
آشنایی با تصمیم گیری شهودی و نقش آن در موفقیت

شم و شهود تصمیم گیری درست می‌تواند در زندگی ما تغییرات اساسی به‌وجود بیاورد. آیا روش درست تصمیم گیری را بلد هستید؟ ما هر لحظه در حال تصمیم گیری هستیم، تصمیم‌های بزرگ و کوچک. همان قدر که تصمیم‌های بزرگ بر سرنوشت ما تاثیرگذار هستند، تصمیم کوچک هم اهمیت دارند.

تصمیم گیری مهارتی آموختنی و یاد گرفتنی است. تصور نکنید فقط عده‌ای خاص در این جهان می‌توانند برای زندگی خود تصمیم درست بگیرند. خداوند متناسب با زندگی ما، به ما قدرت تعقل و تفکر داده ولی پرورش دادن این پتانسیل برعهده خودمان است.

یکی از کارهای مهمی که هر کسی می‌تواند برای زندگی خودش انجام دهد آن است که درست فکر کردن را بیاموزد. اگر یاد بگیریم درست فکر کنیم، درست تصمیم بگیریم. می‌توانیم درست برنامه ریزی و برای زندگی‌مان هدفگذاری کنیم. اگر ذهن و فکر خودمان را ورزیده نکنیم، نمی‌توانیم از موهبت خدادادی به درستی استفاده کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

شم و شهود در تصمیم گیری

شم و شهود چیست؟ به زبان ساده، شم و شهود صدایی در درون شماست که می‌گوید “این کار را انجام بده/نده” یا “بس است دیگر؛ در صورت ادامه، مطمئنا از نتیجه کار پشیمان خواهی شد”. شم و شهود، راهنمای فردی در درون هر انسان است که از تجارب و محیط اطرافتان نشات می‌گیرد. در مقوله تصمیم گیری، شم و شهودتان می‌تواند بهترین دوست یا بدترین دشمنتان شود.

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، باید زمانی را صرف آموزش و یادگیری در جهت شناخت و فهم این احساس کنید. من در این مقاله، راه‌هایی را برای حصول این هدف با شما در میان خواهم گذاشت:

دایره دوستانتان را گسترش دهید

شم و شهود در تصمیم گیری

انسان‌ها اصولا با افرادی که عقاید، باورها، نظرات و تیپ شخصیتی مشابه خودشان دارند، احساس راحتی و نزدیکی بیشتری می‌کنند. ذهن ما طوری برنامه ریزی شده است که ما را به افرادی که باورهای ما را تایید می‌کنند، پیوند می‌دهد.

با این حال، یکی از راه‌های مهم و موثر در جهت آموزش شم و شهود این است که از منطقه امن خودمان فراتر برویم. به برقراری ارتباط با سایر افرادی که نظراتی مخالف نظر شما دارند، بیندیشید و نسبت به انجام این کار، اقدام کنید.

نتیجه، باور کردنی نخواهد بود. با آشنایی با تفکرات آن‌ها و وسعت دادن به دیدتان، ممکن است متوجه اشتباهات و قضاوت‌های نادرست در خودتان شوید.

با شم و شهود تفکر و ذهن ریاضی تان را تقویت کنید

این نوع تفکر، در میان افراد موفق، بسیار رایج است. این تفکر، به فرایند آموزش در چند حیطه و سپس، ایجاد مدل‌های ذهنی که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازد، اشاره دارد.

استاد احمد محمدی
برای موفقیت باید همه تصمیمات و انتخاب‌های بزرگ و کوچک بهبود یابند؛ مخصوصا تصمیمات کوچک.
استاد احمد محمدی

مزیت این روش این است که تفکرتان را به چالش کشیده و منجر می‌شود فراتر از راه حل‌های همیشگی عمل کرده و نیز شم شهودی شما را تقویت می‌کند.

فرآیند آموزش شهودتان را مکتوب کنید

در مقاله فرایند تصمیم گیری از سایت umassd.edu آمده است که استفاده از یک دفتر جهت ثبت رویدادها، یکی از راه‌های فوق العاده جهت بررسی روند و پیشرفت برنامه آموزش شهودتان است. صرفا، بنویسید که در یک روز، چند بار تصمیم گرفتید به شم و شهودتان گوش دهید و از آن‌ها پیروزی کنید و نتیجه حاصله چه بود.

هر بار که نتایج منفی به دست آوردید، به خاطر بیاورید که باید روی مهارت‌هایی که آن جنبه از زندگی‌تان را بهبود می‌بخشند، بیشتر کار کنید.

در جستجوی یافتن مربیان حرفه ای باشید

در جستجوی یافتن مربیان حرفه ای باشید

مربی شما باید فردی باشد که خودش، شم و شهود قوی دارد؛ در واقع، مربی، فرد باهوشی است که بر اثر اشتباهاتش در گذشته، اکنون کوله باری از تجربه به همراه دارد؛ وی می‌تواند به شما کمک کند تا آن اشتباهات را مرتکب نشوید و در عین حال، با درس نهفته در آن‌ها هم آشنا شوید.

این فرد را پیدا کنید و به آن‌ها گوش فرا دهید. مطمئنا، درخواهید یافت که حتی صرف حضورتان در نزدیکی مربی مناسب خودتان، می‌تواند بر تفکر شما به شدت تاثیر مثبت بگذارد. در تصمیم گیری اسیر جزئیات نشوید.

بیس دانش خودتان را ایجاد کنید

هرچقدر دانش شما کمتر باشد، شم و شهودتان هم از قابلیت اتکای کمتری برخوردار خواهد بود. نتیجه نهایی هم اغلب، نتایجی ضعیف بر اساس برداشت‌های ناصحیح و ناقص خواهد بود.

تجارب جدید کسب کنید و اجازه دهید مغزتان از طریق فرایند نروپلاستیسیتی -neuroplasticity- به یک ماشین تفکر بدل شود. کتاب‌هایی بخوانید که دانش شما را توسعه بخشیده و بر تجارب شما نیز می‌افزایند.

شما حتی پس از شکست هم درخواهید یافت که شم و شهودتان، از اشتباهاتتان درس گرفته و این کار، شما را به سمت اتخاذ تصمیمات بهتر در آینده سوق می‌دهد.

در ایجاد عادات خوب در خود بکوشید

آموزش شم و شهودتان را به چشم پیشرفت و بهبود مستمر ببینید. بهترین راه برای این کار هم از طریق ایجاد عادات خوب می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که برای ایجاد عادات، به طور متوسطه، بسته به پیچیدگی مسئله، به 21 روز زمان نیاز داریم؛ در نتیجه، موفقیت شما با قدرت اراده‌تان ارتباط مستقیمی دارد.

در ادامه، باید مجددا یادآوری کنم که شم و شهود قوی دارایی بسیار فوق العاده است که تاثیر مستقیمی روی سطح موفقیتتان در آینده دارد. زمان کافی را صرف تقویت این احساس کنید تا بتوانید با پیروی از همان صدای درونی، به اوج پرواز کنید.

قدرت شم و شهود در تصمیم گیری

تصمیم گیری شهودی همان طور که در مقاله هم اشاره شد هم می‌تواند کمک کننده باشد هم گمراه کننده! بنابراین باید این مهارت را همچون سایر مهارت‌های اکتسابی بیاموزید. می‌توانید با به کارگیری راهکارهای ارائه شده فوق، قوه شم و شهود را در خود تقویت نمایید و تصمیم گیری‌های شهودی صحیحی اتخاذ نمایید.

چرا که تصمیم گیری‌های ما سرنوشت ما به سوی شکست و موفقیت را مشخص می‌نماید. یک تصمیم اشتباه می‌تواند تاثیرات و نتایج بدی روی زندگی شما داشته باشد. تصمیم گیری درست بالعکس می‌تواند نتایج مطلوبی ایجاد کند. تصمیم گیری را در زندگی خود جدی بگیرید. گاهی برای یک موضوع لازم است مدت‌ها بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید. کار اشتباهی است اگر برای موصوعات مهم زندگی عجولانه و شتابزده عمل کنیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تصمیم گیری

قبل از گرفت تصمیم باید عواقب موضوع را خوب بسنجید. چه افراد بسیاری که با چشم بسته و بدون تفکر و تعقل در زندگی مسیری را در پیش گرفته و سپس به وضعیت بسیار خطرناکی افتاده‌اند. چه بسیار افرادی که با مشورت درست و تصمیم گیری عاقلانه توانسته‌اند زندگی جدیدی برای خود بسازند.

از آنجا که آکادمی بازار سعی دارد تا شیوه تفکر و الگوهای رفتاری انسان‌های موفق، به افراد علاقمند شناسانده شود، در آینده ‌ای نزدیک سمیناری شاد و انگیزشی به نام «سمینار موفقیت» برگزار می‌نماید؛ که در آن استاد احمد محمدی ابزارهای موفقیت و بخش‌های ناشناخته ذهن آدمی و همچنین توانایی‌های خارق العاده ذهن را به شما تدریس خواهند نمود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی